Contact met mensen die net een kindje hebben gekregen?

02-07-2020 10:59 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn nou normale termijnen m.b.t. langsgaan / bellen en interesse tonen in de breedste zin bij een bevriend stelletje dat net een kindje heeft gekregen?
ritmodelanoche wijzigde dit bericht op 16-07-2020 12:09
72.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Appje met dat je heel benieuwd bent naar de baby en hoe het met hun gaat en de vraag of ze het leuk vindt als je langskomt of dat ze nog even wil wachten met bezoek
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht altijd tot ik een kaartje heb gehad, en dan bel ik voor een afspraak. Je kan natuurlijk wel altijd al eerder een kaartje sturen.
Alle reacties Link kopieren
Vraag het ze...verschilt per persoon nl. Even bellen of appen dus.
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
ik zou het gewoon vragen. hangt denk ik erg af van hoe close je met diegene bent en hoe het met hen gaat.
ik ben zelf 3 weken geleden bevallen voel me prima, alleen een beetje moe. familie in de eerste lijn is gekomen de eerste paar dagen toen we uit het ziekenhuis kwamen (ik woon niet in nederland, standaard policy waar ik woon is 4 dagen in het ziekenhuis waardoor je al goed hersteld thuiskomt, geen complicaties en geen bezoek mogen ontvangen in het ziekenhuis vanwege corona)
sommige vrienden zijn al geweest, anderen komen later.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook gewoon vragen. Sommige mensen laten iedereen meteen langskomen en hebben een overvolle dagplanning, anderen doen het de eerste weken liever rustig aan.
Alle reacties Link kopieren
Het ene stel vind het fijn om eerst in alle rust te wennen. Het andere stel wil zo snel mogelijk met de baby pronken. Ik zou het stel daarom laten weten dat je graag een keer komt kijken, en hen vragen om het je te laten weten zodra daar gelegenheid voor is.
Inderdaad navragen, ik merk aan mezelf dezelfde terughoudendheid. Bij de ene vriendin stond ik een paar uur na de bevalling al naast het bed (op haar verzoek, ik dacht, rust lekker uit jou) terwijl de andere vriendinnen vaak inderdaad even een weekje rust wilden!
Alle reacties Link kopieren
Verschilt per stel en per baby.

Eerste baby was ik zo overweldigd door het moederschap van een huilbaby dat ik sommige vriendinnen pas na 3 maanden liet komen.

Tweede baby heeft helemaal geen reflux of krampjes en nu ben ik er veel eerder aan toe.

Maarja toen was het precies coronatijd en dat vond ik stiekem ook niet erg. Lekker rustig.

Wat zijn haar ideeën over corona en babybezoek?
Inderdaad vragen. Ik heb van alles meegemaakt: van iemand die een tijdje heel beperkt bezoek wilde en iemand die zich juist rot verveelde en ons bijna met confettikanon verwelkomde.
Hangt vooral af van de relatie die je hebt tot degenen die een baby hebben gekregen.

Bij praktisch al mijn goeie vriendinnen stond ik binnen 3 dagen op de stoep. Bij familie (broers/zussen) dezelfde dag al. Als vriendinnen wat verder weg wonen, dan duurt het wat langer maar dan vraag ik wel binnen een week wanneer ik kan komen.

Maar goed, wel van tevoren meestal dit overlegd al en dan ook uitdrukkelijk gevraagd of het kan. En maximaal kwartiertje gaan, iets te eten meenemen en niet verwachten dat je de baby mag vasthouden.
Alle reacties Link kopieren
Vragen aan het betreffende stel. Zo veel mensen zo veel wensen. Een van mijn siblings ging met 2 weken met baby en al op pad en op familie bezoek, ik heb de eerste 1,5 week nauwelijks iemand gezien omdat ik graag in mijn eigen bubbel aan de baby wou wennen.

De enige die ik DIRECT wou zien was mijn moeder. (Ik heb man dan ook direct naar de geboorte gesommeerde te bellen. Ik kon alleen maar snikkend "ik wil mijn moehoehoehoehoeehuuuuuur" zeggen :proud:)

Blijf vooral niet te lang en neem wat eten mee. Een ovenschotel bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon per gezin steeds opnieuw bekijken en navraag doen wat ze zelf prettig vinden. Er is geen standaard voor.

En je kan het je misschien niet voorstellen maar bellen en een baby (of klein kind) kan een enorme uitdaging blijken. :lol:
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, geen standaard. Toon interesse, geef aan dat je benieuwd bent, vraag of ze het leuk vind als je komt kijken. Je kunt alleen maar verantwoordelijkheid nemen voor jouw deel van de interactie, de kersverse ouders kunnen zelf ook grenzen stellen indien ze daar behoefte aan hebben. Anderhalve maand is wellicht een tik lang bij een goede vriendin inderdaad, maar kan me je onhandigheid best voorstellen. Zou -in het algemeen- zo weinig mogelijk invullen voor iemand anders, vraag gewoon wat fijn is.
Er is inderdaad geen standaard. Ik dacht ook dat ik beter een vriendin de eerste week nog maar even met rust te laten (wel een kaartje natuurlijk), maar die liet later doorschemeren dat ze het maar saai vond dat ze zo weinig bezoek had gehad de eerste week. Ik was er zelf geweest zo twee weken na de geboorte.

Zelf vond ik een paar jaar later bezoek ook heel fijn. Gelijk de eerste week al zijn veel mensen al geweest. Vond ik alleen maar gezellig.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
02-07-2020 11:15


Wat zijn haar ideeën over corona en babybezoek?
Nou het vreemde vind ik dus, ik kwam daar de afgelopen weken al regelmatig over de vloer. Dus corona maakte ze toen niet veel uit.
Ook toen ze bekend gingen maken dat ze een kindje kregen, hoorde ik wel bij het 'insider' groepje dat het net
wat eerder te horen kreeg dan toen het de 'socials' op ging enzo.

Maar nu krijg ik dus niet echt gehoor. Heb ze in de afgelopen 3 dagen 2 keer gebeld, maar er wordt niet echt teruggebeld noch opgenomen.
Nu belde ik gisteravond weer, stond de hele telefoon uit.

Enerzijds denk ik : ze zijn druk, gewoon elke dag een keertje proberen te bellen. Aan de andere kant denk ik dan : misschien moet ik ze gewoon even 1/2 weken met rust laten. Dat vind ik dus zo moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
MAar ik denk dat de strekking van jullie post verder helder is : gewoon vragen en het kan dus alle kanten op.

Wat ik vooral wilde weten is of er niet échte no-go's waren, maar die zijn er dus klaarblijkelijk niet echt (ja behalve een uur blijven hangen natuurlijk, logisch).

Dank jullie wel :)(
Ritmodelanoche schreef:
02-07-2020 11:40
MAar ik denk dat de strekking van jullie post verder helder is : gewoon vragen en het kan dus alle kanten op.

Wat ik vooral wilde weten is of er niet échte no-go's waren, maar die zijn er dus klaarblijkelijk niet echt (ja behalve een uur blijven hangen natuurlijk, logisch).

Dank jullie wel :)(

Zelfs dat is per persoon verschillend.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt nu toch duidelijk interesse getoond? Ongeinteresseerdheid kan je moeilijk worden verweten. Het feit dat ze niet reageren zou ik als signaal oppakken dat ze even rust willen en anders bellen ze zelf wel op. Misschien over een week weer even proberen. Nu blijven bellen zou ik zelf niet prettig vinden
Alle reacties Link kopieren
Discover schreef:
02-07-2020 11:25


En je kan het je misschien niet voorstellen maar bellen en een baby (of klein kind) kan een enorme uitdaging blijken. :lol:
Haha ja snap ik, ook prima als ze niet willen bellen hoor. Maar ik wil niet weer weken lang radiostilte afgeven behoudens een kaartje en een app'je, dus ik denk : ik bel eens even, proactief.

Weet ook niet zo goed wat ik anders moet doen. Zomaar langsgaan zonder bellen vind ik al helemaal geen goed idee. En bij whatsapp heb ik een beetje het idee dat ik 1 van de 100 ben die ze moeten beantwoorden, want het is niet dat ik hele uitgebreide antwoorden krijg op mijn vraag of alles goed is gegaan zeg maar (ook logisch). Dus het in contact komen vind ik wat lastig.
Alle reacties Link kopieren
Whateffa schreef:
02-07-2020 11:42
Nu blijven bellen zou ik zelf niet prettig vinden
Nee klopt, ik wacht nu wel weer even een weekje.
Alle reacties Link kopieren
Nou als ze niet opnemen en de telefoon uit staat lijkt het me niet moeilijk.

Alleen mijn moeder mag elke dag bellen. Anders is het opdringerig.

Het leven met een baby kan echt heeeel druk zijn. Ik had periodes dat ik vergat te eten en ik eigenlijk geen tijd had om te plassen. Geen idee wat ik aan het doen was overigens. Alle tijd was gewoon ineens weg.

Stuur gewoon een appje dat je heel benieuwd bent naar de baby en hoe het met haar gaat, maar ze vooral lekker pas wat moet laten horen als ze eraan toe is. Ze heeft toch ook je oproepen gezien.

Geef haar het gevoel dat ze niet verplicht is om ook jou op de hoogte te houden. Ze moet al zoveel ineens.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
02-07-2020 11:46
Nou als ze niet opnemen en de telefoon uit staat lijkt het me niet moeilijk.

Alleen mijn moeder mag elke dag bellen. Anders is het opdringerig.

Het leven met een baby kan echt heeeel druk zijn. Ik had periodes dat ik vergat te eten en ik eigenlijk geen tijd had om te plassen. Geen idee wat ik aan het doen was overigens. Alle tijd was gewoon ineens weg.

Stuur gewoon een appje dat je heel benieuwd bent naar de baby en hoe het met haar gaat, maar ze vooral lekker pas wat moet laten horen als ze eraan toe is. Ze heeft toch ook je oproepen gezien.

Geef haar het gevoel dat ze niet verplicht is om ook jou op de hoogte te houden. Ze moet al zoveel ineens.
Jeetje, ik heb twee keer gebeld in een week tijd. En nu stop ik ermee. Valt wel mee toch. Als ik al zo erg op hete kolen moet lopen dan snap ik niet waarom ik dit topic niet veel eerder heb geopend en dat ik het überhaupt in m'n hoofd heb gehaald om te bellen. Dat is kennelijk nogal wat.
Alle reacties Link kopieren
Een paar weken radiostilte is toch niet zo lang? Ik spreek mensen ook wel eens een paar weken niet. Zeker als ze net een baby hebben denk ik dat de dagen al vol genoeg zijn. Bovendien, je hebt geprobeerd contact te zoeken, maar ze bellen niet terug, dan zou ik gewoon afwachten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
02-07-2020 11:02
Appje met dat je heel benieuwd bent naar de baby en hoe het met hun gaat en de vraag of ze het leuk vindt als je langskomt of dat ze nog even wil wachten met bezoek
Dit is het handigste, want dan kunnen ze zelf beslissen wanneer ze reageren.

Natuurlijk lief en geinteresseerd (en zeker proactief!) dat je gebeld hebt, maar waarschijnljk ben je of niet de enige die belt of het komt gewoon echt niet uit. Anders zetten ze namelijk niet de telefoon uit. Maar ik zou dit niet persoonlijk opvatten als ik jou was.

Hebben ze wel gereageerd op je eerdere berichtje?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven