Ervaring, man plaatst werk boven partner?
vrijdag 5 september 2025 om 10:48
Hallo allemaal,
Ik zit met een kwestie en heb even advies nodig. Zit ook nogal hoog in mijn emotie.
Excuses voor het lange verhaal.
Partner en ik (20 jaar samen) hebben beide een goede baan, eigen huis. Op zich prima relatie.
Echter elke keer als we vakantie hebben, hebben we issues.
Bij mij is vakantie, vakantie.
Telefoon uit van het werk en afschakelen.
Bij hem wordt er elke vakantie wel meermalen gebeld, geappt etc door zijn werk/baas.
Dit wordt ook steeds erger, elke vakantie. Hij heeft een hogere functie maar is geen eigenaar.
Vorig jaar kerst moest hij werken want een “spoed”.
In Juni hetzelfde verhaal. Achteraf valt het dan allemaal wel mee.
Ik heb toen gezegd tot hier en niet verder, je hebt recht op vakantie en eerlijk ik kan dit niet waarderen. Er worden grenzen overgegaan (ook de mijne, heb een bloedhekel aan continu op de telefoon etc zitten).
Nu zijn we aan het klussen, want vakantie en je raadt t al…
Vanaf gisteren (hij heeft vanaf woensdag vrij) is er weer een “spoedje”.
Continu bellen, in de avond achter de laptop etc etc.
Vanochtend zijn we begonnen we aan een grote klus ( met vrienden) en ineens was hij weg.
Brandalarm ging af door stof, en ik ging hem zoeken en was hij bellend op zijn werkkamer met het werk.
Ik ben ontploft, heb gezegd dat het ten eerste vakantie is en dat er een brandalarm afgaat. De tokkie die ik totaal niet ben kwam helemaal in mij boven.
Na een tijd kwam hij beneden en hij kwam weer met het excuus een spoedgeval in het buitenland. Dat hij heeft gezegd dat hij vakantie heeft en ze niet meer moeten bellen.
Maar ik heb het gehad.
De beloftes, die niet nagekomen worden.
Continu gestoord worden.
Ik schaam me ook, dat mijn emmer over is gelopen met vrienden erbij. Die geven mij overigens groot gelijk, maar toch. Ben normaal de rust zelve.
Ik ga nu naar mijn broer omdat ik hier niet kan zijn en niet meer wil zijn. Om zelf tot rust te komen.
Ik vind een hardwerkende man aantrekkelijk maar dit stoot mij zo af.
Is dit herkenbaar voor iemand, kan dit nog veranderen of is het gewoon een man die duidelijk voor zijn werk leeft en partner op de tweede plek heeft staan?
Iets wat ik zeker niet accepteer, alle begrip voor drukke tijden maar ieder mens heeft recht op vrij.
Ik zit met een kwestie en heb even advies nodig. Zit ook nogal hoog in mijn emotie.
Excuses voor het lange verhaal.
Partner en ik (20 jaar samen) hebben beide een goede baan, eigen huis. Op zich prima relatie.
Echter elke keer als we vakantie hebben, hebben we issues.
Bij mij is vakantie, vakantie.
Telefoon uit van het werk en afschakelen.
Bij hem wordt er elke vakantie wel meermalen gebeld, geappt etc door zijn werk/baas.
Dit wordt ook steeds erger, elke vakantie. Hij heeft een hogere functie maar is geen eigenaar.
Vorig jaar kerst moest hij werken want een “spoed”.
In Juni hetzelfde verhaal. Achteraf valt het dan allemaal wel mee.
Ik heb toen gezegd tot hier en niet verder, je hebt recht op vakantie en eerlijk ik kan dit niet waarderen. Er worden grenzen overgegaan (ook de mijne, heb een bloedhekel aan continu op de telefoon etc zitten).
Nu zijn we aan het klussen, want vakantie en je raadt t al…
Vanaf gisteren (hij heeft vanaf woensdag vrij) is er weer een “spoedje”.
Continu bellen, in de avond achter de laptop etc etc.
Vanochtend zijn we begonnen we aan een grote klus ( met vrienden) en ineens was hij weg.
Brandalarm ging af door stof, en ik ging hem zoeken en was hij bellend op zijn werkkamer met het werk.
Ik ben ontploft, heb gezegd dat het ten eerste vakantie is en dat er een brandalarm afgaat. De tokkie die ik totaal niet ben kwam helemaal in mij boven.
Na een tijd kwam hij beneden en hij kwam weer met het excuus een spoedgeval in het buitenland. Dat hij heeft gezegd dat hij vakantie heeft en ze niet meer moeten bellen.
Maar ik heb het gehad.
De beloftes, die niet nagekomen worden.
Continu gestoord worden.
Ik schaam me ook, dat mijn emmer over is gelopen met vrienden erbij. Die geven mij overigens groot gelijk, maar toch. Ben normaal de rust zelve.
Ik ga nu naar mijn broer omdat ik hier niet kan zijn en niet meer wil zijn. Om zelf tot rust te komen.
Ik vind een hardwerkende man aantrekkelijk maar dit stoot mij zo af.
Is dit herkenbaar voor iemand, kan dit nog veranderen of is het gewoon een man die duidelijk voor zijn werk leeft en partner op de tweede plek heeft staan?
Iets wat ik zeker niet accepteer, alle begrip voor drukke tijden maar ieder mens heeft recht op vrij.
zaterdag 6 september 2025 om 09:57
Ik zou er ook geen zin in hebben als mijn man op de camping denkt dat hij elke dag met zijn werk moet bellen en ik zou zelf ook totaal helemaal geen zin hebben om op vakantie met mijn werk te bellen.
Ik zou wel de avond van tevoren nog even lang door kunnen gaan om iets af te ronden of misschien zelfs 's ochtends voor vertrek nog even iets regelen, maar dan is het ook echt klaar, hoor.
Ik zou wel de avond van tevoren nog even lang door kunnen gaan om iets af te ronden of misschien zelfs 's ochtends voor vertrek nog even iets regelen, maar dan is het ook echt klaar, hoor.
zaterdag 6 september 2025 om 10:24
zaterdag 6 september 2025 om 10:27
Ik zou hier ook geen zin in hebben. Vrij is vrij. Geen werk. Mijn partner is gelukkig ook zo, hij laat zijn werk voor wat het is als hij vrij of op vakantie is.
Anders vind ik het wanneer iemand in de zorg werkt. Bijvoorbeeld als Spoedarts of chirurg. Maar ook zij hebben recht op rustdagen. Altijd met je werk bezig zijn is in mijn ogen ongezond.
Anders vind ik het wanneer iemand in de zorg werkt. Bijvoorbeeld als Spoedarts of chirurg. Maar ook zij hebben recht op rustdagen. Altijd met je werk bezig zijn is in mijn ogen ongezond.
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
zaterdag 6 september 2025 om 11:31
Ik weet niet of het voor jullie helpt TO, maar wat in het verleden wel hielp bij mijn partner en mij: al het werk dat buiten werktijd gedaan wordt, is hobby. Want het is niet iets dat moet, het is iets waar je zelf voor kiest omdat je het wil doen.
Dat zorgde er voor dat de verdeling tussen huishoudelijke taken bij ons eerlijker bleef. Want als ik tot laat wilde doorwerken, was dat geen excuus dat mijn partner dan maar altijd moest koken. En als hij tijdens een klus weg ging om te bellen voor het werk, ging hij daarna langer door met klussen.
Werk buiten werktijd kan voelen als belangrijk en iets dat moet, maar dat is gewoon niet zo. En daarom hielp het ons om het hetzelfde te zien als wanneer diegene naar de sportschool zou gaan, of zitten breien. En dan is ook heel duidelijk dat je dat echt niet kunt maken terwijl je vrienden er zijn om te helpen klussen.
Dat zorgde er voor dat de verdeling tussen huishoudelijke taken bij ons eerlijker bleef. Want als ik tot laat wilde doorwerken, was dat geen excuus dat mijn partner dan maar altijd moest koken. En als hij tijdens een klus weg ging om te bellen voor het werk, ging hij daarna langer door met klussen.
Werk buiten werktijd kan voelen als belangrijk en iets dat moet, maar dat is gewoon niet zo. En daarom hielp het ons om het hetzelfde te zien als wanneer diegene naar de sportschool zou gaan, of zitten breien. En dan is ook heel duidelijk dat je dat echt niet kunt maken terwijl je vrienden er zijn om te helpen klussen.
zaterdag 6 september 2025 om 11:33
Dat soort controledrang is wel recept voor burnout, dus misschien maakt TO zich niet voor niks zorgen.
zaterdag 6 september 2025 om 11:45
Is hij conflictvermijdend?
Wordt het ongemak dat hij zelf niet wil dragen (wanneer hij nee tegen baas zou zeggen, telefoon niet op zou nemen, vrij neemt en niet bereikbaar voor werk) afgewenteld op jou?
Keuzes hebben consequenties. En werken ipv klussen, zijn keuze, wordt derhalve de klus uitbesteden. Dat hij iets graag wil (zelf klussen) , maar er niet naar handelt, maakt dat de bal bij jou ligt om dan een professional in te huren.
Jouw behoefte aan een af huis hoeft niet op de lange baan geschoven te worden omdat hij dat zelf wil doen. En daarin zul je voor jezelf op moeten komen. Niet door hem te veranderen, maar door zelf dingen te gaan regelen.
En hem erop te wijzen dat hij door zijn gedrag, jouw behoeftes niet serieus neemt. En dat jij, omdat jij verantwoordelijk bent voor jezelf, daarin niet meegaat.
Wordt het ongemak dat hij zelf niet wil dragen (wanneer hij nee tegen baas zou zeggen, telefoon niet op zou nemen, vrij neemt en niet bereikbaar voor werk) afgewenteld op jou?
Keuzes hebben consequenties. En werken ipv klussen, zijn keuze, wordt derhalve de klus uitbesteden. Dat hij iets graag wil (zelf klussen) , maar er niet naar handelt, maakt dat de bal bij jou ligt om dan een professional in te huren.
Jouw behoefte aan een af huis hoeft niet op de lange baan geschoven te worden omdat hij dat zelf wil doen. En daarin zul je voor jezelf op moeten komen. Niet door hem te veranderen, maar door zelf dingen te gaan regelen.
En hem erop te wijzen dat hij door zijn gedrag, jouw behoeftes niet serieus neemt. En dat jij, omdat jij verantwoordelijk bent voor jezelf, daarin niet meegaat.
zondag 7 september 2025 om 23:12
Ik heb in mijn werk al een aantal keer ondervonden hoe stresserend kan zijn als je een strikte deadline hebt en je die niet dreigt te halen. Op zo 'n moment moeten gewoon alle bijkomende prestaties geleverd worden, want deadline is deadline. Ik heb zo wel al een aantal keer een nacht doorgewerkt. Ik zou er niet moeten aan denken dat er op zo 'n moment nog iemand aan mijn hoofd zit te zeuren daarover ook, je zou hem beter wat steunen.
maandag 8 september 2025 om 11:38
Rosanna1985 schreef: ↑07-09-2025 23:12Ik heb in mijn werk al een aantal keer ondervonden hoe stresserend kan zijn als je een strikte deadline hebt en je die niet dreigt te halen. Op zo 'n moment moeten gewoon alle bijkomende prestaties geleverd worden, want deadline is deadline. Ik heb zo wel al een aantal keer een nacht doorgewerkt. Ik zou er niet moeten aan denken dat er op zo 'n moment nog iemand aan mijn hoofd zit te zeuren daarover ook, je zou hem beter wat steunen.
Als je wat beter had gelezen, had je gezien dat dit helemaal niet over deadlines gaat maar over her en der werk doen in zijn vakanties, wat niks met deadlines te maken heeft.
maandag 8 september 2025 om 18:47
Er zijn nu eenmaal functies waarbij het heel gebruikelijk is dat je ook in vrije tijd beschikbaar bent. Ik ken diverse ondernemers waar dat zo is. En ook bepaalde hoge functies bij de overheid en in het (internationale)bedrijfsleven. Daar sta je nooit volledig uit. Daar betalen ze je overigens ook voor. Het is onderdeel van je functie en de bedrijfscultuur. Ook omdat je bijvoorbeeld zaken doet met andere landen waar een tijdsverschil of andere werkcultuur een rol speelt. Een goede vriend werkt op de Zuidas daar is dit heel normaal. En zakenrelaties in het buitenland hebben hetzelfde.
De vraag is dus of dit binnen het werk van je partner de norm is. Dan ligt dit probleem echt bij jou. Een duur leven moet immers wel door hem betaald worden. En welke afspraken hebben jullie onderling gemaakt (dus niet afgedwongen door jou). Dezelfde vriend heeft altijd een nachtnanny gehad toen zijn kinderen klein waren. Hij gaat er met zijn baan namelijk niet uit. Dat is niet te combineren met zijn functie. Kunnen wij van alles van vinden. Maar zijn partner wist vooraf precies waar ze aan toe was.
De vraag is dus of dit binnen het werk van je partner de norm is. Dan ligt dit probleem echt bij jou. Een duur leven moet immers wel door hem betaald worden. En welke afspraken hebben jullie onderling gemaakt (dus niet afgedwongen door jou). Dezelfde vriend heeft altijd een nachtnanny gehad toen zijn kinderen klein waren. Hij gaat er met zijn baan namelijk niet uit. Dat is niet te combineren met zijn functie. Kunnen wij van alles van vinden. Maar zijn partner wist vooraf precies waar ze aan toe was.
maandag 8 september 2025 om 19:06
Zo lees ik het ook. Ik lees het ook dat het niet een punt is als hij af en toe een appje stuurt of mailtje leest. Maar het gaat om de balans die zoek lijkt en een man die steeds met zijn halve aandacht bij zijn werk zit en activiteiten samen (van klussen tot andere zaken) moet of wil onderbreken. Dan maakt het feitelijk niet uit of dat werk is of dat hij steeds wegsneaked naar vrienden. Hij lijkt er maar half bij te zijn.Solsol schreef: ↑05-09-2025 21:15Volgens mij gaat het TO er niet om dat hij even kort wat moet doen voor z’n werk, als ik dit goed opvat is hij halve dagen/halve vakanties alsnog aan het werk.
En dus blijkbaar ook als er andere afspraken zijn met anderen/vrienden komen om te klussen voor een grote, belangrijke klus. Sorry maar dat is toch compleet aso?
Ik zou dit ook niet willen. Wij hebben ook goede banen en hebben zeker wel wat contact met werk in vrije weken, maar af en toe een belletje of een kwartier laptop hooguit. Als het zo erg is als ik denk, dan zou ik meedelen wat voor mij wel nog acceptabel is en eisen dat dat ook gebeurt, of anders de relatie verbreken.
Mocht ik het erger hebben opgevat dan het is, dan zou ik veel meer praten over compromissen.
Ik zou dat ook niet leuk vinden als je na een werkjaar met drukke weken, juist wat kwaliteitstijd voor elkaar (en huis/noodzakelijke klussen die blijven liggen) probeer te maken en de ander staat met een halve voet buiten de deur.
maandag 8 september 2025 om 19:14
Heel goed uitgelegd.stokbootje schreef: ↑06-09-2025 11:31al het werk dat buiten werktijd gedaan wordt, is hobby. Want het is niet iets dat moet, het is iets waar je zelf voor kiest omdat je het wil doen.
En daarom hielp het ons om het hetzelfde te zien als wanneer diegene naar de sportschool zou gaan, of zitten breien. En dan is ook heel duidelijk dat je dat echt niet kunt maken terwijl je vrienden er zijn om te helpen klussen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in