Broertjes en zusjes

04-12-2019 15:05 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom mag ik mijn 30+ broertje niet "mijn broertje" noemen?
Zijn er forummers hier die het een punt vinden om broertje of zusje genoemd te worden door jullie oudere broer of zus als jullie al volwassen zijn?
En zo ja...waarom dan? Heeft dat met de relatie te maken die je hebt met diegene of vind je gewoon dat je te oud bent voor een "tje" achter je broer-zus titel?

Zelf zeg ik altijd broertje. Mensen maken daar wel eens een opmerking over dat het eigenlijk niet meer kan. Mijn broertje zelf vind het allemaal wel best. Ik denk niet eens dat het bij hem registreert :biggrin:
2019 schreef:
04-12-2019 15:18
Ik heb een hekel aan verkleinwoorden vooral bij volwassenen.
Je broer mag je vrouwtje gaan noemen?
Waarom zou hij haar vrouwtje nomen? Wat een domme vergelijking.

Als je broertje wil zeggen zeg je broertje. Jouw familie. Als je je daar prettig bij voelt. Ik heb een broertje van 12 en die noemt mij zijn zusje. Ik ben 23. Lekker boeiend
Alle reacties Link kopieren
misschien zo ik hooguit even mijn wenkbrauw optillen als iemand het zegt over een beer van een vent en dan broertje er bij zegt maar meestal word daar leuk op gereageerd

ik vind vooral volwassen vrouwen die over vriendinnen etc vriendinnie of bestie zeggen wel wat vreemd, doe normaal denk ik dan :wtf: :sarcastic:

maar goed aan de andere kant iedereen moet leven hoe die wilt hoor :proud:

ik zelf heb 1 zus en 2 broers

mijn zus noem ik gewoon mijn zus altijd al gedaan (ze is 12 jaar ouder)
ze heeft mij vroeger altijd mijn zusje genoemd nu noemt ze mijn jongere zus of gewoon zus

mijn oudste broer heb ik altijd broer genoemd of ik ga zijn naam verkleinen omdat je hem daar mee pest
hij noemt mij wel zijn zusje of een naam die ik niet zo leuk :hamer:
zou het voor geen goud kunnen missen hoor

mijn ander broer is gehandicapt vroeger noemde ik hem altijd mijn broertje omdat die kleiner dan mij is en ook wel vanwege zijn handicap
nu noem ik hem soms broer en soms glipt broertje er uit
hij noemt mij baby of (verkleinwoord van mijn naam die mijn andere broer ook gebruikt)

zou het voor geen goud willen missen dat ze mij zo noemen :lips:


de kinderen van mijn zus noem ik nog steeds neefje en nichtje ondanks dat ze al in de 20 zijn en eentje 5 maanden maar die blijft ook nichtje :)
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
Valt dit niet een beetje in de categorie van "mama" zeggen over je moeder als je 50+ bent? Dat vind ik persoonlijk ook nogal uhh... typisch.

Ik vind broertje/zusje niet raar. De +tje komt gewoon door het ouder zijn dan de ander.
Broertje is en blijft broertje, ook al is hij heel wat langer. Hij is en blijft hoe dan ook de jongste.
Mijn moeder en mam of mama en mijn vader papa of pap.
Alle reacties Link kopieren
tsjongejonge schreef:
04-12-2019 19:37
Valt dit niet een beetje in de categorie van "mama" zeggen over je moeder als je 50+ bent? Dat vind ik persoonlijk ook nogal uhh... typisch.

Ik vind broertje/zusje niet raar. De +tje komt gewoon door het ouder zijn dan de ander.

Haha, hoe zou je je moeder anders moeten noemen? Mijn moeder is 65+ en noemt haar moeder ook nog steeds ‘mama’ of ‘mam’.
Ik heb er nogal veel, dus duid er vooral mee aan of de broer/zus ouder of jonger is dan ik. :)
ch86 schreef:
04-12-2019 20:17
Haha, hoe zou je je moeder anders moeten noemen? Mijn moeder is 65+ en noemt haar moeder ook nog steeds ‘mama’ of ‘mam’.
Volgens mij wordt bedoeld dat je “mama” zegt als je het óver haar hebt, tegen iemand anders. Bijv als een vriendin vraagt of je mee wil lunchen en jij dan zegt: die dag ga ik bij mama op bezoek.
Zussen en broertje, gaat gewoon naar volgorde van leeftijd, volgens mij is dat ook de reden, mensen weten dan in welke context ze het moeten plaatsen. Wij spreken elkaar nog steeds aan met de huisnaam en vaak en, op één na ,hebben hun partners die namen ook overgenomen. Ouders zijn pa en ma of vader en moeder, ik moet altijd een lach onderdrukken als ik een volwassen vrouw het heeft over haar "mama". Verschrikkelijk, ik zie meteen iemand met knuffeldier op bed en een flanellen nachtjapon voor me. Het klinkt op één of andere manier ongezond.
NYC schreef:
04-12-2019 20:25
Volgens mij wordt bedoeld dat je “mama” zegt als je het óver haar hebt, tegen iemand anders. Bijv als een vriendin vraagt of je mee wil lunchen en jij dan zegt: die dag ga ik bij mama op bezoek.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 49, heb 2 oudere zussen, resp. 5 en 7 jaar ouder. En ik ben hun broertje.
En daar heb ik geen enkel probleem mee.
When in doubt, the auditor is always right!
Ik ben een dwerg van 1m56 die gestoord word van al die verkleiningswoorden die ik zelf continu moet aanhoren.

