Foto van overleden vriendin van partner

22-12-2008 14:33 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik heb sinds twee jaar een vriend, waarin de relatie met veel ups en downs gepaard gaat, ivm koophuis niet samen. Hij nooit heeft samengewoond (41 jaar) en dus weinig rekening heeft moeten houden. Maar goed, het gaat wel redelijk, maar hij heeft een foto van zijn overleden vriendin, dit is 6 1/2 jaar geleden gebeurd, hij was 1 jaar met haar samen en die had hij altijd in een kast staan. nu is die kast weg, en nu hangt de foto vrij opzichtig in het oog. Op zich gaat het niet om de foto, maar om de tekst die erbij staat, dit was zijn afscheidstekst aan haar. Ik heb er ontzettend veel moeite mee om steeds met die tekst geconfronteerd te worden, maar hij wil niet alleen een foto ophangen maar ook die tekst. Hij noemt het een dodenprintje, ik heb er nooit van gehoord, en er hangt een lok haar achter de foto. Wat vinden jullie hiervan, reageer ik te extreem dat ik het zo moeilijk vindt om ermee geconfronteerd te worden?
Ik zou er andere foto`s omheen hangen dan valt het niet meer zo op, en kan hij gewoon de foto houden.

Waarom heb je moeite met die tekst?
Tsja meid, je zit in een moeilijk pakket. ik zou, net als jij, gaan twijfelen aan mezelf. Ik vind het niet netjes van hem om de foto inclusief text aan de muur te hangen. Misschien dat hij zich schuldig tegenover haar voelt wanneer hij de foto van de muur af haalt?
The life and love we create, is the life and love we live!

Soms gebeuren dingen, je weet niet waarvoor, zoek niet te lang een reden, de tijd gaat gewoon door!
Ik zou het ook moeilijk vinden. Dodenprintje (prentje) is een gebruikelijk iets uit de regio waar ik vandaan kom (katholieke zuiden) maar misschien is het ergens anders ook gebruikelijk?

*edit* zo'n prentje staat een paar dagen/weken op de kast, daarna verdwijnt ie meestal in een la of doos, niet aan de wand.

Mijn vriend heeft een jaar of 4 een foto van zijn vader in onze slaapkamer gehad en ik vond dat op de één of andere manier ook niet prettig, voelde me bekeken. Ik heb een paar keer voorgesteld om een mooie fotolijst met hem te kopen en die beneden op de schouw te plaatsen maar hij was daar nog niet aan toe omdat hij dan zou moeten toegeven dat hij echt dood was en zover was hij nog niet.

Nu we verhuisd zijn heeft hij de foto wel in een lijstje gedaan en deze op de schouw geplaatst.

Deze situatie is niet vergelijkbaar met de jouwe, vind die van jou inderdaad "extremer". Wat zegt je vriend als je zegt hoe jij je voelt hierover? Is hij niet bereid om deze foto op een minder prominente plaats op te hangen (inclusief bidprentje en haarlok)?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Een dodenprintje? nog nooit van gehoor, van een bidprentje dan weer wel.

Aan de ene kant kan ik me best voorstellen dat je het er moeilijk me hebt, maar aan de andere kant kan ik me ook heel goed voorstellen dat hij dit graag wil.

Misschien kun je opperen om het elders te hangen, op een plek waar het niet zo opzichtig is.

Vraag hem of hij zich voor kan stellen dat het je "steekt".

Hoewel, ik nu ook lees dat je niet samen woont is het misschien ook een optie dat je afspreekt dat hij de foto weghaald als je bij hem bent.
Ik vind het wel moeten kunnen dat iemand 'n foto van 'n overleden dierbare ophangt, maar wellicht kun je hem overhalen dit niet in 'n gezamenlijke ruimte te doen. Dat ie 't op zijn werkkamer ophangt bijv. ipv in de huiskamer.
Zouden jullie elkaar misschien ergens in het midden kunnen vinden? Misschien kun je hem een mooi lijstje cadeau doen waar de tekst in gegraveerd staat. Dan is de tekst er nog wel, maar moet je moeite doen om hem te lezen.

Stukje achtergrondinfo
Hi, wij wonen wel samen, en het is een vrij klein huis. Hij komt inderdaad uit Limburg, dus is het daar wel normaal misschien.

Maar ik heb voorgesteld de foto ergens anders neer te hangen, maar hij vindt dat ze dat niet verdient?? ik vind de foto op zich niet erg maar de tekst. Er staat toch in vanmijn liefde is weg en eeuwige liefde en zoiets dat zijn leven nu gestopt is. Tsja En sprankelend, dat is een goede optie, maar hij wil het zo laten als het is.
Ik begrijp niet helemaal waarom je er zo'n moeite mee hebt.

Ze is er niet meer, ze is dood: ze kan nooit meer een bedreging vormen voor jou en je relatie.

De tekst die bij de foto staat is geschreven in de periode dat het verdriet bij hem heel diep zat. Dat die tekst je nu zo raakt komt misschien omdat je er niet bij bedenkt dat het om iets gaat dat 6 1/2 jaar geleden speelde.

Ik vind dat als hij het fijn vindt om die foto in de buurt te hebben hij daar het volste recht toe heeft. Ik zou het heel vreemd vinden als mijn huidige partner moeite zou hebben met de foto van iemand die overleden is en al 6 1/2 jaar niet meer in mijn leven is. Als je daar al onzeker van wordt!

Jij leeft, jij hebt nu een relatie met hem, en of hij nu een foto en een tekst van zijn overleden ex wil ophangen: jullie heden zal er nooit door veranderen.

Misschien een goed idee om je eens af te vragen wat je er precies zo aan stoort; ik heb het idee dat het eerder jouw onzekerheid is die een probleem vormt dan de zichtbare herinnering aan een overleden ex.
Eens met Robo, ik snap het ook niet goed. Ze vormt geen bedreiging voor jullie relatie, en hij heeft blijkbaar heel veel om haar gegeven. Ik snap best dat het confronterend is om steeds een foto te zien van iemand met wie je partner vóór jou een relatie heeft gehad, maar toch, ze is er niet meer. Ik zou ook voorstellen er een soort 'foto-muur' van te maken, met foto's van anderen dierbaren, al dan niet overleden, eromheen, dan valt het wat minder op. Maar ik zou hem zeker niet ontzeggen die foto te laten hangen, het is een deel van zijn verleden en dat kun je niet weghalen.
Soms, als iemand wegvalt, stopt je leven ook een heel klein beetje. In ieder geval het stroompje dat je met diegene samen vormde. Als hij niets wil veranderen dan zal je, als je van je nare gevoel af wilt, moeten zoeken naar een verandering die mogelijk is binnen jou.

Jullie waren geen stel op het moment dat zij overleed. Hun stroompje, op dat moment voor hem kennelijk een levensader, hield toen ook daadwerkelijk op. En zoals geen enkel mens had ook hij destijds geen glazen bol en schreef hij wat hij toen voelde, en niet datgene waarvan hij wist dat hij het in 2008 voelen zou. Ik denk dat het je kan helpen als je de tekst in het juiste perspectief kunt zien. Zijn gevoel op dat moment.

In het diepste dal geloof je meestal niet in nieuwe liefdes. Daar is als je geliefde overlijdt ook helemaal geen ruimte voor in je hart. Op zo'n moment is een dergelijke tekst logisch.

Maar de dood bevriest de situatie. Je kunt niet je bidprentje ieder jaar vervangen door een tekst op basis van voortschrijdend inzicht als je niet ook de foto kunt veranderen in een foto van dezelfde persoon maar dan een jaar ouder.

Hij is doorgegaan met zijn leven. Heeft zich opnieuw open weten te stellen voor de liefde en jullie hebben elkaar gevonden. Jij telt pas voor hem vanaf het moment dat je er was. Hij telt pas voor jou vanaf het moment dat hij er was.

Relaties veranderen een mens. Als hij niet eerst met haar zou zijn geweest, was hij nu misschien niet eens de man waar jij van houdt. Probeer zijn verleden met hem mee te koesteren. Maakt het heden vaak een heel stuk makkelijker.
Ik snap dat het moeilijk voor je is maar probeer zijn gevoelens voor te stellen. De liefde voor haar zal altijd blijven dus dat er iets over eeuwige liefde in staat klopt. Ik zou dat niet als een bedreiging zien. Ik denk dat er meerdere liefdes naast elkaar kunnen bestaan die elkaar niet in de weg zitten. Je voelt immers ook liefde voor je ouders, broer, zus, vrienden enz. Elke liefde is ook weer anders. Voor een ex voel ik nog steeds een bepaalde soort liefde. Maar het is niet meer de liefde zoals die was. Ik heb nu een nieuwe vriend. Dat is weer een ander soort liefde.

