Elk jaar spanningen vanwege kerstverplichtingen

10-12-2018 12:40 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na jaren van getouwtrek over waar we eerste kerstdag vieren, ben ik er wel klaar mee. Ik wil gewoon lekker op vakantie! Niks geen verplichtingen meer.

Helaas is mijn man het daar niet mee eens.

Bij zijn familie betekend dat van 14:00 tot 22:00 uur op gepakt zitten in een klein huisje bij mijn schoonmoeder. Niemand wil wat ondernemen, alleen maar zitten en eten (waar ook niemand moeite voor wil doen wat lekkers te maken) terwijl onze twee kinderen (enige kinderen) zich steeds meer gaan vervelen (wat ieders humeur niet ten goede komt). Kids moeten zolang ook op de grond zitten want plaats voor meer stoelen is er niet, waardoor ze de helft van de tijd op mij hangen. Wat ik dan soms doe is ze bij ons uitnodigen maar dan loop ik me de heledag mijn best te doen, terwijl de rest op zijn gat blijft zitten om zich vol te laden.

En nee het is niet zo dat het in mijn familie we allemaal rozengeur en maneschijn is. Op zich vermaken wij ons daar wel, iedereen doet ook om de beurten wat met de kinderen en we maken een lange wandeling maar daarna komt het diner! Hieraan stelt mijn vader (moeder leeft helaas niet meer) hoge eisen, ik doe mijn stinkende best maar het is nooit goed genoeg. We hebben een keer een etentje in een restaurant geregeld. Heerlijk ontspannend en wij (mijn man en onze kinderen) vonden het heerlijk! Totdat een paar maanden later tijdens een verjaardag ineens iedereen begon te klagen hoe vreselijk het was geweest.

Daarbij komt ook nog eens een keer het getouwtrek om eerste kerstdag. Ik zie er de lol niet meer van in en droom over kerstdagen die ikzelf in kan vullen.

Mijn man vind het prima als we mijn familie overslaan en die dag doen wat ik wil maar eerste kerstdag (zonder overleg) zitten we bij zijn moeder. Nu heb ik voorgesteld om dan maar met mijn eigen auto te gaan zodat ik wat later kom en na het eten met de kinderen naar huis kan. Is mijn man daar weer boos om.

Ik weet eigenlijk niet welke tip ik hier op het forum verwacht maar ik wil zo graag weer eens zin hebben in kerst ipv er tegenop te zien.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt niet echt leuk van je man.

Verder zoals Ceylon zei gewoon de kerst verplaatsen voor je gezin.

Ook zou ik bij schoonmoeders de regie in handen nemen en het eten verzorgen, budget peilen, iedereen een tikkie sturen en gaan met die banaan. Zorgen dat je gerechten kiest die veel bereiding nodig hebben en waarbij je kids kunnen helpen snijden en roeren etc en als ze daarop uitgekeken zijn een kerstfilmpje kijken aan de keukentafel. Als het vlees te marineren staat/in de oven zit een wandeling doen met de kids en wie mee wil. Zo sta je lekker de hele dag met je kids te keuvelen in de keuken, hoef je niet geforceerd sociaal te doen en in een kringetje te zitten, bepaal je zelf wat er gegeten wordt én kan niemand het je kwalijk nemen als je wat eerder weggaat, jij heb immers dat super diner gekookt. Kan je de volgende dag bij je vader lekker relaxen, want ik begrijp dat die het eten wel voor elkaar heeft.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Lucifer2018 schreef:
10-12-2018 18:30
Ik gok dat TO dat helemaal best vind als hij niet zo debiel en star doet bij haar en zijn familiezitje.
Nou ik denk dat als we de man van TO zouden vragen om zijn kant van het verhaal hier te vertellen dat het iets anders in elkaar zit en het echt niet alleen zijn schuld is.

Maar samen uit, samen thuis. Het zou niet in me ook opkomen later te gaan en eerder weg te gaan. Een heel raar signaal naar je schoonfamilie. Dat doe je alleen als je een statement wil maken wat in mijn ogen erg kinderachtig is.

Gewoon je ego opzij zetten en er het beste van maken. Misschien nu te laat maar gewoon aanbieden kerst thuis te vieren en iedereen uit te nodigen. Hebben wij ook jaren gedaan toen de kinderen klein waren en kon het niet dan kan ik gewoon leuke spullen mee en hield ik ze bezig. Wat trouwens ook heel leuk was.
Dit jaar trouwens ook weer. Mijn schoonouders vroegen of er daar wilde eten. Mijn kinderen zijn al wat ouder en hebben daar niet zo veel te doen. Dus hebben we ze gewoon bij ons uitgenodigd zodat zij hun gang kunnen gaan en wij gezellig onder elkaar zijn.

Ik snap nooit zo goed waarom daar altijd zo moeilijk over gedaan moet worden.
Vindt je man het zo belangrijk of wil hij vooral de confrontatie met zijn moeder niet aan?
Poppy_del_Rio schreef:
10-12-2018 13:32
Nou, lekker dan hoe je man zich opstelt.
Zo werkt het toch niet in een huwelijk?

Ik zou hier echt een punt van maken. Want waarom denkt hij eigenlijk dat hij kan uitmaken hoe jullie elk jaar de kerstdagen doorbrengen?
Dit
Ik zou meer moeite hebben met de houding van die man als met kerst. Het lijkt me niet om aan te zien dat mijn kinderen zo lang niet eens een normale plek hebben om te zitten en niks kunnen doen.
Of mijn vrouw mag de hele dag sloven en de rest doet niks.

To, ik zou niet eens de meer gaan. Ik zou thuis blijven en vragen wie wil komen. Slagers of vishandels hebben vaak heel handige schotels met allemaal salades en stokbrood.
De rest van de mensen die komen mogen wat meenemen, dus de ene de hapjes en de ander een toetje.
Kinderen relaxed een film kijken, even wandelen met wie wil of een spel. Wij gaan vaak even voetballen ofzo.
Voor je vader precies hetzelfde. Je gewoon niks meer aantrekken van die kritiek, beetje raar ook.
Ik heb een familielid die een werkelijk waar afgrijselijk vegetarisch gerecht maakt elk jaar, zelf vind ze dat heel lekker en ze maakt voor mij ook nog een speciale variant omdat het originele hoofdingrediënt iets is wat ik echt niet te hachelen vindt.
Dat eten we allemaal braaf een hapje mee, gelukkig vindt ze het zelf zo fantastisch dat ze helemaal blij is dat er wat mee terug naar huis kan.
Het gaat toch om de gezelligheid en de sfeer.
En ik vind het stiekem hilarisch als met veel tamtam weer wordt aangekondigd hoe we allemaal weer verwend gaan worden.
Wat ben ik toch blij met mijn leven als ik dit soort topics lees..
Alle reacties Link kopieren
Wie zijn de andere mensen bij schoonfamilie? Broers/zussen van je man? Heeft niemand zin in een leuke film, wandeling, cadeautjesdobbelspel, potje darten, spelletje etc?
Alle reacties Link kopieren
Hoezo spannend? Je hoeft toch niet met de kerstman naar bed?
.
Alle reacties Link kopieren
Isabellarose- schreef:
10-12-2018 17:13
Ik vind gourmetten echt het symbool voor kleinburgerlijkheid. Ik vind gourmetten en steengrillen zo'n beetje het ergste dat je me kan aandoen. Ik vind het niet gezellig. Ik vind het niet lekker. Ik vind het zonde geld. En ik vind het gewoon echt oer- en oersaai.
Ik snap er geen drol van. Dat mensen dat massaal gaan zitten doen met kerst. Mijn ideale kerst is: gewoon een dag zoals de rest van de dagen. Geen gedoe. En net zo lekker eten als altijd.

Gourmet is super handig.

Hier komt mijn schoonmoeder eten op kerstavond. Eén jaar heb ik gewoon gekookt. Gezeur en gezanik; als er maar geen vis is, ik lust geen vis, ik vind vis niet lekker dus hopelijk heb je geen vis. Heb je die stoofpeertjes zelf gemaakt? Lekker hoor, wat over is neem ik straks wel mee. Vier uur in de keuken, binnen een kwartier waren de borden leeg, voor ons een lange avond....

Gourmet; vooraf zorgen dat er vanalles kleingesneden klaar staat, zoveel mogelijk gesneden kopen. Fatsoenlijk vlees (bij ons geen droge, taaie lapjes). Voor uren gespreksstof; Wie heeft de kruidenboter? Mag ik de uitjes? Wil iemand anders nog de geraspte kaas?
Eten duurt minimaal drie uur. Avond nagenoeg om.

Liever kleinburgerlijk dan huissloof. Overigens; ik werk de vrijdag, zaterdag, zondag en maandag. Dinsdag is de winkel dicht, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag moet ik werken. Geen haartje op mijn hoofd te vinden dat erover nadenkt om vier uur in de keuken te staan.
Echt niet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Bad Gateway
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
10-12-2018 19:08

Ik zou meer moeite hebben met de houding van die man als met kerst. Het lijkt me niet om aan te zien dat mijn kinderen zo lang niet eens een normale plek hebben om te zitten en niks kunnen doen.
Of mijn vrouw mag de hele dag sloven en de rest doet niks.

Dit dus
Wat vreselijk dat je schoonmoeder -maar ook je man - anderen gijzelen in hun ideeën hoe kerst zou moeten zijn.
Ik vind dat je man wel wat meer ballen mag tonen hoor richting zijn moeder. Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe oud zijn de kinderen? Er komt een moment dat ze echt niet meer zijn te porren voor dit soort avondjes en dan moet je schoonmoeder er toch aan geloven om naar jullie toe te komen.

Ik heb bij het gebrek aan schoonfamilie en al lang overleden ouders weinig verplichtingen ooit gehad met feestdagen. Voor mij voelt het altijd als een gewone extra vrije zondag en ben altijd wel lichtelijk jaloers als ik de verhalen over de gezelligheid met ouders en schoonouders hoor. Maar daar kom ik nu wijselijk op terug ;-)
Alle reacties Link kopieren
Appel, als je in mijn buurt woont en gezellig wilt netflixen en bankhangen in pyama, met de raclette op de salontafel en de sausjes gewoon uit een flesje, ben je van harte welkom.

Wij vullen eerste kerstdag al jaren in zoals wij dat zelf willen. Kerstavond is voor schoonmoeder, tweede kerstdag is voor het werk en mijn eigen moeder vindt het zelf stiekem veel te fijn om lekker met z´n tweetjes bank te hangen in pyama.
Dus wij hebben wel altijd heel fijne kerstdagen.

Maar. Voordat er iemand jaloers wordt; dat is hier ook pas sinds een aantal jaar. Toen we begin twintig waren deden we ook braaf mee. De familie was toen ook een stuk groter. Wat dat betreft is ouder worden wel weer een voordeel; steeds minder mensen waar je gezellig mee moet zijn.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Yolanda75 schreef:
10-12-2018 14:12
Tweede kerstdag naar mijn vader, man ziet maar hoe laat hij komt. Mijn vader regelt het eten zelf want hij weet toch zo goed wat het beste is.

Eind goed al goed denk ik, volgend jaar bepaal ik ;-)
Jij wordt dus geleefd door je man, je schoonfamilie en je eigen vader.

Kies voor jezelf. Doe iets wat jij wilt. Maak je eigen kersttraditie met je eigen gezin. Je bent niet voor niets volwassen geworden. Hoog tijd dat je man zich ook als volwassene gedraagt en met jou in gesprek gaat.
Ceylon schreef:
11-12-2018 08:39
Appel, als je in mijn buurt woont en gezellig wilt netflixen en bankhangen in pyama, met de raclette op de salontafel en de sausjes gewoon uit een flesje, ben je van harte welkom.
:hug:
Een huwelijk (relatie) betekent volgens mij niet dat je je wil kan opleggen naar je partner. Geen fatsoenlijk gesprek met compromis betekent bij mij al snel dat ik dan ook uitgepraat ben en doe wat ik zelf wil. Dat je man en schoonmoeder bepalen hoe jij je kerst doorbrengt, met wie en hoe lang heeft niets te maken met gezelligheid en samenhorigheid maar alleen met wat zij willen. Soms moet je iets hoog laten oplopen om iemand er van te doordringen dat jij ook een mens bent met eigen wensen. Dat gezeur dat je best één keer per jaar je ego opzij mag schuiven is juist met kerst de grootste onzin als die regel niet voor anderen geldt.
Het probleem ligt bij je man. Hij klinkt als een egoïstische hork die niets wil toegeven. Nou, daar had ik wel een flinke ruzie voor over.
Alle reacties Link kopieren
Echt vreselijk. O Ik heb echt met je te doen. Ik heb dit maar 1 kerst volgehouden:) Ik hoorde al vanaf de zomer dat eerste kerstdag bij schoonma verplicht was en dan van 13 tot 7.00 de volgende ochtend. Want het was traditie om spelletjes te doen tot in de vroege ochtend. Tegen 6 uur kon ik niet meer en zijn we met slaande ruzie weggegaan. Gelukkig stond mijn ex wel achter mij. Maar dit heeft heel veel verpest. Het feit ook dat ze geen rekening hielden met mijn ouders waar we de volgende dag vertieft heen gingen. Ik ben nog elk jaar zo gelukkig dat ik hem daarna gedumpt heb. Ik rij langs dat huis als ik naar mijn eigen ouders ga en als ik daar dan de lichtjes zie branden denk ik hardop, gelukkig noooooooit meer! Als ik weer een vent tref bij wie dit normaal is dan ga ik met mijn eigen auto. Dan kan ik weg als ik dat wil. De vinketering met die kutschoonloeders!
Alle reacties Link kopieren
prinsesmaxima schreef:
16-12-2018 13:23
Echt vreselijk. O Ik heb echt met je te doen. Ik heb dit maar 1 kerst volgehouden:) Ik hoorde al vanaf de zomer dat eerste kerstdag bij schoonma verplicht was en dan van 13 tot 7.00 de volgende ochtend. Want het was traditie om spelletjes te doen tot in de vroege ochtend. Tegen 6 uur kon ik niet meer en zijn we met slaande ruzie weggegaan. Gelukkig stond mijn ex wel achter mij. Maar dit heeft heel veel verpest. Het feit ook dat ze geen rekening hielden met mijn ouders waar we de volgende dag vertieft heen gingen. Ik ben nog elk jaar zo gelukkig dat ik hem daarna gedumpt heb. Ik rij langs dat huis als ik naar mijn eigen ouders ga en als ik daar dan de lichtjes zie branden denk ik hardop, gelukkig noooooooit meer! Als ik weer een vent tref bij wie dit normaal is dan ga ik met mijn eigen auto. Dan kan ik weg als ik dat wil. De vinketering met die kutschoonloeders!
Ik ben ook blij voor je.

Wat een rare mensen heb je ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven