Heftige discussie

12-09-2014 17:07 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste,



Wij zijn nu iets meer als een jaar een koppel. Nu hebben wij een discussie waar we niet uitkomen en graag zouden we de mening van mensen willen horen die ons niet kennen, om zo objectieve reacties te krijgen, want in onze eigen omgeving zijn veel ja-knikkers.



Net zoals elke discussie binnen onze relatie gaat het om een klein iets, wat vervolgens later in de discussie een principe issue geworden is. Zo ook met deze discussie. De situatie is zo:



Wij zijn beide studenten, zeker geen rijke studenten, maar ook zeker niet arm. We hebben allebei een bijbaan en hij heeft een auto. Nu is het geval dat we in het begin van onze relatie hebben afgesproken dat we bij gezamelijke uitjes, etentjes, etc. de helft betalen. Dit is ook altijd zo gebeurd. Ook als we met de auto naar zijn oma gingen, met een cadeautje voor zijn oma, dan verrekende we het benzinegeld met de cadeautjes, zodat ieder de helft betaalde. Zij is iemand die totaal niet afhankelijk wilt zijn, dus zelfs als hij aanbiedt om het etentje te betalen, dan weigert zij dat.



Nu komt het discussiepunt: Volgende maand zijn zijn ouders 12.5 getrouwd, ze nodigen de hele famillie uit om ergens in een vakantiepark te zitten. Dat wordt helemaal vergoed door zijn ouders. Nu gaan wij daarheen met zijn auto en kopen wij een cadeau voor zijn ouders. Omdat het best een eind rijden is, zullen de bezinekosten ongeveer 35 euro bedragen. Wij dachten samen aan een cadeau van rond de 30 euro. Nu is hij van mening dat gezien het verleden en de afspraak van ieder de helft, dat zij ook van zowel het cadeau als de bezine, de helft kan betalen. Zij is van mening dat, omdat de kosten hoger zijn dan in een eerdere situatie (bezoek aan oma, waar ze wel de helft wou betalen) dat hij de kosten van de bezine moet betalen+ de helft van het cadeau.



Zij wil geen geld extra geld uitgeven aan zijn famillie en hij is van mening dat het geld wat de benzine kost niet voor zijn famillie is, maar om te kosten van de bezine voor de helft te dekken.



Inmiddels gaat het eigenlijk al lang niet meer om het geld, maar om het principe. Wat is jullie mening over onze situatie?
Alle reacties Link kopieren
quote:lucky82 schreef op 12 september 2014 @ 17:41:

Ik vind het een rare afspraak. Je laat je vriendin meebetalen aan benzine voor uitjes waar je anders ook wel heen was gereden zonder haar. Maar goed, zij is ermee akkoord gegaan dus zal ze dat nu ook zo moeten doen.



Ja dat is ook raar vind ik,ging je toch wel naar je oma maar nu heb je ineens een geldschieter omdat die ook mee gaat.



Pfff, echt waar gaat het allemaal over.
zij heeft natuurlijk ongelijk
Alle reacties Link kopieren
quote:discussie schreef op 12 september 2014 @ 17:48:

[...]





Ik ben blij met je reacties, want het leek zo overduidelijk dat "zij" het had geschreven. Dat betekent dat ik (hij) het verhaal niet in mijn voordeel heb geschreven. bedankt voor je reactie.



Verder moet ik er bij vertellen dat we hiervoor nooit een discussie over geld hebben gehad en dat we beide eigenlijk ook nooit moeilijk deden over geld. Dus reacties als dat we beter uit elkaar kunnen gaan omdat het misschien over komt dat we over elke stuiver een discussie hebben, zijn niet relevant.





Nou jij bent net zo goed een krent hoor.

Je vriendin ineens mee laten betalen aan benzine voor familiebezoekjes waar je zonder haar ook al heen ging .



Sjonge zeg, zitten jullie op jullie geld. Krijg je daar geen zere kont van?
Als je naar zijn familie gaat betaalt hij de kosten (kado én benzine), want hij gaat toch en jij gaat voor zijn plezier mee. En gaat 't om jouw familie betaal jij alles want voor hem is dat 'n verplicht nummertje.
Alle reacties Link kopieren
En man, wat ga je nu hier mee doen? Naar je vriendin en zeggen dat het vivaforum je gelijk geeft? Nog dagen door discussiëren? Of misschien allebei eens niet zo moeilijk doen?



Hoe jullie je geldzaken verdelen is aan jullie maar ik vind het ook een teken van knieperigheid en wantrouwen naar elkaar over geldzaken.
Jullie hebben ruzie over geld? Nu al? Gezellig.
Alle reacties Link kopieren
12.5 jaar getrouwd en dan een cadeautje van 30 euro is ook best lullig overigens. Die mensen geven een feestje, mag t allemaal niets kosten?
Zeg maar Spijker.
'Zij is iemand die totaal niet afhankelijk wilt zijn, dus zelfs als hij aanbiedt om het etentje te betalen, dan weigert zij dat. '



Best wel zielig als je zo denkt en leeft. Ik snap sowieso niet wat een etentje krijgen van je geliefde met gebrek aan onafhankelijkheid heeft te maken maar goed.



Mijn man en ik gooien alles op 1 hoop, dus zijn geld is mijn geld en andersom. En dat deden we al vanaf dag 1 van onze verkering. Waarom? Omdat we van elkaar houden en ik hem alles gun en andersom. Dat gedoe met geld delen en uitrekenen in een relatie zal ik nooit begrijpen. Gelukkig maar.



Sterkte ermee.
Alle reacties Link kopieren
"Zij is heel principieel en al zou hij aanbieden om een etentje te betalen dan slaat ze dat af omdat ze niet afhankelijk wil zijn".



Jee

Mi

Nee



Ik zou zo'n relatie echt Heel Snel zat worden zeg.
Alle reacties Link kopieren
Lekker zo'n weegschaal relatie.. Leuk spontaan ook..
Alle reacties Link kopieren
Ik snap de ontstane ruzie hierom ook niet. In een geval als dit zou ik, als vriend en ik het ècht niet eens zouden worden, gewoon water bij de wijn doen.



Je hebt toch helemaal geen zin om over zoiets ruzie te maken?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral erg dat je aangeeft dat het niet eens meer om het geld gaat maar dat het nu een principekwestie is geworden. Zou je alleen al niet daarom "the bigger person" willen zijn? Zodat je relatie leuk blijft? Je hoeft je niet te laten gebruiken, maar volgens mij is dat helemaal niet aan de orde omdat het de eerste keer is dat jullie een discussie over geld hebben. Zodra de een toegeeft voelt de ander de ruimte om dat ook te doen. Maar iemand moet de eerste stap nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 12 september 2014 @ 18:01:

[...]





Nou jij bent net zo goed een krent hoor.

Je vriendin ineens mee laten betalen aan benzine voor familiebezoekjes waar je zonder haar ook al heen ging .



Sjonge zeg, zitten jullie op jullie geld. Krijg je daar geen zere kont van?Ja, ik snap je reactie, het komt allemaal heel erg krenterig over. We zitten zeker niet op ons geld, want we gaan vaker uit eten,bios,vakantie,dagjes weg. Het gaat ook eigenlijk niet echt over het geld (zij heeft aangeboden het te betalen en ik ook) maar als je daarvoor gedurende een jaar lang van alles de helft hebt betaald en "de regels van het spel" worden veranderd, dan vind ik dat apart. Bovendien was ik met mijn broer meegereden als mijn vriendin niet mee was gegaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:*Faun, 32 seconden geleden

Ik vind het vooral erg dat je aangeeft dat het niet eens meer om het geld gaat maar dat het nu een principekwestie is geworden. Zou je alleen al niet daarom "the bigger person" willen zijn? Zodat je relatie leuk blijft? Je hoeft je niet te laten gebruiken, maar volgens mij is dat helemaal niet aan de orde omdat het de eerste keer is dat jullie een discussie over geld hebben. Zodra de een toegeeft voelt de ander de ruimte om dat ook te doen. Maar iemand moet de eerste stap nemen.



Ik vind die vriendin nogal schijnheilig eigenlijk.



Wel onafhankelijk willen zijn, maar alleen als dat niet te veel kost.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Spijk-er, ik vind EUR 30 ook wat minimaal voor ouders die 12,5 jaar getrouwd zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:discussie schreef op 12 september 2014 @ 18:08:

[...]





Ja, ik snap je reactie, het komt allemaal heel erg krenterig over. We zitten zeker niet op ons geld, want we gaan vaker uit eten,bios,vakantie,dagjes weg. Het gaat ook eigenlijk niet echt over het geld (zij heeft aangeboden het te betalen en ik ook) maar als je daarvoor gedurende een jaar lang van alles de helft hebt betaald en "de regels van het spel" worden veranderd, dan vind ik dat apart. Bovendien was ik met mijn broer meegereden als mijn vriendin niet mee was gegaan.

Dat kan nu dan toch alsnog. Jullie beiden met broer mee, discussie met vriendin opgelost en jouw ouders kunnen een groter kado krijgen want ¤ 30,- is wel een beetje sneu.

Ow neehh, zij wil niet meer geld uitgeven aan jouw familie dan jij aan de hare
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Ruzie over zo'n onbenullig bedrag?
Hoe duur is het OV er heen?



Als je toch alles op een weegschaal wil leggen dan betaalt zij ook mee aan het vervoer en aan het cadeautje, of ze gaat ergens staan liften, jij pikt haar op en zij betaalt naar gewicht en extra benzine die de auto verbruikt, en de helft van het cadeautje, eerdere zaken die jullie samen hebben betaald bekijken en de inflatie in acht nemen.



ja kom als je toch wil zeuren over geld en de helft en eerlijk enzo doe het dan meteen ook goed.
ow en de slijtage van de auto met extra gewicht, dat ook natuurlijk. er is nog zo veel méér als je eerlijk alles exact wil delen!
quote:discussie schreef op 12 september 2014 @ 17:48:

[...]





Ik ben blij met je reacties, want het leek zo overduidelijk dat "zij" het had geschreven. Dat betekent dat ik (hij) het verhaal niet in mijn voordeel heb geschreven. bedankt voor je reactie.



Verder moet ik er bij vertellen dat we hiervoor nooit een discussie over geld hebben gehad en dat we beide eigenlijk ook nooit moeilijk deden over geld. Dus reacties als dat we beter uit elkaar kunnen gaan omdat het misschien over komt dat we over elke stuiver een discussie hebben, zijn niet relevant.Dat zeg je nu ja. Maar wij kunnen niet door het scherm heen kijken. En zie mijn onderschrift.
Alle reacties Link kopieren
Dan betaald de ene ¤ 35 benzine en de ander ¤ 30 voor het cadeau... of moeten jullie dan ook nog die ¤ 5 splitsen want de ene betaald dan wel ¤ 5 meer dan de ander...







Serieus?
I'm a goal digger.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat toch niet serieus je vriend(in) laten meebetalen aan benzine als jullie in jouw auto naar jouw familie gaan?

Dat vind ik pas knieperig.

Ik zou mijn vriend(in) niet eens laten meebetalen aan het cadeau.



Je bent toch blij dat ze meegaat naar jouw oma en jouw familieweekend?

Want, hoewel het wellicht best gezellig zal zijn, zijn dat toch niet uitjes waar zij nou echt zelf voor kiest en niet te vergelijken met andere uitjes. Het zijn toch min of meer verplichte nummers die ze doet om jou te plezieren en een band op te bouwen met je familie.



Kijk, als je nou eenmaal samenwonend bent en gezamenlijke financiële huishouding voert, dan snap ik het wel. Maar dit vind ik echt knieperig van jou, sorry.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Buiten de onzinnigheid van de discussie, het is niet netjes om tussentijds, eenzijdig de spelregels te veranderen.

Kortom; hij heeft gelijk.
En nou is het afgelopen!
zijn jullie studenten rechten?



of is dit mijn vooroordeel



Ik zou ook geen benzine kosten rekenen, en het cadeau zelf betalen, het is jouw familie en jullie delen jullie financiën niet. Zij kan dan wellicht wat broodjes onderweg af rekenen. Vaak gaan zulke dingen ook spontaan in een relatie en dan weet je ook dat het goed zit.
Uit hoe je dit stukje schrijft valt een beetje af te leiden hoe jullie van elke mug een olifant maken binnen jullie relatie. Kom op zeg! Als student ben je toch geen tiener meer? Ik stel voor dat zij lekker thuis blijft en zij en hij voortaan niks meer samen doen. Zijn alle problemen van hem en haar ook de wereld uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven