Gebruikt worden in vriendschap of niet?

29-04-2019 18:51 245 berichten
Even een topic om te polsen hoe andere mensen hier tegenaan kijken, ik twijfel namelijk een beetje aan mezelf.

Het gaat om een vriendschap tussen mij en een gezin, man, vrouw en kind.

Ik heb heel veel voor ze gedaan en ben daarin mijn eigen grenzen over gegaan.

Nu is er iets groots waarbij verwacht wordt dat ik ze weer help, maar ik heb er gewoon geen zin meer in. Het is altijd meer meer meer en de koek is op.

Disclaimer: de OP stond eerst vol details die het verhaal erg herkenbaar maken. Toen had ik het nodig van me af te schrijven, bij nader inzien is het zo te herkenbaar.
In het mod topic daarom gevraagd om het topic te verwijderen, maar ik moet dan eerst een mail sturen welke posts dan precies herkenbaar zijn, met datum en tijdstip. Te veel moeite en ik weet niet eens meer welk emailadres aan dit account is gekoppeld. Daarom even zo.

Voor degenen die destijds hebben meegeschreven, het is heerlijk rustig in mijn leven zonder deze parasieten :)
anoniem_63c1db6b0b36d wijzigde dit bericht op 22-08-2019 07:57
73.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je zou eventueel met haar kunnen bespreken dat je het gevoel hebt dat jullie vriendschap vooral eenzijdig is. Natuurlijk met het risico dat ze dit totaal verkeerd opvat... Maar het is duidelijk dat jij zelf tot je grens gekomen bent (daar je advies vraagt hieromtrent) en uiteindelijk moet je die respecteren. Niets mis met een vriendschap beëindigen als beide partijen er niet in tegemoet gekomen worden.
leeg
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 23-05-2019 23:40
Reden: privacy
99.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dit heb je veel te ver laten komen!! Laten gaan dus.
Je had je grenzen al veel eerder moeten aangeven. Maar dat is dus niet gebeurt. De situatie is nu helemaal scheef getrokken.
Nu is het dus zaak dat je het kontakt gaat afbouwen en dat de mensen zelf veel meer aktief worden in de dingen van hun dagelijkse leven, zelf verantwoordelijkheid nemen.
Ik zou als ik jou was geen kontakt met ze opnemen en ze eventueel doorverwijzen naar een ander adres waar ze hulp kunnen krijgen voor de toekomst.

Anders krijg je flink scheef getrokken verhoudingen, verwijten en totaal geen waardering want je doet alles voor ze.
Laten gaan hoor!!
Alle reacties Link kopieren
Honingdropje2 schreef:
29-04-2019 19:05
Ze zien jou niet als vriendin, ze zien jou als een soort hulpverlener.

Dit.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat TO misschien ook zo aan die mensen is geintroduceerd. Als taalmaatje die met dingen helpt. Niet als potentiele vriendin.
Hier ook zoiets, maar dan wél in een hulpverleningsituatie. Ik werd geregeld uitgenodigd om te blijven/komen eten, zelfs mrt mijn gezjn. Dat was echter wel een cultuurdingetje. Kan dat bij jou aan de hand zijn TO? Ben daar niet op ingegaan. Ook vroegen ze steeds meer van me, want ik hielp ze, en dat moest volgens hen dan ook met alles. Moest dus goed mijn grenzen aangeven want gaf je een vinger dan wilden ze de hele hand. Dat stimuleerde juist hun passiviteit.

Dit is voor hen echt geen vriendschap, TO!
.
anoniem_63c1db6b0b36d wijzigde dit bericht op 22-08-2019 08:35
99.44% gewijzigd
.
anoniem_63c1db6b0b36d wijzigde dit bericht op 22-08-2019 08:36
99.10% gewijzigd
Rookgordijn1 schreef:
29-04-2019 18:57
Klopt, ik kan heel moeilijk nee zeggen. Om het nu precies op dit moment te doen, voelt een beetje lullig.

Ik heb haar na het laatste telefoontje overigens nog twee keer geappt, en hem ook een keer of alles gelukt is met de formulieren. Van beiden geen reactie.
Dan niet, loslaten dus.
Alle reacties Link kopieren
Rookgordijn1 schreef:
30-04-2019 10:05
Hij heeft overigens nu wel geantwoord op mijn bericht. Ze heeft nog geen kamer en ze zijn bezig met brieven sturen.
Geen idee wat voor brieven.
Ik voel me nu toch verplicht langs te gaan om te kijken wat de situatie is.
Waarom? Je stelt je zelf op als hulpverlener, terwijl dat jouw taak niet is, en baalt er vervolgens van als dat ook is hoe zij je zien...
Alle reacties Link kopieren
Rookgordijn1 schreef:
30-04-2019 10:05
Hij heeft overigens nu wel geantwoord op mijn bericht. Ze heeft nog geen kamer en ze zijn bezig met brieven sturen.
Geen idee wat voor brieven.
Ik voel me nu toch verplicht langs te gaan om te kijken wat de situatie is.
Waarom?
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Rookgordijn1 schreef:
30-04-2019 10:05
Hij heeft overigens nu wel geantwoord op mijn bericht. Ze heeft nog geen kamer en ze zijn bezig met brieven sturen.
Geen idee wat voor brieven.
Ik voel me nu toch verplicht langs te gaan om te kijken wat de situatie is.
Want ze zijn allebei verstandelijk gehandicapt en zonder jou gaat het helemaal mis?
Alle reacties Link kopieren
Rookgordijn1 schreef:
30-04-2019 10:05
Hij heeft overigens nu wel geantwoord op mijn bericht. Ze heeft nog geen kamer en ze zijn bezig met brieven sturen.
Geen idee wat voor brieven.
Ik voel me nu toch verplicht langs te gaan om te kijken wat de situatie is.
Niet doen.
Dit zijn geen vrienden en ze kunnen prima zonder je.

Ik heb ook ooit gezinnen begeleid en sommige vluchtelinggezinnen stellen zich idd afhankelijk op. Ik ben ermee gestopt, want ik ben geen hulpverlener en wil ook niet 24/7 gebeld worden.
Alle reacties Link kopieren
Je bent zelf ziek geworden?

App je hen met je boodschappenlijstje... als ze vrienden zijn stappen ze meteen je keuken in met soep enzo naast de dingen die je hebt gevraagd

Doen ze dat niet = dus geen vrienden
Lorem Ipsum
Moire schreef:
30-04-2019 10:22
Want ze zijn allebei verstandelijk gehandicapt en zonder jou gaat het helemaal mis?
Nee, tuurlijk niet.
De laatste keer dat ik ze zag, heb ik gezien dat de vrouw echt verdrietig is, ook al heeft ze deze puinzooi zelf veroorzaakt. Dat beseft ze zelf ook heel goed en daardoor voelt ze zich nog rotter. Ik heb gewoon met haar te doen.
Lieve TO, ook ik dacht een buurvrouw te helpen. Ze mankeerde zogenaamd van alles. Voor ik het wist werd ik gebruikt voor van alles.
Op een gegeven moment vielen de schellen van mijn ogen en zag hoe stom ik was om haar nog te helpen. Ik hoorde alleen van haar als ze me weer eens nodig had.
Ik heb het contact helemaal verbroken en nu loopt ze me overal zwart te maken.
Het is nu een jaar later en voel me nog steeds zo dom dat ik me zo liet gebruiken.

Laat het contact verwateren want je gaat jezelf voor je kop slaan voor elke dag dat je nog wat voor ze doet. En je kan je er nog een lange tijd akelig over voelen zoals ik. Nu heb ik er wel van geleerd en de eerste die mij aanklampt met zielige verhalen vermijd ik.
Weet je...juist de mensen die echt hulp kunnen gebruiken die hoor je niet want die willen iemand niet lastigvallen.
Alle reacties Link kopieren
Dit is geen vriendschap.
Rookgordijn1 schreef:
30-04-2019 11:00
Nee, tuurlijk niet.
De laatste keer dat ik ze zag, heb ik gezien dat de vrouw echt verdrietig is, ook al heeft ze deze puinzooi zelf veroorzaakt. Dat beseft ze zelf ook heel goed en daardoor voelt ze zich nog rotter. Ik heb gewoon met haar te doen.
Dat is dus jouw valkuil.Je hebt met haar te doen. Heeft zij wel eens met jou te doen? Nee. Echt trap er niet meer in vrouw.
Rookgordijn1 schreef:
30-04-2019 11:00
Nee, tuurlijk niet.
De laatste keer dat ik ze zag, heb ik gezien dat de vrouw echt verdrietig is, ook al heeft ze deze puinzooi zelf veroorzaakt. Dat beseft ze zelf ook heel goed en daardoor voelt ze zich nog rotter. Ik heb gewoon met haar te doen.

Denk nog maar eens goed aan de reactie die ze gaven op jouw bericht dat je ziek was.
Jullie hebben gelijk hoor. Daarom heb ik het hier ook neergeschreven. Jullie reacties weerhouden we ervan daadwerkelijk te gaan :)
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp jou ergens wel. In mij zit ook n soort weldoener. Ben altijd snel geneigd om anderen te helpen en heb ook n soort van onnodig verantwoordelijkheidsgevoel.
Maar heb ontdekt dat je daardoor ook veel mensen aantrekt die dat wel lekker makkelijk vinden. En zo worden ze nooit zelfredzaam.
Ik denk nu wel eerst beter na.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Realiseer je dat je niet alles kunt oplossen. Je bent geen superwoman. Als jij er elke keer bent om problemen op te lossen, zullen zij zelf geen aktie ondernemen om dat te doen, en zelfs misschien nieuwe problemen creëren omdat ze de gevolgen ervan niet ondervinden.

Wat je wel kunt doen (als je daar nog zin in hebt) is een luisterend oor aanbieden, en haar adviseren welke wegen zij het beste kan bewandelen. En dat moet ze toch zelf doen. De taal zal met sprongen vooruit gaan als ze merkt dat ze zelf het meeste last heeft van haar taalachterstand.
Als je zo graag mensen helpt.
Gedacht om er echt werk van te maken? Betaald?

Ik denk dat je duidelijk kunt aangeven dat je het druk hebt en niet meer 123 kan helpen. Ze is welkom bij jou of buitenshuis drankje te doen, dus niet iets praktisch maar iets leuks zoals: kopje koffie en kletsen of eten samen ... weet niet wat je gezellig vindt.
Als ze nee zegt dan weet je genoeg....
Ik zou dan afstand nemen en open staan voor nieuwe vriendschap of hobby...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ooit bij iemand geweest die al 7 jaar een taalmaatje had. Ik heb toen afgesproken als coördinator dat het taalmaatje geen ad hoc dingen meer zou doen en dat ze nog 1 jaar mocht blijven, op voorwaarde dat ik de taal vooruit zag gaan. In dat jaar zag ik geen vooruitgang en was mevrouw nog net zo afhankelijk als daarvoor. Onnodig te zeggen dat ik de relatie tussen mevrouw en taalmaatje ontbonden heb.
Rookgordijn1 schreef:
30-04-2019 11:00
Nee, tuurlijk niet.
De laatste keer dat ik ze zag, heb ik gezien dat de vrouw echt verdrietig is, ook al heeft ze deze puinzooi zelf veroorzaakt. Dat beseft ze zelf ook heel goed en daardoor voelt ze zich nog rotter. Ik heb gewoon met haar te doen.

Dat maakt je een lief mens, maar bepaalde mensen buiten jouw empathie uit.
Zegt deze video je iets?

15 Traits of People Pleaser Syndrome (in 15 minutes)
https://www.youtube.com/watch?v=mPmv9_UYpxo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven