Hoe moet ik dit zien/opvatten?

28-05-2025 10:08 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een naast familielid heeft de gewoonte om eigenlijk nooit in te gaan op wat ik zeg wanneer ik een gesprek begin.

Voorbeeld: ik word mee gevraagd naar een ander familielid en beiden praten de hele tijd geannimeerd met elkaar, gezellig dus, maar zodra ik met dat ene familid een op een ben wordt er steevast, passief agressief, gezwegen. Ik vertel dan iets en wat volgt is doodse stilte. Maakt niet uit welk onderwerp ik aansnij maar andersom wordt er verwacht dat ik interesse toon.

Ik vind dit echt een raar fenomeen en hierdoor heb ik steeds minder het gevoel dat ik zin heb om met dit familielid af te spreken.
sandrav wijzigde dit bericht op 28-05-2025 10:22
1.57% gewijzigd
Ja, daar zou ik niet meer naartoe gaan.
Spreek je dan 1-op-1 af met dit familielid?
Heb je wel eens gevraagd waarom familielid zo doet? Klinkt alsof diegene boos is op jou oid? Verder klinkt het behoorlijk onprettig dus ik zou zelf niet actief contact met diegene zoeken.
Het wordt steeds minder door onder andere dit gedrag. Het lijkt dan ook alsof degene zich anders voordoet omdat er ook bepaalde onderwerpen, waar degene een andere mening over heeft, veranderd zodat het lijkt alsof ze raakvlakken hebben maar tegen mij wordt er een andere mening op na gehouden.

Ik zat er gisteren dan ook voor spek en bonen bij omdat er constant gesproken werd over een vakantie die zij samen hebben gehad en op de terugweg word ik dus weer zoals eigenlijk altijd doodgezwegen. Eerst werd ik daar boos om nu haal ik mijn schouders er over op.

Het voelt nep en manipulatief. Vraag mij af welke psychologische truc dit is.
Zij/hij mag je gewoon niet. Het is best duidelijk. Is het een broer/zus of een neef of aangetrouwd?
Stop met energie erin steken.
Je mag ook een uitnodiging afwijzen he?
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
SandraV schreef:
28-05-2025 10:19
Het wordt steeds minder door onder andere dit gedrag. Het lijkt dan ook alsof degene zich anders voordoet omdat er ook bepaalde onderwerpen, waar degene een andere mening over heeft, veranderd zodat het lijkt alsof ze raakvlakken hebben maar tegen mij wordt er een andere mening op na gehouden.

Ik zat er gisteren dan ook voor spek en bonen bij omdat er constant gesproken werd over een vakantie die zij samen hebben gehad en op de terugweg word ik dus weer zoals eigenlijk altijd doodgezwegen. Eerst werd ik daar boos om nu haal ik mijn schouders er over op.

Het voelt nep en manipulatief. Vraag mij af welke psychologische truc dit is.
Waarom zou het een truc zijn?
Het klinkt vooral als: diegene mag jou niet, en uit dat passief-agressief.
Heb je weleens direct aan diegene gevraagd of er een probleem is?
En is het nodig met deze persoon om te gaan? Want het klinkt niet bepaald alsof iemand daar blij van wordt.
What a nuanced anxiety
Er zit ongetwijfeld een psychologisch idee achter, deze persoon wil dat jij je genegeerd (en vernederd, ongemakkelijk, irrelevant) voelt, maar goed, dat had je vast al in de gaten. Wat is precies je vraag, hoe je hiermee om moet gaan? Ik zou zeggen: niet. Iemand die passief-agressief zwijgt zou ik voortaan links laten liggen, of het nou een familielid is of niet.
Dat heb ik meermaals gezegd dat het mij opvalt dat er steeds geen gesprek gevoerd wordt vanuit haar kant. Degene is best naaste familie en zij initieert de afspraken en ik 'trap' er dan schijnbaar weer in op hoop voor beter.
Je wordt meegevraagd om vervolgens compleet genegeerd te worden door diezelfde meevrager. Nice.
Waarom vraagt diegene jou überhaupt mee, en waarom zou je dit allemaal moeten willen?
There is always something happening, and it's usually right now
Ik zou dit 1, hooguit 2, keer aankijken en ze dan laten verrekken. Waarom zou je meegaan met een familielid terwijl die persoon je vervolgens negeert? Ik snap niet dat je dat sowieso doet. Klinkt niet als een aardig persoon dus zie geen reden om daar mee om te gaan of ergens voor jan joker bij te gaan zitten als opvulling.
.
SandraV schreef:
28-05-2025 10:37
Dat heb ik meermaals gezegd dat het mij opvalt dat er steeds geen gesprek gevoerd wordt vanuit haar kant. Degene is best naaste familie en zij initieert de afspraken en ik 'trap' er dan schijnbaar weer in op hoop voor beter.
Fool me once
shame on you

Fool me twice
shame on me

Stop met ingaan op haar afspraken. En dan zeg je: nee, dank je wel, ik heb al andere plannen.
Niets meer en niets minder. Want het leidt echt tot niets.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Maar waarom word ik dan mee gevraagd denk ik dan?

Maar ik vraag ik mijzelf tegelijkertijd af waarom ik mee ga.
Ik zou me vooral concentreren op de laatste vraag.
SandraV schreef:
28-05-2025 10:52

ga gewoon eens niet meer mee
en kijk dan eens wat er gebeurt
SandraV schreef:
Misschien wil deze persoon aan de buitenwereld laten zien dat jullie het goed kunnen vinden. Of dat zij haar best voor je doet. Of ze geniet ervan om jou te pesten. Of iets anders. Maar eigenlijk doen haar beweegredenen er niet toe, het gaat erom dat jij voortaan zegt: nee dank je, ik ga niet mee, toedeloe.
Het is inderdaad een dynamiek waarin we zitten waar ik geen zin meer in heb.

En inderdaad voelt het alsof er wordt gedaan alsof wij close zijn terwijl in werkelijkheid het dus anders is.
SandraV schreef:
Ben wel benieuwd hoe ze daar op reageerde. Kreeg je een antwoord?

Een dynamiek doorbreken kan best lastig zijn als je elkaar nog veel tegenkomt maar als het gewoon een kwestie is van niet meer afspreken: dat lijkt me een uitgemaakte zaak. Hier heb je toch geen zin in? Ook als ze ineens wel normaal zou doen zou je toch het gevoel hebben dat het niet echt is of dat ze wat van je wil?
What a nuanced anxiety
SandraV schreef:
28-05-2025 11:14
Het is inderdaad een dynamiek waarin we zitten waar ik geen zin meer in heb.

En inderdaad voelt het alsof er wordt gedaan alsof wij close zijn terwijl in werkelijkheid het dus anders is.
Als je mee moet voor het opvoeren van een toneelstukje, dan mag je daar gewoon mee stoppen.
Je kunt ook bij volgende uitnodiging de vraag stellen waarom jij mee zou moeten gaan. En indien er dan een vervolgvraag van haar komt aangeven dat ze geen woord tegen je zegt zegt of nergens op ingaat. Dus dat ze het zelf uit mag zoeken en jou niet meer hoeft te vragen.
.
SandraV schreef:

Beleefdheid, maar hopend dat jij nee zegt.
Echt, het gebeurt echt wel vaak genoeg dat iemand enkel iets uit beleefdheid aanbiedt of vraagt. Ik ben zelf altijd van ik meen wat ik aanbied, maar vaak genoeg zeggen mensen: weet je het zeker? Ja, anders bied ik er niet aan. Maar dat is gewoon niet de norm.

En de tweede vraag: blijkbaar ga jij er van uit als iemand je meevraagt, dat diegene het dus ook meent.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
SandraV schreef:
Deels herkenbaar, maar als ik jou was zou ik dan gewoon eens nee zeggen en als er dan gevraagd wordt waarom, dan zou je kunnen overwegen om je gevoel eens te uiten.
SandraV schreef:
28-05-2025 10:08
Ik vertel dan iets en wat volgt is doodse stilte. Maakt niet uit welk onderwerp ik aansnij
Stilte pijnlijk laten voortduren en als die ander het doorbreekt met iets dat niet slaat op jouw inbreng, direct inbreken en vragen stellen waarom er niet wordt ingegaan op jouw verhaal.
Dit is zó een vreemd gedrag dat je daar niet net kan gaan doen of er niks aan de hand is.
Nou toen ik aangaf dat ik het raar vond dat zij daarvoor steeds geannimeerde gesprekken voerde met het andere familielid maar mij doodzwijgt wanneer ik een gesprek begin kwam er een politiekcorrect antwoord in de trant van nou, inderdaad, daar heb je gelijk in.

Het is ook dat ik sinds twee jaar financieel goed zit en ik eindelijk kan reizen, wanneer ik dan zeg ik ga daar en daar naar toe, kijk eens hoe mooi het meer is dat ik ook totaal geen sjoege krijg. Echt doodvermoeiend.

Ben er zo langzamerhand ook echt klaar mee.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven