Heel ongemakkelijk gevoel bij mannelijke collega

27-02-2021 22:46 117 berichten
Hoi allemaal,

ik ben heel tevreden met mijn werk. Maar laatst kreeg ik ineens te maken met een situatie waarvan ik niet goed weet wat ik ermee moet en ik voel me sindsdien ongemakkelijk.

Het zit zo dat we een online meeting hadden met ons team van 15 mensen. De vergadering begon en ik notulen vaak. 1 collega met een best hoge functie waar iedereen tegenop kijkt, had een vraag en de leidinggevende zei dat ik daar wel antwoord op kon geven, 'omdat je mij altijd alles kan vragen'. Dus die collega vroeg ineens: 'wat heb je aan?'. echt heel genant, waar iedereen bij was. Ik stond perplex en stamelde iets, terwijl ik de helft van de collega's op beeldscherm zag lachen, en de andere helft raar zag kijken.

Ik voelde me vooral heel stom, ook al was het misschien een grap.
Maar sindsdien weet ik niet goed meer hoe ik tegen die collega moet doen. Het is natuurlijk geen seksuele intimidatie maar wel heel vervelend. En ik vroeg me ook af waarom hij zo'n grap maakt. Doet hij het om me voor schut te zetten? of probeert hij te laten zien dat hij me wel knap vind? ik weet het niet.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een foute grap/mannenhumor. Die sowieso voor de helft aansloeg, want een deel kon erom lachen en een deel had ‘m niet door of vond het niet grappig genoeg.
Punt.
En doorrrrrrr!
WholeLottaLove schreef:
27-02-2021 22:53
Klinkt als een foute grap/mannenhumor. Die sowieso voor de helft aansloeg, want een deel kon erom lachen en een deel had ‘m niet door of vond het niet grappig genoeg.
Punt.
En doorrrrrrr!
Ongepaste opmerking afdoen als “mannenhumor,” oké dan
Lastig om iets van te zeggen omdat wij de intonatie en setting niet letterlijk hebben meegemaakt.

Het klinkt idd als een foute en ongemakkelijke grap. Doet diegene wel vaker zo? Of floepte er gewoon echt wat uit?
Alle reacties Link kopieren
Het is gewoon een domme lul die denkt grappig te zijn.
Wat een eikel. Echt slaapverwekkend dit soort mensen :clown:
Helaas zijn sommige mensen zo.
Ligt een beetje aan hoe creepy die man is, maar ik vind het eigenlijk wel een leuke. Ik had er een lollig antwoord op teruggegeven, een kippenpak of zo.

Laatst zat ik in een zoom met een groep en vroeg iemand of mijn achtergrond echt was (die was nogal overduidelijk nep maar het was een oude man). En toen vroeg een andere: en de voorgrond, is die echt? Ik ben vooralsnog vooral blij dat mensen nog steeds grapjes proberen te maken anders wordt het wel heel sober allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Mooiedagvandaag schreef:
27-02-2021 22:55
Ongepaste opmerking afdoen als “mannenhumor,” oké dan

Het IS nou eenmaal mannenhumor. En dat moet lekker in de kleedkamer en de kroeg blijven, wanneer er geen vrouwen bij zijn.
dolfje schreef:
27-02-2021 22:57
Het is gewoon een domme lul die denkt grappig te zijn.
Dit ja.
Vaak vinden dit soort mensen zichzelf ook altijd uitermate grappig :-D
Magoe, hier hoef je toch niet "heel ongemakkelijk" van te worden? Echt bedreigend lijkt het me niet hoor, gewoon je bakkes opentrekken de volgende keer.
Tja moeilijk om zo iets over te zeggen. Wij kennen de verhoudingen en de mensen in kwestie niet. En ook niet of hij je echt voor lul wilde zetten of iets eruit floepte wat hij zelf achteraf misschien ook minder geslaagd vond. Online zijn dit soort dingen sowieso minder makkelijk te plaatsen.

Ik zou me overigens wel gewoon blijven gedragen. En als je er echt zo mee zit, moet je het gewoon bespreekbaar maken. Wij kunnen het hier niet voor je oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Anna,

Een grap tenkoste van een ander is altijd heel makkelijk scoren.
Inderdaad begrijp ik dat jij je daar ongemakkelijk bij voelt.
Ik zou zelf deze persoon privé erop aan spreken. Maar besef dan wel dat dit natuurlijk altijd iets doet met je band als collega's. Of je vergeet het, en mocht hij nog een keer zoiets zeggen dan kun je hem er alsnog op aanspreken.

Succes en laat je niet ondersneeuwen.
🌨️🌨️🌨️🌨️🌨️
Xx
Alle reacties Link kopieren
Ongepaste opmerking maar waarom voel jij je daar vervelend bij? Het was toch zíjn opmerking? Probeer dat dan ook bij hem te laten of maak het bespreekbaar als het je echt te hoog zit.
Annet1 schreef:
27-02-2021 23:02
Hoi Anna,

Een grap tenkoste van een ander is altijd heel makkelijk scoren.
Inderdaad begrijp ik dat jij je daar ongemakkelijk bij voelt.
Ik zou zelf deze persoon privé erop aan spreken. Maar besef dan wel dat dit natuurlijk altijd iets doet met je band als collega's. Of je vergeet het, en mocht hij nog een keer zoiets zeggen dan kun je hem er alsnog op aanspreken.

Succes en laat je niet ondersneeuwen.
🌨️🌨️🌨️🌨️🌨️
Xx
Kusjes terug meid.
Alle reacties Link kopieren
Ugh, ranzige opmerking die je ook nog eens ondermijnt in je professionele functioneren. Hopelijk was het gewoon een lompe misser. Om de regie terug te pakken zou je kunnen nadenken (of met vriendinnen overleggen) over hoe je graag had willen reageren. Als je die reactie een paar keer hardop uitspreekt rolt'ie er heel soepel uit mocht'ie nog een keer vergeten dat'ie aan het werk is en niet aan het borrelen met zijn maten.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me best voorstellen dat To zich ongemakkelijk voelt. Het ligt er ook aan hoe hij het zegt. ‘Wat heb je aan, hahahahha!!!?!’ Of ‘wat heb je aan’ met een geile stem en blik in zijn ogen.

In het laatste geval zou ik hem toch even aanspreken.
Ik spreek me niet uit of het ongepast was of niet, hangt van de context af. Maar wat ik me wel afvraag is: waarom moeten vrouwen nu a.l.t.ij.d. bij elk ding wat een man zegt of vraagt (ongeacht wat het ook is) zich afvragen, zou hij me knap vinden?

Hebben die vrouwen echt zoveel bevestiging nodig? Kweek eens wat zelfvertrouwen en laat je eigenbeeld eens niet afhangen van elke zin die een man tot je richt!
Ja goed punt mammezel, hoe is het in godsnaam relevant of hij haar knap vindt?

Ik denk dat het een flauwe voor de hand liggende grap is, die zo'n man maakt omdat het hier een vrouw betreft (en omdat die eerste man hem al voorlegde). Niks meer en niks minder. Niet hilarisch, waarschijnlijk niet intimiderend bedoeld en zeker niks om je heel erg ongemakkelijk bij te voelen, al mag dat natuurlijk altijd.
Alle reacties Link kopieren
Als man merk je dan op "dat gaat je geen zak aan" en krijg je de lachers op je hand, maar van een vrouw wordt dat om één of andere reden anders geïnterpreteerd.
Boxje schreef:
27-02-2021 23:24
Ik kan me best voorstellen dat To zich ongemakkelijk voelt. Het ligt er ook aan hoe hij het zegt. ‘Wat heb je aan, hahahahha!!!?!’ Of ‘wat heb je aan’ met een geile stem en blik in zijn ogen.

In het laatste geval zou ik hem toch even aanspreken.
In een online team-meeting? Wie staat er dan voor lul... hij toch?!
Mumper, bedankt! Ik kon het niet beter zeggen, maar wil nog een kleine toevoeging bij je laatste zin doen. .... en zeker niet omdat hij je knap vindt.

Gvdomme, daar krijg ik nat eczeem van: vrouwen die door elke man knap gevonden moeten worden. Is dat nu echt die mensen hun enige zorg? Die (man) vindt die vrouw knap en een andere man vindt diezelfde vrouw helemaal niks. Speelt dat nu een rol?

Het zal het late uur zijn dat mij parten speelt, maar echt, ik maak me daar zo druk in: knap, knap, knap. Ik zou mij meer zorgen maken of mijn gesprekspartners mij iemand vonden die een beetje verstand in haar hoofd had, dat ik iemand was die mijn werk goed deed, met wie best een fatsoenlijk gesprek te voeren was. Neen, de enige norm is knap. En dat is me de laatste weken op het forum meer opgevallen: kijkt een man naar links: zou hij me knap vinden? Kijkt diezelfde man naar rechts: zou hij me niet knap vinden?

(misschien toch tijd om te gaan slapen :-D)
Hij krabt aan z'n neus! Heeft hij hooikoorts of wil hij me doen? Bij mijn vriendin krabde hij niet WAT BETEKENT DIT!!!?
mammezel schreef:
27-02-2021 23:41
Mumper, bedankt! Ik kon het niet beter zeggen, maar wil nog een kleine toevoeging bij je laatste zin doen. .... en zeker niet omdat hij je knap vindt.

Gvdomme, daar krijg ik nat eczeem van: vrouwen die door elke man knap gevonden moeten worden. Is dat nu echt die mensen hun enige zorg? Die (man) vindt die vrouw knap en een andere man vindt diezelfde vrouw helemaal niks. Speelt dat nu een rol?

Het zal het late uur zijn dat mij parten speelt, maar echt, ik maak me daar zo druk in: knap, knap, knap. Ik zou mij meer zorgen maken of mijn gesprekspartners mij iemand vonden die een beetje verstand in haar hoofd had, dat ik iemand was die mijn werk goed deed, met wie best een fatsoenlijk gesprek te voeren was. Neen, de enige norm is knap. En dat is me de laatste weken op het forum meer opgevallen: kijkt een man naar links: zou hij me knap vinden? Kijkt diezelfde man naar rechts: zou hij me niet knap vinden?

(misschien toch tijd om te gaan slapen :-D)
Waar heb jij t nou over?! Jij draait het om. To doet gewoon haar werk en die idioot stelt iemand lager in hiërarchie een ongepaste seksueel getinte vraag. Dat is not done en als ik to was zou ik dat de man duidelijk melden.
Krabte hij niet????????????
Echt??
Dan vond hij haar superknap!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven