Hoe verwoord ik dit?

17-05-2024 21:52 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een moeizame relatie met mn vader. Er is veel gebeurd in mijn jeugd wat op het randje was. Daarmee bedoel ik: geen duidelijke mishandeling, maar wel veel onvoorspelbaarheid/onveiligheid en ook emotionele verwaarlozing.
Ik heb hier in het verleden enkele keren met een therapeut over gesproken. Dit heeft me geholpen om te erkennen wat er is gebeurd, het gedrag van mijn vader te begrijpen en (deels?) te vergeven.
Ik kan goed begrijpen hoe zijn gedrag is ontstaan en ik zie dat hij op zijn manier zijn best doet (maar hier enorm in faalt).
Ik heb nog wel contact met hem, maar dit is de laatste jaren uitgegroeid naar een lage frequentie. We bellen en zien elkaar eens in de paar maanden. De ene keer is dat best gezellig even, de andere keer kost het me veel negatieve energie. In gesprekken is hij vooral aan het zenden en toont hij weinig interesse. Maar ik vind het vooral vervelend dat hij regelmatig zijn mening opdringt. Voor dat opdringen heb ik inmiddels wel een oplossing gevonden, ik praat vooral over koetjes en kalfjes en stuur het gesprek een andere kant op als dat nodig is.
Ik heb me natuurlijk wel eens afgevraagd of ik nog wel contact met hem wil, want wat brengt dit me nou eenmaal. Maar contact verbreken vind ik nogal een stap, dit zou ook voor veel strubbelingen in het contact met broertje/zusje/rest van de familie zorgen en dat is het me geloof ik niet waard.

Ik vind het prima zoals het contact nu is. Natuurlijk heb ik verdriet (gehad) dat er niet meer in zit, maar dit is wat het is en ik kan hier mee leven.
Alleen nu heeft mijn vader vorige week aangegeven dat hij vind dat we te weinig contact hebben. Vooral ingegeven door zijn nieuwe relatie (mijn moeder is 10 jaar geleden overleden), hij heeft letterlijk gezegd ‘zij vind dit en ik eigenlijk ook’. Ik heb zelf geen behoefte aan meer contact en wil dit naar hem uitspreken. Maar ik worstel met hoe ik dit ga verwoorden. Als ik dit zeg ben ik hem wel wat uitleg verschuldigt. Mijn vader gaat praten over gevoel het liefst uit de weg en reflectie staat niet in zijn woordenboek. Ik vind het moeilijk. Ik wil het niet te groot maken, maar ook eerlijk zijn over mijn behoefte.
Hebben jullie tips?
Alle reacties Link kopieren Quote
Uit de OP begrijp ik dat hij de vraag al heeft gesteld. Wat voor antwoord heb je hem gegeven? En ging hij toen doorvragen? Daar zeg je niks over, dus ik denk van niet?
Omdat het niet vanuit hemzelf kwam, lijkt de kans dat hij erop door blijft gaan mij eigenlijk niet zo groot.
Anders had hij dat ook wel meteen gedaan?
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap de tips om er om heen te draaien of af te zeggen, of doen alsof je te druk bent niet zo.

Ik zou het houden bij: “ik vind het goed zoals het is.” Als vader meer uitleg wil zou ik dat geven. Waarom er om heen draaien?
“Er zijn vroeger dingen gebeurd thuis die ik niet fijn vind. Ik vind het niet nodig om daar uitgebreid op in te gaan, maar wil je wel vertellen dat ik daarom nu geen behoefte heb aan meer contact.”
sunshine35 wijzigde dit bericht op 18-05-2024 08:16
2.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou tegen haar hier sowieso niet over praten, dit idee komt niet bij hem vandaan, maar bij haar en haar gedachten over hoe het heurt: lekker boeiend. Waar bemoeit zij zich mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
SunShine35 schreef:
18-05-2024 08:12
Ik snap de tips om er om heen te draaien of af te zeggen, of doen alsof je te druk bent niet zo.

Ik zou het houden bij: “ik vind het goed zoals het is.” Als vader meer uitleg wil zou ik dat geven. Waarom er om heen draaien?
“Er zijn vroeger dingen gebeurd thuis die ik niet fijn vind. Ik vind het niet nodig om daar uitgebreid op in te gaan, maar wil je wel vertellen dat ik daarom nu geen behoefte heb aan meer contact.”
Dit dus. Je eigen grenzen stellen en duidelijk zijn!
Alle reacties Link kopieren Quote
Je zegt dat hij behoorlijk kan zenden en zijn mening opdringt. Jouw manier van ermee omgaan is om het gesprek een andere kant op te sturen.
Heb je weleens verteld wat zijn manier van communiceren met jou doet en waar jij behoefte aan hebt in een gesprek?

Dit bedoel ik niet als victim blaming, verre van zelfs en ik vind de suggestie van een eerdere forummer om te zeggen 'goh pap, ik vind het eigenlijk wel goed zo', een hele goede.
Maar toch, misschien is er meer uit te halen dan nu.
Alle reacties Link kopieren Quote
wanderlust schreef:
18-05-2024 00:13
"Ik vind het prima zo."

Bij vervolgvragen waarom, hoezo:
"Ja ik vind het prima zo, omdat ik het zo gewoon prima vind."

Bij nog meer vervolgvragen over waarom je niet meer wilt:
"Omdat ik het prima vind zo."

Bij nog meer vervolgvragen over of je dan niet iets mist ofzo:
"Nee, voor mij is het prima zo."
Dit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor al jullie reacties, het is fijn om herkenning van anderen te lezen

Tot nu toe heb ik het altijd afgedaan met ‘druk druk, komt nu even niet uit’
Maar daar kwam ik vorige week dus niet meer mee weg.

Mijn vader heeft inderdaad een hele andere beleving van het verleden en van ons contact. Elke poging die ik heb gedaan om iets van mijn gevoel bespreekbaar te maken is afgekapt, afgedaan. (Als kind al werd verdriet belachelijk gemaakt en alles wat ik als volwassene heb proberen te bespreken, bijv wat zijn gedrag rond de ziekte van mn moeder met mij deed, ging hij uit de weg met een doe niet zo raar of iets in die strekking)
Hij weet dus niet hoe het voor mij is geweest en hij zal dat ook niet begrijpen. Dat kan hij gewoonweg niet. Ik weet dat ik die erkenning nooit zal krijgen.

De vriendin van mijn vader heeft zelf geen kinderen, die heeft ze nooit kunnen krijgen. Dat is heel verdrietig voor haar, maar ik wil en ga (en kan) dat gat niet opvullen.

Ik verwacht dat hij er een volgende keer weer over gaat beginnen (omdat zij er niet over op gaat houden denk ik). Ik heb het gevoel dat ik dan m’n woordje klaar moet hebben. Of het op een of andere manier moet kunnen afkappen. Maar zoals jullie al zeggen, misschien is een ‘ik vind het prima zo’ genoeg en moet ik eerst maar eens afwachten hoe hij daar op reageert. Daarmee laat ik een stukje controle los en dat vind ik moeilijk denk ik. Ik wil gewoon niet weer uitgehoond worden, dat is te pijnlijk
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
18-05-2024 08:11
Uit de OP begrijp ik dat hij de vraag al heeft gesteld. Wat voor antwoord heb je hem gegeven? En ging hij toen doorvragen? Daar zeg je niks over, dus ik denk van niet?
Omdat het niet vanuit hemzelf kwam, lijkt de kans dat hij erop door blijft gaan mij eigenlijk niet zo groot.
Anders had hij dat ook wel meteen gedaan?
Het was geen vraag, maar een mededeling vanuit hem. ‘Zij vind dat wij veel te weinig contact hebben en ik eigenlijk ook’
Ik heb er niet echt op gereageerd, een beetje gehumd en overheen gepraat.
Het is niks voor hem om zoiets te zeggen, ik denk dat zij er al vaker over is begonnen en de druk naar hem opvoerde
Alle reacties Link kopieren Quote
Vooral herhalen (ik vind het zo genoeg) en nergens inhoudelijk op in gaan. Iemand stopt op een gegeven moment wel met vragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ootje schreef:
18-05-2024 08:46
Je zegt dat hij behoorlijk kan zenden en zijn mening opdringt. Jouw manier van ermee omgaan is om het gesprek een andere kant op te sturen.
Heb je weleens verteld wat zijn manier van communiceren met jou doet en waar jij behoefte aan hebt in een gesprek?

Dit bedoel ik niet als victim blaming, verre van zelfs en ik vind de suggestie van een eerdere forummer om te zeggen 'goh pap, ik vind het eigenlijk wel goed zo', een hele goede.
Maar toch, misschien is er meer uit te halen dan nu.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar helaas zit er niet meer in. Ik heb verschillende pogingen gedaan in het verleden om m’n gevoel te bespreken (zie ook een van mijn vorige posts)
Dit was ook onderwerp van gesprek met de therapeut, samen kwamen we er toen op uit dat het vooral belangrijk is om goed voor mezelf te zorgen/mezelf te beschermen in de relatie met mn vader
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus herhalen en herhalen dat het voor jou goed zo is. En eventueel toevoegen "als ik vaker had willen langskomen, dan had ik dat wel gedaan" of "als ik vaker wil komen, dan doe ik dat wel". Wat je daarmee zegt is namelijk dat jij het - eerder al en ook nu- bepaalt en de regie hebt en dat het niet afhankelijk is van zijn "grillen" of wensen.
Alle reacties Link kopieren Quote
En (ik denk ook maar hardop mee hoor) als hij toch door blijft vragen "ik heb gezegd dat het goed zo is voor mij, voor mij is dat reden genoeg/een antwoord op de vraag". (Met dus eventueel "als ik vaker langs wil komen dan laat ik het je wel weten").
Alle reacties Link kopieren Quote
Als mijn vader nog zou leven zou ik hem vragen, " weet je zeker dat je dat wil weten? En bij een "ja" zou ik hem vragen of hij dan ook heel even naar me wil luisteren.
Dan zou ik een tipje oplichten.

25 jaar geleden kon ik dat (nog) niet.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen goede raad (ik denk ook dat het vasthouden aan dat je het op deze manier goed vindt het beste is), maar herken wel het gevoel dat zo'n nieuwe partner op kan roepen. De partner van mijn moeder heeft ook geen kinderen en kan nogal de hoop uitstralen dat wij die rol gaan vervullen. Ik weet niet of hij die wens echt heeft of dat het vooral een onhandige opstelling is. Hij toont zich niet erg bewust van het feit dat er een verleden is dat niet zo leuk is en waar mijn moeder als volwassene een rol in gehad heeft, al was zij niet 'de agressor'. Haar partner hemelt haar erg op. Dat kan ik hebben waar het om zijn gevoel gaat van hier-en-nu, maar als hij (soms op een al dan niet bewust mansplainerige manier) over een verleden waar hij geen deel van uitgemaakt heeft begint kan ik daar slecht tegen. Maar ja, het benodigde reflectievermogen ontberen hij en mijn moeder. Ik vind dat wel eens zwaar om te moeten 'ondergaan' en dat is ook een van de redenen dat ik het contact het liefst oppervlakkig en laagfrequent hou. Tegelijkertijd voel ik me daar wel altijd schuldig over :|
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik zou het ook houden op, 'ik ben tevreden zo/voor mij is het prima'. En als hij begint over zijn vriendin 'het lijkt me niet dat Jannie iets te zeggen heeft over onze afspraken etc' en dan weer terug naar 'ik vind het prima zo'. En als hij zegt dat hij dat niet is, dan kan je ook zeggen 'dan verschillen we hierover van mening, dat is soms zo'. Agree to disagree. Je bent hem geen uitleg verschuldigd! Uitleggen kost jou energie en verdriet, en levert geen reflectie en aangepast gedrag op; dus niet doen. Sterkte en succes!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven