Broertjes en zusjes

04-12-2019 15:05 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom mag ik mijn 30+ broertje niet "mijn broertje" noemen?
Zijn er forummers hier die het een punt vinden om broertje of zusje genoemd te worden door jullie oudere broer of zus als jullie al volwassen zijn?
En zo ja...waarom dan? Heeft dat met de relatie te maken die je hebt met diegene of vind je gewoon dat je te oud bent voor een "tje" achter je broer-zus titel?

Zelf zeg ik altijd broertje. Mensen maken daar wel eens een opmerking over dat het eigenlijk niet meer kan. Mijn broertje zelf vind het allemaal wel best. Ik denk niet eens dat het bij hem registreert :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Jonger = tje. Ik heb een broer en een broertje. Maakt me niet uit hoe oud ze zijn, ze blijven voor mij altijd die kleine etters die altijd de tv/pc bezet hielden. :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nog nooit van gehoord dat het niet zo mogen. Waar lees je dat?
Jonger = tje, vind ik.
Honey, you should see me in a crown
Ik vind het gewoon wat vreemd om een (in mijn geval) 40-jarige vrouw met een verkleinwoord te benoemen. Verder moet iedereen het zelf weten, maar ik zou het nooit doen.
Alle reacties Link kopieren
Broertje is 3 jaar jonger maar noem ik al jaren broer. Niet omdat broertje niet zou mogen, het klinkt voor mij persoonlijk niet zo lekker meer.
Maar als jij dat wel wil blijven doen, niks aan de hand hoor, vind dat je dat helemaal zelf moet weten.

Alle reacties Link kopieren
Ik ben de oudste. Heb 2 broertjes en 1 zusje. Ze zijn 39, 36 en 35, al even volwassen dus. Ik probeer erom te denken dat ik ze niet meer broertje of zusje noem tegen anderen, want ik vind het ergens ook idioot om volwassen mensen zo te noemen.
Ik doe heel erg mijn best om bijvoorbeeld 'mijn jongere broer' te zeggen. Maar het zit er toch een beetje in hoor, broertje / zusje flapt er nog geregeld uit.
En als ik rechtstreeks tegen hen praat, vind ik het ook wel lief/schattig om broertje of zusje tegen hen te zeggen. Is ook een soort koosnaampje.
Bij mij blijven ze broertjes en zusjes. Zijn er twee 40 plus.
Moeten ze maar eens normaal gaan doen 😂
Ik heb een hekel aan verkleinwoorden vooral bij volwassenen.
Je broer mag je vrouwtje gaan noemen?
Alle reacties Link kopieren
Ik wissel tussen broer en broertje, beetje afhankelijk van het publiek. Broertje zelf (ook 30+, 2 jaar jonger dan ik) vindt het hilarisch als ik het verkleinwoord gebruik, omdat hij 30 cm boven me uittorent. Heeft het ook over ‘grote zus’ als hij naast me staat. :-D
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Mijn mening: Als je allemaal volwassen bent dan zeg je niet meer "tje" dan is het gewoon broer of zus, wat het leeftijdsverschil ook is.
Zeg dan als je wil benadrukken dat iemand jonger is (moet dat echt?) "mijn jongere zus".
Maar broertje klinkt net zo dom en onvolwassen als vrouwen van 30+ die zeggen "mijn vriendinnetje" of nog erger "mijn dinnetje of bestie" :sick:
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
04-12-2019 15:07
Jonger = tje. Ik heb een broer en een broertje. Maakt me niet uit hoe oud ze zijn, ze blijven voor mij altijd die kleine etters die altijd de tv/pc bezet hielden. :heart:
precies! :heart: Mijn ettertje is formeel ook al jaren geen ettertje meer, maar toch... in mijn ogen blijft hij altijd klein EN een ettertje.
Misschien gaat die associatie wel weg na een bepaalde (hogere) leeftijd.
2019 schreef:
04-12-2019 15:18
Ik heb een hekel aan verkleinwoorden vooral bij volwassenen.

Inderdaad. Gewoon niet doen.
Het-groepje schreef:
04-12-2019 15:17
Bij mij blijven ze broertjes en zusjes. Zijn er twee 40 plus.
Moeten ze maar eens normaal gaan doen 😂
😅

Waarom zou dat niet mogen dan?
Nou waarom open je een topic?
Alle reacties Link kopieren
Ook al zijn we beide inmiddels in de 40 mijn zusje zal altijd mijn zusje blijven.
Is haar eigen schuld, had ze maar niet later geboren moeten worden 😁
Alle reacties Link kopieren
botanietje schreef:
04-12-2019 15:19
Ik wissel tussen broer en broertje, beetje afhankelijk van het publiek. Broertje zelf (ook 30+, 2 jaar jonger dan ik) vindt het hilarisch als ik het verkleinwoord gebruik, omdat hij 30 cm boven me uittorent. Heeft het ook over ‘grote zus’ als hij naast me staat. :-D
zo zie ik het ook. Als ik zakelijk bijv. mijn broer noem, dan is het mijn broer, hij stelt mij overigens soms wel voor als zijn zusje maar ik vind dat op een debiele manier ook anders. Het komt ook omdat hij ouder is, dus vind ik het mijn broer en gene broertje en ben ik dus, omdat ik jonger ben, een zusje.
Alle reacties Link kopieren
Als ze jonger zijn is het toch ook gewoon een broertje en een zusje.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
nerdopviva schreef:
04-12-2019 15:09
Ik vind het gewoon wat vreemd om een (in mijn geval) 40-jarige vrouw met een verkleinwoord te benoemen. Verder moet iedereen het zelf weten, maar ik zou het nooit doen.
Ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
04-12-2019 15:18
Ik heb een hekel aan verkleinwoorden vooral bij volwassenen.
Je broer mag je vrouwtje gaan noemen?
Nee, zusje,
Honey, you should see me in a crown
Mijn zusje blijft altijd mijn zusje. Maar zo heb ik het ook altijd gehoord bij mijn moeder en tantes.
Alle reacties Link kopieren
Zolang je geen vriendjes en vriendinnetjes hebt ;-)

Ik heb drie jongere broers die ik, zoals je leest, broers noem. Op een gegeven moment werden ze zo lang en breed dat ik 'broertje' een beetje gek vond klinken. Bovendien werden ze (godzijdank eindelijk) emotioneel ook volwassen.

Als ik over vroeger praat, noem ik ze wel mijn broertjes. Mijn jongste broer stelde zich zelf laatst voor als 'ik ben het broertje van Moon' en dat klonk ook wel een beetje gek van zo'n grote vent.

Hoe anderen het doen moeten ze zelf weten. Waar ik me dus wel aan erger is mensen van boven de 20 die nog 'vriendjes en vriendinnetjes' hebben. We zitten niet bij Bassie en Adriaan toch?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
ik heb oudere en jongere zussen, maar geen een is zusje. Meestal noem ik ze bij naam, als degene die ik spreek ze kent. Is veel duidelijker dan "mijn zus". Had vroeger een vriendinnetje (lagere school, dus -tje) die het altijd over haar broertje had. Volgens mij had ze er minstens 4 die jonger waren dan zij, dus nogal verwarrend
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog niet 30+, maar ik noem hem ook nog altijd mijn broertje. Hij plaagt mij dat hij zoveel groter is dan ik, en ik plaag hem dat ik ouder ben dan hij. We hebben ook echt al jaren een gekke bijnaam voor elkaar, en we vinden het allebei helemaal prima zo. Denk niet dat daar veel in gaat veranderen. :lol:
Bij mijn ouders/tantes/ooms aan mijn moeders kant wordt het ook nog altijd zo gezegd, maar ook wel vaak om te grappen. Ik heb ze verder nog niet echt broer/zus horen zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Illinois schreef:
04-12-2019 15:26
Mijn zusje blijft altijd mijn zusje. Maar zo heb ik het ook altijd gehoord bij mijn moeder en tantes.
Dat is ook mijn ervaring. Net als beren van kerels die het over hun broertje van ook formaat beer hebben, oude omaatjes (ooooo foei, verkleinwoord!) die het over hun zusje hebben, mijn manager die het over zijn broertje had.
Zullen allemaal wel erg domme mensen zijn dan.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
blueberry schreef:
04-12-2019 15:20
precies! :heart: Mijn ettertje is formeel ook al jaren geen ettertje meer, maar toch... in mijn ogen blijft hij altijd klein EN een ettertje.
Misschien gaat die associatie wel weg na een bepaalde (hogere) leeftijd.
Misschien, maar mijn oma noemde haar jongere broer ook altijd nog broertje en die was toen al 92 ofzo. Dus 😅 ik vind het trouwens wel lief als mijn broer mij zijn zusje noemt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven