Ex vriend wil niet scheiden

10-02-2010 17:45 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

sinds een jaar ongeveer heb ik een nieuwe vriend waar ik heel gelukkig mee ben. Nou is hij officieel nog niet gescheiden maar ligt hij al sinds het moment dat hij de relatie verbrak in de clinch met zijn ex. Zij is het namelijk niet eens met de scheiding en werkt niet mee. Omdat ze samen een kind hebben zijn ze bezig met een ouderschapsplan, maar ook dat schiet niet op. Hij heeft het al lang en breed ingevuld, maar zij houdt de boel tegen.

Wat is het beste dat mijn vriend nu kan doen? En is een scheiding er op korte termijn doorheen te krijgen? Want dit is echt waardeloos.
Ik ben bang dat dit het risico is van een relatie aangaan met iemand die nog niet gescheiden is. Emotioneel zal dit ook zijn weerslag op hem hebben en met al die bagage krijg jij nu ook te maken. Ik zou me beperken tot hem moreel steunen en verder aan hem overlaten dat hij de scheiding rondkrijgt en een redelijke verstandhouding met zijn ex opbouwt. Aangezien er blijkbaar kinderen in het spel zijn, zul je nog langer met haar mee te maken krijgen.
Ga in therapie!
Hij zal toch wel een advocaat hebben die kan antwoorden op deze vragen?
En jij was er bij toen hij de al lang en breed ingevulde papierenn bij de advocaat heeft afgegeven?

(Sorry, misschien cynisch, maar een vriendin van mij heeft ook zo'n 'vriend' gehad die van alles zei maar niets had gedaan.)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik geloof dit soort verhalen nooit zo.....
Als het mogelijk is...samen een professionele echtscheidingsmakelaar nemen die vriend en ex nader tot elkaar weet te brengen?
Als vriend van mening is dat zijn ex de zaak onnodig vertraagd dan kan zijn advocaat hierover contact opnemen met haar advocaat en de rechtbank.

Meestal ligt in dit soort zaken de waarheid iets genuanceerder dan dat vriend aan nieuwe lief wil laten doorschemeren.
quote:jufdoortje schreef op 10 februari 2010 @ 19:18:

Als het mogelijk is...samen een professionele echtscheidingsmakelaar nemen die vriend en ex nader tot elkaar weet te brengen?

Niet naar een echtscheidingsmakelaar gaan! Kies voor een eigen advocaat. Eventueel kun je ook een advocaat inschakelen die aan mediation doet. Daar kunnen partijen dan samen naartoe.

Als je vriend een eigen advocaat heeft kan het ouderschapsplan ook eenzijdig worden ingediend. Dan ondertekent de andere partij het ouderschapsplan niet, maar gaat het via de rechter.

Probeer je vriend het zelf met zijn ex op te laten lossen en meng je er zelf niet teveel in.
Ik zou het niet als waar aannemen wat hij zegd. Toen zus ging scheide wilde haar man ook niet, maar als hij niks tekende liep de scheiding 'slechts' drie maanden vertraging op. Zij hebben ook kinderen dus dat kon het ook niet zijn.
Een scheiding kun je niet meer tegenhouden tegenwoordig. Echt bullshit...
Wat is het probleem dan precies?
Dat ie gewoon getrouwd wil blijven dat zijn vrouw ex de scheiding niet wil...
Misschien heeft hij gewoon een heel beroerd voorstel gedaan en wil zijn ex daar niet in mee gaan.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Volgens mij ligt de waarheid een heel stuk genuanceerder....
Weet je het zeker? Klinkt als een mooi verhaal.
quote:Zamirah schreef op 10 februari 2010 @ 19:55:

Dat ie gewoon getrouwd wil blijven dat zijn vrouw ex de scheiding niet wil...Maar TO schrijft dat ze heel gelukkig is met haar vriend. Nou, da's dan toch mooi? Ik zie het probleem niet.
quote:foxylady80 schreef op 10 februari 2010 @ 19:37:

[...]

Niet naar een echtscheidingsmakelaar gaan! Kies voor een eigen advocaat. Eventueel kun je ook een advocaat inschakelen die aan mediation doet. Daar kunnen partijen dan samen naartoe.

Als je vriend een eigen advocaat heeft kan het ouderschapsplan ook eenzijdig worden ingediend. Dan ondertekent de andere partij het ouderschapsplan niet, maar gaat het via de rechter.

Probeer je vriend het zelf met zijn ex op te laten lossen en meng je er zelf niet teveel in.

Ieder een eigen advocaat? Daarvan komt 9 van de 10 keer alleen nog maar meer ellende! Die 'helpen' je..... meestal alleen nog meer meer in de problemen omdat ex-partners tegen elkaar worden opgezet.

Motivatie: er zo veel mogelijk uit zien te slepen!

En dat is nou precies iets wat een negaqtieve uitwerking heeft op een soepele, rechtvaardige, vlotte scheiding, denk ik.
Jufdoortje, helaas blijken zaken waarbij met 1 advocaat ook niet te werken, omdat er dan vaak toch iemand minder uit de strijd komt.

Als de vriend van TO daadwerkelijk van mening is dat ex de zaak vertraagd dan kan hij daarvoor een klacht indienen bij de rechtbank.
Een echtscheiding tegenhouden is niet mogelijk, de gehele procedure duurt een maand of 2-3. Soms iets langer, maar een jaar is uiterst uitzondelijk.

Ik snap dat je blind gelooft wat je vriend je vertelt, maar volgens mij is dit ver naast de waarheid.
Eenzijdig echtscheidingsverzoek.

Dat is idd in ongeveer 3 maanden rond.
Je moet je, denk ik, toch eens serieus af gaan vragen waarom ex van je vriend niet accoord wil gaan met de echtscheiding.... als ze dat al kan tegenhouden...
quote:gizz schreef op 10 februari 2010 @ 20:39:

Jufdoortje, helaas blijken zaken waarbij met 1 advocaat ook niet te werken, omdat er dan vaak toch iemand minder uit de strijd komt.Als de vriend van TO daadwerkelijk van mening is dat ex de zaak vertraagd dan kan hij daarvoor een klacht indienen bij de rechtbank.Dat zou vreemd zijn want die moet de belangen behartigen van beide partijen......
Wij kunnen hier wel filosoferen of en hoe TO kan gaan scheiden, maar het is niet TO maar haar vriend die gaat scheiden.

TO, ik denk dat je vraag niet moet zijn wat je vriend het beste kan doen, maar wat jij kan doen om hiermee om te gaan. Híj gaat scheiden en dat moet hij toch echt zelf doen.

Overigens is een ouderschapsplan tegenwoordig verplicht als er kinderen in het spel zijn en wordt het scheidingsverzoek niet-ontvankelijk verklaard zolang dat er niet ligt. Dan kun je dus inderdaad niet scheiden.
Ga in therapie!
quote:jufdoortje schreef op 10 februari 2010 @ 22:30:

[...]

Dat zou vreemd zijn want die moet de belangen behartigen van beide partijen......

Ik ben zelf al jaren werkzaam in de advocatuur en zie het regelmatig gebeuren, de advocaat is een bemiddelaar in dat soort zaken, waardoor sommige geneigd zijn sneller in te stemmen met besluiten die later juist slecht uit kunnen pakken.

Opzich is het ook logisch, je kunt als 1 advocaat lastig de belangen van beide partijen behartigen. Als je er met je partner helemaal uit bent dan is het inderdaad goed te doen, maar bij vechtscheidingen is het absoluut af te raden.
Hallo allemaal,

bedankt voor de reacties. Dat ouderschapsplan is inderdaad verplicht sinds maart of april vorig jaar. Een goede zaak voor mijn vriend natuurlijk, omdat hij dan niet het risico loopt zijn kind nooit meer te mogen zien. Maar het schiet dus niet op. Hij wilde alles het liefst in overleg met zijn ex en een mediator regelen en dacht in eerste instantie ook dat dat mogelijk was, maar naarmate de tijd vordert begint zij de boel steeds meer op te houden. Zij wil niet scheiden omdat ze mijn vriend terug wil en maakt dus geen haast. Heel vervelend voor mijn vriend.

Is hier wat aan te doen? Want dat ouderschapsplan moet er toch wel komen lijkt me. En wat als zij de boel gewoon niet wil invullen, is de enige oplossing dan de gang naar de rechtzaal? Ben zo bang dat er dan weer maanden overheen gaan...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven