Het fenomeen: vriendinnengroep(en)

15-12-2008 22:06 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zelf ben ik geen onderdeel van een vriendinnengroep. Het blijft me toch steeds verwonderen dat groepjes vrouwen elkaar vinden en een vriendinnengroep vormen.

Zelf heb ik genoeg vriendinnen maar allemaal los van elkaar. De één zie ik met het sporten, de ander om mee te shoppen, lunchen, theeleuten, diepe gesprekken voeren etc. Maar dat nooit in een groep maar altijd met zijn tweeën.

Wat ik me dus afvraag hoe ontstaat zoiets? Ik zie het namelijk bij mezelf niet zo snel gebeuren. Ben jij onderdeel van een vriendinnengroep? Hoe kennen jullie elkaar dan en wat zijn hebben jullie gemeen in de groep?

Misschien heeft het er bij mij ook mee te maken dat ik helemaal overnieuw ben begonnen in een andere stad en het al veel tijd en moeite kost om te investeren in een nieuwe vriendschap met één persoon laat staan met meerdere tegelijk.

Soms kan ik dan best jaloers zijn dat anderen wel onderdeel zijn van een grote groep met vriendinnen. Terwijl ik niks te klagen heb want ik heb leuke vriendschappen die ik ook echt koester.
Ken ze van mijn vorige werk, sport enz. Als ik op een terasje met x zit en y belt om iets te doen ofzo komt y ook gewoon langs. Ze kennen elkaar dan nog niet maar daaruit ontstaan de contacten. En op feestjes. Als ik jarig ben nodig ik al mijn vriendinnen uit en gelukkig kunnen de meesten het ook met elkaar vinden. Dat gaat heel snel hoor
Ik heb twee vriendinnengroepen. De ene groep vormde zich in mijn studententijd toen we allemaal bij hetzelfde dispuut zaten. Deze groep is vrij statisch, hij bestaat altijd uit dezelfde mensen. We eten bij elkaar, houden meidenavondjes en gaan bij elkaar op bezoek (veel wonen in het buitenland).

De andere bestaat uit vriendinnen (en vrienden) en vrienden van vrienden; via via hebben we elkaar leren kennen en zo nu en dan gaan we samen weekendjes weg. Af en toe neemt iemand weer een nieuwe mee, en zo evolueert de groep zich langzaam.

We wonen trouwens geen van alle in dezelfde stad. Wat geen probleem is overigens.
ja, ik maak deel uit van een groepje van 7 meiden. We kennen elkaar al ruim 8 jaar, namelijk van de studie. We begonnen toen met zgn. meidenavonden, samen eten, kletsen enz. Later is dat aangevuld met weekendjes weg, naar de sauna enz. Het leuke is dat we dat nog steeds blijven doen, al wonen we nu verder uit elkaar en heeft iedereen z'n eigen beslommeringen (werk, kind enz). Ook leuk is dat we elkaar niet altijd met de hele groep zien, maar ook wel eens een op een. Vindt het wel bijzonder, zoiets. Ik weet namelijk zeker, dat we elkaar nog jaren zo blijven zien! We hebben veel meegemaakt samen, mooie dinbgen en nare dingen.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Jah daar ben ik juist steeds bang voor geweest om al mijn vriendinnen tegelijk uit te nodigen op mijn verjaardag. Nu vier ik het met allen apart en ga ik met ze apart iets leuks doen. Ik ben dan dus bang dat er stiltes gaan vallen en ze elkaar niet aardig vinden omdat het allemaal heel erg verschillende types zijn. Maarja dit jaar ben ik al jarig geweest en het duurt nog heel lang voordat ik weer jarig ben. Dus het toch een keer doen laat nog wel even op zich wachten.
Ik ken het ook niet. Ik heb ook allemaal aparte vriendinnen (en vrienden overigens)

Met de een ga ik een hapje eten, met de ander naar concerten, met de ander wandel ik weer, of ga ik mee naar de sauna.

Ik ken ze ook allemaal vanuit andere bronnen, van mijn huidige en vroegere studie, van het werk, vanuit de wijk hier, van vroeger... Ze kennen elkaar ook eigenlijk niet. Dus hetzelfde als TO.
Houd eens gewoon een etentje Kook jij voor hen, en zo ontstaan er wel gesprekken terwijl jij aan t koken bent.
Ik heb wel echt een vriendinnengroep, nog steeds van de middelbare school. Eerst was het niet echt een groep maar dat is eigenlijk vanzelf gekomen. Voor de rest heb ik ook geen losse vriendinnen eigenlijk.
Ja ik heb ook een vriendinnengroepje, en ik ben er heel blij mee. Niet zo'n grote, met z'n vijven zijn we, maar (daardoor?) zijn we wel heel close. We hebben zo'n 15 jaar geleden allemaal bij dezelfde werkgever gewerkt. We zien elkaar ook wel apart van elkaar, maar in ieder geval minimaal een keer per maand spreken we af met zn allen en we gaan minimaal een keer per maand met zn allen een weekendje weg.

Ik weet niet zo goed wat we gemeen hebben, we zijn allemaal best verschillend, maar dat geeft helemaal niet, dat is juist ook wel leuk.

Ik heb daarnaast ook wel 'losse' vriendinnen, die mix ik meer zeg maar. Inderdaad als je op een terrasje zit vraag je of je andere vriendin ook komt als die net smst ofzo, gaat vanzelf. De meeste vrienden en vriendinnen van mij kennen elkaar wel.
Ik heb twee vriendengroepjes - één met z'n vieren, de ander met een groep van (als we compleet zijn) een mannetje of 10. Ben op mijn verjaardag gaan stappen met veel van mijn vriendinnetjes - en die worden dan ook weer elkaars' vriendinnetjes. Leuk toch?

Overigens concentreert het groeps-samenzijn zich vooral op feestjes, daarbuiten spreken we vooral met vier tegelijk af, eigenlijk.

Het ontstaat dus vaak bij toeval, wel leuk. Merk wel dat de contacten binnen de groep vaak wat oppervlakkiger zijn dan in de één-op-één contacten.
Hier ook een hele hechte vriendinnengroep. Al twintig jaar delen we met z'n vieren lief en leed. Het is soms een drama om een afspraak te plannen met z'n allen, omdat we allemaal bomvolle agenda's hebben, dus we zien elkaar ook wel één op één (of twee op twee, of drie op drie , maar ze zijn voor mij zó belangrijk. Ze zijn goud waard.

Toen ik vorig jaar onverwacht in het ziekenhuis terecht kwam en na vervelende onderzoeken lag te wachten op uitslag, wel of geen kanker, stonden ze er opeens met z'n vieren. Ze hadden, létterlijk, alles uit hun handen laten vallen om bij mij te zijn en samen op de uitslag te wachten. Eén bedacht opeens dat ze haar computer op het werk niet eens afgesloten had en haar bureau nog vol lag. En oh, wat hebben we vreselijk gelachen en gehuild samen, maar my god, wat zijn die drie belangrijk voor me.
Oja, je vroeg hoe dat ontstond. Wij hebben elkaar ontmoet op het werk. De groep was eerst groter en de 'harde kern' bleef over. Al twintig jaar dus.
quote:Vinyl schreef op 15 december 2008 @ 22:21:

Ik ken het ook niet. Ik heb ook allemaal aparte vriendinnen (en vrienden overigens)

Met de een ga ik een hapje eten, met de ander naar concerten, met de ander wandel ik weer, of ga ik mee naar de sauna.

Ik ken ze ook allemaal vanuit andere bronnen, van mijn huidige en vroegere studie, van het werk, vanuit de wijk hier, van vroeger... Ze kennen elkaar ook eigenlijk niet. Dus hetzelfde als TO.

Dat heb ik grotendeels ook.

Toch leer je weer vriendinnen van de vriendinnen kennen in der loop der tijd. Zo komt het wel eens voor dat je daardoor eens met wat meiden gaat stappen. De één ken je dan beter dan de ander.

Ik ben laatst wel wezen stappen met 3 meiden van de middelbare school. Ik spreek ze alledrie goed. Hun onderling stukken minder. Maar het was een hele leuke avond....over een paar maanden gaan we het weer doen

Ik snap wel hoe het ontstaat hoor, vriendinnengroepen. Vind het zeker geen vreemde ontwikkeling......
Ik heb twee vrienden groepen en een paar losse vrienden. De meesten kennen elkaar wel via mij en gaan gelukkig goed met elkaar om. Daar kom je dan juist achter op feestjes bij jou. En je kunt ook zelf een gesprek tussen twee mensen op gang brengen... Zo wilde een vriendinnetje van me naar een feest waar een vriend van me vorig jaar geweest was...

Ik ken de groepjes overigens van mijn studententijd en van mijn bijbaan vroeger (8 jaar dat gedaan, levert vaste relaties op)
Heb een vriendinnengroep van 5 meiden, allemaal van vroeger van school en de wijk waarin ik woonde.

Verder heb ik allemaal "losse" vrienden die ik later heb ontmoet > werk, opleiding, etc. Ik zie het ook niet gebeuren dat deze "losse" vriendinnen ooit een groep met elkaar zullen vormen. Zijn ook totaal andere types en idd, met de één ga ik stappen, met de ander kan ik goed praten en weer met de ander ga ik shoppen.
Ik ben onderdeel van een groep vriendinnen, en we zijn met zijn vijven de beste vriendinnen, al eh, nou een jaar of dertien ofzo. We gaan weekendjes weg met zijn vijven, hebben etentjes, lunchen,borrelen, bellen om de haverklap, doen leuke dingen, vieren gezamelijk sinterklaas, soms kerstavond, altijd alle verjaardagen etc.

Gewoon wat je met je beste vriendin doet, alleen doen wij t vaak met zijn vijven

Met de een heb je soms onderling meer contact dan met de ander, maar het is altijd gezellig, met wie je ook bent.

Wij hebben elkaar leren kennen tijdens een bijbaantje dat we toen allemaal in dezelfde zaak hadden.

Ik vind het gezellig
Haai,

Ik heb een vriendinnengroep van 7, we kennen elkaar al 10 jaar en hebben dus al heel veel samen meegemaakt. Vakanties, feestjes, weekendjes weg, relaties die ontstaan en verbroken worden, studies die gestart, afgebroken en afgerond worden. Van alles dus. Ik heb niet met iedereen een goede band, onderling zijn er clubjes van 2 of 3 maar als we met z'n allen zijn dan zijn we ook met z'n allen. Geen bondjes ofzo. Naarmate we ouder worden, gaan we meer onze eigen weg, vriendjes, samenwonen, trouwen, in een andere stad gaan werken en/of wonen en nieuwe mensen leren kennen. Daardoor zijn we wel een beetje uit elkaar gevallen We zien elkaar minder vaak en moeten echt afspraken plannen. Maar als we dan bij elkaar zijn hebben we weer erg veel lol. We gaat sowieso een keer per jaar een weekend weg en proberen elkaar ieder weekend te zien.

Met de een doe ik dit me de ander doe ik dit. In een groep is het nu eenmaal niet uit te sluiten dat je in de groep kleinere subgroepjes krijgt. Met de een klikt het nou net even meer dan met de ander.

Weet wel dat we elkaar nooit kwijt zullen raken. We hebben al zoveel meegemaakt en de band is zo hecht, dat gaat niet meer stuk. En dat is weel een heel fijn gevoel!

Ikzelf ben ik een andere stad gaan wonen en ben dus ook op zoek gegaan naar nieuwe contacten. En dat is vaak maar een persoon, echt een groep opbouwen gaat lastig.

Maar het gaat om de kwaliteit van de vriendschap. Niet zozeer over het aantal vrienden/innen. Als je zelf tevreden bent met je vriendschappen dan lekker zo houden!
Ik kan niet erg goed met vrouwen opschieten en heb een hekel aan dingen als shoppen, 'meidenavondjes' etc.

Ik erger me ook nogal aan groepen vriendinnen in een restaurant, kroeg etc. Heel zuur, ik weet het

Ik heb een hele grote, hechte en geweldige vriendengroep, nu alweer bijna 20 jaar en veel mensen echt nog uit de kindertijd. Die groep is gemengd met meer mannen dan vrouwen denk ik.

Soms doe ik wel dingen 1 op 1 met vriendinnen, maar echt zo'n meidengroepje hebben we niet.

miscchien ben je wel teveel een individualist, ik zou als ik jou was inderdaad lekker je vriendschappen koesteren en blij zijn dat je niet in zon clubje zit. Tis toch vaak ook een hoop geroddel en gezeik onderling.
Ik had een vriendengroepje van 5 (met 1 man) maar de laatste tijd is dat niet echt een groepje meer en spreekt iedereen onderling met elkaar af. Dat vond ik jammer dus heb ik ze uitgenodigd om met zn allen (met aanhang) bij mij te komen eten binnenkort. Hopelijk kunnen we op die manier weer dat groepsgevoel terughalen.
De vraag is natuurlijk waarom je jaloers zou zijn op andere mensen met hun vriendengroepjes? Je zegt dat je je vriendschappen koestert. Lekker mee doorgaan zou ik zeggen en niet teveel naar een ander kijken

Zelf heb ik verschillende groepjes (denk ik, ze zijn iet zo gedefinieerd), die behoorlijk dynamisch zijn. Ik ben veel verhuisd ook naar het buitenland. Ik vind het ook niet zo erg dat dingen soms gewoon veranderen, dat hoort bij het leven. Voor 'dieper' contact vind ik 1 op 1 afspraken eigenlijk vaak veel leuker, voor een avondje lol is het meestal 'the more the merrier'. Met feestjes nodig ik altijd jan en alleman uit en iedereen mag ook meenemen wie ze willen. Gezellig
Ik krijg jeuk van dat soort groepjes het doet mij altijd denken aan het voormalig vriendinnengroepje van ex-schoonzus, gatverdegatver wat een kliek.

Wij (andere meiden) werden weggekeken of er werd uitgebreid over ons geroddeld.

We 'mochten' alleen meedoen als er ergens geld o.i.d. voor nodig was! Nou mooi niet dus he!

Bah, gelukkig sta ik sterk in mijn schoenen en heb ze maar aan hun lot over gelaten. Samen met nog een paar meiden, partners van de bevriende mannen hadden we het op ons beurt heel gezellig.

Wij vormen inmiddels een andere vriendengroep met ong. een gelijk aantal mannen en vrouwen.

De meidengroep van ex-schoonzus is inmiddels helemaal uit elkaar gevallen door ruzies, jaloezie e.d. kan er toch stiekum wel een beetje om lachen!

Wij hebben het nog steeds heel gezellig en komen nog altijd vaak bij elkaar over de vloer voor etentjes, verjaardagen, geboortes of gewoon voor een borrel!
Ik heb een vriendinnengroep.

We zijn altijd met 5 meiden.

3 daarvan ken ik al sinds de kleuterschool en basisschool, maar we zijn pas echt hecht geworden in de brugklas.

Ik vind het een hele bijzondere vriendschap en we doen heel veel samen. Vakanties, weekendjes weg, stappen, sporten, winkelen etc...

We wonen inmiddels bijna allemaal samen, dus echt samen op vakantie gaan gebeurt nu bijna niet meer, maar verder zien we elkaar veel en we wonen allemaal bij elkaar om de hoek.

Ik ben ontzettend trots en blij met mijn vriendinnen en ik hoop dat ik ze nog heel lang in mijn leven heb!

(krijg je al braakneigingen? )
Haha braakneigingen krijg ik er niet van hoor. Aan de ene kant lijkt het me erg leuk om deel uit te maken van een vriendinnengroep. Maarja zoiets kun je niet forceren. Ik heb een poos geen vriendinnen gehad door een verhuizing en mijn relatie in die tijd. Nu ben ik echt heel blij met mijn huidige vriendschappen :-). Aan de andere kant heeft het ook wel meer verplichtingen met zoveel mensen in een groep.
Ook ik heb twee vriendinnengroepen, die ook nog eens in elkaar overlopen... Om het lekker ingewikkeld te maken.

Beide groepen bestaan uit zes mensen, inclusief mezelf. De ene groep ken ik van de middelbare school, de andere van mijn studentensportvereniging (soort jaarclub maar dan anders). Twee meiden zitten in beide groepen; ik ken de één van de middelbare school en de ander al vanaf de basisschool. We gingen alledrie bij toeval in dezelfde stad studeren en besloten toen ook maar samen bij een vereniging te gaan. En toen ontstond een nieuwe vriendengroep van zes. En toen werd één van die twee 'dubbele' vriendinnen ook nog eens mijn huisgenoot! (volg je het nog?)

De vriendinnen van de middelbare school zie ik eens in de paar maanden, we zijn ooit samen op heerlijk foute feestvakanties geweest, we hebben precies dezelfde humor en het is eigenlijk nog steeds altijd feest als ik ze zie.

De vriendinnen van de studentenvereniging zie ik nog elke week. We eten op een vaste dag met elkaar (hoewel lang niet altijd met zijn allen), we gaan shoppen, stappen en steunen elkaar in lief en heel veel leed. Ik zeg wel eens: wat wij in de afgelopen jaren hebben meegemaakt, daar is de gemiddelde vrouwenserie niks bij! Relaties, bedrog, ziekte, ongelukken... Pfoei!

Verder heb ik juist niet zoveel losse vrienden. Daar ben IK dan soms wel weer eens jaloers op! Iemand waarbij je nooit rekening hoeft te houden met anderen. Lekker één op één...
Dat heb ik dan wel veel één op één.

De shopvriendin

De diepe gesprekken vriendin

Hardloopvriendin

Vanalles en nog wat vooral veel theeleuten vriendin

En de we delen t zelfde "lot" vriendin

En dan nog wat kennissen van school en sport maar dus geen groepje. Van de middelbare school spreek ik niemand meer behalve via hyves maar geen persoonlijk contact.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven