Hoe kom ik over hem heen
zondag 16 mei 2021 om 12:38
Ik ben heel erg benieuwd of er mensen zijn die zich herkennen in onderstaande en goed advies hebben.
1,5 jaar geleden heeft mijn ex het uitgemaakt. Onze officiële relatie duurde amper een maand en daarvoor hebben we ongeveer 5 maanden gedate. Hij was mijn tweede relatie en de eerste persoon waar ik verliefd op ben geweest. Tijdens onze relatie zag ik hierdoor bepaalde 'red flags' niet, bijvoorbeeld dat hij nog steeds contact had met zijn ex; dat vertelde hij mij zelf en vroeg wat ik daar dan van vond.
Tijdens ons daten vergeleek hij me op meerdere momenten met zijn ex waarbij dit in het nadeel was voor mij. Hij bracht ook meerdere keren omhoog wat hij wilde dat ik anders deed, bijvoorbeeld dat ik me niet snel genoeg openstelde naar hem of dat wanneer ik een grapje maakte om hem bijvoorbeeld iets op te vrolijken hij dit dan irritant vond. Voor het slapen gaan besprak hij dan dat hij dit vervelend vond. Zoiets had ik nog nooit meegemaakt en omdat ik zo onwijs verliefd op hem was (een een gigantisch bord voor mijn kop had) begon dit onwijs aan me te vreten. Ik huilde bij het minste of geringste wanneer hij iets niet goed aan me vond waardoor ik op een gegeven moment mezelf niet meer kon zijn/ niet meer wist hoe ik me moest gedragen.
Je zou denken dat het dus een opluchting zou zijn toen hij het uitmaakte, maar ik blijf er na anderhalf jaar nog onwijs aan hangen. Er is geen dag voorbij gegaan dat ik niet aan hem denk. Nadat het uit ging heeft hij nog zeker meer dan een jaar gereageerd op dingen op social media of korte appjes gestuurd (bijv. voor mijn verjaardag). Dit alles bleef hij doen ondanks het feit dat ik hem had aangegeven dat ik geen contact meer wilde omdat ik alles graag achter me wildelaten. Dit maakte het ook heel lang moeilijk om door te kunnen en alles los te laten. ik heb hem ook allang niet meer op sociale media/ zijn telefoonnummer verwijderd.
Ik kan het na al die tijd gewoon niet loslaten en ik weet niet goed waarom. vaak komen de mooie herinneringen dan toch nog weer terug (want die waren er uiteraard wel meer dan de negatieve) waardoor ik weer bij 0 moet beginnen voor mijn gevoel.
ik heb het gevoel dat anderen allang over zo'n iemand heen zouden zijn, terwijl ik er nog steeds om kan janken. hebben jullie tips/ ervaringen?
Alvast onwijs bedankt!
1,5 jaar geleden heeft mijn ex het uitgemaakt. Onze officiële relatie duurde amper een maand en daarvoor hebben we ongeveer 5 maanden gedate. Hij was mijn tweede relatie en de eerste persoon waar ik verliefd op ben geweest. Tijdens onze relatie zag ik hierdoor bepaalde 'red flags' niet, bijvoorbeeld dat hij nog steeds contact had met zijn ex; dat vertelde hij mij zelf en vroeg wat ik daar dan van vond.
Tijdens ons daten vergeleek hij me op meerdere momenten met zijn ex waarbij dit in het nadeel was voor mij. Hij bracht ook meerdere keren omhoog wat hij wilde dat ik anders deed, bijvoorbeeld dat ik me niet snel genoeg openstelde naar hem of dat wanneer ik een grapje maakte om hem bijvoorbeeld iets op te vrolijken hij dit dan irritant vond. Voor het slapen gaan besprak hij dan dat hij dit vervelend vond. Zoiets had ik nog nooit meegemaakt en omdat ik zo onwijs verliefd op hem was (een een gigantisch bord voor mijn kop had) begon dit onwijs aan me te vreten. Ik huilde bij het minste of geringste wanneer hij iets niet goed aan me vond waardoor ik op een gegeven moment mezelf niet meer kon zijn/ niet meer wist hoe ik me moest gedragen.
Je zou denken dat het dus een opluchting zou zijn toen hij het uitmaakte, maar ik blijf er na anderhalf jaar nog onwijs aan hangen. Er is geen dag voorbij gegaan dat ik niet aan hem denk. Nadat het uit ging heeft hij nog zeker meer dan een jaar gereageerd op dingen op social media of korte appjes gestuurd (bijv. voor mijn verjaardag). Dit alles bleef hij doen ondanks het feit dat ik hem had aangegeven dat ik geen contact meer wilde omdat ik alles graag achter me wildelaten. Dit maakte het ook heel lang moeilijk om door te kunnen en alles los te laten. ik heb hem ook allang niet meer op sociale media/ zijn telefoonnummer verwijderd.
Ik kan het na al die tijd gewoon niet loslaten en ik weet niet goed waarom. vaak komen de mooie herinneringen dan toch nog weer terug (want die waren er uiteraard wel meer dan de negatieve) waardoor ik weer bij 0 moet beginnen voor mijn gevoel.
ik heb het gevoel dat anderen allang over zo'n iemand heen zouden zijn, terwijl ik er nog steeds om kan janken. hebben jullie tips/ ervaringen?
Alvast onwijs bedankt!
zondag 16 mei 2021 om 12:40
zondag 16 mei 2021 om 12:54
Ik denk dat er iets mis is gegaan in je verwerkingsproces. Misschien heeft de rare situatie rondom corona daar wel mee te maken. Maar ergens is je normale verwerkingsproces gestagneerd en nu kom je niet verder.
Doe het nu meteen grondig, zoek er via de huisarts hulp voor. Therapie of via de praktijkondersteuner. Ik denk dat je jezelf daar een groot plezier mee doet.
Doe het nu meteen grondig, zoek er via de huisarts hulp voor. Therapie of via de praktijkondersteuner. Ik denk dat je jezelf daar een groot plezier mee doet.
zondag 16 mei 2021 om 12:58
Of je wordt volwassen en stopt met steeds overal om huilen.
Inmiddels is de ene groep mensen in therapie bij andere groep mensen.
Je hebt 6 maanden gedate....je kan ook stoppen met jezelf wentelen in zelfmedelijden om iemand die toch al niet leuk was.
Heb je echt helemaal niets nuttigers om je mee bezig te houden?
Inmiddels is de ene groep mensen in therapie bij andere groep mensen.
Je hebt 6 maanden gedate....je kan ook stoppen met jezelf wentelen in zelfmedelijden om iemand die toch al niet leuk was.
Heb je echt helemaal niets nuttigers om je mee bezig te houden?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 16 mei 2021 om 13:22
Dank voor je reactie! Denk dat dit meespeelt inderdaad. ik ben alleen juist nu veel aan het werk vanwege de hele pandemie dus heb daar wel veel afleiding bij. maar het sociale gebeuren naast werk mis ik natuurlijk wel.
zondag 16 mei 2021 om 13:33
Wat rot voor je. Ik heb hier zelf weinig ervaring mee, maar wat misschien kan helpen: focus je op de mensen in je leven die er wél toe doen, mensen die wél om je geven en van je houden.
Waarschijnlijk vind je het zo lastig om het los te laten omdat hij de eerste was waarop je verliefd bent geworden, diegene is altijd wat lastiger los te laten. Probeer gewoon afleiding te zoeken en misschien kan je ook kijken of je iemand anders kan ontmoeten waar je mee op date kan, dan zal je hem vast wel vergeten. Er zijn zoveel leukere mensen in de wereld, veel leuker dan hij. Zie hem als een goede les voor de volgende keer, je weet nu beter waar je op moet letten. Tot slot: dwing jezelf niet steeds meer aan hem te denken door je dus te focussen op andere dingen, andere mensen, de leuke dingen in het leven waar je hem uiteraard niet voor nodig hebt.
Hopelijk heb je hier wat aan
Waarschijnlijk vind je het zo lastig om het los te laten omdat hij de eerste was waarop je verliefd bent geworden, diegene is altijd wat lastiger los te laten. Probeer gewoon afleiding te zoeken en misschien kan je ook kijken of je iemand anders kan ontmoeten waar je mee op date kan, dan zal je hem vast wel vergeten. Er zijn zoveel leukere mensen in de wereld, veel leuker dan hij. Zie hem als een goede les voor de volgende keer, je weet nu beter waar je op moet letten. Tot slot: dwing jezelf niet steeds meer aan hem te denken door je dus te focussen op andere dingen, andere mensen, de leuke dingen in het leven waar je hem uiteraard niet voor nodig hebt.
Hopelijk heb je hier wat aan
zondag 16 mei 2021 om 13:51
Ik ook. Ik denk dat jouw rouw niet eens zo zeer gaat om deze knul, maar meer om het feit dat je het idee van een relatie mist.
Met deze jongen had je nooit de relatie gekregen die je echt wil. Het gaat niet om hem. Het gaat om wat het niet is geworden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 16 mei 2021 om 14:16
Probeer eens op een andere manier tegen dit alles aan te kijken.
Je had geen bord voor je kop, je voelde dondersgoed dat het niet klopte. Daarom ging je ook zo snel huilen.
Verwerk het feit dat je iemand bent tegengekomen met wie het niet werkte en die ook niet zo goed voor je was.
Durf te vertrouwen op jezelf. Jij voelt goed genoeg en bent leuk genoeg. Maar deze jongen, ook al had hij vast zijn goede kanten, pastte niet goed genoeg bij jou.
En de volgende keer dat iemand in de eerste maand voor het slapengaan je minpunten wil bespreken kan je maar beter heeeeeel hard gapen en maken dat je wegkomt.
Je had geen bord voor je kop, je voelde dondersgoed dat het niet klopte. Daarom ging je ook zo snel huilen.
Verwerk het feit dat je iemand bent tegengekomen met wie het niet werkte en die ook niet zo goed voor je was.
Durf te vertrouwen op jezelf. Jij voelt goed genoeg en bent leuk genoeg. Maar deze jongen, ook al had hij vast zijn goede kanten, pastte niet goed genoeg bij jou.
En de volgende keer dat iemand in de eerste maand voor het slapengaan je minpunten wil bespreken kan je maar beter heeeeeel hard gapen en maken dat je wegkomt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 16 mei 2021 om 14:42
Gaat een deel van de rouw er ook niet gewoon om dat hij je als een hufter behandelde en dan ook nog degene is die het heeft uitgemaakt? Volgens mij maakt dat het ook lastig om het af te sluiten, dat je voor je gevoel achteraf nooit voor jezelf bent opgekomen en dat hij op de koop toe nog degene is die jou heeft afgedankt. Helaas is het nou eenmaal zo gelopen en kun je niet met terugwerkende kracht nog van je afbijten aangezien hij allang uit je leven is. Je hebt er goed aan gedaan om alle contact met hem te verbreken, de rest moet gewoon slijten.
Verder mis je inderdaad misschien gewoon het hebben van een relatie op zich. Die tijd komt ook wel weer voor je en dan hopelijk met een leukere jongen.
Verder mis je inderdaad misschien gewoon het hebben van een relatie op zich. Die tijd komt ook wel weer voor je en dan hopelijk met een leukere jongen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 16 mei 2021 om 15:41
Sluit me aan bij alle andere tips en reacties hierboven. 1ste liefde altijd moeilijk te vergeten, zeker als hij toch op een of andere manier nog "contact" houdt door verjaardagsapje of een like op foto's, "hopium" is een echte harddrug en zeker als we de mooie momenten gaan idealiseren wat we in het begin na een breuk vaak doen. Maar deze jongen was echt niet leuk hoor, iemand die je bekritiseert en niet heleaam voor jouw gaat is niet goed maar kan wel verslavend zijn (aantrekken, afstoten). Houd goed voor ogen wat er fout ging en wat je dus niet meer wilt. Probeer de focus op jezelf te leggen, al is het in kleine dingen en wees trots op stappen zoals hem van social media en telefoon afgooien. Zoek afleiding en ga lekker dingen buiten doen of met vrienden zodra er wat meer kan. Ik heb er na een relatie van 28 jaar met m'n eerste liefde wel twee jaar over gedaan hoor om te rouwen en voor mezelf af te sluiten maar op een gegeven moment moet je gewoon lekker doorpakken en van kleine dingen en het leven genieten, dan trek je wonder boven wonder ook vaak weer leuke mensen aan en wie weet een lieve vriend. Veel succes!
zondag 16 mei 2021 om 17:13
Dank voor je reactie! Wauw wat goed na 2 jaar! Hoe heb je die draad weer opgepakt en voorkwam je dat je in de sleur bleef hangen als ik vragen mag? Ik heb veel afleiding gezocht de afgelopen tijd, ben leuke dingen gaan doen en heb geprobeerd weer op zoek te gaan naar iemand anders, maar niks voelt nog goed genoeg om het allemaal achter me te laten.kes49240 schreef: ↑16-05-2021 15:41Sluit me aan bij alle andere tips en reacties hierboven. 1ste liefde altijd moeilijk te vergeten, zeker als hij toch op een of andere manier nog "contact" houdt door verjaardagsapje of een like op foto's, "hopium" is een echte harddrug en zeker als we de mooie momenten gaan idealiseren wat we in het begin na een breuk vaak doen. Maar deze jongen was echt niet leuk hoor, iemand die je bekritiseert en niet heleaam voor jouw gaat is niet goed maar kan wel verslavend zijn (aantrekken, afstoten). Houd goed voor ogen wat er fout ging en wat je dus niet meer wilt. Probeer de focus op jezelf te leggen, al is het in kleine dingen en wees trots op stappen zoals hem van social media en telefoon afgooien. Zoek afleiding en ga lekker dingen buiten doen of met vrienden zodra er wat meer kan. Ik heb er na een relatie van 28 jaar met m'n eerste liefde wel twee jaar over gedaan hoor om te rouwen en voor mezelf af te sluiten maar op een gegeven moment moet je gewoon lekker doorpakken en van kleine dingen en het leven genieten, dan trek je wonder boven wonder ook vaak weer leuke mensen aan en wie weet een lieve vriend. Veel succes!
zondag 16 mei 2021 om 17:15
ja, ik denk dat hij al veel eerder aanvoelde dat het voor hem niet werkte en daardoor proberen alles nog te redden door te proberen dingen aan te passen (?? maar dat vul ik natuurlijk allemaal in).Susan schreef: ↑16-05-2021 14:42Gaat een deel van de rouw er ook niet gewoon om dat hij je als een hufter behandelde en dan ook nog degene is die het heeft uitgemaakt? Volgens mij maakt dat het ook lastig om het af te sluiten, dat je voor je gevoel achteraf nooit voor jezelf bent opgekomen en dat hij op de koop toe nog degene is die jou heeft afgedankt. Helaas is het nou eenmaal zo gelopen en kun je niet met terugwerkende kracht nog van je afbijten aangezien hij allang uit je leven is. Je hebt er goed aan gedaan om alle contact met hem te verbreken, de rest moet gewoon slijten.
Stukje relatie missen ben ik ook met je eens, alhoewel ik ook goed en lang alleen kan zijn. het is denk ik van alles wat..
zondag 16 mei 2021 om 17:21
Van je aan een hufter aanpassen die met zijn ex bezig is wordt je niet gelukkig. Je raakt jezelf en jezelfvertrouwen kwijt wanneer je je overal maar aan past, omdat je te graag een relatie wil.
zondag 16 mei 2021 om 17:30
Dank je, nou voor mij was het makkelijker denk ik om "door" te gaan iig met de dagelijkse basisdingen omdat ik 3 kinderen heb dus dan ben je vanzelf wel bezig en dat geeft afleiding genoeg, wel heb ik wat EMDR sessies gehad om de reden van de breuk . Op een gegeven moment komt er vanzelf voor bepaalde dingen "acceptatie" zoals foto's weghalen, trouwring afdoen, zijn spullen opruimen, contact op lager pitje, nieuw hobby, er alleen op uittrekken... als zo'n beslissing was genomen was het eigenlijk een opluchting en zag ik dat het ook best wel gezellig en leuk was zonder hem of de relatie, en dat ik er zelf niks aan had kunnen veranderen om het te voorkomen en gedane zaken geen keer nemen. Ben niet per se op zoek gegaan maar in eens was er een na twee jaar een leuk contact zonder te zoeken en dat maakte de laatste loodjes ook wel weer wat makkelijker. Succes, het neemt tijd en soms veel tijd maar het komt goed en trouwens hartstikke stoer dat je toch geprobeerd het op zoek te gaan naar iemand anders, een goed begin om je op andere mensen te richten en de relatie los en achter je te laten!Excuseme schreef: ↑16-05-2021 17:13Dank voor je reactie! Wauw wat goed na 2 jaar! Hoe heb je die draad weer opgepakt en voorkwam je dat je in de sleur bleef hangen als ik vragen mag? Ik heb veel afleiding gezocht de afgelopen tijd, ben leuke dingen gaan doen en heb geprobeerd weer op zoek te gaan naar iemand anders, maar niks voelt nog goed genoeg om het allemaal achter me te laten.
zondag 16 mei 2021 om 17:31
Dit ook! zodra je zelfvertrouwen weer wat oppept, de corona toestand verbeterd en je weer lekker in je vel zit gaat het vast al snel beterviva-amber schreef: ↑16-05-2021 17:21Van je aan een hufter aanpassen die met zijn ex bezig is wordt je niet gelukkig. Je raakt jezelf en jezelfvertrouwen kwijt wanneer je je overal maar aan past, omdat je te graag een relatie wil.
zondag 16 mei 2021 om 17:32
Een ex-partner achter je laten is een van de moeilijkste dingen in het leven.
Voornamelijk omdat je je gevoelens niet kunt sturen en je gedachten ook niet.
Wel kun je zoals eerder gezegd afleiding zoeken in werk, sport, vrienden, etc.
Momenteel zit ik ook met iemand flink in m'n hoofd en kan het niet loslaten. Deze week social medias verwijderd en nummer verwijderd om mezelf meer rust te geven.
Komende week mogen we weer naar de sportschool en anders kun je ook buiten gaan hardlopen. Het is misschien niks voor jou maar probeer het een keer. Het gaat erom dat je je gedachten verzet en tijdens sport maak je bepaalde stofjes aan die je helpen hierin.
Mocht je echt langdurig hier problemen mee behouden kun je je altijd wenden tot hulp via de dokter / praktijkbehandelaar.
Ikzelf ga daar ook heen en dat is niets om je voor te schamen. Nu heb ik denk ik de afgelopen paar jaar meegemaakt wat mensen in een heel leven niet eens meemaken maar dan nog gaat iedereen er anders mee om.
Als het jou kan helpen hoef je je voor niemand te schamen. Hulp zoeken is juist erg stoer en krachtig!
Momenteel zit ik ook met iemand flink in m'n hoofd en kan het niet loslaten. Deze week social medias verwijderd en nummer verwijderd om mezelf meer rust te geven.
Komende week mogen we weer naar de sportschool en anders kun je ook buiten gaan hardlopen. Het is misschien niks voor jou maar probeer het een keer. Het gaat erom dat je je gedachten verzet en tijdens sport maak je bepaalde stofjes aan die je helpen hierin.
Mocht je echt langdurig hier problemen mee behouden kun je je altijd wenden tot hulp via de dokter / praktijkbehandelaar.
Ikzelf ga daar ook heen en dat is niets om je voor te schamen. Nu heb ik denk ik de afgelopen paar jaar meegemaakt wat mensen in een heel leven niet eens meemaken maar dan nog gaat iedereen er anders mee om.
Als het jou kan helpen hoef je je voor niemand te schamen. Hulp zoeken is juist erg stoer en krachtig!
zondag 16 mei 2021 om 20:43
die eerste zin is precies waar ik al die tijd ook mee zit. het wegduwen van gedachtes maakt ze alleen maar sterker, maar ze accepteren werkt ook niet want dan houdt ik ze in stand. een middenweg lijkt er niet te zijn.hp_1989 schreef: ↑16-05-2021 17:32Een ex-partner achter je laten is een van de moeilijkste dingen in het leven.
Dan maar nog meer afleiding zoeken denk ik
zondag 16 mei 2021 om 20:48
Het is een lieve en nuttige reactie die je geeft aan to, maar deze zin pik ik er toch even uit.
Ik ben het hier niet mee eens. Soms worden gevoelens gevoed door gedachten, soms andersom, soms allebei. Maar je kunt wel degelijk tot op zekere hoogte je gedachten en daardoor je gevoelens sturen. Je kunt je best doen om gedachten en gevoelens die over hem gaan te rationaliseren door jezelf toe te spreken. Dat hij eigenlijk helemaal niet zo leuk was. Dat jij in zijn gezelschap niet meer jezelf was. Wat dan ook.
Je hebt uiteraard geen 100% controle over je gevoelens en gedachten. Maar je kunt ze vaak best bewust wat bijsturen.