No way dat ik dan iemand anders ga aanspreken met een verkleiningswoord.
Mijn zus is gewoon mijn zus of gewoon D. (haar voornaam) of "ons J." (een verkorting van haar naam).


De enige die het woord "zusje" mag gebruiken is mijn moeder :-).
Omdat ze tegen haar eigen 6 siblings "zus" zegt en ik daar dus de jongere versie van ben.
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer was 8 jaar ouder maar een halve kop kleiner dus mijn 'broertje' . Vond hij zelf erg grappig dat ik hem zo noemde. Hij noemde mij zussie. Nu ben ik de oudste :| :heart:
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
ch86 schreef:
04-12-2019 20:17
Haha, hoe zou je je moeder anders moeten noemen? Mijn moeder is 65+ en noemt haar moeder ook nog steeds ‘mama’ of ‘mam’.
Ik ga naar mijn moeder of ik ga met ma winkelen. Ik vind mama zo kinderachtig klinken. Ik ben het met Geronimo eens.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
04-12-2019 20:25
Volgens mij wordt bedoeld dat je “mama” zegt als je het óver haar hebt, tegen iemand anders. Bijv als een vriendin vraagt of je mee wil lunchen en jij dan zegt: die dag ga ik bij mama op bezoek.
Oh zo! Dan ben ik het eens idd, dat klinkt echt heel raar en kinderachtig
Alle reacties Link kopieren
Ik bedenk me nu dat ik ook nooit mama zeg als ik het over mijn moeder heb met anderen, tenzij ik haar met mijn broers bespreek. Tegen haar zeg ik ma. Mama gebruik ik alleen tactisch als ik iets bij haar voor elkaar wil krijgen

Papa is wel altijd papa :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel lief als mensen het over hun broertje of zusje hebben. De rolverdeling van het originele gezin blijft altijd bestaan, ook als iedereen volwassen is. Mijn man is de jongste, en ook nu hij Abraham gezien heeft, voor zijn familie blijft hij het broertje.
Papa en mama hoor ik eigenlijk alleen de Hazes kinderen zeggen. Dinnetje zou bij wet verboden moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
ch86 schreef:
04-12-2019 20:17
Haha, hoe zou je je moeder anders moeten noemen? Mijn moeder is 65+ en noemt haar moeder ook nog steeds ‘mama’ of ‘mam’.
Ik noem mijn (schoon)ouders bij de voornaam
Ze hooguit "mijn moeder", als ik haar bespreek met een ander
Het zijn mijn broertjes want ik ben de oudste. En ik ben hun zusje want ze torenen boven me uit.
2019 schreef:
04-12-2019 15:18
Ik heb een hekel aan verkleinwoorden vooral bij volwassenen.
Je broer mag je vrouwtje gaan noemen?
Nee, want hij is jonger.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 1,90 m en vond op een gegeven moment zusJE toch wel een beetje raar klinken.
Als ouder praat je toch op een gegeven moment ook niet meer over zoonTJE of dochterTJE?
Dat laatste vind ik trouwens altijd irritant, maar dit terzijde.
Ik vind verkleinwoordJEs sowieso meestal irritant.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Broertje, zusje, kindje, vrouwtje, allemaal even leip wat mij betreft.

Alsof het belangrijk is een ander te laten weten dat jij ouder bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf ook broertje zeggen hoor. :) Vinden sommige mensen raar, maar zeker sinds ik laatst een 70-jarige kennis 'broertje' hoorde zeggen (broertje is ruim 60), heb ik besloten het lekker te blijven doen. :)
Alle reacties Link kopieren
Als ik het topic zo eens door lees lijkt het alsof degenen die het wél doen, een hechtere band hebben met hun broers en zussen dan degene die het niet zeggen. In mijn geval klopt dat wel. Ik kan prima opschieten met broer en zus maar we kunnen elkaar ook rustig maanden niet zien of spreken. Vroeger hadden we ook niet zo'n warme band.
Maar goed, ontopic: ik doe het dus niet, maar het lijkt me geen halszaak. Rare stelling trouwens in de OP, dat het niet zou "mogen"?
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
humanista schreef:
05-12-2019 07:30
Broertje, zusje, kindje, vrouwtje, allemaal even leip wat mij betreft.

Alsof het belangrijk is een ander te laten weten dat jij ouder bent.
Nee hoor, het heeft iets knuffeligs en liefs. Mijn hele grote maar jongere broertjes zijn dus broertjes, maar ik ben ook zusje omdat ik een kop kleiner ben.
humanista schreef:
05-12-2019 07:30
Broertje, zusje, kindje, vrouwtje, allemaal even leip wat mij betreft.

Alsof het belangrijk is een ander te laten weten dat jij ouder bent.
En beter.
En machtiger.
En sterker.
En de hoofderfgenaam.
Duh.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven