Hobby: afknapper of niet?

03-04-2017 13:58 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al lange tijd mee op het viva-forum, maar nog nooit een topic geschreven tot toe dan. Een beetje onwennig en ik hoop dat ik de situatie zo genuanceerd mogelijk kan weergegeven.

Ik (31) heb nu ongeveer een half jaar een relatie met een man (38) en sinds twee maanden slapen we ongeveer iedere nacht bij elkaar. Zoals wel vaker op deze leeftijd allebei een koophuis, in ons geval in dezelfde stad op niet al te verre afstand van elkaar. Nu heeft mijn vriend een hobby: oude auto's. Dit weekend heeft hij een oldtimer gekocht (waarvan ik denk veels te duur, maar goed dat is niet aan mij), nu heeft het al vaker dan hij over 2 jaar een andere oude auto wil kopen van ongeveer 2/3 keer zo duur. Ik vind het eigenlijk best een afknapper, want ongeveer 80% van zijn spaargeld zou in dat ding aan zitten. Het lijkt of we niet dezelfde prioriteiten hebben, om over 2 jaar zoveel geld aan een auto uit te geven terwijl hij ook graag een groter huis zou willen vind ik jammer.

Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar ik heb niet meer de leeftijd gezien mijn kinderwens dat ik kan "aanklooien" en ik vind zijn wens om over 2 jaar zoveel geld uit te geven aan te auto een beetje kinderachtig en wijzen op andere prioriteiten dan ik (zeg maar lekker burgerlijk huisje, boompje, beestje). Stel ik mij aan of zouden jullie ook van deze situatie schrikken? Ik heb natuurlijk niks te zeggen over hoe vriend zijn geld besteedt, maar ik heb er geen goed gevoel over.
anoniem_339187 wijzigde dit bericht op 03-04-2017 13:59
Reden: typo's
% gewijzigd
Wil hij wel een kind?
Silence is golden. Duct tape is silver.
ik krijg de rillingen van je.
Hij heeft altijd gezegd dat hij kinderen wil, daar begin ik nu dus over te twijfelen.
Je stelt je wel een beetje aan door te vinden dat je het kinderachtig vindt.
Wat jouw vriend uitgeeft mag hij zelf weten en als hij niet in de problemen komt is het niet fout.

Dat jij een ander toekomstbeeld hebt mag voor jou een reden zijn om op zoek te gaan naar een andere partner waar je dat mee kunt realiseren. Dat is evenmin fout.
quote:missmisery schreef op 03 april 2017 @ 14:01:

Wil hij wel een kind?

Ja dat zou ook mijn eerste vraag zijn.

En daarnaast, als er genoeg geld is voor dure hobby's maakt het mij echt niet uit. Mijn vriend besteed in mijn ogen ook veel teveel geld aan wijnen, maar moet hij zelf weten. Hij wordt er blij van, het geld is er, prima!
Delen jullie dezelfde prioriteiten? Ook qua tijdspad? En hoe verklaart hij dan deze hobby gerelateerde acties?
Als je denkt dat jullie levensstijl niet met elkaar matcht en ook niet gaat matchen, dan is het een goed idee om de toekomstverwachtingen eens open en zonder oordeel met elkaar te bespreken. Wil hij wel wat jij wil?

Los daarvan, om iemands grootste droom als 'kinderachtig' te bestempelen vind ik nogal wat, zeker in het prille verliefdheidsstadium als je alles aan elkaar nog fantastisch vindt. Ik deel ook niet alle dromen van mijn partner, maar dat betekent niet dat ik hem kinderachtig vind.
Je zegt zelf dat je 6 maanden een relatie hebt en pas 2 maanden veel bij elkaar slaapt, deze man is nog bezig met zijn hobby's en andere leuke dingen. Het is daarbij ook zijn eigen spaargeld en daarmee mag hij doen wat hij zelf wilt, hij heeft het immers zelf verdiend.

Jullie zijn nog zo vroeg bij elkaar, geniet van de leuke dingen die jullie doen. Leef een beetje van dag tot dag, week tot week mag ook maar kijk niet te ver in de toekomst.. Daarmee mis je namelijk alle leuke en lieve dingen in het heden.

Ook geeft hij aan kinderen te willen, geloof hem in zijn woord.. Ik begrijp wel dat hij hier na 6 maanden een relatie te hebben niet te veel op focust.
Op mijn 31e was ik trouwens nog behoorlijk aan het klooien en dat kind kwam er uiteindelijk heus wel.

Maar goed, als jij geen man wil die veel geld aan zijn hobby uitgeeft moet je daar niet bij blijven hangen als je huisje boompje beestje heel erg belangrijk vindt en daar al het gezamenlijk geld aan uit wil geven.
Is het zijn eigen geld?

Case closed.
Beetje gezeur dat is zijn geld toch? Daar komt bij dat je denk ik beter een oldtimer kan kopen dan het geld op een spaarrekening met 0% rente kan zetten. Wat heeft het met kinderen te maken? Ik ken zat (jonge) mensen net een oude auto hobby en kinderen. Eigenlijk snap ik het hele probleem niet.
quote:forummiep85 schreef op 03 april 2017 @ 14:02:

Hij heeft altijd gezegd dat hij kinderen wil, daar begin ik nu dus over te twijfelen.Omdat hij ook van oldtimers houdt? Mannen met oldtimers kunnen geen kinderen krijgen?
Ik persoonlijk zou juist blij zijn dat mijn partner een leuke hobby heeft maar ik hou van oude auto's. Het is zijn geld. Ik zou er gewoon met hem over praten en uitleggen dat jij graag kinderen wil en hoe hij daar in staat. Kijk of jullie op 1 lijn zitten.
Ik zou geen relatie willen met iemand die vindt dat ik m'n hobby aan de wilgen moet hangen of er in elk geval niet (mijn eigen!) geld aan uit mag geven.
Het is daarnaast ook vrij logisch dat je als 38-jarige single man met goed salaris iets leuks met je geld wil doen als je nog geen vrouw/duur huis/koters hebt. Iets waar je zelf van geniet! Waarschijnlijk had je hem ook niet aantrekkelijk gevonden als hij nog op kamer bij z'n ouders woonde, brood met pindakaas at iedere dag en al z'n geld oppotte tot hij huisje boompje beestje kon gaan doen.
Nee dat klopt, maar als ik hoor dat het om circa 85.000 euro gaat, het grootste gedeelte van zijn spaargeld dan schrik daar van. Ik heb zelf ongeveer hetzelfde bedrag aan spaargeld en zou het toch fijn vinden als ik over 2 jaar niet als enigste in een gezamenlijk huis investeer.
Je wist al dat hij die hobby had toen je wat met hem begon.

Wat een gezeur.
Oe. Als ik hem was zou ik heeeeeeel hard wegrennen.
Nou toen ik hem leerde kennen had ie nog een oldtimer, hij keek wel vaker. Maar het is nu pas concreet aan het worden. Dus dat ik het echt wist nee.
quote:forummiep85 schreef op 03 april 2017 @ 14:11:

Nee dat klopt, maar als ik hoor dat het om circa 85.000 euro gaat, het grootste gedeelte van zijn spaargeld dan schrik daar van. Ik heb zelf ongeveer hetzelfde bedrag aan spaargeld en zou het toch fijn vinden als ik over 2 jaar niet als enigste in een gezamenlijk huis investeer.O wacht 85000 euro dat heb ik ook op de bank staan als 31 jarige.
quote:forummiep85 schreef op 03 april 2017 @ 14:11:

Nee dat klopt, maar als ik hoor dat het om circa 85.000 euro gaat, het grootste gedeelte van zijn spaargeld dan schrik daar van. Ik heb zelf ongeveer hetzelfde bedrag aan spaargeld en zou het toch fijn vinden als ik over 2 jaar niet als enigste in een gezamenlijk huis investeer.

En dan blijkt dat jij 20.000 onderwaarde hebt en hij 30.000 overwaarde.

Hij had in al die jaren dat je er niet was ook gewoon elk jaar op een verrr reis kunnen gaan, zeer ruim leven, een studieschuld van 35.000 euro nog niet hebben afbetaald en dan had je geen idee gehad. Nu zie je nog een redelijk waardevaste oldtimer op de oprit staan.

Of jij raakt zo hormonaal van je 3 kinderen dat je besluit 3 dagen te werken en hij 5 en draait de situatie om binnen een paar jaar.
Je kunt het toch bespreekbaar maken? 'Schat, ik vind het leuk voor je dat je een fijne hobby hebt, maar nu we samen zijn is het wel goed om ook naar de toekomst te kijken. Is er nog ruimte in je budget voor de aankoop van een woning als je ook die oldtimer aanschaft?' en dan kijken hoe hij reageert? Misschien heeft hij al heel veel afgelost op zijn woning en komt daar ook een flinke som geld uit vrij als hij verkoopt om met jou een nieuwe woning te kopen.
Net aan een half jaar bij elkaar en beide weten precies wat ze op de bank hebben staan van elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven