Ergernis relatie ouders
maandag 18 oktober 2021 om 08:26
Ik begin me steeds meer te ergeren aan hoe mijn vader met mijn moeder omgaat.
Hij zal nooit helpen met afwassen, want "hij werkt de hele week". De vaatwasser is al 3 weken stuk en als mama vraagt wanneer hij eindelijk een nieuwe bestelt, zegt hij: "het vaatwassen gaat goed toch?" Een hele flauwe opmerking.
Ook is mama soms niet zo goed in het verwoorden van dingen, en dan zegt hij dat mama duidelijk moet zijn en dan doet hij alsof hij haar niet snapt.
Verder maakt papa opmerkingen als "heb je nog niet genoeg gegeten?" wijzend op dat mama eigenlijk moet afvallen, terwijl hij zelf ook een buik heeft.
Ook laat hij altijd z'n zooi staan en moet mama dat weer opruimen. Voorbeeld: hij pakt met 1 hand een papiertje van de rol keukenpapier, dat hele ding rolt af en mama moet dat papier weer oprollen.
Ik vind m'n vader gewoon lomp, onaardig, en hij denkt alleen aan zichzelf. Mocht je dit tegen hem zeggen dan zegt hij dat hij de hele week werkt "voor ons". Alsof dat alles oplost..
Ik heb m'n ouders al een keer meegenomen naar mijn therapeut en uitgesproken dat ze aardiger tegen elkaar moeten doen. Maar het helpt niet.
Heeft iemand advies?
Hij zal nooit helpen met afwassen, want "hij werkt de hele week". De vaatwasser is al 3 weken stuk en als mama vraagt wanneer hij eindelijk een nieuwe bestelt, zegt hij: "het vaatwassen gaat goed toch?" Een hele flauwe opmerking.
Ook is mama soms niet zo goed in het verwoorden van dingen, en dan zegt hij dat mama duidelijk moet zijn en dan doet hij alsof hij haar niet snapt.
Verder maakt papa opmerkingen als "heb je nog niet genoeg gegeten?" wijzend op dat mama eigenlijk moet afvallen, terwijl hij zelf ook een buik heeft.
Ook laat hij altijd z'n zooi staan en moet mama dat weer opruimen. Voorbeeld: hij pakt met 1 hand een papiertje van de rol keukenpapier, dat hele ding rolt af en mama moet dat papier weer oprollen.
Ik vind m'n vader gewoon lomp, onaardig, en hij denkt alleen aan zichzelf. Mocht je dit tegen hem zeggen dan zegt hij dat hij de hele week werkt "voor ons". Alsof dat alles oplost..
Ik heb m'n ouders al een keer meegenomen naar mijn therapeut en uitgesproken dat ze aardiger tegen elkaar moeten doen. Maar het helpt niet.
Heeft iemand advies?
maandag 18 oktober 2021 om 08:34
Het is niet aan jou om je ermee te bemoeien. Hou je erbuiten. Voor je ouders werkt het blijkbaar.
Mijn eerste gedachte is wel meteen dat je moeder ook gewoon zelf een vaatwasser kan bestellen en zich dus niet zo afhankelijk moet opstellen. Maar er zit meestal meer achter dan jij zelf weet.
Ik weet dat de relatie van mijn ouders ook niet vlekkeloos verloopt en ik weet er meer van dan een dochter zou moeten weten maar hoe moeilijk soms ook, het is hun relatie en het gaat mij niets aan.
Pas als het uit de hand loopt (geweld, etc.), dan kun je ingrijpen.
Mijn eerste gedachte is wel meteen dat je moeder ook gewoon zelf een vaatwasser kan bestellen en zich dus niet zo afhankelijk moet opstellen. Maar er zit meestal meer achter dan jij zelf weet.
Ik weet dat de relatie van mijn ouders ook niet vlekkeloos verloopt en ik weet er meer van dan een dochter zou moeten weten maar hoe moeilijk soms ook, het is hun relatie en het gaat mij niets aan.
maandag 18 oktober 2021 om 08:34
ze moeten niks, als deze mensen dit prima vinden, is het primaSunShine35 schreef: ↑18-10-2021 08:32Wat een rot situatie. Je woont nog thuis? Hoe oud ben je? Dit is wel iets wat je ouders samen moeten oplossen. Je moeder zal meer voor zichzelf op moeten gaan komen.
TO heeft er een probleem mee, dan moet zij daar iets aan doen
maandag 18 oktober 2021 om 08:36
Alcedo schreef: ↑18-10-2021 08:34Het is niet aan jou om je ermee te bemoeien. Hou je erbuiten. Voor je ouders werkt het blijkbaar.
Ik gok zomaar dat ze dan ook moet betalen en heeft ze wel toegang tot eigen geld/spaarrekening?
Dit soort relaties gaan heel vaak verder dan denigrerend gedrag alleen.
maandag 18 oktober 2021 om 08:38
Ik schreef dat het mijn eerste gedachte was, niet dat moeder dat ook per se zo moet doen. Het is hun relatie en zij moeten doen waar zij zich prettig bij voelen. Misschien vindt moeder het allemaal wel prima zo.FeeLucifer01 schreef: ↑18-10-2021 08:36Ik gok zomaar dat ze dan ook moet betalen en heeft ze wel toegang tot eigen geld/spaarrekening?
Dit soort relaties gaan heel vaak verder dan denigrerend gedrag alleen.
maandag 18 oktober 2021 om 08:39
Ik heb het al zo vaak gezegd..
maandag 18 oktober 2021 om 08:40
Ik woon nog thuis en ben 21. M'n moeder komt echt totaal niet voor zichzelf op inderdaad. Ze laat over zich heen lopen (wat ik weleens heb gezegd) en dan zegt ze zoiets als: "hij is niet anders".SunShine35 schreef: ↑18-10-2021 08:32Wat een rot situatie. Je woont nog thuis? Hoe oud ben je? Dit is wel iets wat je ouders samen moeten oplossen. Je moeder zal meer voor zichzelf op moeten gaan komen.
maandag 18 oktober 2021 om 08:41
je kunt hen niet veranderen
je kunt alleen veranderen, hoe jij ermee omgaat. Ik zou maar een tijdje niet langsgaan op kamers gaan
lilalinda wijzigde dit bericht op 18-10-2021 08:41
4.53% gewijzigd
maandag 18 oktober 2021 om 08:41
Je moeder kan voor zichzelf opkomen maar ze doet het niet. Ze zal het dus wel best vinden zoals het nu gaat. Wonderlijk genoeg kan het veilig aanvoelen om je zo te laten behandelen; als ze voor zichzelf zou opkomen dan zou ze verantwoordelijkheid voor zichzelf aanvaarden. Vaak klagen deze mensen wél tegen vriendinnen, buren en kinderen over hun man.
Dus zij doet eraan mee.
Hoewel het jouw zaak niet is kan je iemand in je kring die zich onheus gedraagt er altijd wel op wijzen dat zijn gedrag onvriendelijk is. Maar verplicht is het niet.
Dus zij doet eraan mee.
Hoewel het jouw zaak niet is kan je iemand in je kring die zich onheus gedraagt er altijd wel op wijzen dat zijn gedrag onvriendelijk is. Maar verplicht is het niet.
Dan moet het maar zoals het kan
maandag 18 oktober 2021 om 08:43
Je hebt gelijk, ze is heel erg afhankelijk van hem. Ze hebben een gezamenlijke rekening waar ze maar 1 betaalapparaatje voor hebben. Zij kan dus geen bankzaken doen en weet ook niet hoe dat moet. Daarnaast doet mama het volgens papa altijd verkeerd, dus daardoor zou ze nooit de juiste vaatwasser kunnen bestellen.Alcedo schreef: ↑18-10-2021 08:34Het is niet aan jou om je ermee te bemoeien. Hou je erbuiten. Voor je ouders werkt het blijkbaar.
Maar naast dat geloof ik dat ze ook wel een eigen rekening heeft maar op een of andere manier kan ze daar ook niet bij om online iets mee te bestellen.
maandag 18 oktober 2021 om 08:48
Zij weet waarschijnlijk dat haar man zich toppie gaat voelen als hij de alleenbezitter is van de bankapp. Dus dat geeft ze hem ten koste van zichzelf. Ze wil niet anders. Totdat op een gegeven moment blijkt dat hij minder van haar houdt dan ze dacht. Dan kan de liefde ineens voorbij zijn.
Dan moet het maar zoals het kan
maandag 18 oktober 2021 om 08:53
Het punt is dat het niet jouw zaak is hoe de relatie van je ouders in elkaar steekt. Jij hebt wel invloed op de manier waarop jij ermee omgaat. Blijkbaar vind je dat lastig. Neem afstand van je ouders en ga je zeker niet mengen in hun relatie. Je opmerkingen zijn misschien goed bedoeld, maar je kunt ze beter voor je houden.Naambedenkenislastig schreef: ↑18-10-2021 08:43Je hebt gelijk, ze is heel erg afhankelijk van hem. Ze hebben een gezamenlijke rekening waar ze maar 1 betaalapparaatje voor hebben. Zij kan dus geen bankzaken doen en weet ook niet hoe dat moet. Daarnaast doet mama het volgens papa altijd verkeerd, dus daardoor zou ze nooit de juiste vaatwasser kunnen bestellen.
Maar naast dat geloof ik dat ze ook wel een eigen rekening heeft maar op een of andere manier kan ze daar ook niet bij om online iets mee te bestellen.
Wat je wel kunt doen is leren van wat je ziet bij je ouders.
maandag 18 oktober 2021 om 09:01
Dat is in sommige contreien heel normaal hoor. In de familie van mijn ex is dat heel normaal. Bij mijn beste vriendin hebben ze het over ons mam en ons pap. En bij mij is het vaak: Maaaaaaa... zucht.
To, rot dat jouw ouders zo'n relatie hebben en lief dat jij voor jouw moeder op komt. Maar ik snap wel dat het frusterend is dat dát eigenlijk geen verschil maakt.
Sommigen zeggen dat dit nu blijkbaar werkt voor jouw ouders. Zelf denk ik, blijkbaar werkt dit voor jouw vader en niet voor jouw moeder.
Veel mensen vinden waarschijnlijk dat jij je er niet mee moet bemoeien. Daardoor ken ik een stel dat al 50 jaar bij elkaar is, maar de vrouw wordt al jaaaaaaren gekleineerd, alles draait om die man, terwijl hij tegen iedereen en alles heel onbeschoft is en zij heeft geen zelfvertrouwen of eigen mening meer. Wel aan broers en zussen gevraagd, maar die vinden dat ze zelf maar moet beslissen en dat haar keuze is om te blijven. Maar is het een keus, als je blijkbaar geen ruimte hebt om een andere keus te maken?
Jouw moeder is de enige die de keuze kan maken om uit deze relatie te stappen, maar dat is voor veel mensen heel moeilijk. Als zij afhankelijk is, dan is het gevoelsmatig nog moeilijker. En als iedereen in de omgeving het maar normaal vindt, dan zal ze ook wel denken dat dit zo hoort.
Helaas kun je niet meer doen, dan benoemen dat het gedrag van jouw vader niet oké is. Omdat jij ook afhankelijk bent, doordat je nog thuis woont.
Fijn dat jouw moeder jou heeft en dat jij wel ziet dat het niet oké is. Maar echt meer kun je er denk ik niet aan doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 18 oktober 2021 om 09:11
Deze mensen zijn volwassen. Hebben een zieke of verziekte relatie. Jij ziet dat en dat is goed. Doen kun je er niets tegen. Probeer jij jezelf goed voor ogen te houden dat jij het zo later zelf niet wil en dat jij het zelf anders zult doen.
De enige die verandering kan aanbrengen in hun relatie is je moeder. Door voor zichzelf op te komen en voor zichzelf kunnen zorgen. Dan zal vader steigeren, hij al dat niet zomaar accepteren.
Jij als buitenstaander ziet dit gedrag en kunt er iets van vinden, maar oplossen en veranderen kun je het niet. Dat is frustrerend, want jij bent hun kind.
Ik kom ook uit een gezin waarin vader en moeder op deze manier met elkaar omgingen. Hun relatie is hartstikke toxisch/ giftig. Ik zag dat, benoemde dat. Al toen ik 6 jaar oud was zei ik tegen moeder dat vader niet goed voor haar was en dat ze bij hem weg moest gaan.
Ze zijn nog steeds samen en zullen altijd samen blijven. Doodongelukkig, want ze kunnen niet zonder elkaar, maar ook niet met elkaar.
Ik heb gekozen voor een leven zonder hen en hun zieke relatie die invloed uitoefende op mij en mijn gezin. Als kind moest ik in dit circus mee. Ik had een prominente rol in het geheel. Sinds ik zelf moeder ben heb ik ingezien hoe zeer ze niet alleen hun eigen maar ook mijn geluk in de weg stonden. Sinds ik de band heb verbroken voel ik mij bevrijd.
De enige die verandering kan aanbrengen in hun relatie is je moeder. Door voor zichzelf op te komen en voor zichzelf kunnen zorgen. Dan zal vader steigeren, hij al dat niet zomaar accepteren.
Jij als buitenstaander ziet dit gedrag en kunt er iets van vinden, maar oplossen en veranderen kun je het niet. Dat is frustrerend, want jij bent hun kind.
Ik kom ook uit een gezin waarin vader en moeder op deze manier met elkaar omgingen. Hun relatie is hartstikke toxisch/ giftig. Ik zag dat, benoemde dat. Al toen ik 6 jaar oud was zei ik tegen moeder dat vader niet goed voor haar was en dat ze bij hem weg moest gaan.
Ze zijn nog steeds samen en zullen altijd samen blijven. Doodongelukkig, want ze kunnen niet zonder elkaar, maar ook niet met elkaar.
Ik heb gekozen voor een leven zonder hen en hun zieke relatie die invloed uitoefende op mij en mijn gezin. Als kind moest ik in dit circus mee. Ik had een prominente rol in het geheel. Sinds ik zelf moeder ben heb ik ingezien hoe zeer ze niet alleen hun eigen maar ook mijn geluk in de weg stonden. Sinds ik de band heb verbroken voel ik mij bevrijd.
maandag 18 oktober 2021 om 09:19
Naambedenkenislastig schreef: ↑18-10-2021 08:43Je hebt gelijk, ze is heel erg afhankelijk van hem. Ze hebben een gezamenlijke rekening waar ze maar 1 betaalapparaatje voor hebben. Zij kan dus geen bankzaken doen en weet ook niet hoe dat moet. Daarnaast doet mama het volgens papa altijd verkeerd, dus daardoor zou ze nooit de juiste vaatwasser kunnen bestellen.
Je kan je moeder niet dwingen. Wil ze zelf echt dat de situatie verandert dan kan dit. Een reader voor de bank is gewoon op te halen bij de bank of te bestellen. Of wanneer jij dezelfde bank heb kan ze jouw reader gebruiken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover