cussie over rechten huis na huwelijk / ger. partnerschap

19-02-2009 10:17 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zie nu dat er een tikfout in de topictitel staat, ik bedoel dus DIScussie

Hoi allemaal,

Ik weet niet of dit de goede pijler is, twijfelde tussen wonen en relaties. Ik kreeg gister een discussie met mijn zus, die in scheiding ligt. Zij is destijds bij haar vriend ingetrokken, hij had een koophuis met twee hypotheken. Na een tijd zijn ze een ger. partnerschap aangegaan en hebben ze de grootste hypotheek (a 145000 euro) op beide namen laten zetten. De andere hypotheek (a 70000 euro) staat op haar mans naam.

Nu gaan ze uit elkaar... waar heeft zij recht op? En wat zijn haar plichten? Is door het geregistreede partnerschap alles gemeenschappelijk geworden, zowel het huis als de hypotheek?
Just like Alan Garner
bel een notaris of advocaat, lijkt me nuttiger dan deze vraag hier te stellen.
quote:Klady schreef op 19 februari 2009 @ 10:17:

Zie nu dat er een tikfout in de topictitel staat, ik bedoel dus DIScussie

Hoi allemaal,

Ik weet niet of dit de goede pijler is, twijfelde tussen wonen en relaties. Ik kreeg gister een discussie met mijn zus, die in scheiding ligt. Zij is destijds bij haar vriend ingetrokken, hij had een koophuis met twee hypotheken. Na een tijd zijn ze een ger. partnerschap aangegaan en hebben ze de grootste hypotheek (a 145000 euro) op beide namen laten zetten. De andere hypotheek (a 70000 euro) staat op haar mans naam.

Nu gaan ze uit elkaar... waar heeft zij recht op? En wat zijn haar plichten? Is door het geregistreede partnerschap alles gemeenschappelijk geworden, zowel het huis als de hypotheek?Als zij geen partnerschapsvoorwaarden zijn aangegaan, dan heeft ieder recht op de helft. Van zowel de baten als de schulden. Dus ja, de woning is ook gemeenschappelijk geworden.
Dat ligt er toch aan wat er in het geregistreerde partnerschap staat? Los van dit documentje bij de notaris, het feit dat een hypotheek op naam van beiden staat en de woning niet, is al een hele slimme zet van vriend.Zij heeft recht op niets, niente, nada, en als er niet betaald wordt kan de bank wel op haar terugvallen. Wens haar heel veel succes!
quote:RosieRo schreef op 19 februari 2009 @ 10:19:

bel een notaris of advocaat, lijkt me nuttiger dan deze vraag hier te stellen.Niet met je eens. Er zijn hier genoeg mensen met verstand van zaken. Ik heb dat onlangs ook mogen ondervinden en ik heb hele nuttige tips gehad.
quote:FullHouse schreef op 19 februari 2009 @ 10:26:

Dat ligt er toch aan wat er in het geregistreerde partnerschap staat? Los van dit documentje bij de notaris, het feit dat een hypotheek op naam van beiden staat en de woning niet, is al een hele slimme zet van vriend.Zij heeft recht op niets, niente, nada, en als er niet betaald wordt kan de bank wel op haar terugvallen. Wens haar heel veel succes!Niet eens. Door het aangaan van een geregistreerd partnerschap, ontstaat er wel degelijk een gemeenschap. En het is zeker niet een documentje bij de notaris, maar voor het aangaan van een GP moet je naar de Burgerlijke Stand van de gemeente waarin je woont.
wie ben ik om de kennis van de dames ter discussie te stellen, maar deze situatie vraagt toch veel en veel meer info dan dit?

Joost mag weten of er een erfenis is, eigen geld, een eigen bedrijf, je kan best advies vragen maar dan moet je flink je (kas)boekje open doen. Zouk nie willen nie op een openbaar forum.
http://www.scheiding-omga...ing/frames/partner_f.html

zie ook deze link
quote:FullHouse schreef op 19 februari 2009 @ 10:26:

Dat ligt er toch aan wat er in het geregistreerde partnerschap staat? Los van dit documentje bij de notaris, het feit dat een hypotheek op naam van beiden staat en de woning niet, is al een hele slimme zet van vriend.Zij heeft recht op niets, niente, nada, en als er niet betaald wordt kan de bank wel op haar terugvallen. Wens haar heel veel succes!Volgens mij verwar jij nu het geregistreerde partnerschap met een samenlevingscontract. Een geregistreerd partnerschap is iets wat vastgelegd wordt bij de burgerlijke stand. Een samenlevingscontract is inderdaad een contract dat door een notaris is opgesteld.
quote:traincha2 schreef op 19 februari 2009 @ 10:27:

[...]

Niet eens. Door het aangaan van een geregistreerd partnerschap, ontstaat er wel degelijk een gemeenschap. En het is zeker niet een documentje bij de notaris, maar voor het aangaan van een GP moet je naar de Burgerlijke Stand van de gemeente waarin je woont.kijk, daar ga je al, de ene zegt A en de ander B.
quote:RosieRo schreef op 19 februari 2009 @ 10:28:

wie ben ik om de kennis van de dames ter discussie te stellen, maar deze situatie vraagt toch veel en veel meer info dan dit?

Joost mag weten of er een erfenis is, eigen geld, een eigen bedrijf, je kan best advies vragen maar dan moet je flink je (kas)boekje open doen. Zouk nie willen nie op een openbaar forum.Maar er is niet gesproken over erfenissen, eigen geld of een eigen bedrijf. De vraag was redelijk algemeen en kan dus hier best gesteld worden.
quote:RosieRo schreef op 19 februari 2009 @ 10:29:

[...]

kijk, daar ga je al, de ene zegt A en de ander B.en A heeft ongelijk.
tuurlijk kan het, de vraag is wat je aan de antworden hebt als er na 5 posts al onenigheid is over wat en hoe!
quote:JWvB schreef op 19 februari 2009 @ 10:29:

[...]

Volgens mij verwar jij nu het geregistreerde partnerschap met een samenlevingscontract. Een geregistreerd partnerschap is iets wat vastgelegd wordt bij de burgerlijke stand. Een samenlevingscontract is inderdaad een contract dat door een notaris is opgesteld.Dat denk ik ook.
quote:RosieRo schreef op 19 februari 2009 @ 10:31:

tuurlijk kan het, de vraag is wat je aan de antworden hebt als er na 5 posts al onenigheid is over wat en hoe!Er is wat mij betreft geen onenigheid. Het geregistreerd partnerschap is een samenlevingsvorm die wettelijk geregeld is en nagenoeg gelijk is aan het huwelijk. En als je geen partnerschapsvoorwaarden opstelt, dan is er gemeenschap van goederen. Net als in een huwelijk.
Geregistreerd partnerschap is inderdaad met trouwboekje, ja woord, vastlegging bij burgerlijke stand e.d. Er is geen sprake van bedrijf of erfenissen. het leek mij ook wel dat ik deze vraag hier kon stellen.

mijn mening was dat door het GP alles gemeenschappelijk is geworden als er niks anders is vastgelegd. Mijn zus is bang dat het niet zo is...
Just like Alan Garner
quote:traincha2 schreef op 19 februari 2009 @ 10:32:

[...]

Er is wat mij betreft geen onenigheid. Het geregistreerd partnerschap is een samenlevingsvorm die wettelijk geregeld is en nagenoeg gelijk is aan het huwelijk. En als je geen partnerschapsvoorwaarden opstelt, dan is er gemeenschap van goederen. Net als in een huwelijk.Juist.
quote:RosieRo schreef op 19 februari 2009 @ 10:31:

tuurlijk kan het, de vraag is wat je aan de antworden hebt als er na 5 posts al onenigheid is over wat en hoe!

Het lijkt me dat het in dit geval helemaal niet onduidelijk is. De meeste mensen hier kunnen antwoord geven op wat de regels zijn in geval van een huwelijk in gemeenschap van goederen.

Er zijn ook veel mensen die je het verschil uit kunnen leggen tussen de diverse samenlevingsvormen (huwelijk, GP, samenlevingscontract) en de voors en tegens. Je kunt best de vraag beantwoorden ("wat zijn de regels") zonder de details te weten.

Ik zou trouwens niet weten wat je bij een notaris te zoeken hebt, en GP wordt ontbonden door de rechter, dus een advocaat lijkt me een betere optie.
quote:Klady schreef op 19 februari 2009 @ 10:34:

Geregistreerd partnerschap is inderdaad met trouwboekje, ja woord, vastlegging bij burgerlijke stand e.d. Er is geen sprake van bedrijf of erfenissen. het leek mij ook wel dat ik deze vraag hier kon stellen.

mijn mening was dat door het GP alles gemeenschappelijk is geworden als er niks anders is vastgelegd. Mijn zus is bang dat het niet zo is...Zolang de hypotheekschulden de waarde van de woning niet overtreffen heeft je zus niks te vrezen. Alles is dus gemeenschappelijk.
quote:JWvB schreef op 19 februari 2009 @ 10:35:

[...]

Het lijkt me dat het in dit geval helemaal niet onduidelijk is. De meeste mensen hier kunnen antwoord geven op wat de regels zijn in geval van een huwelijk in gemeenschap van goederen.

Er zijn ook veel mensen die je het verschil uit kunnen leggen tussen de diverse samenlevingsvormen (huwelijk, GP, samenlevingscontract) en de voors en tegens. Je kunt best de vraag beantwoorden ("wat zijn de regels") zonder de details te weten.

Ik zou trouwens niet weten wat je bij een notaris te zoeken hebt, en GP wordt ontbonden door de rechter, dus een advocaat lijkt me een betere optie.Notarissen maken ook wel beeindigingsovereenkomsten voor ex geregistreerde partners. Of dat wenselijk is, is nog maar de vraag. Ik persoonlijk zou ook liever voor een advocaat kiezen. Een advocaat behartigt toch jouw belangen terwijl een notaris een onafhankelijk adviseur is.
Sorry voor het geven van onjuiste informatie. Het is al even geleden dat ik er mee te maken had. *schaam*
quote:FullHouse schreef op 19 februari 2009 @ 10:41:

Sorry voor het geven van onjuiste informatie. Het is al even geleden dat ik er mee te maken had. *schaam*Het is je vergeven
Vind 'cussie' trouwens een mooi en duidelijk woord. Begreep meteen wat je bedoelde. Houden we erin!
Even googelen en je vindt dit:

Het (notarieel) samenlevingscontact is iets heel anders dan het geregistreerd partnerschap en het huwelijk. Bij het geregistreerd partnerschap of huwelijk liggen de rechten en plichten voor een groot deel vast in de wet, bij het samenlevingscontract is dit niet zo. Het contract regelt alleen wat de twee partijen zelf afspreken. De wederzijdse onderhoudsplicht is hiervan een goed voorbeeld. Deze geldt automatisch bij het geregistreerd partnerschap en het huwelijk. Bij een samenlevingscontract beslissen de twee partijen zelf of zij hierover iets willen afspreken. Een ander voorbeeld van een belangrijk verschil is dat in een geregistreerd partnerschap en huwelijk alle bezittingen en schulden in beginsel gemeenschappelijk zijn. Wie dit niet wil, moet daarvoor bij de notaris een andere regeling treffen. Die regeling kennen we ook wel als partnerschapsvoorwaarden of huwelijkse voorwaarden. Voor samenwonenden is de situatie precies andersom. In beginsel zijn het vermogen en de bezittingen van samenwonenden niet gemeenschappelijk. Door een samenlevingscontract kan wel een vorm van gemeenschappelijkheid ontstaan.

Als ze een GP hebben laten vastleggen en verder niets, zijn alle bezittingen en schulden van samen; het maakt dus helemaal niet uit op welke naam / namen de hypotheken staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven