chemie komt 'te vroeg', kan je verliefdheid 'parkeren'?
donderdag 14 augustus 2025 om 21:36
Graag jullie advies. Ik (man, 40) heb een tijdje geleden een hele fijne warme vrouw leren kennen. Het connecteert zeer goed, chemie is zeer goed, dagen elkaar uit, intellectueel, communicatief… maar beiden zijn nog maar relatief kort uit een vorige relatie, en willen eerst nog wat werken aan ons eigen traject werken, zoektocht wie we zijn, wat we nodig hebben. Een bewuste keuze dus. Tegelijkertijd voelen we beiden de chemie naarboven komen, en weten we zeer goed dat dit te vroeg is… toch wel wat dilemma dus.
Hoe ga je hiermee om? Alletwee zijn we mensen met hunkering naar verbinding, gevoel. En ook geen nood en wens om dit contact te verbreken, vooral omdat het een fantastisch contact is, voelt ook voor beiden als een goed maatje, kunnen ongeveer alles delen.
In de ideale wereld praten we pas over ten vroegste een half jaartje over het eventuele relationele.
Geen idee of we daar dan nog behoefte aan hebben.
Maar kan je de ‘verliefdheid’ ff aan de kant schuiven?
Hoe ga je hiermee om? Alletwee zijn we mensen met hunkering naar verbinding, gevoel. En ook geen nood en wens om dit contact te verbreken, vooral omdat het een fantastisch contact is, voelt ook voor beiden als een goed maatje, kunnen ongeveer alles delen.
In de ideale wereld praten we pas over ten vroegste een half jaartje over het eventuele relationele.
Geen idee of we daar dan nog behoefte aan hebben.
Maar kan je de ‘verliefdheid’ ff aan de kant schuiven?
wispel wijzigde dit bericht op 30-08-2025 11:37
1.59% gewijzigd
vrijdag 15 augustus 2025 om 16:15
wispel schreef: ↑15-08-2025 14:56Op zich zijn we beiden perfect in staat onze zaakjes, ons leven apart te runnen, op alle vlakken.
We zijn beiden niet angstig om alleen te zijn, net een behoefte om ff iets meer alleen te zijn.
Hebben nu afgesproken dat we naar elkaar toe uitspreken geen relatie te hebben, en we er niet meer over beginnen tot 2026. Maar ik weet zelf ook goed dat het in de basis er wel wat van weg heeft... maar als dat meer mentale vrijruimte geeft, dan kan dat misschien werken.
Klinkt allemaal erg krampachtig. Zeggen dat je geen relatie hebt, wil nog niet zeggen dat je geen relatie hebt. Als je elkaar leukt vindt, (romatische) tijd met elkaar spendeert en afspreekt dat niet met anderen te doen, heb je een relatie. En als je zo'n moeite hebt met dat woord, dan noem je het verkering.
I'm finally old enough to don't give a fuck
vrijdag 15 augustus 2025 om 16:47
Ik heb je even geloept en begrijp je OP nu ook wat beter. Mijn advies: laat elkaar gewoon los/vrij en ga aan jezelf werken of blijf gewoon leuke dingen samen doen zo lang het oké voelt, zonder het te benoemen als een relatie oid. Geniet gewoon per dag van het leven en probeer het niet gecompliceerder te maken dan het soms al kan zijn.
Blijf met elkaar communiceren en eerlijk naar elkaar zonder verdere verwachtingen.
Blijf met elkaar communiceren en eerlijk naar elkaar zonder verdere verwachtingen.
Live Life to the fullest
vrijdag 15 augustus 2025 om 17:36
Waarom moet er altijd persé een label geplakt worden?
Jullie hebben het leuk, meer is er niet te melden, en een naampje voor hoe die leukigheid samen eruit ziet doet er toch niet toe?
Bovendien, als je er een naampje aan zou geven, of niet, wat veranderd er dan? En als het toch niet werkt, maakt het naampje dan uit hoe je je zou moeten voelen?
Ik zal wel te oud worden voor dit soort geneuzel want ik vind het vooral moeizaam en onnodig gedoe. Beetje interessantdoenerij om...om wat eigenlijk?
Jullie hebben het leuk, meer is er niet te melden, en een naampje voor hoe die leukigheid samen eruit ziet doet er toch niet toe?
Bovendien, als je er een naampje aan zou geven, of niet, wat veranderd er dan? En als het toch niet werkt, maakt het naampje dan uit hoe je je zou moeten voelen?
Ik zal wel te oud worden voor dit soort geneuzel want ik vind het vooral moeizaam en onnodig gedoe. Beetje interessantdoenerij om...om wat eigenlijk?
There is always something happening, and it's usually right now
vrijdag 15 augustus 2025 om 18:02
Ben jij het daarmee eens? Of wil zij dit?wispel schreef: ↑15-08-2025 14:56Op zich zijn we beiden perfect in staat onze zaakjes, ons leven apart te runnen, op alle vlakken.
We zijn beiden niet angstig om alleen te zijn, net een behoefte om ff iets meer alleen te zijn.
Hebben nu afgesproken dat we naar elkaar toe uitspreken geen relatie te hebben, en we er niet meer over beginnen tot 2026. Maar ik weet zelf ook goed dat het in de basis er wel wat van weg heeft... maar als dat meer mentale vrijruimte geeft, dan kan dat misschien werken.
Ik vind het nogal krampachtig: wel afspreken, seks, contact. Maar jullie etiket is: geen-relatie
Eigenlijk betekent dat: zodra ik iets leukers zie, ben ik weg
Dolle boel
vrijdag 15 augustus 2025 om 21:13
Ik sluit me aan bij eerdere berichten over dat het opvallend is hoezeer jullie bezig zijn met benoemen, analyseren, therapiepraat. En nu weer afspreken dat je naar elkaar gaat uitspreken...
Het lijkt wel alsof jullie het daadwerkelijke beleven van de relatie uit de weg gaan en vluchten in dit mentale gebeuren, en dat jullie dat bij elkaar versterken. Zou dat niet juist een patroon zijn dat je eens nader kan onderzoeken?
Het voelt heel onnatuurlijk allemaal, ook het feit dat je er ook nog eens een topic over opent. Dan kun je hetzelfde ook weer met ons doen, het allemaal beschrijven en analyseren etc etc...
Ga gewoon leven, zet die angst overboord.
Het lijkt wel alsof jullie het daadwerkelijke beleven van de relatie uit de weg gaan en vluchten in dit mentale gebeuren, en dat jullie dat bij elkaar versterken. Zou dat niet juist een patroon zijn dat je eens nader kan onderzoeken?
Het voelt heel onnatuurlijk allemaal, ook het feit dat je er ook nog eens een topic over opent. Dan kun je hetzelfde ook weer met ons doen, het allemaal beschrijven en analyseren etc etc...
Ga gewoon leven, zet die angst overboord.
vrijdag 15 augustus 2025 om 21:51
Grobbekuiken_ schreef: ↑15-08-2025 17:36Waarom moet er altijd persé een label geplakt worden?
Dat voelt het fijn groots en meeslepend. Steeds tegen elkaar zeggen dat het niet kan en mag en te vroeg is.
zaterdag 16 augustus 2025 om 08:56
Het klinkt te geforceerd en niet echt verliefd of leuk.
Je schrijft dat jullie allebei goed alleen kunnen zijn maar dat zegt niks. Ik kan ook goed alleen zijn (was/ben het altijd ook wel graag) maar tegelijkertijd was er altijd een soort hunkering naar welkom-zijn bij iemand. Ook als je diegene nog helemaal niet zo goed kent.
Zoiets kan ook bij jou/jullie spelen, ook zonder dat je dat nu al beseft. Dat in je onderbewuste iets is gevoed dat je hunkert naar belangstelling of misschien ergens al wel weer dat je haar of de manier waarop ze je benadert misschien toch niet helemaal echt zo leuk vindt maar wel al heel veel gevoelens en behoeften projecteert waardoor loslaten ook niet helemaal kan en dat "elkaar gewoon rustig leren kennen" als vrienden er ook niet in zit.
Je schrijft dat jullie allebei goed alleen kunnen zijn maar dat zegt niks. Ik kan ook goed alleen zijn (was/ben het altijd ook wel graag) maar tegelijkertijd was er altijd een soort hunkering naar welkom-zijn bij iemand. Ook als je diegene nog helemaal niet zo goed kent.
Zoiets kan ook bij jou/jullie spelen, ook zonder dat je dat nu al beseft. Dat in je onderbewuste iets is gevoed dat je hunkert naar belangstelling of misschien ergens al wel weer dat je haar of de manier waarop ze je benadert misschien toch niet helemaal echt zo leuk vindt maar wel al heel veel gevoelens en behoeften projecteert waardoor loslaten ook niet helemaal kan en dat "elkaar gewoon rustig leren kennen" als vrienden er ook niet in zit.
zaterdag 16 augustus 2025 om 11:43
En wat is er dan anders op 1 januari 2026?wispel schreef: ↑15-08-2025 14:56Op zich zijn we beiden perfect in staat onze zaakjes, ons leven apart te runnen, op alle vlakken.
Het klinkt allemaal nogal...vaag. hoe ziet mentale vrijruimte eruit?
zaterdag 16 augustus 2025 om 13:08
Je spreekt voornamelijk over 'wij'. Alsof jullie precies hetzelfde willen/niet willen, denken en voelen.
Dus begin eens met alleen voor jezelf te spreken.
Want je verschuilt jezelf achter de wij. Omdat: ik wil..., ik voel...., ik denk over haar...., ik vind mijzelf..... enz. lastige, gecompliceerde vraagstukken zijn, om te beginnen.
Het is natuurlijk ook veel makkelijker en veiliger om samen hetzelfde te voelen.
Wat ik ook denk is dat jij denkt dat je verliefd bent, je een soort van willoze slaaf van je gevoelens bent daardoor, en je jezelf ook weer daarachter kunt verschuilen. Dan is het allemaal uiteindelijk de schuld van de verliefdheid.
Je bent niet toe aan een volledige relatie zeg je.
'Eerst nog even apart een eigen traject volgen', is een uitspraak die wordt ingezet bij twijfelachtige gevoelens over de ander en dat wat je samen hebt. Kan van haar afkomen, kan van jou afkomen of jullie allebei, maar de waarheid (het eerst nog even apart een eigen traject volgen) is het in elk geval niet.
Jullie kunnen zo goed praten, maar ik denk dat het voornamelijk ergens óver praten is. En dat is iets compleet anders dan werkelijk in verbinding zijn en vandaaruit gesprekken voeren.
Want je verschuilt jezelf achter de wij. Omdat: ik wil..., ik voel...., ik denk over haar...., ik vind mijzelf..... enz. lastige, gecompliceerde vraagstukken zijn, om te beginnen.
Het is natuurlijk ook veel makkelijker en veiliger om samen hetzelfde te voelen.
Wat ik ook denk is dat jij denkt dat je verliefd bent, je een soort van willoze slaaf van je gevoelens bent daardoor, en je jezelf ook weer daarachter kunt verschuilen. Dan is het allemaal uiteindelijk de schuld van de verliefdheid.
'Eerst nog even apart een eigen traject volgen', is een uitspraak die wordt ingezet bij twijfelachtige gevoelens over de ander en dat wat je samen hebt. Kan van haar afkomen, kan van jou afkomen of jullie allebei, maar de waarheid (het eerst nog even apart een eigen traject volgen) is het in elk geval niet.
Jullie kunnen zo goed praten, maar ik denk dat het voornamelijk ergens óver praten is. En dat is iets compleet anders dan werkelijk in verbinding zijn en vandaaruit gesprekken voeren.
zaterdag 16 augustus 2025 om 15:05
Ach, TO wil helemaal niet uit die roze wolk. Het m.i. adequate advies om het contact te verbreken als ze nog niet toe zijn aan een relatie wordt niet op gereageerd, evenmin als de reacties waarin gevraagd wordt of dit gedoe op zichzelf niet juist een patroon van drama creëren is vanuit een behoefte aan spanning o.i.d.
Ik krijg net als sommige anderen steeds meer de indruk dat het vooral de ander is die op de rem trapt.
Ik krijg net als sommige anderen steeds meer de indruk dat het vooral de ander is die op de rem trapt.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zaterdag 16 augustus 2025 om 23:13
Ja dit! Het lijkt me sterk dat 2 individuen echt precies dezelfde wensen en behoeften hebben, inclusief het aanmodderen tot 2026. Soms trekken mensen met dezelfde problematiek elkaar aan, maar dan nog lijkt dit niet erg waarschijnlijk.Raver schreef: ↑16-08-2025 13:08Je spreekt voornamelijk over 'wij'. Alsof jullie precies hetzelfde willen/niet willen, denken en voelen.
zondag 17 augustus 2025 om 12:18
Ik begrijp hier niets van. Wat is relatief kort uit een relatie, hoe lang? Hoe hebben jullie elkaar ontmoet?
Klinkt alsof jullie net single zijn of mss was eentje het nog niet (officieel) en het niet kunnen maken tegenover hun omgeving, exen en kinderen om nu al met een nieuwe partner/relatie aan te komen. Ja die snap ik dan wel.
En misschien wel ontmoet via een datingsite. Dan ben je toch op zoek gegaan beiden en kan dit gebeuren. Alleen bij mij niet haha.
Klinkt alsof jullie net single zijn of mss was eentje het nog niet (officieel) en het niet kunnen maken tegenover hun omgeving, exen en kinderen om nu al met een nieuwe partner/relatie aan te komen. Ja die snap ik dan wel.
En misschien wel ontmoet via een datingsite. Dan ben je toch op zoek gegaan beiden en kan dit gebeuren. Alleen bij mij niet haha.
summersadness wijzigde dit bericht op 17-08-2025 19:12
0.65% gewijzigd
zondag 17 augustus 2025 om 14:21
Dit klinkt alsof jullie nog hetzelfde doen als eerst, maar dan aan de andere kant van de medaille. Als je zo erg bezig bent om iets niét te doen, dan ben je dus nog steeds erg bezig met dat ene, al uit het zich nu dan tegenover gesteld. Dat is niet het doorbreken van een patroon, dat is handelen vanuit hetzelfde patroon, maar dan met een andere uiterlijke verschijningsvorm. Het klinkt mij in ieder geval bepaald niet vrij of ontspannen in de oren. De krampachtigheid klinkt zelfs door in je woordkeuze, ook die is afstandelijk en gezocht.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in