Dat zijn leven op dat moment stopte heeft hij toen zo gevoeld. Ik neem aan dat hij dat nu niet meer zo voelt. Hij is immers een nieuw leven met jou aan het opbouwen. Zij was toen, jij bent nu.

Ik vond het idee van dropje wel goed. Maak er een foto-muur van. Hang er foto's van verschillende mensen en jullie zelf omheen. Misschien vindt je vriend dat wel mooi. Want ze blijft toch een deel van z'n leven.
Ik vind overigens de reactie van sprankelend erg mooi en waar. Helemaal mee eens.
Ja sprankelend, ik vind het ook heel mooi. En misschien is het overdreven, maar het geheel,foto en tekst is echt heel groot, het voelt en ziet er uit als een soort mausoleum. Kan het niet uitleggen, Ik heb ook voorgesteld om de foto tussen andere foto's in te hangen in de woonkamer, maar dat wil hij dus niet. En als ik rationeel nadenk weet ik ook wel dat sprankelend gelijk heeft,is gewoon best wel moeilijk af en toe.
quote:Mistyan schreef op 22 december 2008 @ 15:23:

Ja sprankelend, ik vind het ook heel mooi. En misschien is het overdreven, maar het geheel,foto en tekst is echt heel groot, het voelt en ziet er uit als een soort mausoleum. Kan het niet uitleggen, Ik heb ook voorgesteld om de foto tussen andere foto's in te hangen in de woonkamer, maar dat wil hij dus niet. En als ik rationeel nadenk weet ik ook wel dat sprankelend gelijk heeft,is gewoon best wel moeilijk af en toe.Wel jammer dat hij dat niet wil. Geeft hij wel enige blijk van dat hij jouw gevoelens ook begrjipt? Het zou mijns inziens wel fijn zijn dat hij jou ook een beetje snapt. En als ze tussen jullie dierbaren in hangt dan is dat toch juist mooi. Dat zou je aan hem kunnen uitleggen als dat ze onderdeel is van jullie leven, onderdeel van de foto's die daar hangen...
Als ik even heel kort door de bocht mag...

Mistyan, je vertelt dat jullie relatie "veel ups en downs heeft" en "wel redelijk gaat". En dan is er die foto waar woorden bij staan als Eeuwige Liefde.

Kan het zijn dat het voor jou voelt alsof zij zijn grote liefde was, dat zij op een voetstuk staat en dat jij daarmee nooit op die eerste plek kunt komen? Heb je het gevoel dat hij meer van haar hield dan dat hij nu van jou doet? Zelfs al zijn jullie al twee jaar samen en doe jij je uiterste best om deze relatie te laten slagen?

Het rotte met zoiets is dat ze geen ex is. Met een ex is de relatie ooit uitgegaan om een bepaalde reden. Jouw vriend en dit meisje kenden elkaar pas een jaar, hebben niet samengewoond, alles bij elkaar eigenlijk nog te kort om alle kanten van elkaar te leren kennen. De roze wolk, de ideale vrouw die zij leek blijft dus voor altijd bestaan. En daar mag jij met jullie realiteit tegenop boksen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar moeite mee hebt. Maar ik denk dat het allerbelangrijkste is dat jullie daar eens met elkaar over praten. Het gaat niet om die foto. Het gaat om alle gevoel er omheen.

Of niet?
Eens met Robo.

Ik zou het juist aantrekkelijk vinden aan mijn partner als hij kennelijk zich zo gehecht heeft aan een vrouw. Die vrouw is niet iemand om te benijden of jaloers of te kunnen zijn, haar leven is nota bene heel jong gestopt.

Als dat met mijn dierbare zou gebeuren zou ik héél giftig worden als mijn partner aan mijn monumentje voor diegene zou komen. Ja, ook na 6.5 jaar, zelfs na 60 jaar.
Ik begrijp uit het verhaal dat de mevrouw in kwestie 6 jaar geleden is overleden, dat ze 1 jaar samen waren geweest en dat jij nu sinds 2 jaar relatie met hem hebt?

Ik vind het gezien de tijd dat het geleden is, het best respectloos naar jou toe om haar nog zo 'aanwezig' te hebben.

Ik heb geen ervaring met overleden geliefdes en kan me voorstellen dat hij nog geregeld aan haar denkt...maar dat neemt niet weg dat hij ook een keer de boel moet verwerken en verder gaan met zijn leven.

Het klinkt alsof hij haar dood nog niet heeft verwerkt of het niet kan loslaten.

Lijkt me nare en beetje macabere toestand maar ik vind dat die foto niet per se zo in het zicht hoeft te hangen zeker niet na al die tijd.
Ik snap niet waar je het nu zo moeilijk mee hebt en ik zou het ook niet in mijn hoofd halen om hem te vragen de tekst of foto te verwijderen. Schorpioentje vind het respectloos naar jou toe, ik vind het respectloos naar hem toe! Zij was heel dierbaar en is DOOD, komt NOOIT meer terug!
En ik vind dat het niet aan een ander is om te bepalen hoe lang iemand over zijn rouwverwerking doet.

Juist de opmerking "en nu moet je verder gaan met je leven dus ruim je die foto maar op" zou mij heel erg laten vastklampen aan die foto. Mensen zoeken altijd naar iets tastbaars van dingen die diep zitten in hun leven. Ik vind het geen stijl om je te bemoeien met het hebben van andermans aanwezige maar relatief kleine gedenkplek.
anoniem_54930 wijzigde dit bericht op 22-12-2008 17:06
Reden: reactie op schorpioentje dus
% gewijzigd
Ik kan me best voorstellen dat je moeilijk vind om steeds zo geconfronteerd te worden met zo'n foto.

Het is jammer dat hij niet openstaat voor jouw problemen ermee.

Helaas is het een deel van zijn leven. Een stukje verleden wat bij hem hoort en waar hij veel verdriet om heeft gehad. En die foto is de enige tastbare herinnering, die hij nu nog heeft.....

Die tekst zegt alles over de liefde, die hij destijds voor haar voelde.

In mijn omgeving zijn er ook mensen, die hun geliefde veel te vroeg verloren hebben. Ook zij hebben gewoon de foto in de woonkamer staan. En daar heeft de nieuwe partner alleen maar respect voor.
ik heb ook foto's van mijn oveleden man hangen en staan, er staat zelfs 1 naast het bed waar ik samen met mijn nieuwe vriend in slaap.

ook heb ik veel teksten hier en schrijf ik zelf nog wel eens wat en laat hem dat dan lezen.

hij vindt dit niet erg, misschien ook omdat hij mijn man ook gekend heeft.

ik vind het nogal wat dat je vraagt het weg te halen eigenlijk, als het een foto van zn overleden moeder of oma was zou je er dan ook moeite mee hebben?

ben je zo onzeker dat je een dode als concurrentie zziet?
Waarom moet het per se onzekerheid zijn?

Mistyan heeft het over een heel groot geheel (tekst + foto) dat aandoet als een mausoleum. Dat kan ook voor hele zelfverzekerde mensen gewoon een onprettige gewaarwording zijn. En het is natuurlijk wel ook háár huis, de plek waar zij zich veilig, geborgen en op haar gemak moet kunnen voelen.
Sprankelend, in je vorige posting omschrijf je het heel erg mooi....

Het is nu eenmaal verschrikkelijk als een dierbare overlijdt. Dit is iets wat we helaas allemaal eens mee gaan maken.

Pas als we zelf zoiets ervaren hebben, dan weet je ook pas hoe dit echt voelt. Dit blijft altijd een litteken in je hart.

Ook al pak je langzaam de draad weer op in je leven, toch zijn er altijd momenten dat je gedachten weer terug gaan naar je overledenen dierbare. Zelfs al is het jaren geleden.....

En dat heeft dus echt niks te maken met gevoelens voor een nieuwe partner.

Mystian, hoe groot is de foto met tekst?
Allen, het gaat mij niet om de foto, het gaat om een heel groot tekst die best heel diep gaat. En ik heb er respect voor dat hij haar heeft gekend en ik wil niet dat hij de foto weghaalt,maar heb moeite met detekst erbij. Deze tekst is zo emotioneel,dat voor mijn gevoel (nogmaals mijn gevoel) je er steeds mee geconfronteerd wordt, hij ook, en ik heb daar een vreemd gevoel over. Ik zal nooit zeggen dathij niet over haar mag praten,het gaat mij erom dat het gevoel er is dat hij het niet verwerkt heeft omdat hij zichzelf er nog zo mee confronteert (met de tekst dus). We lopen er beiden wel 10 of 15 keer per dag voorbij. Ik wil alleen dat hij op een plek bij de andere foto'sin dewoonkamer komt. That's it.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven