Cultuurverschil

05-09-2017 07:47 36 berichten
Dag allen,

Een tijdje getwijfeld om dit te plaatsen, maar ik ben toch benieuwd naar allerlei verhalen.

Samenvatting: ik heb een aantal maanden gedate met iemand uit een andere cultuur (ik oer-Hollands, hij Arabisch/Koerdisch). Van te voren wist ik dat er wel wat cultuurverschillen tussen ons zijn, maar uiteindelijk vond ik dat toch ook wel een stuk heftiger en erger dan verwacht en is dat iets wat ik niet kan accepteren. Voorbeelden: als hij een relatie heeft met een vrouw, verwacht hij dat ze niet op stap gaat, weekendjes weg met vriendinnen zijn uit den boze, laat staan als ze een x alleen gaat. Kleding mag niet te bloot; geen zichtbare decolleté, korte broek/rok/jurk tenminste tot op de knie en vooral geen contact met mannen tenzij strikt noodzakelijk.

Ik ben voor mijn gevoel een normale vrouw, die normaal contact heeft met vriendinnen, met willekeurige mannen zoals collega's, buren of kennissen en zal in een relatie daarin ook niet te ver gaan. Voor hem is het überhaupt onacceptabel dat ik op het werk al een praatje maak, zoals "hoe gaat het, hoe was je weekend" omdat er altijd wat achter zit, namelijk dat de man in dat geval seks met je wil of op je geilt. En ik sta daar heel anders in. Voor ons lukt dit niet omdat hij verwacht dat ik een paar keer per jaar uitgaan, dragen van een decolleté en 1 weekendje weg met een vriendin wel kan loslaten voor hem. En ik vind juist dat wat hij wil, synoniem is voor macht, controle en ongelijkheid binnen een relatie, wat ik niet kan accepteren. Hoewel ik nu wel heel verdrietig ben omdat hij wel echt heel leuk is, weet ik dat dit in de toekomst nooit goed zal gaan tussen ons en dat dit beter is voor ons beiden.

Wat ik me afvraag: zijn er vrouwen die dit herkennen en meegemaakt hebben? Hoe zijn jullie omgegaan met dit soort verschillen en is dit wel echt op te lossen als je daarin zo anders bent? Ik wil er wel bij zeggen dat hij geen moslim is, waardoor ik het echt een cultuurverschil noem.
Alle reacties Link kopieren
Ik begin er al nieteens aan omdat het vrijwel altijd fout afloopt als een van de twee zich niet kan aanpassen. Ik vind mezelf meer waard dan dat.
Internagelaktisch
Ik heb er geen ervaring mee maar buiten "je mag niet vreemdgaan" is er niks wat ik mij laat verbieden in een relatie.
Ik ben mijn eigen persoon en hecht er heel veel waarde aan om zo te blijven.
Goed dat je voor jezelf hebt gekozen!
Hijzelf mag natuurlijk wel praatjes maken met vrouwen, waarbij hij alleen maar seks wilt en op ze loopt te geilen?

Lijkt me een hele fijne basis voor een warme, liefdevolle en gelijkwaardige relatie.
Jij moet je aanpassen aan zijn (conservatieve) opvattingen, maar hij hoeft dat niet? Je hebt groot gelijk dat wat hij wil synoniem staat aan macht en controle!

Dat hij denkt dat mannen direct seks met je willen of op je geilen als je vraagt hoe het weekend was zegt mijns inziens meer over hem dan over jou.

Goed dat je bij jezelf blijft! De relatie met deze man gaat nooit werken zolang jij bent wie je bent.
Het klinkt naast dat je je (in mijn ogen terecht) niet kunt aanpassen ookngewoon bent afgeknapt opnzijn wensen, omdat je er iets van vindt.
Je had hem ook gewoon de keuze kunnen geven: Kies je voor mij dan is het dit.
Dan had je het weer bij hem gelegd.
Iemand kan van mij eisen dat ik elke dag in latex rondloop, maar als ik dat gewoon niet doe en er verder geen woorden meer aan vuil maak heb ik geen probleem.
Tenzij ik daarnaast iets vindt van mannen die van latex houden.
Dat je überhaupt overweegt om verder te gaan met deze man. Liefde maakt blind, dat blijkt maar weer.

Je zegt het zelf al: controle, macht en ongelijkheid in een relatie kun je niet accepteren. Doe dat dan ook niet. En verwacht ook niet dat hij zal veranderen. Jullie passen gewoon niet bij elkaar.
Bedankt voor de reacties tot zover!

@nerdopviva; ik overweeg zeker niet om met hem verder te gaan. In mijn ogen zijn de eisen en regels die hij aan mij stelt niet acceptabel in een volwassen en gelijkwaardige relatie en ik zou me daarin miet kunnen en willen aanpassen.

Ik merk dat ik nu een paar nachten loop te piekeren en vraag me daarom steeds af of er Nederlandse vrouwen zijn die dit wel accepteren en daarmee kunnen leven? Ik kan me dat niet voorstellen namelijk.

En inderdaad: hij mag weekenden weg, met vrouwen praten etc etc. Want: "vrouwen komen niet naar mannen toe, maar andersom wel. Mannen zijn jagers en daardoor hebben ze altijd een bedoeling als ze met je praten".

Ik heb de bal ook weer bij hem gelegd, aangegeven dat ik me niet naar zijn eisen kan schikken en dat als hij dat dan niet kan accepteren, wij geen toekomst hebben. En dat is nu uitgesproken en klaar en voor zijn gevoel heeft hij al enorme concessies gedaan, doordat hij mij wel weekendjes weg heeft laten gaan (in de toekomst zou dat dan niet meer kunnen) en hij mijn Whatsappjes niet heeft gelezen etc etc. Ik vind dat juist normaal; dat je niet elkaars telefoon checkt en elkaar vrij laat.

Ik vind het wel fijn dat iedereen hier iig inziet dat zijn eisen niet normaal zijn in een relatie.
zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten?
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Ik twijfel nog, hoor.
Haha, Grenada, dat heb ik ook tegen hem gezegd. Daarop gaf hij aan dat jij meestal niet te vertrouwen is, "maar bij mij is dat anders". Ik ben misschien een blondje, maar niet zo naïef dat ik dat geloof. En ik geloof er ook niet in dat mensen wezenlijk veranderen: hij niet, ik ook niet.
ranjaa schreef:
05-09-2017 08:07
Ik heb de bal ook weer bij hem gelegd, aangegeven dat ik me niet naar zijn eisen kan schikken en dat als hij dat dan niet kan accepteren, wij geen toekomst hebben. En dat is nu uitgesproken en klaar en voor zijn gevoel heeft hij al enorme concessies gedaan, doordat hij mij wel weekendjes weg heeft laten gaan (in de toekomst zou dat dan niet meer kunnen) en hij mijn Whatsappjes niet heeft gelezen etc etc. Ik vind dat juist normaal; dat je niet elkaars telefoon checkt en elkaar vrij laat.

Waarom de bal bij hem leggen als je er klaar mee bent?
ranjaa schreef:
Ik merk dat ik nu een paar nachten loop te piekeren en vraag me daarom steeds af of er Nederlandse vrouwen zijn die dit wel accepteren en daarmee kunnen leven? Ik kan me dat niet voorstellen namelijk.

Die zullen er vast zijn. Maar je geeft zelf al aan dat jij je dat niet kunt voorstellen. Dan moet je al helemaal niet proberen om dat zelf te doen, want daar word je alleen maar vreselijk ongelukkig van.

En inderdaad: hij mag weekenden weg, met vrouwen praten etc etc. Want: "vrouwen komen niet naar mannen toe, maar andersom wel. Mannen zijn jagers en daardoor hebben ze altijd een bedoeling als ze met je praten".

Hij geeft dus toe dat hij niet normaal met vrouwen om kan gaan, dat hij altijd bijbedoelingen heeft als hij contact heeft met een vrouw. Met zo iemand zou ik al geen relatie willen hebben, los van dat hij jou zou willen controleren en dat hij jou dingen verbiedt.
ranjaa schreef:
05-09-2017 08:10
Haha, Grenada, dat heb ik ook tegen hem gezegd. Daarop gaf hij aan dat jij meestal niet te vertrouwen is, "maar bij mij is dat anders". Ik ben misschien een blondje, maar niet zo naïef dat ik dat geloof. En ik geloof er ook niet in dat mensen wezenlijk veranderen: hij niet, ik ook niet.

Dit lijkt me duidelijk. Dat je hier nog een topic over moet openen zeg, waar is je eigenwaarde gebleven?
@nerdopviva: mijn eerste reactie was dat, nu hij van mij vraagt om te veranderen, hij dit misschien zelf ook overweegt. Omdat we wel een heel leuke tijd hebben gehad en ik best schrok van zijn toekomstvisie hoopte ik eerst dat hij me was gaan waarderen zoals ik ben en zoals hij me ook heeft leren kennen. Maar vrij snel daarna zag ik dat dit niet het geval was en heb ik zelf de knoop doorgehakt.
@trotter, volgens mij heb ik prima voor mezelf gekozen hierin en zegt dat genoeg over mijn eigenwaarde.
Ik heb het inmiddels afgesloten met hem, maar ik ben wel benieuwd of mensen zich ooit in zo'n mate naar iemand zouden schikken? Ik kan me niet indenken dat ik dat kan, hoe leuk hij ook is. Dat is waar ik benieuwd naar ben en ondertussen even m'n verhaal kwijt 😜 Haha
Wow. Ik ben vooral stomverbaasd dat je kunt vallen op zo'n man. Ik geloof best dat het een knappe vent is om te zien, maar na een gesprek/date ben je toch afgeknapt??
Kastanjez schreef:
05-09-2017 08:18
Wow. Ik ben vooral stomverbaasd dat je kunt vallen op zo'n man. Ik geloof best dat het een knappe vent is om te zien, maar na een gesprek/date ben je toch afgeknapt??
Ja, dat klopt. Alleen begonnen we met "casual sex", kwam dit nooit ter sprake en pas na een paar maanden begonnen me dingen te irriteren en kwam de aap uit de mouw; dat ik in feite alles verkeerd deed in zijn ogen qua kleding, praten met mannen, vakanties, alles... en toen ging dat allemaal vrij snel ineens
ranjaa schreef:
05-09-2017 08:20
Ja, dat klopt. Alleen begonnen we met "casual sex", kwam dit nooit ter sprake en pas na een paar maanden begonnen me dingen te irriteren en kwam de aap uit de mouw; dat ik in feite alles verkeerd deed in zijn ogen qua kleding, praten met mannen, vakanties, alles... en toen ging dat allemaal vrij snel ineens
De hypocretie van deze man is werkelijk grenzenloos.
ranjaa schreef:

Al vindt heel Nederland dat dit gedrag wel acceptabel is, het gaat er toch om dat jij het niet prettig vindt en daar consequenties aan verbindt? Waarom heb je die bevestiging van anderen nodig dat je de juiste keus hebt gemaakt? Vertrouw op je eigen gevoel: als je deze man niet leuk vindt, vind je hem niet leuk en mag je de relatie af kappen. Daar heeft verder helemaal niemand iets over te zeggen.

Overigens zou dit soort gedrag voor mij een enorme dealbreaker zijn, afgezien van iemands cultuur. Je vriendin een beetje opleggen met wie ze wel en niet mag praten, is ie nou helemaal gek geworden. Ik zou er niet te veel over piekeren als ik jou was. Deze man paste blijkbaar niet bij jou, je hebt je besluit genomen. Laat het gaan.
Ik heb trouwens meerdere mensen uit andere culturen gedate en mijn ervaring is dat aan de verschillen meestal wel een mouw te passen valt als de basis goed is. Als je elkaar respecteert, van elkaar houdt en bereid bent je allebei aan te passen kan het prima werken. Dat is bij deze man niet het geval. Al was het een oerhollandse man geweest, dan was het nog een weggewaaid dakraam.
Thanks, Cerulli, je hebt gelijk. Hij past ook écht niet bij mij en dat hoef ik idd niet bevestigd te hebben, dat weet ik wel.
ranjaa schreef:
05-09-2017 08:18
Ik heb het inmiddels afgesloten met hem, maar ik ben wel benieuwd of mensen zich ooit in zo'n mate naar iemand zouden schikken? Ik kan me niet indenken dat ik dat kan, hoe leuk hij ook is. Dat is waar ik benieuwd naar ben en ondertussen even m'n verhaal kwijt 😜 Haha

Die vrouwen zijn er ongetwijfeld. Vrouwen die beseffen dat ze veranderd zijn voor hun man (en dat toegeven) zijn er maar weinig. De meesten zullen blijven volhouden dat het hun eigen keuze is.
ranjaa schreef:
05-09-2017 08:20
Dit is toch niet waar :facepalm: wat een hypocriet die jongen(man).

Iemand kan natuurlijk binnen een bepaalde cultuur met bepaalde gewoonten zijn opgegroeid/opgevoed, maar je moet ook je verstand gebuiken. Dit kun je gewoonweg niet van een ander verwachten, laat staan eisen (omg zeg).

Ik kan je eigenlijk nu al vertellen dat dit uiteindelijk niet gaat werken, zijn eisen zijn te extreem en gelden alleen voor jou.

Ervaring ermee heb ik wel, in minder extreme mate. Ik ben zelf 7jr samen met een moslimman, waarvan ik weet dat hij bepaalde dingen wel fijn zou vinden maar niet van me eist. Dus is het aan mij hoe ik daarmee omga. Het heeft tot veel (flinke) discussies geleid hoor, vooral in het begin. En zo af en toe krijgt hij weer even de kolder in de kop en begint hij ergens over, maar ik ben vrij duidelijk. Mijn vrijheid staat op nummer 1. Mezelf trouw blijven vind ik belangrijker dan een relatie met hem behouden. En dan luwt het weer 😆

Maar is iemand zoals jouw vriend en eist hij die dingen, terwijl hij zelf zo hypocriet bezig is dan wordt het niks hoor. Beiden water bij de wijn doen :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven