Contact zus verbroken

13-08-2019 17:03 358 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu bijna een jaar geen contact met mijn zus. Ze was al sinds kind af aan fysiek agressief, stal geld van mijn ouders, en nu ze volwassen is, is er weibnig veranderd. De druppel was toen ze mij op straat een klap gaf, omdat ik aangaf dat ik het raar vond dat ze haar studie na 10 jaar nog niet had afgemaakt en of dit wel was wat ze wilde.


Het probleem is nu dat ik weer thuis woon. Ik betaal mee aan het huishouden, huur willen ze niet betaald hebben ondanks dat ik het aandrong. Ik woon er nu om te sparen voor een koophuis, zie ander topic. Ik heb een baan, maak schoon, etc. Net een gewone huisgenoot. Mijn zus leeft in een studentenhuis terwijl ze 28 is, laat mijn ouders nog vanalles voor zich betalen en werken wil ze niet. Ook dat vind ik vrij apart en is een reden dat ik geen contact meer wil.


Maar nu ik thuis woon betekent het dat zij er met kerst gewoon zal zijn. Verjaardagen heeft ze tot nu toe gemeden maar met de grote feestdagen kan ik niet om haar heen. Gezien ze agressief is en een kort lontje heeft weet ik dat ze weer drama zal maken. Niet gaan vind ik ook weer zo wat, ik ga niet mijn eigen woning uit omdat zij er is. Ook moet ik dan een kado voor haar kopen, dat zit me ook dwars.


Mijn zus heeft overigens geen ziektes/diagnoses waardoor ze zo is. Ze is gewoon een naar mens.

Wat doe ik?
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Je woont in bij je ouders. Je kunt niet bepalen hoe zij kerst vieren en met wie. Heb wat meer respect voor je ouders. Zij geven hun privacy op zodat jij kunt sparen! Zou raar zijn als dat in zou houden dat zij hun andere dochter niet meer in hun huis mogen ontvangen

Jij En je zus zijn water en vuur. Waar er twee vechten, hebben er ook twee schuld. Misschien is het nu aan jou om een volwassen opstelling aan te nemen. Je komt over als een mokkend kind wat haar zin niet krijgt.
Je hebt net een dure vakantie gehad, deze had je beter met kerst kunnen plannen, dan had je problemen kunnen voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
13-08-2019 17:50
Ja, we openen om de beurt kado's. Moeder zei dat iedereen wat krijgt en dat onze ruzie niet haar probleem is.


Verder, ja jullie hebben gelijk, dat ze geld krijgt vind ik geen probleem. Het is meer dat ze weigert te werken/af te studeren en als ik er wat van zeg is het 'jij was ook vertraagd'. Ja, 1 jaar, en ik heb een diagnose. Als mijn ouders niet betaalden zou ze in de bijstand gaan zitten want stel je voor dat ze een poot uitsteekt. Waar ze woont maakt mij verder niet uit, maar ik hou niet van mensen die kunnen werken maar weigeren.

En het slaan is al zo vaak gebeurd, zat als kind altijd onder blauwe plekken en het heeft voor mij gewelddadige relaties genormaliseerd. Schoppen, slaan, met en zonder spullen.
Dat is allemaal niet jouw verantwoordelijkheid. Omdat jij, ondanks je diagnose, een modeldochter bent, wil niet zeggen dat je zus geen problemen heeft. En je ouders kiezen er zelf voor om haar te ondersteunen.

Het leven is niet altijd even eerlijk.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Heb je toevallig onder ander namen ook over haar geschreven? Want dat van geslagen worden door je zus heb ik al een paar keer gelezen.

Verder lijkt me dat je er moeilijk iets van kan zeggen dat ze in een studentenhuis woont, altijd nog beter dan bij je ouders lijkt me?
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
13-08-2019 18:36
Heb je toevallig onder ander namen ook over haar geschreven? Want dat van geslagen worden door je zus heb ik al een paar keer gelezen.

Verder lijkt me dat je er moeilijk iets van kan zeggen dat ze in een studentenhuis woont, altijd nog beter dan bij je ouders lijkt me?
Ja en dat van dat niet afstuderen ook.
dolfje schreef:
13-08-2019 18:37
Ja en dat van dat niet afstuderen ook.
En de diagnose. Dit is keer op keer hetzelfde verhaal. Eng zo'n obsessie met je zus
*Judy* schreef:
13-08-2019 17:15
Je hebt 2 keuzes:
* Kerst doorbrengen met familie, inclusief zus en dus accepteren dat ze er is.
* Kerst alleen doorbrengen (elders, zie eerdere suggestie) en op een andere dag het samenzijn vieren.

Meer smaken zijn er niet.
Dit denk ik ook.
En midden op straat blèren over de levenskeuzes van je zus met een pesterig 'is dat nou wel verstandig' zou ik ook niet meer doen.
Gewoon, tegen je zus doen zoals je ook tegen je stomste collega doen. Niet expres gaan zuigen, over koetjes en kalfjes praten helpt denk ik al.
Het is nog lang geen kerst, met kerst staat haar studentenkamer leeg, misschien kunnen jullie kamerruil doen. Je hebt nog tijd om haar hiertoe te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het in je OP over een eerder topic van je. (Ik weet niet welke dat is, maar er staat me wel iets van bij dat ik dit verhaal eerder heb gehoord.) Heb je toen nog wat aan de reacties gehad en er iets mee gedaan?

Besef je in ieder geval dat geen 1 situatie ideaal is en je andere mensen niet kunt veranderen. Je kunt alleen je eigen verwachtingen en acties aanpassen. Dus als jij kerst (over 4 en een halve maand :wtf: ) niet met je zus wil vieren, dan moet je zelf iets anders zoeken om te doen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom bemoei jij je zoveel met hoe je zus leeft.
Ze had niet moeten slaan maar ik kan me heel goed voorstellen dat ze jouw bemoeienissen en veroordelingen kotsbeu is.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Koop deze.

Afbeelding
De grootste grap vond ik nog dat je zelf weer bij papa en mama woont als volwassen vrouw, maar wel veel oordeel hebt over hoe je zus woont.

Je hebt een therapeut toch? Bespreek dit soort kolder lekker daar.
Je doet net alsof jij het zelf wel allemaal goed hebt geregeld, maar vergeet denk ik even dat jij thuis woont. Ik weet niet wat je daar goed aan vindt? Daarnaast klaag je over je zus, maar ben je zelf ook geen makkelijk mens. Je andere topics geven wel aan dat je een raar beeld hebt van jezelf en van de wereld. Misschien vindt jouw zus jou net zo onprettig als dat jij haar vindt. In jouw andere topics kom je namelijk niet over als een fantastische vrouw.
Pas je gewoon aan en gedraag je fatsoenlijk wanneer je je zus ziet.
Alle reacties Link kopieren
Dwing je ouders niet tussen hun beide kinderen te kiezen. Ook al is hun ene kind nóg zo'n lastpak, ze blijven er van houden en kunnen het niet loslaten. Probeer dat te begrijpen. het enige wat je kunt doen is zelf afstand nemen en met de kerst ergens anders heen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Laat je zus lekker haar leven leiden. Jij bemoeit je wel heel erg met zaken die tussen je ouders en zus spelen. En dat zij niet zou willen werken, het is toch echt haat leven. Bemoei je gewoon met je eigen zaken. Leven en laten leven. Dat zij keuzes maakt die jij niet zou maken is prima. Laat haar haar ding doen en doe zelf het zelfde. Als jij midden op straat zo tegen mij was begonnen te zeuren over iets wat jou helemaal niks aan gaat, en ik krijg zo'n vermoeden dat dit niet de eerste keer was, kan ik me voorstellen dat het op een gegeven moment echt klaar is. Slaan is natuurlijk nooit goed, maar snap wel dat ze klaar is met jou gezuig.
Waarom zet je jezelf zo in de slachtofferrol? Je gedraagt je als Calimero.
To je lijkt veel meer op je zus dan je denkt.
Alle reacties Link kopieren
toedeledokie schreef:
13-08-2019 17:25
Ik vind persoonlijk dat je de hele situatie nogal als een luxe-probleem schetst. Ergens anders lees ik dat je richting de dertig gaat. Kom op zeg, je past je aan of je gaat toch maar eerder dan gepland weer op jezelf wonen. Je zus is ook de dochter van je ouders en je ouders bepalen wie er in hun huis over de vloer komt en hoe ze in hun huis kerst vieren.
Precies dit dus.... En ook hoe en aan wie ze hun geld geven. Het lijkt bijna alsof jij je ver verheven voelt boven jouw zus.
Alle reacties Link kopieren
Team zus!
Alle reacties Link kopieren
Doe haar een cursus agressie regulatie kado en ga achter je vader staan als ze het uitpakt.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Ik begrijp dat je zus je enorm irriteert. Ik denk dat ik me er ook gruwelijk aan de eigenschappen van jouw zus zou irriteren, zeker aanzien dat je ouders maar blijven bijspringen en het voor jou als misbruik aanvoelt. Maar toch: dat is iets tussen jouw ouders en je zus. Je kunt, als je een goede band hebt met je ouders, je mening erover geven maar verder is het niet jouw zaak. Aangezien je bij jouw ouders inwoont vind ik niet dat er sprake is van uit jouw eigen huis weggaan als je haar wil mijden, het is niet jouw huis, je woont in bij je ouders en zij zien je zus nog wel. Je ouders willen dus kerst vieren met haar, je kunt erbij zijn of zelf weggaan en kerst anders vieren. Kun je niet met je ouders afspreken dat je kerstavond met ze viert en zus een andere dag? Ik vier niet alle 3 kerstmomenten met familie, misschien is dat bij jullie ook zo? Als ze dat niet willen of het kan niet om één of andere reden, dan zou ik zeker niet tegen m'n zin in bij familie zitten die je niet wil zien, dat gaat over jouw grenzen heen lees ik, maar regel dan zelf iets anders zodat je ouders in hun huis op hun manier kerst kunnen vieren. Ga lekker bij vriend(inn)en logeren of iets dergelijks, of maak een niet te dure reis naar een andere stad.

Ik heb een goede vriendin die keihard door familie gedumpt is met kerst, wat zorgde voor een nare tweesplitsing met twee kampen, die heeft jaren kerst bij mijn familie gevierd, ook toen het andere kamp van de familie weer bijdraaide en 'compleet' wilde zijn. Haar goed recht dit te weigeren, en dus was ze er niet met kerst. Ze besefte zich wel dat een deel van 'haar' kamp de kans om de ruzie te laten rusten wilde aanpakken, het was immers haar ruzie niet die van de rest, ook al namen ze het wel op voor d'r, zij was er nog niet klaar mee en dat mag, net zoals dat haar kamp het toen wilde laten rusten. Ik zou het proberen los te laten en je te sterken in de gedachte dat jij voor jezelf kiest en daarnaar handelt, en (zo te lezen) je zaakjes goed voor elkaar hebt!
Stop met probleemdenken en kom uit je slachtofferrol!
Alle reacties Link kopieren
Violet-Nebula schreef:
13-08-2019 19:58
Ik begrijp dat je zus je enorm irriteert. Ik denk dat ik me er ook gruwelijk aan de eigenschappen van jouw zus zou irriteren, zeker aanzien dat je ouders maar blijven bijspringen en het voor jou als misbruik aanvoelt. Maar toch: dat is iets tussen jouw ouders en je zus. Je kunt, als je een goede band hebt met je ouders, je mening erover geven maar verder is het niet jouw zaak. Aangezien je bij jouw ouders inwoont vind ik niet dat er sprake is van uit jouw eigen huis weggaan als je haar wil mijden, het is niet jouw huis, je woont in bij je ouders en zij zien je zus nog wel. Je ouders willen dus kerst vieren met haar, je kunt erbij zijn of zelf weggaan en kerst anders vieren. Kun je niet met je ouders afspreken dat je kerstavond met ze viert en zus een andere dag? Ik vier niet alle 3 kerstmomenten met familie, misschien is dat bij jullie ook zo? Als ze dat niet willen of het kan niet om één of andere reden, dan zou ik zeker niet tegen m'n zin in bij familie zitten die je niet wil zien, dat gaat over jouw grenzen heen lees ik, maar regel dan zelf iets anders zodat je ouders in hun huis op hun manier kerst kunnen vieren. Ga lekker bij vriend(inn)en logeren of iets dergelijks, of maak een niet te dure reis naar een andere stad.

Ik heb een goede vriendin die keihard door familie gedumpt is met kerst, wat zorgde voor een nare tweesplitsing met twee kampen, die heeft jaren kerst bij mijn familie gevierd, ook toen het andere kamp van de familie weer bijdraaide en 'compleet' wilde zijn. Haar goed recht dit te weigeren, en dus was ze er niet met kerst. Ze besefte zich wel dat een deel van 'haar' kamp de kans om de ruzie te laten rusten wilde aanpakken, het was immers haar ruzie niet die van de rest, ook al namen ze het wel op voor d'r, zij was er nog niet klaar mee en dat mag, net zoals dat haar kamp het toen wilde laten rusten. Ik zou het proberen los te laten en je te sterken in de gedachte dat jij voor jezelf kiest en daarnaar handelt, en (zo te lezen) je zaakjes goed voor elkaar hebt!
Uh doen de ouders dat dan ook niet voor TO? Ze woont weer bij haar ouders in zodat ze kan sparen voor een koophuis en komt net terug van een dure vakantie. Vind dat ze zeurt over haar zus, de pot verwijt de ketel.
Alle reacties Link kopieren
Waarom oordeel jij zo over je zus? Zij woont "maar" in een studentenhuis, en dat zeg je dan terwijl je zelf bij je ouders in huis woont. Verder bemoei je je enorm met haar leven, zoals o.a. die opmerking over haar studie die ze nog niet afgemaakt heeft. Als jij je altijd zo met haar bemoeit en oordeelt begrijp ik wel dat ze je een klap op je bakkes heeft verkocht.

Verder zijn jouw eigen keuzes ook niet bepaald verstandig. Wel je geld uitgeven aan een dure vakantie en dan miepen dat je met kerst met je zus opgescheept zit. Ja duh, als jij niet op reis kan/wil en je kan/wil ook niet ergens anders dan bij je ouders wonen dan zit je inderdaad met je zus opgescheept. Maar dat is niet haar schuld of die van je ouders.

Tot slot praat je van jezelf alles goed en geef je haar de schuld van, ja waarvan eigenlijk niet. Maar nee dat is allemaal wel héél anders want jij hebt een diagnose. Dus? Moet jouw zus alles inclusief jouw commentaar op haar van jou pikken omdat jij een etiketje hebt? Voor mij zou zoiets juist een reden zijn om een beetje in te binden, in plaats van me ver verheven te voelen boven haar.
Alle reacties Link kopieren
Waar is to?
Alle reacties Link kopieren
Ziekelijk.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet jouw huis, het is het huis van jullie ouders.
Dus ook haar ouderlijk huis, dat jij weer thuis bent gaan wonen neemt daar niks van af.
En trouwens als je aan het sparen bent voor een koopwoning, waarom dan zo'n dure reis.
Had dat op je spaarrekening gezet, was je weer een stapje dichterbij je koopwoning.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven