Date afkappen?
vrijdag 7 juli 2017 om 10:38
Goedemorgen,
Eerder dit jaar heb ik mijn relatie na 1,5 jaar verbroken, omdat mijn ex serieuze issues had vanuit zijn jeugd.
Ik had voor mijn relatie met hem, 3 jaar lang een relatie met een autistische jongen, waardoor ik nu meer op mijn hoede was/ben.
Zelf ben ik bekend met HSP waardoor ik van mening ben dat ik stabiliteit nodig heb in een relatie.
Na het uitmaken ben ik gaan daten met een goede vriend, die ik al 3 jaar kende en waarmee ik altijd een bepaalde "klik" heb gehad.
Deze jongen is al die tijd (3 maanden daten) niet heel duidelijk in wat hij wil (niet uitspreken dat hij een relatie wil, als ik wat liefs zeg maakt hij er een grapje van).
Hier wordt ik nogal onzeker van, ondanks dat we het erg leuk hebben samen.
Echter zijn er wel zaken waardoor ik niet zeker weet of dit het wel is, bijv. een compleet ander beeld hebben van hoe we vakantie willen vieren.
Na 4 maanden ben ik mijn ex weer tegengekomen en ik zag aan hem dat het heel goed met hem gaat. In de tussentijd heb ik wel contact gehad over zijn therapie en proces. Nu ik hem zag, geloofde ik pas echt dat hij de goede kant op gaat.
Lastig! Want nu is de hele reden waarom ik het uitmaakte, weg.
Hierdoor ben ik erachter gekomen dat ik nog gevoelens heb voor hem.
Ik heb eerder deze week aangegeven bij mijn date dat ik het rustiger aan wil doen, omdat ik aan mijzelf wil werken. Hij reageerde heel lief, gelukkig. Maar vraagt nog steeds of we kunnen afspreken.
Echter weet ik nu niet wat te doen, aangezien ik weet dat ik de valkuil heb eerder te neigen naar vertrouwd dan naar iets nieuws.
Help!
Liefs
Eerder dit jaar heb ik mijn relatie na 1,5 jaar verbroken, omdat mijn ex serieuze issues had vanuit zijn jeugd.
Ik had voor mijn relatie met hem, 3 jaar lang een relatie met een autistische jongen, waardoor ik nu meer op mijn hoede was/ben.
Zelf ben ik bekend met HSP waardoor ik van mening ben dat ik stabiliteit nodig heb in een relatie.
Na het uitmaken ben ik gaan daten met een goede vriend, die ik al 3 jaar kende en waarmee ik altijd een bepaalde "klik" heb gehad.
Deze jongen is al die tijd (3 maanden daten) niet heel duidelijk in wat hij wil (niet uitspreken dat hij een relatie wil, als ik wat liefs zeg maakt hij er een grapje van).
Hier wordt ik nogal onzeker van, ondanks dat we het erg leuk hebben samen.
Echter zijn er wel zaken waardoor ik niet zeker weet of dit het wel is, bijv. een compleet ander beeld hebben van hoe we vakantie willen vieren.
Na 4 maanden ben ik mijn ex weer tegengekomen en ik zag aan hem dat het heel goed met hem gaat. In de tussentijd heb ik wel contact gehad over zijn therapie en proces. Nu ik hem zag, geloofde ik pas echt dat hij de goede kant op gaat.
Lastig! Want nu is de hele reden waarom ik het uitmaakte, weg.
Hierdoor ben ik erachter gekomen dat ik nog gevoelens heb voor hem.
Ik heb eerder deze week aangegeven bij mijn date dat ik het rustiger aan wil doen, omdat ik aan mijzelf wil werken. Hij reageerde heel lief, gelukkig. Maar vraagt nog steeds of we kunnen afspreken.
Echter weet ik nu niet wat te doen, aangezien ik weet dat ik de valkuil heb eerder te neigen naar vertrouwd dan naar iets nieuws.
Help!
Liefs
vrijdag 7 juli 2017 om 11:48
Als er op subjectieve klachten geen etiketje geplakt kan worden, kunnen we de hele DSM 5 wel wegtiefen. Het gaat er om dat ze er last van heeft, of er nou een etiketje bij hoort of niet.
vrijdag 7 juli 2017 om 11:48
Thanks voor je reactie! Vraag is nu wel, hoe kap ik mijn date af zonder de vriendschap te verpesten? Want wil hem niet helemáál uit mijn leven..Harvey_Specter schreef: ↑07-07-2017 11:38Happynurse, ik zou je niet adviseren terug te gaan naar je ex. Er is een reden waarom je weg bent gegaan. En jeugdtrauma's verwerken kost tijd en gaat met vallen & opstaan. Het kan ook je karakter gevormd hebben, dat is niet met een paar sessies gefikst. Als stel kan je hier uit komen en elkaar steunen, maar als je het uit hebt gemaakt omdat dit niet ging, zou ik het niet opnieuw proberen. Te groot risico op verdriet bij beiden.
Je kent je huidige date al 3 jaar. Dan lijkt me dat je vertrouwd genoeg met hem bent om hem te vragen wat hij nou wil. 3 maanden daten met iemand die je al 3 jaar kent, kom op hee. Je kent hem dan ook goed genoeg om te bepalen of je een relatie met hem wil. Make up your mind en hak knopen door zou ik zeggen.
En dat je relaties hebt gehad met mannen met issues; dit kan in de toekomst weer gebeuren. Want wij maken allemaal moeilijke periodes mee in ons leven. Dat kan je niet altijd voor zijn. Wat je wel kan doen is werken aan je weerbaarheid. Dat je ondank HPS sterk genoeg in je schoenen staat om om te gaan mensen lastige relaties/situaties.
vrijdag 7 juli 2017 om 12:11
Je snapt het echt niet he? Het draait nog steeds allemaal om jou....
Je had sowieso niet direct na je relatie moeten gaan daten met je vriend. Nu kom je er achter dat hij als rebound niet werkt. En dan vraag je je weer af hoe je het zo moet plooien dat je hem weer terug in de friendzone kan schuiven zonder dat je hem kwijtraakt.
Voor iemand met HSP die andere mensen graag redt ga je wel op een bijzondere manier met je naasten om. Het zijn nog steeds mensen. Geen schaakstukken die je tactisch kan verzetten op jouw persoonlijke schaakbord.
Je had sowieso niet direct na je relatie moeten gaan daten met je vriend. Nu kom je er achter dat hij als rebound niet werkt. En dan vraag je je weer af hoe je het zo moet plooien dat je hem weer terug in de friendzone kan schuiven zonder dat je hem kwijtraakt.
Voor iemand met HSP die andere mensen graag redt ga je wel op een bijzondere manier met je naasten om. Het zijn nog steeds mensen. Geen schaakstukken die je tactisch kan verzetten op jouw persoonlijke schaakbord.
vrijdag 7 juli 2017 om 12:12
Happynurse_41 schreef: ↑07-07-2017 11:48Thanks voor je reactie! Vraag is nu wel, hoe kap ik mijn date af zonder de vriendschap te verpesten? Want wil hem niet helemáál uit mijn leven..
Je vraag is dus: hoe duw je hem weer in de door jou gewenste vorm.
Heeft die jongen daarbij ook nog iets in te brengen of moet hij gewoon doen wat jij wil.
vrijdag 7 juli 2017 om 12:17
Je lijkt mijn ex wel
. Die vond ook dat 'omdat zij een HSP is, iedereen daaromheen moest laveren'.
Even on-topic:
- je huidige date kan heel goed vriend blijven zonder het date-verhaal erbij. Is vrij makkelijk uit te leggen toch? "Luister date, ik vind je een leuke vent, maar relatie-wise verschillen we nog al veel." Klaar. En kan zijn dat hij anders reageert dan je hoopt. Had je van tevoren kunnen / moeten bedenken.
- je ex: met rust laten, niets meer mee doen. Je hebt hem aan de kant gezet vanwege issues met zijn jeugd ipv er voor hem te zijn (dit is een hele snelle conclusie obv je OP, dat weet ik). Je vond hem ooit leuk, toen bleek hij issues te hebben en zet je m aan de kant en nu het weer goed gaat met hem, mag hij weer deel uitmaken van je leven. Ik als ex zou voor de 'eer' bedanken...
Even on-topic:
- je huidige date kan heel goed vriend blijven zonder het date-verhaal erbij. Is vrij makkelijk uit te leggen toch? "Luister date, ik vind je een leuke vent, maar relatie-wise verschillen we nog al veel." Klaar. En kan zijn dat hij anders reageert dan je hoopt. Had je van tevoren kunnen / moeten bedenken.
- je ex: met rust laten, niets meer mee doen. Je hebt hem aan de kant gezet vanwege issues met zijn jeugd ipv er voor hem te zijn (dit is een hele snelle conclusie obv je OP, dat weet ik). Je vond hem ooit leuk, toen bleek hij issues te hebben en zet je m aan de kant en nu het weer goed gaat met hem, mag hij weer deel uitmaken van je leven. Ik als ex zou voor de 'eer' bedanken...
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
vrijdag 7 juli 2017 om 12:45
vrijdag 7 juli 2017 om 12:49
vrijdag 7 juli 2017 om 13:04
Ik heb hem niet "aan de kant gezet". Hij was het ermee eens dat hij zelf ook niet toe was aan een relatie omdat er eerst dingen opgelost moesten worden. Vóórdat we samen tot die conclusie zijn gekomen, hebben we al héél wat dingen voor onze kiezen gehad en heb ik hem altijd gesteund. Ik ben niet zo'n heks als dat er nu gesuggereerd wordt...Hightower schreef: ↑07-07-2017 12:17Je lijkt mijn ex wel. Die vond ook dat 'omdat zij een HSP is, iedereen daaromheen moest laveren'.
Even on-topic:
vrijdag 7 juli 2017 om 13:15
vrijdag 7 juli 2017 om 13:28
Ik baseerde me puur op je OP.Happynurse_41 schreef: ↑07-07-2017 13:04Ik heb hem niet "aan de kant gezet". Hij was het ermee eens dat hij zelf ook niet toe was aan een relatie omdat er eerst dingen opgelost moesten worden. Vóórdat we samen tot die conclusie zijn gekomen, hebben we al héél wat dingen voor onze kiezen gehad en heb ik hem altijd gesteund. Ik ben niet zo'n heks als dat er nu gesuggereerd wordt...
In dat geval: je zou je ex eens berichtje kunnen sturen. Maar kans zit erin dat het goed met hem gaat omdat hij er echt even helemaal voor zichzelf kan zijn. En geen rekening hoeft te houden met iemand die heel gevoelig reageert.
Tijdje alleen zijn en jezelf bezinnen op wat je nu echt wil, lijkt me verstandig.
PS. ja wederom reageer ik vanuit eigen referentiekader. Zelf een ex gehad die claimde HSP te zijn en die hopte van ene naar de andere date. En allemaal was het niet goed genoeg of had ze wel een reden waarom het niet zou passen.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
vrijdag 7 juli 2017 om 15:22
Dat het verkeerd geschreven is.
vrijdag 7 juli 2017 om 16:30
Het is geen aandoeningBarbaa-de-tweede schreef: ↑07-07-2017 13:15Ben wel met Karin eens dat tegenwoordig op alles maar een etiketje geplakt moet kunnen worden.
Dus dan ben je wat opmerkzamer voor prikkels en gevoelens bij anderen... Is het dan meteen een aandoening waar een etiket op moet en waar iedereen dan rekening mee moet houden?
Gaat mij ook wat te ver.
vrijdag 7 juli 2017 om 17:52
Gewoon eerlijk zijn; jouw verwachtingen van een relatie zijn anders. Het komt meer over als een fwb en je hebt dan toch voorkeur aan de vriendschap. En wellicht aangeven dat je nu misschien nog niet toe bent aan een relatie.Happynurse_41 schreef: ↑07-07-2017 11:48Thanks voor je reactie! Vraag is nu wel, hoe kap ik mijn date af zonder de vriendschap te verpesten? Want wil hem niet helemáál uit mijn leven..
Sorry, I can't hear you over the sound of how awesome I am
vrijdag 7 juli 2017 om 19:13
Gevoeliger en sneller vermoeid dan wie? Aan wie meet jij je?Happynurse_41 schreef: ↑07-07-2017 11:06Een van de kenmerken is dat ik erg gevoelig ben voor prikkels, mij sterk kan inleven in de ander (soms te sterk!) en last kan hebben van sferen/stemmingen van anderen of in bepaalde omgevingen. Hierdoor ben ik bijv. ook sneller vermoeid.
When they go low, we go high. (M.Obama)
zaterdag 8 juli 2017 om 00:37
Wikipedia zegt:
Waar Aron enkel het voorkomen van een hogere sensitiviteit bij bepaalde personen vaststelde en dit meetbaar maakte, groeide er sinds de eeuwwisseling een soort van cultus rond hoogsensitiviteit, meegaand in de trend van Indigokinderen en de opkomende medicalisering (zie o.a. ADHD).[11] Deze 'cultus' rond hoogsensitiviteit wordt recent meer en meer 'gecultiveerd' in zelfhulpgroepen, verenigingen en door persoonlijke 'coaches'. De zeer algemene beschrijvingen van 'gevoeligheid' ("Ben je weleens overbelast of 'overprikkeld'?") helpen hierbij om leden te recruteren, terwijl deze gepaaid worden met hoe speciaal HSP's zouden zijn, als betrof het een nieuwe soort mensen met uitzonderlijke gaven. Aron zelf geeft echter duidelijk aan dat het gaat om een glijdende schaal en dat er in feite niets bijzonders aan is. HSP's hoeven zich niet 'speciaal' of 'verheven' te voelen, en nog belangrijker: ze hoeven hun eigenschap niet als excuus te gebruiken om andere, wél degelijke bestaande psychische stoornissen weg te redeneren.
Je relatie beëindigen omdat die voor jou als HSP niet voldoende stabiel is, zoals je in je OP schrijft, is dus onzin.
Waar Aron enkel het voorkomen van een hogere sensitiviteit bij bepaalde personen vaststelde en dit meetbaar maakte, groeide er sinds de eeuwwisseling een soort van cultus rond hoogsensitiviteit, meegaand in de trend van Indigokinderen en de opkomende medicalisering (zie o.a. ADHD).[11] Deze 'cultus' rond hoogsensitiviteit wordt recent meer en meer 'gecultiveerd' in zelfhulpgroepen, verenigingen en door persoonlijke 'coaches'. De zeer algemene beschrijvingen van 'gevoeligheid' ("Ben je weleens overbelast of 'overprikkeld'?") helpen hierbij om leden te recruteren, terwijl deze gepaaid worden met hoe speciaal HSP's zouden zijn, als betrof het een nieuwe soort mensen met uitzonderlijke gaven. Aron zelf geeft echter duidelijk aan dat het gaat om een glijdende schaal en dat er in feite niets bijzonders aan is. HSP's hoeven zich niet 'speciaal' of 'verheven' te voelen, en nog belangrijker: ze hoeven hun eigenschap niet als excuus te gebruiken om andere, wél degelijke bestaande psychische stoornissen weg te redeneren.
Je relatie beëindigen omdat die voor jou als HSP niet voldoende stabiel is, zoals je in je OP schrijft, is dus onzin.
zaterdag 8 juli 2017 om 09:21
zaterdag 8 juli 2017 om 10:11
Wanneer je tegen iemand zegt: ik wil misschien wel een relatie maar je moet eerst zelf je problemen oplossen .....dan weet jijzelf ook wel dat het niets wordt. Je hebt niet genoeg gevoelens om het samen aan te gaan of iemand echt bij te staan en de relatie in stand te houden. Om die mogelijke toekomstige relatie als een worst te blijven voorhouden...zo van...kom maar terug wanneer je bent veranderd dan ben je misschien wel goed genoeg....vind ik geen eerlijke manier van met elkaar omgaan. Zeker niet daar je al weer in een nieuwe relatie zit. Niet eerlijk naar je nieuwe partner en niet eerlijk naar je ex. Dat zijn tenslotte ook mensen met gevoelens.
Je hebt geen speciale rechten omdat je HSP hebt.
Je hebt geen speciale rechten omdat je HSP hebt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 8 juli 2017 om 10:36
Dat liegen tegen je date dat je aan jezelf wil werken, is dat ook een uiting van je HSP?
Ik zou dat tesamen met je wens om hem als vriend niet te verliezen gewoon enorm egoistisch noemen. Ik snao niet dat je iemand zo kan/wil manipuleren als je die inlevendheid in een ander hebt door je HSP. Ik vind daar helemaal niks inlevends aan.
Ik zou dat tesamen met je wens om hem als vriend niet te verliezen gewoon enorm egoistisch noemen. Ik snao niet dat je iemand zo kan/wil manipuleren als je die inlevendheid in een ander hebt door je HSP. Ik vind daar helemaal niks inlevends aan.