Bi vriend met twijfels
vrijdag 12 juli 2019 om 09:39
Mijn vriend(30) en ik(29) hebben al 4 jaar een fijne relatie.
Vanaf het begin van onze relatie weet ik dat hij biseksueel is.
Hier hebben wij over gesproken en besloten samen verder te gaan in een monogame relatie.
Nu 3 jaar later geeft mijn vriend aan te twijfelen tussen onze relatie, of een leven zonder mij waarin hij kan ontdekken wat het andere geslacht hem allemaal te bieden heeft.
Sinds hij dit kenbaar heeft gemaakt heb ik hem geprobeerd te steunen en ruimte te geven om een keuze te maken.
Nu zijn we maanden verder en heeft hij nog steeds geen keuze gemaakt.
Inmiddels voel ik mij onzeker en machteloos.
Wat kan of moet ik doen?
update
Mede n.a.v. de reacties op dit topic bij mijn vriend aangegeven dat ik niet op deze manier verder kan en wil.
Ik heb tegen hem gezegd dat ik verwacht dat hij op zeer korte termijn een beslissing neemt.
Hij vond het confronterend en lastig, maar begrijpt wel dat ik dit nu vraag.
Vanaf het begin van onze relatie weet ik dat hij biseksueel is.
Hier hebben wij over gesproken en besloten samen verder te gaan in een monogame relatie.
Nu 3 jaar later geeft mijn vriend aan te twijfelen tussen onze relatie, of een leven zonder mij waarin hij kan ontdekken wat het andere geslacht hem allemaal te bieden heeft.
Sinds hij dit kenbaar heeft gemaakt heb ik hem geprobeerd te steunen en ruimte te geven om een keuze te maken.
Nu zijn we maanden verder en heeft hij nog steeds geen keuze gemaakt.
Inmiddels voel ik mij onzeker en machteloos.
Wat kan of moet ik doen?
update
Mede n.a.v. de reacties op dit topic bij mijn vriend aangegeven dat ik niet op deze manier verder kan en wil.
Ik heb tegen hem gezegd dat ik verwacht dat hij op zeer korte termijn een beslissing neemt.
Hij vond het confronterend en lastig, maar begrijpt wel dat ik dit nu vraag.
lauren89 wijzigde dit bericht op 13-07-2019 00:02
18.61% gewijzigd
vrijdag 12 juli 2019 om 10:15
Ik denk dat hij helemaal geen keuze wil maken. Waarom niet in de relatie elkaar wat ruimte geven? Mijn vriend wil af en toe ook een man. Ik vind dat prima. Dat doet bij ons helemaal niets af aan onze relatie. Sterker nog, het heeft ons alleen maar goed gedaan. Mensen zijn namelijk op hun leukst en best als ze zich vrij voelen.
Bedoel je dat hij twijfelt of hij misschien ook een relatie wil met een man?
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 12-07-2019 10:22
33.26% gewijzigd
vrijdag 12 juli 2019 om 10:33
@kindrebel, ik heb inderdaad nagedacht over ruimte geven. Ik denk dat ik dat misschien ook wel zou kunnen en willen.
Maar dat zou voor mij alleen werken als het puur om seks zou gaan. Hij geeft aan zeker te weten dat het daar niet alleen omdraait. En dat hij het hele daten, verliefd worden en mogelijkheid tot een relatie niet zou willen uitsluiten.
Die ruimte kan ik hem niet geven.
@attribuutje, als het expiriment alleen seks zou zijn zou ik hem dat gunnen.
Helaas lijkt het daar niet mee opgelost
Maar dat zou voor mij alleen werken als het puur om seks zou gaan. Hij geeft aan zeker te weten dat het daar niet alleen omdraait. En dat hij het hele daten, verliefd worden en mogelijkheid tot een relatie niet zou willen uitsluiten.
vrijdag 12 juli 2019 om 10:38
Hoe interpreteer jij dat? Dat klinkt voor mij een beetje als "ik ben met jou tot er een leuke(re) man voorbij komt".Lauren89 schreef: ↑12-07-2019 10:33@kindrebel, ik heb inderdaad nagedacht over ruimte geven. Ik denk dat ik dat misschien ook wel zou kunnen en willen.
vrijdag 12 juli 2019 om 10:45
@kindrebel, ik snap dat jij dat zo leest.
Ik heb zelf vooral het gevoel dat hij het niet zover wil laten komen.
Dat hij daarom wil kiezen tussen mij of het andere.
Maar dat hij gewoon niet in staat lijkt om die knoop dan ook echt door te hakken.
En ik begrijp ook vanuit zijn optiek dat het een lastige keuze is, want je laat gaan wat nu goed is voor iets waar je geen garantie van hebt dat het beter of fijner is.
Maar ik ben nu op een punt gekomen dat ik het afwachten niet meer lang vol ga houden.
Bedankt trouwens voor de respectvolle reacties.
Maar dat hij gewoon niet in staat lijkt om die knoop dan ook echt door te hakken.
En ik begrijp ook vanuit zijn optiek dat het een lastige keuze is, want je laat gaan wat nu goed is voor iets waar je geen garantie van hebt dat het beter of fijner is.
Maar ik ben nu op een punt gekomen dat ik het afwachten niet meer lang vol ga houden.
Bedankt trouwens voor de respectvolle reacties.
vrijdag 12 juli 2019 om 11:00
Een verstandelijke beslissing nemen om ruimte te maken voor een gevoel dat er nog niet is. Dat is inderdaad een hele lastige.Lauren89 schreef: ↑12-07-2019 10:45@kindrebel, ik snap dat jij dat zo leest.
Tegelijkertijd, nu hij die twijfel heeft uitgesproken, heeft hij toch eigenlijk al een keuze gemaakt? Niet de keuze om te vertrekken, maar wel de keuze om jou en jullie relatie on hold te zetten. Hij staat al met één been buiten.
vrijdag 12 juli 2019 om 11:17
@blondie456, daar moet ik je inderdaad gelijk in geven. Het is niet 100% perfect.
Ik “verschuil” me waarschijnlijk graag achter de goede momenten.
@soumis, in die situatie had ik de relatie verbroken. Omdat hij al meerdere keren in zijn leven ervaren heeft hoe het is omdat te hebben/delen met een vrouw.
@kindrebel, hij heeft inderdaad de keuze al gemaakt, maar de knoop niet doorgehakt. Zo voelt het althans.
Vinden jullie dat ik een deadline aan moet geven waarin de knoop moet worden doorgehakt? Of dat ik zelf een keuze moet maken?
Het gaat volledig tegen mijn gevoel in om een relatie te vebreken die ik niet uit wil stappen.
@soumis, in die situatie had ik de relatie verbroken. Omdat hij al meerdere keren in zijn leven ervaren heeft hoe het is omdat te hebben/delen met een vrouw.
@kindrebel, hij heeft inderdaad de keuze al gemaakt, maar de knoop niet doorgehakt. Zo voelt het althans.
Vinden jullie dat ik een deadline aan moet geven waarin de knoop moet worden doorgehakt? Of dat ik zelf een keuze moet maken?
Het gaat volledig tegen mijn gevoel in om een relatie te vebreken die ik niet uit wil stappen.
vrijdag 12 juli 2019 om 11:29
Het is jouw keuze tot op zekere hoogte; je kan hem niet dwingen een relatie te hebben maar hem wel laten gaan. Als je hem de tijd gunt, hoe lang ook, om te vinden wat hij zoekt en je daar goed bij voelt zou ik door blijven gaan als je doet.
Als je hem enigszins ruimte wil geven kan je hem vragen hoe hij erachter wil komen, wanneer hij dat wil doen en hoe hij jouw rol daarin ziet ('toekijken', 'deelnemen', 'afwachten'). Zijn antwoord kan je iets zeggen over hoe serieus hij is en hoe hij jou ziet.
Persoonlijk wil ik met iemand zijn die 100% zeker weet met mij te willen zijn. Kleine fantasieën mogen maar daar moet het bij blijven binnen de relatie. Anders kan dat buiten de relatie ofwel dan is het uit.
vrijdag 12 juli 2019 om 12:06
Mijn advies: Zet een punt achter jullie relatie.
Hij wil namelijk graag onderzoeken of een relatie met een man allicht beter bij hem past. En om daarachter te komen, moet hij jouw grenzen over. Bovendien, als jij een gezinnetje wil stichten, zou ik niet nog langer afwachten. Je hebt nu nog voldoende tijd om een nieuwe man aan de haak te slaan die wel voor de volle 100% voor jou gaat.
Hij wil namelijk graag onderzoeken of een relatie met een man allicht beter bij hem past. En om daarachter te komen, moet hij jouw grenzen over. Bovendien, als jij een gezinnetje wil stichten, zou ik niet nog langer afwachten. Je hebt nu nog voldoende tijd om een nieuwe man aan de haak te slaan die wel voor de volle 100% voor jou gaat.
vrijdag 12 juli 2019 om 12:34
Heeft hij niet eerder seksueel contact gehad met een man of een relatie?
Het probleem is niet zijn bi-zijn maar wel dat hij geen monogame relatie wil. Het is aan jou mede de keuze wat jij daar mee wil.
Het probleem is niet zijn bi-zijn maar wel dat hij geen monogame relatie wil. Het is aan jou mede de keuze wat jij daar mee wil.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 12 juli 2019 om 12:48
Als geen van jullie beiden een knoop doorhakt zal de beslissing vallen op het moment dat hij verliefd wordt op een man. Twijfelt hij nu nog wat hij in zo'n geval zou doen? in dat geval zou ik hem een deadline stellen voor een korte termijn.
Of weet hij nu al dat hij voor die man gaat en twijfelt hij alleen maar of hij het nu met jou moet uitmaken of pas als er een derde in beeld is? in dat geval heeft hij eigenlijk al afscheid van jou genomen en is jullie relatie in feite al over. Je hoeft het niet meer uit te maken, maar kunt volstaan met de constatering dat het voorbij is.
Sterkte
Of weet hij nu al dat hij voor die man gaat en twijfelt hij alleen maar of hij het nu met jou moet uitmaken of pas als er een derde in beeld is? in dat geval heeft hij eigenlijk al afscheid van jou genomen en is jullie relatie in feite al over. Je hoeft het niet meer uit te maken, maar kunt volstaan met de constatering dat het voorbij is.
Sterkte
vrijdag 12 juli 2019 om 13:00
Bi of niet, je vriend zegt gewoon doodleuk tegen jou dat hij twijfelt of hij wel bij jou wil blijven of met iemand anders een relatie aan wil gaan en verliefd wil worden.
Van mij had hij niet op hetzelfde begrip kunnen rekenen.
Had je ook zo gereageerd als het om andere vrouwen was gegaan, denk je?
Van mij had hij niet op hetzelfde begrip kunnen rekenen.
Had je ook zo gereageerd als het om andere vrouwen was gegaan, denk je?
-
vrijdag 12 juli 2019 om 13:03
Waarom maakt dit het anders dan? Het gaat niet om seks zegt, dat kan ik me nog voorstellen, dat is wezenlijk anders met een man. Maar het gaat hem om liefde, relatie en daten en ik zie daar geen verschil in of dat nu met een man of vrouw is.
vrijdag 12 juli 2019 om 13:04
Lees nu dit pas.Lauren89 schreef: ↑12-07-2019 11:17@blondie456, daar moet ik je inderdaad gelijk in geven. Het is niet 100% perfect.
Om heel eerlijk te zijn denk ik niet dat het jouw keuze is om de relatie te laten gaan. Ik vermoed namelijk dat hij dat in zijn hoofd al heeft gedaan.
Het is wel aan jou om te beslissen hoe lang dat je dit laat doorsudderen.
Sterkte en succes TO.
-
vrijdag 12 juli 2019 om 13:44
Dus geef jij jezelf ruimte en dump je dit exemplaar, hoe kwetsend moet dit voor jou niet zijn zeg..echt te erg dit....Lauren89 schreef: ↑12-07-2019 10:33@kindrebel, ik heb inderdaad nagedacht over ruimte geven. Ik denk dat ik dat misschien ook wel zou kunnen en willen.
vrijdag 12 juli 2019 om 14:04
Inderdaad. En dan baal je dat je niet eerder het heft in eigen hand nam. Je weet nu dat je relatie eindig is. De vraag is wanneer. Hoe eerder je loslaat, hoe eerder je over dit verdriet heen bent.
Houden van betekent soms ook laten gaan...
Sterkte!
vrijdag 12 juli 2019 om 14:09
Hij gaat niet meer voor een relatie met jou dus uitmaken!Lauren89 schreef: ↑12-07-2019 10:33@kindrebel, ik heb inderdaad nagedacht over ruimte geven. Ik denk dat ik dat misschien ook wel zou kunnen en willen.
vrijdag 12 juli 2019 om 14:44
Wow wat klinkt dat super kil en zakelijk. Alsof je een telefoonprovider bent en hij eens gaat rondkijken wat andere partijen voor aanbiedingen hebben.
Jij probeert hem te steunen, maar waar ben jij in dit verhaal? Vraagt hij ook wel eens hoe dit voor jou is, of jij het nog een beetje trekt allemaal?
Hij zet jou op alle mogelijke manieren buitenspel.
Wow wat klinkt dat super kil en zakelijk. Alsof je een telefoonprovider bent en hij eens gaat rondkijken wat andere partijen voor aanbiedingen hebben.
Jij probeert hem te steunen, maar waar ben jij in dit verhaal? Vraagt hij ook wel eens hoe dit voor jou is, of jij het nog een beetje trekt allemaal?
Hij zet jou op alle mogelijke manieren buitenspel.