Ervaring met DNA database

19-01-2021 21:47 22 berichten
Hallo,
Ik overweeg om via een dna databank opzoek te gaan naar meer informatie over mijn afkomst. Mijn moeder, die inmiddels niet meer leeft, heeft altijd volgehouden dat ze niet weet wie mijn vader is.
Veel van mijn afkomst is dus onbekend.

Mijn doel voor onderzoek via een dna database is tweeledig. Ik zou graag meer weten over mijn biologische afkomst, Europees of niet enz. Maar ik ben ook wel benieuwd of ik in contact kan komen met (verre) familie.
Heeft iemand ervaring hiermee? Wat is goed bevallen en wat zeker niet?
Bedankt alvast.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, maar wil je wel heel veel sterkte wensen.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring maar ik vind je stoer! Veel succes!
Geen prima, prima is geen goed.
Denk niet dat je op die manier je vader vindt. Je kunt beter detective gaan spelen. Dus interviews met familie, buren van toen je geboren was, etc
Alle reacties Link kopieren
VelvetVolvo schreef:
19-01-2021 21:53
Denk niet dat je op die manier je vader vindt. Je kunt beter detective gaan spelen. Dus interviews met familie, buren van toen je geboren was, etc
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb weleens artikelen gelezen en programma's gezien van mensen die via zo'n bank familie vonden.
Laatst nog bij Spoorloos of DNA Onbekend geloof ik (weet even niet meer bij welke het was).
Je weet nooit wat iemand ergens anders ter wereld invoert.
Alle reacties Link kopieren
VelvetVolvo schreef:
19-01-2021 21:53
Denk niet dat je op die manier je vader vindt. Je kunt beter detective gaan spelen. Dus interviews met familie, buren van toen je geboren was, etc
Het is toch het proberen waard. Wie niet waagt wie niet wint.

En uiteindelijk moet je ergens beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Een groot deel van die commerciële databanken is pure onzin. Je kunt op basis van DNA helemaal niet zeggen dat iemand 22% Japans en 10% Indisch is of iets dergelijks, en dat pretenderen ze wel. In het gunstigste geval krijg je wetenschappelijk zeer dubieuze data, in het slechtste echt een puur verzinsel. Ik ken een verhaal van een eeneiige drieling die echt volkomen verschillende afkomsten terug kreeg. Kleine verschillen kan natuurlijk, maar niet de een 20% zuid-Chinees, de tweede 0% en de derde 60%. Gewoon echt totaal willekeurige gegevens die de kregen, en dat was van een van de grote spelers op dit gebied.

Ik begrijp je wens, maar grote kans dat dit echt een grote teleurstelling wordt (of een compleet foute zoek richting), en ondertussen zit wel je DNA in een commerciële databank die voor van alles gebruikt kan worden.
Als er ooit DNA op een plaats delict wordt gevonden, en er is een match met jou (al dan niet toevallig), dan ben je wel mooi het haasje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb positieve ervaringen met DNA test en database. Je krijgt ook berichten als je bijvoorbeeld een potentiële nicht of neef hebt gevonden. Dat zou een aanwijzing kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Er kan aan de hand van je DNA wel bepaald worden tot welke haplo-groep je behoort, en daardoor tot welk "ras" je behoort. De oudste mens stamt uit Kameroen en daar wonen er nog maar enkele. De mannelijke lijn, Adam dus, Y-DNA Haplogroep A00-AF6/L1284. En daarna zie je steeds meer mutaties en die trekken de wereld over, zich steeds verder muterend.

Je hebt ook Mitochondriaal DNA en daaruit kan bepaald worden hoe je geëvolueerd bent vanaf je oermoeder, Eva dus.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb 't afgelopen zomer 'n keer gedaan voor de fun. Ik heb blijkbaar een beetje Vikings (Scandinavisch, maar Viking klinkt stoerder) in mijn verre stamboom.
VelvetVolvo schreef:
19-01-2021 22:08
Als er ooit DNA op een plaats delict wordt gevonden, en er is een match met jou (al dan niet toevallig), dan ben je wel mooi het haasje.
Dan moet je daar maar uit de buurt blijven.
nausicaa schreef:
19-01-2021 21:59
Een groot deel van die commerciële databanken is pure onzin. Je kunt op basis van DNA helemaal niet zeggen dat iemand 22% Japans en 10% Indisch is of iets dergelijks, en dat pretenderen ze wel. In het gunstigste geval krijg je wetenschappelijk zeer dubieuze data, in het slechtste echt een puur verzinsel. Ik ken een verhaal van een eeneiige drieling die echt volkomen verschillende afkomsten terug kreeg. Kleine verschillen kan natuurlijk, maar niet de een 20% zuid-Chinees, de tweede 0% en de derde 60%. Gewoon echt totaal willekeurige gegevens die de kregen, en dat was van een van de grote spelers op dit gebied.

Ik begrijp je wens, maar grote kans dat dit echt een grote teleurstelling wordt (of een compleet foute zoek richting), en ondertussen zit wel je DNA in een commerciële databank die voor van alles gebruikt kan worden.
Ik ken dan weer iemand die met een commerciële databanken haar biologische vader vond. Dus dat was zeker wel nuttig voor diegene.

Dus TO, ik zou het wel doen. Je kan sowieso bij de meesten je DNA profiel weer verwijderen.
Ellebowie schreef:
19-01-2021 22:55
Ik ken dan weer iemand die met een commerciële databanken haar biologische vader vond. Dus dat was zeker wel nuttig voor diegene.

Dus TO, ik zou het wel doen. Je kan sowieso bij de meesten je DNA profiel weer verwijderen.
DNA profiel verwijderen betekent niet automatisch dat het bedrijf jouw DNA monster vernietigd. Ik zou nooit vrijwillig mijn DNA afstaan aan een commercieel bedrijf.
PhiIae schreef:
19-01-2021 23:03
DNA profiel verwijderen betekent niet automatisch dat het bedrijf jouw DNA monster vernietigd. Ik zou nooit vrijwillig mijn DNA afstaan aan een commercieel bedrijf.
Tja als je op zo’n manier je biologische familie vind snap ik dat je het doet. Bij diegene heeft het heel succesvol uitgepakt. En TO lijkt ook te willen weten wie haar biologische vader is, niet alleen informatie over verre voorouders.
Bedankt voor de steunende reacties.
Verwacht met detective spelen niet zo op te schieten. Geen verdere familie of vrienden van voor rondom verwekking bekend die nog leven.

Ik ben niet van plan een misdrijf te plegen dus dat moet goed komen 😬.

@ jeanet. Via welk bedrijf/organisatie is dat gegaan?!

Ik heb geen huize hoge verwachtingen. Alles is meegenomen, ook als er niets uit komt is het goed. Dan heb ik een poging gedaan. Dat is het dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet naast de internationale databanken de KID databank van het FIOM niet. Wie weet was je vader een spermadonor.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Iemand die ik goed ken heeft dit ook gedaan(laat in het midden wat het doel precies was).

Zij heeft het via 23andme gedaan, zij geven je de optie om om je raw DNA data te downloaden die je weer gratis in myheratige kunt uploaden.
Dat scheelt weer een andere test (en kosten).

23andme heeft ook vaak aanbiedingen met feestdagen.

Veel succes met je zoektocht, jammer dat je moeder om welke reden dan ook niet heeft willen delen wie je vader is, of in de situatie van meerdere opties geen informatie heeft kunnen/willen geven.
Alle reacties Link kopieren
FIOM is goed als je (misschien) een donorkind bent. Ik heb het via FamilyTree eenmalige kosten) en MyHeritage (abonnement) gedaan. Google ook eens op DNA-detective, daar kan je nog meer informatie vinden.
Ik heb ervaring met MyHeritage. Mijn vader had de schijn tegen dat hij niet nog meer kinderen had verwekt. Een van die mogelijke kinderen heeft gevraagd om een verwantschapstest en dat via myheritage gedaan.

Je krijgt dan idd meer achtergrond over je afkomst qua rootes. Hoeveel procent europees, aziatisch, scandinavisch, etc.) je in je hebt. Altijd wel leuke info. Maar qua dna matches werkt dit vooral makkelijk als je al een mogelijke vader weet. Want beide partijen (jij en de man) moeten dan dna afstaan. Als de man niet wil meewerken, kan dat ook via een andere bloedlijn, bijv. kinderen van de man. Je krijgt dan in de uitslag te zien hoeveel verwantschap je hebt en in welke graad. Als je verwantschap hebt in de eerste graad, dan is het dus praktisch 100% aannemelijk dat je een kind bent.

Maar hoe je achter een verwantschap moet komen, als je geen enkel aanknopingspunt hebt, dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Je kunt dan nog altijd je dna laten testen en hopen dat iemand anders uit je vaders bloedlijn dat ook ooit heeft gedaan via Myheritage en dat je zodoende aan elkaar geknoopt wordt. Maar als er niemand in zijn 1e, 2e of 3e graad een test heeft gedaan (ik weet niet of myheritage ook dna koppelt dat verder weg staat, bijv. 4e, 5e of verdere graads) dan kan het zijn dat je onderzoek dood loopt.

En hou er ook rekening mee dat iemand anders met zo'n test helemaal niet verwacht dat er een match is. En dat krijgt zo'n persoon dan wel te zien. Dan komt er ineens een mailtje binnen met dat er een verwantschap is gevonden, nl. een halfzus. En dat kan dan ook best wel shocking zijn voor zo iemand.
@Diyer. Snap ik hoor, dat de kans erg klein is. Ik wil het toch graag proberen, alle informatie is meegenomen denk ik dan maar.
Inmiddels een set besteld.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb donor kinderen en via een Amerikaans bedrijf hebben mijn kinderen een halfzus gevonden 20km van dochters woonplaats.

IK heb samen met dochter dna afgestaan.

In databank fiom kwam niks omhoog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven