Contact zus verbroken

13-08-2019 17:03 358 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu bijna een jaar geen contact met mijn zus. Ze was al sinds kind af aan fysiek agressief, stal geld van mijn ouders, en nu ze volwassen is, is er weibnig veranderd. De druppel was toen ze mij op straat een klap gaf, omdat ik aangaf dat ik het raar vond dat ze haar studie na 10 jaar nog niet had afgemaakt en of dit wel was wat ze wilde.


Het probleem is nu dat ik weer thuis woon. Ik betaal mee aan het huishouden, huur willen ze niet betaald hebben ondanks dat ik het aandrong. Ik woon er nu om te sparen voor een koophuis, zie ander topic. Ik heb een baan, maak schoon, etc. Net een gewone huisgenoot. Mijn zus leeft in een studentenhuis terwijl ze 28 is, laat mijn ouders nog vanalles voor zich betalen en werken wil ze niet. Ook dat vind ik vrij apart en is een reden dat ik geen contact meer wil.


Maar nu ik thuis woon betekent het dat zij er met kerst gewoon zal zijn. Verjaardagen heeft ze tot nu toe gemeden maar met de grote feestdagen kan ik niet om haar heen. Gezien ze agressief is en een kort lontje heeft weet ik dat ze weer drama zal maken. Niet gaan vind ik ook weer zo wat, ik ga niet mijn eigen woning uit omdat zij er is. Ook moet ik dan een kado voor haar kopen, dat zit me ook dwars.


Mijn zus heeft overigens geen ziektes/diagnoses waardoor ze zo is. Ze is gewoon een naar mens.

Wat doe ik?
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
15-08-2019 01:54
Okay. Kan je nu met je moeder kerst voorbereiden in zoverre dat jij en je zus hopelijk niet in conflict komen? Dat je zus je blokkeert en niet meegaat maakt het lastiger om de lucht te klaren. Des te meer hopelijk alleen bezig te zijn met kerst.
Helpt het los daarvan met je moeder te bespreken je te richten op een kortere termijn? Je hebt er misschien niet veel aan als je wordt herinnert aan wat over ruim 4 maanden gebeurd. Of wel?
Je hoeft je voor niemand hier te bewijzen of te doen wat je wordt geadviseerd. Neem mee wat bij je past. Misschien mosterd, maar hopelijk woon je thuis omdat je er zelf achter staat in plaats van dat je denkt dat dat 'moet' (wel of niet goed) van iemand hier.
Ik dacht er al over na en mijn ouders wilden het.

Ik vind mijn situatie niet te vergelijken met die van mijn zus. Ik werk ondanks alles, ook aan mezelf. Ik heb geld en plannen. Ik werk zelfs weer in mijn eigen vakgebied. Ik bied mijn ouders gewoon aan mee te betalen.

Mijn zus werkt niet, studeert alleen op papier en krijgt geld van mijn ouders. Ik snap dat ze voor haar willen zorgen maar ik vind haar houding niet ok. Dat ik belerend ben klopt. Zwart/wit en rigide ook. Maar verdien ik het dan om geslagen te worden???!
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 02:07
Ik dacht er al over na en mijn ouders wilden het.

Ik vind mijn situatie niet te vergelijken met die van mijn zus. Ik werk ondanks alles, ook aan mezelf. Ik heb geld en plannen. Ik werk zelfs weer in mijn eigen vakgebied. Ik bied mijn ouders gewoon aan mee te betalen.

Mijn zus werkt niet, studeert alleen op papier en krijgt geld van mijn ouders. Ik snap dat ze voor haar willen zorgen maar ik vind haar houding niet ok. Dat ik belerend ben klopt. Zwart/wit en rigide ook. Maar verdien ik het dan om geslagen te worden???!
Wat wilden je ouders? Kerst voorbereiden? Dat je thuis kwam wonen?

Je hoeft je situatie niet te vergelijken met die van je zus denk ik. Denk jij van wel? Kan me voorstellen dat e.e.a. onprettig of onrechtvaardig voelt maar het helpt je niet jouw situatie met die van haar te vergelijken.

Heb ik je het idee gegeven dat ik denk dat je het verdient om geslagen te worden daarom, laat staan waarom dan ook? Hopelijk niet, ik heb er niets over willen zeggen. Maar ik denk dat je het niet verdient om geslagen te worden.

Je noemt dat je aan jezelf werkt. Dat lees ik ook wel terug, je werkt aan omgaan met dates, aan hoe je op werk kan functioneren. Misschien niet de hele tijd. Past kerst voorbereiden daar nu bij?
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 02:07
Ik dacht er al over na en mijn ouders wilden het.

Ik vind mijn situatie niet te vergelijken met die van mijn zus. Ik werk ondanks alles, ook aan mezelf. Ik heb geld en plannen. Ik werk zelfs weer in mijn eigen vakgebied. Ik bied mijn ouders gewoon aan mee te betalen.

Mijn zus werkt niet, studeert alleen op papier en krijgt geld van mijn ouders. Ik snap dat ze voor haar willen zorgen maar ik vind haar houding niet ok. Dat ik belerend ben klopt. Zwart/wit en rigide ook. Maar verdien ik het dan om geslagen te worden???!
Je vindt jezelf dus beter dan je zus, en je laat geen gelegenheid voorbijgaan om dat haar te laten merken en je met haar leven te bemoeien. Mwah, ik kan mij voorstellen dat ze je gedrag een keer zat is en je een mep verkoopt. Je bent enorm aan het zuigen en het lijkt er niet op dat woorden die niet in je straatje passen tot je doordringen. In dit topic ook, je springt alleen maar in de verdediging en de slachtofferrol maar je eens iets aantrekken van opmerkingen als "hoe je zus leeft is jouw zaak niet" en "je ouders bepalen zelf wie ze in hun huis uitnodigen" doe je niet.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 01:35
Ik verdien mijn eigen geld?

En zonder intentieverklaring kan ik niet kopen, of krijg ik bijna geen hypotheek is me verteld. Alleen heel laag. Ik ben niet afhankelijk. Ik kan zo een kamer huren.

Mijn zus weigert te werken, dat is wat anders.

Huur dan een kamer. Probleem opgelost.

Wat je zus doet is jouw zaak niet.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 02:07
Ik dacht er al over na en mijn ouders wilden het.

Ik vind mijn situatie niet te vergelijken met die van mijn zus. Ik werk ondanks alles, ook aan mezelf. Ik heb geld en plannen. Ik werk zelfs weer in mijn eigen vakgebied. Ik bied mijn ouders gewoon aan mee te betalen.

Mijn zus werkt niet, studeert alleen op papier en krijgt geld van mijn ouders. Ik snap dat ze voor haar willen zorgen maar ik vind haar houding niet ok. Dat ik belerend ben klopt. Zwart/wit en rigide ook. Maar verdien ik het dan om geslagen te worden???!
Je bindt nooit uit jezelf in en je veroorzaakt conflicten met je gedram om perse je gelijk te willen halen. zelfs tijdens de feestdagen kun je niet een paar uur je fatsoen houden. je zus bepaalt zelf hoe zij leeft, je ouders bepalen wat zij haar geven en hoe de feestdagen worden gevierd.

ja je roept agressie op bij mensen met je gedram. Wanneer ik je ouders was dan had ik je met de feestdagen op een hutje op de hei gezet om eindelijk eens van je gezeur en gedwing af te zijn. jij bepaalt in het huis en leven van een ander niet hoe het gaat.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat er mensen zijn die jou af en toe een dreun verkopen. Je weet niet wanneer je moet stoppen nog wanneer je je klep moet houden. De hele wereld draait niet om jouw mening noch om jouw gelijk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
15-08-2019 08:04
Je bindt nooit uit jezelf in en je veroorzaakt conflicten met je gedram om perse je gelijk te willen halen. zelfs tijdens de feestdagen kun je niet een paar uur je fatsoen houden. je zus bepaalt zelf hoe zij leeft, je ouders bepalen wat zij haar geven en hoe de feestdagen worden gevierd.

ja je roept agressie op bij mensen met je gedram. Wanneer ik je ouders was dan had ik je met de feestdagen op een hutje op de hei gezet om eindelijk eens van je gezeur en gedwing af te zijn. jij bepaalt in het huis en leven van een ander niet hoe het gaat.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat er mensen zijn die jou af en toe een dreun verkopen. Je weet niet wanneer je moet stoppen nog wanneer je je klep moet houden. De hele wereld draait niet om jouw mening noch om jouw gelijk.
Dit. Ook in andere topics vind ik TO een zekere agressie oproepen, en dit is nog alleen digitaal en anoniem.

Als ik zou daten met TO dan zou ik waarschijnlijk al op de eerste date afhaken, of op de tweede als ze op de eerste nog een masker op had.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Nee TO je mag niet geslagen worden door je zus omdat ze het niet met je eens is of je haar bloed onder haar nagels vandaan zuigt op wat voor manier dan ook. Net zoals jij haar niet zou mogen slaan. Wat mensen hier zeggen is dat ze zich er wel iets bij kunnen voorstellen aangezien je best veroordelend overkomt, en zo te lezen ken je je zus dondersgoed: ze is ook naar anderen (verbaal) agressief. Ik zeg niet dat je de lieve vrede maar moet bewaren omdat zij zich niet ken inhouden, maar je kunt je wel gaan afvragen wat jij opschiet met op haar knoppen blijven drukken. Het maakt je niet gelukkiger lijkt het. Laat de situatie los en leef je eigen leven. Het zou voor jou voldoende moeten zijn dat jij je leven wel mooi op de rit hebt en zelf je geld verdient en je ouders/omgeving netjes behandeld. Laat je niet zo uit de tent lokken door je zus en laat. Het. Los. Dat is de beste volwassen en gezonde 'reactie' die je kunt geven naar mijn mening. En als ze je toch weer slaat terwijl je haar geen voeding ervoor geeft: doe aangifte. Zeker als het je zo dwars zit, zus mag best de gevolgen dragen van zinloos geweld, zeker zonder uitlokking. Ook met uitlokking, maar daar zou ik niet aan beginnen eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
15-08-2019 08:04
Je bindt nooit uit jezelf in en je veroorzaakt conflicten met je gedram om perse je gelijk te willen halen. zelfs tijdens de feestdagen kun je niet een paar uur je fatsoen houden. je zus bepaalt zelf hoe zij leeft, je ouders bepalen wat zij haar geven en hoe de feestdagen worden gevierd.

ja je roept agressie op bij mensen met je gedram. Wanneer ik je ouders was dan had ik je met de feestdagen op een hutje op de hei gezet om eindelijk eens van je gezeur en gedwing af te zijn. jij bepaalt in het huis en leven van een ander niet hoe het gaat.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat er mensen zijn die jou af en toe een dreun verkopen. Je weet niet wanneer je moet stoppen nog wanneer je je klep moet houden. De hele wereld draait niet om jouw mening noch om jouw gelijk.

:worship:
Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Eh, hoezo dram en zuig ik?
Sugar and spice, and everything nice.
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 13:14
Eh, hoezo dram en zuig ik?
Omdat je totaal geen zelfreflectie hebt!
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 13:14
Eh, hoezo dram en zuig ik?
Lees dit topic nog eens uitgebreid door terwijl je doet alsof je iemand bent zonder voorkennis. Kijk eens objectief naar je berichten en probeer je te verplaatsen in wat andere forummers je proberen te vertellen
TijdvoorTaart schreef:
15-08-2019 13:36
Lees dit topic nog eens uitgebreid door terwijl je doet alsof je iemand bent zonder voorkennis. Kijk eens objectief naar je berichten en probeer je te verplaatsen in wat andere forummers je proberen te vertellen

Kan ze niet, anders bleef ze geen topics openen.
En inderdaad, mijn handen zouden ook gaan jeuken als ik de zus van TO was. Het gaat maar door en door. Als ze thuis half zo zeurt en dramt als hier dan kan ik me er inmiddels levendig iets bij voorstellen.
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 15-08-2019 13:50
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toch meermaals toegegeven dat men een punt heeft? Gewoon pesterijen dit.
Sugar and spice, and everything nice.
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 13:50
Ik heb toch meermaals toegegeven dat men een punt heeft? Gewoon pesterijen dit.

Jouw probleem is dat je je eigen aandeel niet ziet, dat komt in al je topics weer naar voren.
Het probleem ligt bij jóu.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker:
Ik weet niet wat voor 'diagnose' je hebt.
Maar als je nog begeleiding hebt: laat dit dit topic eens lezen .....en ga dan verder werken aan jezelf.
Zelfreflectie, positiviteit...

En jeetje.....het is augustus.....nog lang geen kerst.
Voor die tijd heb je wellicht geleerd om niet in discussie te gaan met je zus. Probeer er gewoon een fijne avond van te maken!
.....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb autisme. Het gaat niet om kerst. Het gaat om als ze weer hier in huis is en ik er niet omheen kan.

Als ik mijn eigen aandeel niet zie, waarom reageer ik dan positief op suggesties? Triest dat volwassen vrouwen mij hier uitmaken voir zuiger en roepen dat ik het verdien om klappen te krijgen. Ik hoop dat jullie eens een mep krijgen van een bekende als jullie iets onprettigs doen, dan piep je anders.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 14:52
Ik heb autisme. Het gaat niet om kerst. Het gaat om als ze weer hier in huis is en ik er niet omheen kan.

Als ik mijn eigen aandeel niet zie, waarom reageer ik dan positief op suggesties? Triest dat volwassen vrouwen mij hier uitmaken voir zuiger en roepen dat ik het verdien om klappen te krijgen. Ik hoop dat jullie eens een mep krijgen van een bekende als jullie iets onprettigs doen, dan piep je anders.
Oh, vroeger liep ik ook wel eens te zuigen en te klieren. Dan kreeg ik ook een klap voor mijn kanis.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 14:52
Ik heb autisme. Het gaat niet om kerst. Het gaat om als ze weer hier in huis is en ik er niet omheen kan.

Als ik mijn eigen aandeel niet zie, waarom reageer ik dan positief op suggesties? Triest dat volwassen vrouwen mij hier uitmaken voir zuiger en roepen dat ik het verdien om klappen te krijgen. Ik hoop dat jullie eens een mep krijgen van een bekende als jullie iets onprettigs doen, dan piep je anders.
dan ga je lekker in een hotelkamer zitten.
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 14:52
Ik heb autisme. Het gaat niet om kerst. Het gaat om als ze weer hier in huis is en ik er niet omheen kan.

Als ik mijn eigen aandeel niet zie, waarom reageer ik dan positief op suggesties? Triest dat volwassen vrouwen mij hier uitmaken voir zuiger en roepen dat ik het verdien om klappen te krijgen. Ik hoop dat jullie eens een mep krijgen van een bekende als jullie iets onprettigs doen, dan piep je anders.

Ook met autisme kun je leren je aan te passen.
Autisme is geen excuus om je naar te gedragen.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 14:52
Ik heb autisme. Het gaat niet om kerst. Het gaat om als ze weer hier in huis is en ik er niet omheen kan.

Als ik mijn eigen aandeel niet zie, waarom reageer ik dan positief op suggesties? Triest dat volwassen vrouwen mij hier uitmaken voir zuiger en roepen dat ik het verdien om klappen te krijgen. Ik hoop dat jullie eens een mep krijgen van een bekende als jullie iets onprettigs doen, dan piep je anders.
Niet om lelijk te doen, maar ik vermoedde al iets in het autistisch spectrum. Waarom, omdat je zo soepel bent als een loden deur, alles moet op jouw manier gaan en jouw behoefte aan controle en overzicht is zo groot dat jij keihard over andermans grenzen heen blijft denderen. Alles moet op jouw manier, want dat is de enige juiste manier blijkbaar.

Ik zou je dringend aanraden om je manier van omgaan met je zus te bespreken met je behandelaar. Handvatten te vragen bij het leren wanneer iets wel of niet jouw zaak is, en welke signalen een ander uitzendt om jou te laten merken dat je over een grens aan het gaan bent.

Over jouw wens mbt het meppen: ik heb ook weleens klappen gehad van mijn zus, andersom ook klappen aan haar uitgedeeld trouwens. Toen waren we beiden nog kind. Verschil met jou is dat we van elkaar na die eerste mep of trap wel wisten waar de grens van de ander lag en daar in het vervolg rekening mee hielden.

Over suggesties gesproken, wat vind je van de suggesties om op jezelf te gaan wonen, een vakantie te boeken met kerst en/of je in het vervolg niet meer bemoeien met de levenskeuzes van je zus?
Alle reacties Link kopieren
Wat is jullie probleem? Waarom gaat het hier over bemoeien met haar leven in plaats van haar agressieve gedrag? Dat eerste is niet tegen de wet, dat tweede wel.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 02:07
Ik dacht er al over na en mijn ouders wilden het.

Ik vind mijn situatie niet te vergelijken met die van mijn zus. Ik werk ondanks alles, ook aan mezelf. Ik heb geld en plannen. Ik werk zelfs weer in mijn eigen vakgebied. Ik bied mijn ouders gewoon aan mee te betalen.

Mijn zus werkt niet, studeert alleen op papier en krijgt geld van mijn ouders. Ik snap dat ze voor haar willen zorgen maar ik vind haar houding niet ok. Dat ik belerend ben klopt. Zwart/wit en rigide ook. Maar verdien ik het dan om geslagen te worden???!
En dat gaat jou dus geen reet aan. Welke invloed heeft jou leven op jou? En waarom vergelijk je haar met jezelf (om er zelf beter uit te komen)?

Hoe zij met haar geld omgaat en of ze studeert of werkt is haar zaak en misschien die van jouw ouders maar jou gaat het geen ene sikkepit aan. Waarom denk jij dat jij hier iets over te zeggen hebt dan? Ik snap jouw redenatie echt niet. Ik zou ook gestoord worden van je.

En je zegt dat je aan jezelf werkt maar aan zelfreflectie doe je niet. Want het ligt allemaal niet aan jou maar aan haar want zij studeert en werkt niet.

Tip: Kijk naar je Eigen aandeel. Je kan een ander niet veranderen, jezelf wel.
Alle reacties Link kopieren
Verder, nee, ik ga niet op mezelf wonen nu. Ik ga sparen tot ik vaste inkomsten heb en wat jullie daar van vinden zal mij een worst wezen. Jullie doen hier precies hetzelfde, zuigen, drammen, iedereen moet leven zoals jullie denken dat goed is.

Kerst is de enige dag van het jaar dat de familie bijeen is dus nee ik ga niet een dozijn mensen mijden vanwege mijn zus.
Sugar and spice, and everything nice.
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 15:08
Wat is jullie probleem? Waarom gaat het hier over bemoeien met haar leven in plaats van haar agressieve gedrag? Dat eerste is niet tegen de wet, dat tweede wel.

Wij hebben geen probleem, jíj hebt een probleem.
Je zou er verstandig aan doen om dit met je therapeut te bespreken ipv constant topics op een forum te openen.
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 15:08
Wat is jullie probleem? Waarom gaat het hier over bemoeien met haar leven in plaats van haar agressieve gedrag? Dat eerste is niet tegen de wet, dat tweede wel.

Omdat het bemoeien met haar leven voor haar waarsch een trigger is agressief te worden.

Het is niet aan jou om je te bemoeien met haar leven!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven