Hebben jullie wel eens 'last' van het forum?

07-10-2008 21:11 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt een beetje vaag, deze vraag. Maar ik vraag me af of jullie weleens negatieve dingen ondervinden door het forum (of internet in het algemeen).

Ik merk bij mezelf dat ik altijd een tikkie naief was wat betreft mensen en relaties en dergelijke. Ik dacht er eigenlijk nooit over na dat mensen iets vonden van wat ik deed, en ik dacht eigenlijk ook niet dat mensen zomaar negatief over mij zouden kunnen denken(zonder dat ik ze naar behandeld heb zeg maar). Want ik dacht en denk zelf niet zoveel over wat anderen doen, in het dagelijks leven, en ik dacht altijd dat dat voor iedereen gold. (al merk ik ook dat ik hier ongenuanceerder ben dan ' thuis' )

Maar door het forum schrik ik af en toe omdat ik zie hoe hard mensen zijn voor elkaar. Dat ze over álles een mening hebben en elkaar keihard afrekenen als de ander het anders doet, maar wél graag achter de rug van de ander. Of wél keihard commentaar geven op een ander, zonder dat recht in zijn gezicht te doen.

Ik bedoel dan dingen als wel of niet geven van borstvoeding, wel of niet werken, hoe je je gedraagt bij je schoonfamilie, wat je van je schoonmoeder vindt, hoe mensen naar jou en je partner kijken in gezelschap, hoe je beoordeeld wordt op je eigenschappen en persoonlijkheid.

Ik lees hier soms zulke harde oordelen over andere mensen dat ik merk dat ik in het dagelijks leven sneller denk 'maar stel nou dat ze dat ook over mij zeggen'. Ik probeer me daar niet door te laten weerhouden, maar ik vind het jammer dat ik minder onbevangen ben in sociale relaties hierdoor.

Dan heb ik bijvoorbeeld zin om een vage kennis waar ik graag wat beter bevriend mee zou zijn te bellen om wat leuks te gaan doen, maar dan denk ik ´jeetje, straks vind ze me enorm opdringerig en zit ze niet op me te wachten´.

Het komt er dus op neer dat ik eigenlijk door het forum en de dingen die ik hier lees anders naar mensen om mij heen ga kijken, omdat je hier leest en hoort wat normaal gesproken ´stiekem´ gezegd of gedacht wordt.

Hebben jullie dat ook, of ben ik de enige?
Ik heb dit helemaal niet.

In het echte leven zijn relaties tussen mensen namelijk veel genuanceerder, en dat werkt heel anders.
het voorbeeld van bang zijn om opdringerig gevonden te worden herken ik niet.

Ik "schrik" soms wel eens van de grofheid en het complete afbranden die sommigen zich permitteren onder het mom van "als je geen negatieve reacties wil, moet je maar niet op een forum gaan zitten". Dan heb ik het niet over de wat directere reacties die wat bot over kunnen komen, maar soms echt pogingen om iemand tot op de grond toe af te branden. Komop zeg, dat doe je in je dagelijks leven toch ook niet?

Heb nu trouwens bijna een maand zonder laptop gezeten. Merk dat ik redelijk makkelijk zonder forum kan, terwijl ik dacht dat ik hartstikke verslaafd was (zat nl rustig 3 uur per dag te forummen). Laptop is nu terug, nu wel de forumverslaving in de hand houden.
Ik heb het in ieder geval niet. Ik zou hier niet meer komen als het mijn sociale leven zou gaan beïnvloeden.

Ik vraag me wel eens af wie die mensen zijn die soms erg ongenuanceerd hier iets neerpoten. En af en toe vind ik mensen hier ook wel erg naïef, vooral op de relatiepijler.

Maar mensen als Eleonora maken veel goed!
quote:Het komt er dus op neer dat ik eigenlijk door het forum en de dingen die ik hier lees anders naar mensen om mij heen ga kijken, omdat je hier leest en hoort wat normaal gesproken ´stiekem´ gezegd of gedacht wordt.

Dat kreeg ik vroeger al door het kijken van films en series. Dan zie je ook altijd dat mensen in 't gezicht beleefd zijn, maar zodra een personage de deur uit is dan wordt ie op de korrel genomen.

Zelf ervaar ik het forummen juist als positief. Ik ben er juist meer adrem door geworden en laat me niet snel klemlullen. Je kunt op fora ook lekker grenzen aftasten. Ben irl ook wel openhartiger geworden, misschien wel mede door het forummen, het scheelt zoveel overbodig gedraai als je gewoon recht voor z'n raap bent. Dan hoef je geen energie te steken in mensen die je toch niet waarderen en trekt vooral mensen aan waar je goed mee op één lijn ligt.
Ik vind idd ook wel dat er op bepaalde topics keihard ge- en beoordeeld word, schrik daar af en toe wel eens van. Echter ik kan sommige vormen van kritiek wel waarderen, ze geven je soms net even een andere kijk op de situatie. Ik schrijf ook op een ander forum, en daar is iedereen het altijd met elkaar eens, word je ook niet goed van hoor!

En toch vind ik dat er een juiste balans moet komen, soms heb je idd het gevoel dat je jezelf in bepaalde situaties enorm moet verdedigen, omdat mn er toevallig net even anders over denkt, jammer vind ik dat. Maar goed, wat nou precies die juiste balans is...

Heb er in de 'echtegrotemensenwereld" nog weinig last van, ben wel harder geworden, trek me minder van het commentaar aan, maar dat heeft denk ik weinig met dit forum te maken en meer met mijn eigen ervaringen.
Mmmh, ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik heb dat niet. Wat ik wel gemerkt heb is het besef dat er over de meest simpele onderwerpen al 30 meningen bestaan. Tuurlijk weet je wel dat meningen verschillen, maar toch heeft het me inzicht gegeven over in hoe andere mensen denken en beredeneren en waarom.

Het leven is gewoon niet zwart-wit en dat laat dit forum goed zien. Ik merk bij mezelf dat ik ook veel zwart-witter mijn mening hier neer zet dan ik in het normale leven zou doen. Maar dat is met een discussie, tuurlijk weten de meesten (hopelijk) wel dat alle dingen in het leven wel genuanceerder denken dan wat ze hier plaatsten, maar dat discussieerd niet lekker.

Ik denk dat je je echt geen zorgen hoeft te maken over wat mensen uit je omgeving over denken, het zal allemaal wel meevallen, en daarnaast: wat boeit het? Vaak zoek je ook nog eens de mensen op die op dezelfde golflengte zitten als jijzelf en hetzelfde denken.
Ik denk dat de anonimiteit ook wel een rol speelt.

Als je iemand in real life voor je hebt staan, boor je iemand niet zo snel de grond in. Op het forum kun je sneller denken: ach ze kennen me toch niet....

Ik persoonlijk begrijp het afbranden van iemand ook niet. Leven en laten leven is een motto van mij. Je kan best een andere mening hebben en dat respectvol uiten. Blijkbaar is dat voor sommige mensen heel erg moeilijk! Zij kicken er waarschijnlijk op om iemand af te branden omdat ze dat in het echte leven nooit zouden doen.
Forumbeleefdheidsvormen en omgangsvormen zijn volgens mij heel anders dan i.r.l. omgangsvormen. Vooral bij initiele reacties zie je volgens mij verschil. Om maar een actueel voorbeeld te geven: als een vrouw je heel duidelijk verdrietig en onzeker in haar gevoelens zou vertellen dat ze een nare sexuele ervaring achter de nrug heeft zou je haar waarschijnlijk alleen maar troosten;;; hier op t forum kun je dan gaan discussieren of de situatie in kwestie al dan niet een verkrachting was Op t forum al eigenlijk vrij hard, vind ik, maar i.r.l. helemaal not done toch?

Overigens, ik ben op t forum qua meninggeven veel eerlijker en misschien dan ook wel harder (want eerlijker) dan i.r.l. Dat hoort bij de anonimiteit van het forummen en bij het feit dat, zoals Maroon5 al zegt, discussie veel interessanter is dan het allemaal eens zijn en het forum discussie ook uitnodigt.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Even over nagedacht maar geen last van. Denk eerder dat ik makkelijker ben geworden in het leggen van contacten. Vinden ze me niet leuk, jammer dan, genoeg andere mensen waar ik het wel goed mee kan vinden.
quote:TheEmpress schreef op 07 oktober 2008 @ 21:25:

Maar dat is met een discussie, tuurlijk weten de meesten (hopelijk) wel dat alle dingen in het leven wel genuanceerder denken dan wat ze hier plaatsten, maar dat discussieerd niet lekker.Chargeren van de meningen is juist één van de charmes van 'n forum discussie.
Ik heb het niet eens over botte reacties, maar meer als ik dingen lees die overduidelijk goed bedoeld zijn (bijvoorbeeld van een schoonmoeder, of een buurvrouw of collega) en waarbij die persoon dan compléét belachelijk wordt gemaakt, neergezet wordt als een heel naar persoon. Terwijl ik vermoed dat dat irl juist met een poeslief gezicht wordt ontvangen door degene die dat hier schrijft. Ik kan persoonlijk best tegen kritiek en als iemand eerlijk tegen me is kan ik dat ook waarderen. Maar dat achterbakse, dat stiekeme dát stoort me zo.
nou het heeft me leven in zoverre beinvloedt dat ik dagelijks meer dan 4 uur forum ipv aan papers te zitten c.q. te leren.

Het neemt te veel tijd in beslag en ik denk dat ik verslaafd ben.
Discussie vind ik helemaal niet erg, ook in het dagelijks leven niet. Discussie kan ik heel goed loskoppelen van hoe ik de ander zie, dat zijn voor mij 2 verschillende dingen. Ik kan een hele discussie hebben over bepaalde dingen en het hartgrondig oneens zijn met iemand, maar diegene dan gewoon wél heel aardig en leuk en lief vinden, en ik verwacht eigenlijk ook meestal dat dat wederzijds is, ongeacht het meningsverschil.
Ik heb ook geen last van het forummen en het forum nee....Ik heb er juist heel veel aan nu ik veel thuis zit te werken en vaak alleen ben. En ik leer er van merk ik want er wordt wat af-geoordeeld en veroordeeld en zo maar mensen zeggen ook zulke ware en wijze dingen, en als ik zie wat mensen voor elkaar over hebben, in vaste topics maar ook forummers die elkaar net of niet kennen, poeh.....daar ben ik heel regelmatig vol van.

Ik ben (denk ik) ook wel naïef en dat blijf ik ook heb ik besloten. Of iemand een troll is bijvoorbeeld, dat kan me nooit een ruk schelen. Als het topic me niet aanspreekt reageer ik gewoon niet en als ik wel reageer en het blijkt nep dan hoop ik maar dat de nepperd er veel plezier aan heeft gehad. Tenslotte weet ik van 98% van de forummers niet wie ze zijn, wat ze doen, met wie en wat hun duistere geheimen zijn en dat zal wel altijd zo blijven, vind ik niet erg.

Ik kijk niet anders naar mensen eigenlijk nee, nu ik forum. Ik vertrouw in het echte leven altijd op mijn gevoel als ik nieuwe mensen ontmoet en als ik ook maar iets voel van weerstand of weerzin dan spreek ik niks af met iemand, of het moet voor werk zijn. Dat werkt hoor Eowyn, echt, je vóelt het als iemand niet werkelijk zin heeft in contact met jou.
Ik herken het omdat ik in het begin om die redenen ook geen zin meer had om hier meer te forumen. Toch juist omdat het duidelijke en soms harde reacties zijn, blijven ze je bij. Voor mij is dat goed geweest omdat ik op een bepaald punt hun reacties ging herkennen in de "fouten" die ik maakte in mijn leven. Dit gaf mij inzicht en ik had door dat ze gelijk hadden en dat mijn afwerende reactie voortkwam uit een spiegel die mij hier werd voor gehouden en waar ik nog niet aan toe was om in te kijken. Misschien geld dit ook wel voor TO?

Nu ben ik daar wel klaar voor en mede door Calvijn (die ik in het begin dan ook helemaal niet aardig vond :-)) ben ik in gaan zien dat er een patroon zit in mijn problemen. Nu ben ik in therapie en al een stuk veranderd in positieve zin. De weg is nog niet afgelopen maar ik ben een stuk gelukkiger met mijzelf door mijn fouten te leren beamen. Dat is de eerste weg naar verandering. Daarom ook bij deze bedankt Calvijn!
quote:Naski schreef op 07 oktober 2008 @ 21:20:

Maar mensen als Eleonora maken veel goed! Nah Nas, wat lief!
Dat bedoel ik dus. Bedankt Eleonora, dat je gelijk weer een posting neerzet die relativerend en goed onderbouwd is.
Leo, bedankt voor je reactie. Wat je zegt over ´je voelt het als iemand geen contact met je wil´ dat heb ik nou juist niet, of laat ik het anders zeggen, dat gevoel is bij mij wat overactief.

Heb in het verleden een paar keer meegemaakt dat ik dacht dat er niets aan de hand was, maar dat ik dan opeens te horen kreeg dat er van alles met me aan de hand was. En dat ze (in dit geval een groep mensen) geen contact meer met me wilden.

Dus ik ben er nogal goed in om me nu bij contacten af te vragen of dat niet weer hetzelfde gaat en of er niet iets speelt. (Terwijl ik in wezen best weet dat dat meer te maken had met de anderen dan met mijzelf)

Nou ik het zo opschrijf begint er opeens een lampje te branden Het heeft misschien meer te maken met mijzelf dan met het forum
Hahahaha wat een goeie conclusie Eowyn! (f)
quote:Eowynn_ schreef op 07 oktober 2008 @ 21:45:

Leo, bedankt voor je reactie. Wat je zegt over ´je voelt het als iemand geen contact met je wil´ dat heb ik nou juist niet, of laat ik het anders zeggen, dat gevoel is bij mij wat overactief.

Heb in het verleden een paar keer meegemaakt dat ik dacht dat er niets aan de hand was, maar dat ik dan opeens te horen kreeg dat er van alles met me aan de hand was. En dat ze (in dit geval een groep mensen) geen contact meer met me wilden.

Dus ik ben er nogal goed in om me nu bij contacten af te vragen of dat niet weer hetzelfde gaat en of er niet iets speelt. (Terwijl ik in wezen best weet dat dat meer te maken had met de anderen dan met mijzelf

....Fok, wat klinkt DIT bekend zeg! ik zou het zelf geschreven kunnen hebben!! ...behalve dan dat ik mijn eigen forumgedrag nog nooit onder de loep gelegd heb..
Altijd leuk, die aha-momenten .

Ik kan me er wat bij voorstellen, dat dat stuk in mensen je dan juist extra opvalt. Vooral op een forum als dit waar zoveel mensen het nogal direct op kunnen schrijven. Vervelend dat je die ervaringen hebt gehad, kan me voorstellen dat je dan niet meer op je oordeel durft te vertrouwen. En dat sommige reacties dan je reden tot wat wantrouwen lijken te bevestigen.

Maar goed, iedereen heeft wel een mening over vanalles en nog wat. En sommigen zullen je idd misschien achter je rug om veroordelen. Laat het bij hun. Het is echt jammer als het je remt.
Goldielocks, maar daar ben ik dan ook voor opgeleid, om mijn eigen gedrag onder de loep te nemen

Overigens bedenk ik me net dat ik hier wél eens uitgescholden ben voor godsdienstwaanzinnige tienermoeder Komt opeens een forumtrauma boven

Overigens speelt ook mee dat ik een nieuwe baan heb en dat ik nu alweer merk dat er óveral groepjes zijn en ontelbare ongeschreven regels (waar ik dan weer overheen wals ) en dat enórm geroddeld wordt. En daar hou ik niet van. En dan zie ik ingedachten al weer topics voorbij komen met ´mijn nieuwe collega´
en dit is mijn favoriete smiley.
Het valt me ook op dat er wel ontzettend geoordeeld wordt over elkaar. Tuurlijk worden er ook adviezen gegeven, maar vaak ook off topic. Alsof sommigen op hun kans wachten om iemand eens lekker af te schieten of de grond in te boren. Dat is ook lekker makkelijk, omdat het anoniem is natuurlijk. Dat is het hele punt, want IRL doe je dat echt niet zo snel. Hier kunnen ze lekker sluipschutter zijn.

Tuurlijk zijn het misschien dingen die je IRL misschien denkt, maar niet zegt en dat is soms maar goed ook, anders heb je geen leven meer toch? En wat kan jou het schelen wat anderen van je denken? Volg je hart. Wil je contact met iemand, neem dan lekker initiatief. Als ze je opdringerig vinden, dan is het hun zaak om dat tegen je te zeggen en anders: pech.

Gelukkig zijn er ook een hoop leuke en lieve mensen die echt het beste voor hebben met TO's op dit forum en IRL.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven