Gastenlijst trouwen voor diner

03-01-2012 15:58 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Mijn vriend en ik zijn van plan om te gaan trouwen in augustus. We zijn op het moment bezig met een dagindeling maken. We hadden ervoor gekozen om alleen met onze ouders en opa's en oma's uit eten te gaan na ons trouwen (ook gezien kostenbesparing, aangezien we ook nog op huwelijksreis willen).



Nu blijkt dat het in mijn familie een traditie is om de hele familie uit eten te nemen aangezien we maar een kleine familie hebben. Mijn vriend heeft een iets wat grotere familie en in totaal zou het dan ongeveer uitkomen op zo'n 40 gasten die we uit eten moeten nemen. Mijn ouders kwamen met de suggestie om dan alleen de mensen uit te nodigen waar we iets mee hebben, mijn vriend heeft al gigantisch zitten knippen in zijn familie en dus zou het op mij neer komen om te knippen. Maar als ik met tantes en ooms aan kom waar ik wat minder mee hebben, worden ze boos. Met andere woorden, ik kan het niet maken om ze niet uit te nodigen.



Ik voel me verplicht om voor 40 personen een diner te organiseren, maar ergens heb ik hiervan een nare nasmaak, omdat dit niet onze keuze was. (Krijg een beetje het idee dat mijn ouders onze bruiloft aan het organiseren zijn en weet eigenlijk niet of ik er op deze manier nog wel zin in heb. Wil overigens wel trouwen met mijn vriend, maar dan liever op de manier waarop wij het willen).

We zitten nu te overwegen en een snelle plechtigheid te houden en meteen op vakantie te gaan, maar daar voel ik me eigenlijk ook niet echt lekker bij. Aangezien we eigenlijk wel een feest wilde geven, maar al dat geld zal nu wel naar dat diner gaan.



Wat vinden jullie, moet ik een familie ruzie riskeren omtrent het hele trouw gebeuren? Of me maar toegeven aan mijn verplichtingen ten aanzien van de familie?



Hebben jullie eventueel tips om een diner vrij goedkoop te houden maar wel chick genoeg voor een bruiloft? Heb zitten denken om iedereen maar een kopje soep te geven met een broodje, maar dat kan ik natuurlijk ook niet maken.
Alle reacties Link kopieren
dus vasthouden aan jullie eerste plan.... uiteten met ouders en opa's en oma's en misschien wat close friends!



Jullie bruiloft, jullie keuzes!
Alle reacties Link kopieren
Tradities zijn er om gebroken te worden?

Waarom niet je eigen idee van alleen opa's en oma's en ouders blijven volgen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij staat het belangrijkste stuk van je tekst tussen haakjes.
Alle reacties Link kopieren
Toen m'n zus trouwde heeft ze ivm kostenbesparing iedereen bij haar thuis laten eten. Dus een catering geregeld die een lopend buffet heeft gemaakt. Zo kon iedereen mee-eten. En het bespaarde een hoop geld zodat ze wel nog op huwelijksreis konden.
Alle reacties Link kopieren
Wie wil je er eigenlijk wel héél graag bij hebben op het stadhuis? Zijn de ouders of de grootouders ook de getuigen?

Jullie hebben geen broers/ zussen?

Hoeveel héle dierbare vrienden hebben jullie?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.youtube.com/watch?v=3YmMNpbFjp0
Alle reacties Link kopieren
Denk aan jezelf en niet aan de familie,het is jouw dag en boven al jouw beurs waaruit het betaald moet worden en komen daar donkere gezichten van dan is dat maar zo.Laat het je dag niet verpesten en laat je geen dingen op dringen die je niet wilt!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou jouw ouders eens thuis uitnodigen onder het genot van een bordje macaroni en een glaasje wijn... en ze eens uitleggen hoe jij je voelt. Dat jij je helemaal niet meer fijn voelt, dat je graag wilt trouwen op de manier hoe jij en je vriend het willen. Dat je helemaal niet zoveel geld hebt om daaraan te besteden en dat je gewoon zo graag het wil doen zoals jullie het willen doen.. trouwen, dineren met ouders , opa en oma en dat jullie daarna jullie geld gebruiken om samen op reis te gaan.. Vraag je ouders waarom ze de druk zo erg bij jou neerleggen, of ze zich daar bewust van zijn en of ze wellicht duizend euro over hebben om de familie van te eten te geven?



Kortom, maak het bespreekbaar en doe vooral geen dingen die je helemaal niet wilt doen... Hoe belangrijk je ouders ook voor je zijn, ze moeten zich wel realiseren dat ook zij slechts een 'gast' zijn op de bruiloft en dat het niet hun eigen bruiloft is, ook al ben jij hun kind...



Sterkte en een hele fijne bruiloft gewenst!
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
'moeten', 'verplicht zijn', 'ouders die boos worden', 'ik weet niet of ik er op deze manier nog wel zin in heb'.



Ik zou het vooral lekker op mijn eigen manier doen. Het wordt mijns inziens ook tijd dat je ouders je keuzes niet meer bepalen.
Alle reacties Link kopieren
Het is jullie bruiloft, niet die van jouw ouders, dus doe gewoon wat je zelf wilt!
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Alle reacties Link kopieren
quote:Djoels schreef op 03 januari 2012 @ 16:03:

Ik zou jouw ouders eens thuis uitnodigen onder het genot van een bordje macaroni en een glaasje wijn... en ze eens uitleggen hoe jij je voelt. Dat jij je helemaal niet meer fijn voelt, dat je graag wilt trouwen op de manier hoe jij en je vriend het willen. Dat je helemaal niet zoveel geld hebt om daaraan te besteden en dat je gewoon zo graag het wil doen zoals jullie het willen doen.. trouwen, dineren met ouders , opa en oma en dat jullie daarna jullie geld gebruiken om samen op reis te gaan.. Vraag je ouders waarom ze de druk zo erg bij jou neerleggen, of ze zich daar bewust van zijn en of ze wellicht duizend euro over hebben om de familie van te eten te geven?



Kortom, maak het bespreekbaar en doe vooral geen dingen die je helemaal niet wilt doen... Hoe belangrijk je ouders ook voor je zijn, ze moeten zich wel realiseren dat ook zij slechts een 'gast' zijn op de bruiloft en dat het niet hun eigen bruiloft is, ook al ben jij hun kind...



Sterkte en een hele fijne bruiloft gewenst!Mooie post!
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Alle reacties Link kopieren
Maar verder ben ik het met de rest eens dat jij en je vriend vooral moeten doen wat jullie zelf willen en dat je dit misschien naar je ouders duidelijk moet maken.
Alle reacties Link kopieren
Wil je 's avonds wel een feest geven? Of is het trouwen, eten, over en uit?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Willen je ouders ook betalen voor het diner?

Nee dan hoeven ze ook geen stem te hebben in wie er bij het diner aanwezig zijn.



Hebben jullie geen broers en zussen? Zo ja dan zou ik die wel uitnodigen voor het diner. Maar ook dat is je eigen keuze als jij het niet wil dan moet je dat niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Waar is de knop 'like' om 200 keer in te drukken bij de posting van Djoels?
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn om dit soort stress te voorkomen lekker samen op het strand ergens getrouwd.

Geven nog wel een feestje maar dan gewoon,ongedwongen gezelligheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 januari 2012 @ 16:01:

Wie wil je er eigenlijk wel héél graag bij hebben op het stadhuis? Zijn de ouders of de grootouders ook de getuigen?

Jullie hebben geen broers/ zussen?

Hoeveel héle dierbare vrienden hebben jullie?



ja ok, heb niet het hele gezeldschap opgenoemd die we mee wilde nemen, de getuigens wilde we ook meenemen. Toevallig is dat het zusje en een vriend van mijn vriend en twee neven van mij.



Ik heb verder geen zussen en zat inderdaad over een hele goede vriendin van me te twijfelen. Maar één mond meer of minder dat lukt nog wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 januari 2012 @ 16:05:

Wil je 's avonds wel een feest geven? Of is het trouwen, eten, over en uit?We willen verder nog wel een feestje geven. Maar i.v.m. dat diner denk ik dat we het beperken tot een receptie.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het op jullie manier doen, en dus alleen uit eten gaan met ouders en opa's en oma's en niet de hele familie.



Ik denk dat mijn ouders ook liever hadden gehad dat we de hele familie voor ons trouwens hadden uitgenodigd, maar zij wisten ook hoe graag wij het klein wilden houden en hen dus niet zouden uitnodigen. Daar hebben zij dus ook niets over gezegd, onze dag, ons geld, onze feest, dus onze keuzes. Dat geldt voor jullie ook.



Verder sluit ik me aan bij Djoels, lijkt me een goed plan.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
quote:Djoels schreef op 03 januari 2012 @ 16:03:

Ik zou jouw ouders eens thuis uitnodigen onder het genot van een bordje macaroni en een glaasje wijn... en ze eens uitleggen hoe jij je voelt. Dat jij je helemaal niet meer fijn voelt, dat je graag wilt trouwen op de manier hoe jij en je vriend het willen. Dat je helemaal niet zoveel geld hebt om daaraan te besteden en dat je gewoon zo graag het wil doen zoals jullie het willen doen.. trouwen, dineren met ouders , opa en oma en dat jullie daarna jullie geld gebruiken om samen op reis te gaan.. Vraag je ouders waarom ze de druk zo erg bij jou neerleggen, of ze zich daar bewust van zijn en of ze wellicht duizend euro over hebben om de familie van te eten te geven?



Kortom, maak het bespreekbaar en doe vooral geen dingen die je helemaal niet wilt doen... Hoe belangrijk je ouders ook voor je zijn, ze moeten zich wel realiseren dat ook zij slechts een 'gast' zijn op de bruiloft en dat het niet hun eigen bruiloft is, ook al ben jij hun kind...



Sterkte en een hele fijne bruiloft gewenst!Kan het uiteraard nog een keer proberen uit te leggen, maar dat wordt geheid ruzie. Mijn vader zit er wel over te denken om dat diner te betalen. Maar het stoot me nog steeds een beetje tegen het zere been dat ze het me verplichten. Net of ik geen vrije keus meer heb en hun maar dicteren wat ik behoor te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mariette112 schreef op 03 januari 2012 @ 16:09:

[...]





We willen verder nog wel een feestje geven. Maar i.v.m. dat diner denk ik dat we het beperken tot een receptie.Dat vind ik helemaal erg, dat je je zo onder druk voelt staan, dat je ipv een feest te geven, wat je eigenlijk wilde, een duur diner moet geven en dus het feest maar laat zitten
Alle reacties Link kopieren
quote:Mariette112 schreef op 03 januari 2012 @ 16:09:

[...]





We willen verder nog wel een feestje geven. Maar i.v.m. dat diner denk ik dat we het beperken tot een receptie.



Je lijkt wel niet wijs, meid.



Zo te horen heb je een leuk clubje wat getuige is van jullie huwelijk en waar je mee gaat eten. Dan kan de rest toch 's avonds op jullie feest komen?

Ik zou niet verwachten dat - zeker niet als het een eindje weg is - mensen naar het stadhuis komen, hun eigen eten ergens bij elkaar gaan scharrelen en dan 's avonds naar je receptie/ feest komen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het ook een zeer gebruikelijke traditie dat de ouders (om precies te zijn de vader) van de bruid de kosten van de hele trouwerij betalen.



Misschien moet je in het gesprek over tradities dat eens op tafel gooien. Wie betaald bepaald, het lijkt mij heel simpel.



http://www.dutchties.nl/pages/sub/6510/ ... _wat_.html



http://www.beatrijs.com/wie-betaalt-de-bruiloft/
Alle reacties Link kopieren
quote:Beauke schreef op 03 januari 2012 @ 16:01:

Toen m'n zus trouwde heeft ze ivm kostenbesparing iedereen bij haar thuis laten eten. Dus een catering geregeld die een lopend buffet heeft gemaakt. Zo kon iedereen mee-eten. En het bespaarde een hoop geld zodat ze wel nog op huwelijksreis konden.Hahaha, ik zal mam eens vragen of ze wil koken voor 40 gasten, gezien de kostenbesparing en ze best goed kan koken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven