hoeveel tijd voor jezelf in je relatie?

18-08-2008 12:41 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Hoeveel tijd hebben jullie voor jezelf/ alleen in jullie relatie? Ik ben zelf iemand die tijd alleen nodig heeft en het erg fijn vind om dingen apart te doen van mijn vriend. Er zijn alleen zo veel dingen die ik wil doen naast samen met mijn vriend zijn (sporten, hobby's, vriendinnen zien, alleen zijn) dat ik merk dat ik de week soms te kort vind. Ik vind het moeilijk balans tussen al die dingen te vinden en wil ook mijn vriend niet tekort doen.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Hoeveel tijd in de week breng je samen door en hoeveel tijd apart? En plan je vaste dagen/avonden samen in of kijk je gewoon hoe het loopt?

En hoe is dat voor de mensen die samenwonen/gezin hebben, hebben die ook nog wel tijd alleen of gaat dan alle tijd in je gezin zitten? Zijn er ook mensen bij wie de partner juist meer of minder behoefte heeft om samen te zijn?
Hier is het soms ook een punt van discussie maar dat was vroeger meer dan nu. Wij wonen samen en vriend heeft iets meer behoefte aan 'eigen tijd' dan ik. Het is ook iemand met veel hobby's en hij vermaakt zich prima uren in de schuur frobelen etc. Gemiddeld heb ik 1 avondje per week voor mezelf nodig en hij een dag. Vind het nu prima zo. Hij heeft het nodig dus moet hij het doen!
Wij (wonen samen sinds een jaar) hebben allebei ongeveer evenveel behoefte aan eigen tijd, en het gaat altijd zoals het gaat. We hebben allebei "hobby" tijd zeg maar waardoor er eigenlijk elke week voor allebei wel een avondje vrij is, soms is dat meer en soms is dat twee weken niet zo. Maar voor ons werkt dat goed.

Ook als we allebei thuis zijn, dan sluit ik me soms op met een boek en hij soms met een computerspelletje en dan zien/spreken we elkaar twee uur later weer met een kopje thee.

Dus eigenlijk gaat het vanzelf goed, je leert elkaars behoeften natuurlijk ook gewoon kennen. Mijn ervaring is dat je ook als je samenwoon best gewoon even kan zeggen, en nu is deze kamer/verdieping/bad met minihamam van de Rituals :p van mij..
Ik zou een paar dagen/avonden per week een vriend over de vloer hebben meer dan genoeg vinden. Heb namelijk veel behoefte aan tijd voor mezelf en daaronder versta ik dus ook alleen in huis zijn.
Hoi,

Wij zijn getrouwd en hebben 1 kindje. Wij zijn beiden niet zo van de tijd voor onszelf. We zijn het liefst lekker samen. Hebben we altijd al gehad! Nu is het natuurlijk niet zo dat we elke minuut op elkaars lip zitten, maar dat loopt vanzelf. Je hebt een eigen huis, dus je doet hier en daar wat, etc.

Hij is overdag naar zijn werk, ik ben thuis met de kleine, dus heb de hele dag de tijd voor mezelf! (maar had liever dat mijn man er ook gezellig bij was... :-))

Als onze kleine op bed ligt gaan wij lekker samen tijdschriften lezen, lekker eten, samen in bad etc. En als we even lekker samen willen uit eten of zoiets brengen we ukkepuk bij oppas.

Vrienden etc. zijn meest gezamenlijk, dus wij doen eigenlijk alles samen. Vinden we allebei het prettigst. Maar dat moet je met elkaar overleggen en het met elkaar over eens zijn. Als jij tijd voor jezelf nodig hebt moet je dat aangeven. En ook hoe vaak je dat wilt.
...
Ik zou ook het liefst, zoals queenie, vaak samen zijn, de dagelijkse dingen samen doen. Maar ik studeer en wij zien elkaar alleen in het weekend. 's Ochtends (zaterdag en zondag) is hij bij zijn sport en dan blijft alleen de vrijdagmiddag/avond en zaterdag+zondagmiddag/avond over... en da's wel erg weinig om vriend+vriendinnen van thuisfront + familie te zien, dus dit is niet ideaal.... Maar het kan even niet anders. In de vakantie is het dan ook flink bijtanken!

Lijkt me heerlijk om samen te wonen.........
@-xxx-: Toen wij een relatie kregen ging het natuurlijk ook niet zo. In het jaar voor ons huwelijk waren we al wel heel erg veel bij elkaar, maar daarvoor was het ook vaak alleen in het weekend, en 1 keer door de week.

En ik hoop voor je dat je vriend er hetzelfde over denkt, want tja, als hij aangeeft wel tijd voor zichzelf nodig te hebben moet je hem die wel geven. Anders heb je kans dat het fout loopt.

Succes!
...
Ik ben getrouwd en we hebben een kind. Tijd voor onszelf hebben we zelden en dat is geen probleem hier.

Man gaat wel eens sporten in de avond en als ik een hele dag met zoontje ben geweest en hij was erg vervelend/ziek/huilerig, dan wil ik weleens bij mijn vriendin langs voor een kop thee of een uurtje in bad met een tijdschrift, maar dat is het dan wel.

We vinden het allebei prettig om samen te zijn en samen dingen te doen.
Ik heb behoorlijk wat tijd voor mezelf nodig. Daarom vind ik het ook heerlijk dat ik nu zwangerschapsverlof heb: twee dagen het hele huis voor mezelf alleen

Vriend heeft minder tijd voor zichzelf nodig en dat was wel eens lastig; zeker toen hij anderhalf jaar werkeloos thuis zat.
Ik ben ook graag alleen en mijn vriend ook (al lijkt hij er iets minder behoefte aan te hebben). Wij wonen nu nog niet samen, maar slapen wel heel vaak bij elkaar. Omdat ik onregelmatig werk, heb ik overdag soms tijd voor mezelf en mijn vriend soms 's avonds. Ook is het zo dat vriendlief en ik bvb wel bij elkaar slapen, maar dan pas aan het eind van avond langskomen. Wel herken ik het probleem om werk, sociale contacten, hobby's en vriend allemaal in een week te proppen, ik kom regelmatig tijd voor mezelf te kort...

Ik hoop dat wanneer we gaan samenwonen ik juist wat meer rust en tijd voor mezelf krijg. In het nieuwe huis heb ik mijn eigen kamertje en daarnaast kan ik ook 'tijd voor mezelf' hebben wanneer ik op de bank een boek lees en vriend bvb tv kijkt. Dan zijn wel wel samen, maar zit ik toch in mijn eigen 'wereldje'.
Die tijd voor mezelf gaat idd wel ten koste van sociale contacten, maar dat vind ik niet erg; heb een paar vriendinnen en dat vind ik genoeg. Wat werk betreft: werk expres drie dagen in de week (altijd gedaan) om die tijd voor mezelf te hebben.
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

Ik merk dat ik meer behoefte heb aan tijd voor mezelf dan mijn vriend en daar voel ik me soms schuldig over.

Ik zou het liefst 1 dag en een avond in de week voor vrienden hebben, dan nog een deel van de avond voor hobby en dan nog 2 keer in de week sporten.

Ik heb zelf ook niet de behoefte steeds samen naar vrienden te gaan, vind het echt fijn ook nog mijn eigen wereldje te hebben. Mijn vriend doet niet moeilijk over wat ik allemaal wil, maar het vervelende is dat ik me vaak schuldig voel omdat hij niet allemaal tijd voor zichzelf 'claimt'.

Moet zeggen dat het idee van gaan samenwonen en straks zelfs kind me soms kan beangstigen omdat ik me dan afvraag hoeveel tijd ik dan nog voor mezelf overhoud. Herkent iemand dat? Het is idd wel zo dat je met zijn 2-en ook nog 'in je eigen wereldje' kunt zitten.

Ik ben gewoon niet zo'n intensief-samendoen-mens, maar vind het wel fijn een relatie te hebben! Soms moeilijk te combineren alleen..
Ik heb ook redelijk wat tijdig nodig voor mezelf. Nu niet terzake, want lekker vrijgezel, maar uit ervaring. Avondje, dagje, weekendje, meer dagjes alleen...heerlijk!

En dat zoek ik uiteraard ook in mijn wellicht ooit nog eens te ontmoeten partner. Door een fulltimebaan gaat het e.e.a. ook ten koste van sociale contacten, maar net als Fleurtje heb ik daar zelf voor gekozen. Een paar echte vrienden waar ik graag in investeer, maar verder niet.
Ik ben nog niet zo heel lang samen met mijn vriend. Hij had vanaf het begin meer tijd voor zichzelf nodig dan ik. Hierdoor voelde hij zich wat sneller geclaimed en beklemd. Maar sinds ik verhuisd ben en me helemaal thuis voel in mijn nieuwe huisje heb ik ook meer behoefte aan tijd voor mezelf. Ik vind het heerlijk om naast het werken tijd voor mezelf te hebben om de dingen te doen die ik leuk vind. Het is nu veel beter verdeeld en we zien elkaar 1 x doordeweeks en de hele zaterdagavond + zondag.
Met tijd voor mezelf bedoel ik trouwens ook echt tijd voor mezelf, dus ook niet met vrienden....
Dit probleem hadden vriendje en ik ook. Wij hebben het niet gered, ik wilde te weinig water bij de wijn doen en hij ook. Het is nu uit, jammer, maar wel beter zo... :(

In ieder geval is het wel handig dat je een vaste avond samen plant. En probeer hem licht te stimuleren om iets voor zichzelf te doen. Misschien heeft hij een hobby waar jij helemaal niets aan vindt. Prima, lekker in zijn uppie doen. En da's ook niet meer dan normaal, gezond voor een volwassen man.
quote:fleurtje schreef op 18 augustus 2008 @ 14:10:

Met tijd voor mezelf bedoel ik trouwens ook echt tijd voor mezelf, dus ook niet met vrienden....Hoe kun je tijd voor jezelf hebben als je kinderen hebt? Lijkt me dat je dan helemaal geen persoonlijke ruimte/tijd meer hebt.
quote:elninjoo schreef op 18 augustus 2008 @ 16:04:

[...]

Hoe kun je tijd voor jezelf hebben als je kinderen hebt? Lijkt me dat je dan helemaal geen persoonlijke ruimte/tijd meer hebt.Kind slaap 's middags! En, en dat verbaast me ook van mezelf: samen met kind, zie ik toch wel als tijd voor mezelf. Misschien omdat zij een ander soort aandacht vraagt dan een volwassene.... Maar wat ik al zei: vind het heerlijk dat ik nu twee dagen in mijn eentje ben, nu ik verlof heb. Ben daarom ook expres zes weken, ipv vier weken, vantevoren gestopt met werken.
quote:fleurtje schreef op 18 augustus 2008 @ 16:06:

[...]

Kind slaap 's middags! En, en dat verbaast me ook van mezelf: samen met kind, zie ik toch wel als tijd voor mezelf. Misschien omdat zij een ander soort aandacht vraagt dan een volwassene.... Maar wat ik al zei: vind het heerlijk dat ik nu twee dagen in mijn eentje ben, nu ik verlof heb. Ben daarom ook expres zes weken, ipv vier weken, vantevoren gestopt met werken.Dat vind ik best knap. Een volwassen partner kun je op 'n gegeven moment nog zeggen, nu heb ik ff rust nodig en die laat je met rust als je een boek gaat zitten lezen. Kinderen zullen daar iets minder (ofwel geen ) rekening mee houden denk ik dan weer.
Mijn zoontje slaapt van 12 tot 3, dan heb ik even 'rust'. En hij gaat om 7 uur naar bed, dus hebben man en ik de hele avond lekker voor ons zelf. Lekker samen relaxen in bad met hapjes! Mmm, heerlijk is dat!
...
Ik heb niet zo heel veel tijd voor mijzelf nodig. Soms vind ik het wel fijn om een beetje dingen in mijn eentje te doen zoals wandelen met de hond maar eigenlijk ben ik meer een samen mens. Mijn vriendje daarentegen heeft wel veel tijd voor zichzelf en dan met name voor zijn hobby's nodig. Hij is gemiddeld twee avonden per week en gemiddeld 2 dagen per maand weg.

Aan het begin vond ik dat niet zo leuk maar nu kan ik er wel mee leven. Als hij er niet is dan ga ik iets voor mijzelf doen en in die zin heb ik dus ook meer tijd voor mijzelf.

Ik denk dat je je niet schuldig hoeft te voelen naar je vriend toe. Ik 'claim' misschien niet echt tijd voor mijzelf maar ik krijg het wel aangezien ik vaak genoeg alleen ben als vriendlief de hort op is, dus wellicht dat jouw vriend het ook prima vind zo.

Als je daaraan twijfelt kun je er natuurlijk altijd even naar informeren.
Voor mij is het eenvoudig: tijd samen met mijn partner is de leukste tijd voor mezelf. Ik ervaar het samenzijn met mijn man dus niet als tijd die ik 'niet voor mezelf' heb, integendeel. Mijn man is daarin hetzelfde als ik, dus dat komt goed uit

Maar als je vraag is: hoeveel doe je alleen, dan zit het zo:

- vier dagen in de week van 7 tot 18 uur ben ik alleen wegens werk van mij en/of mijn man;

- gedurende ongeveer de helft van het jaar ga ik 1 avond in de week cursus volgen

- een keer per twee weken ongeveer doe ik een vrijdag- of zaterdagmiddag iets alleen (shoppen, op stap voor mijn hobby...).

- alle hobby's van mijn man kan hij thuis doen, dus is hij bijna nooit weg na het werk of in het weekend.

Eigenlijk doen we heel veel dingen samen omdat we enorm van elkaars gezelschap genieten en er veel dingen zijn die we allebei leuk vinden.
quote:elninjoo schreef op 18 augustus 2008 @ 16:04:

[...]

Hoe kun je tijd voor jezelf hebben als je kinderen hebt? Lijkt me dat je dan helemaal geen persoonlijke ruimte/tijd meer hebt.Dat is een kwestie van prioriteiten stellen en organiseren. Er loopt hier een bovenmodaal aantal kinderen rond en wij hebben allebei tijd en ruimte, zowel voor onszelf als voor elkaar.
@Wuiles: goed dat jullie dat zo organiseren! Hoe doen jullie dat? Vraag me namelijk serieus af of ik dat ooit zou kunnen, en daarom krijg ik ook een benauwd gevoel bij een gezin stichten (terwijl het me ook trekt!).

@Reiger: klinkt goed!

@Mararoulette: goed te horen dat jullie, ondanks dat jullie behoeften aan tijd alleen verschilt, wel een goede weg hebben gevonden en jij je prima vermaakt. Helpt me wel me minder schuldig te voelen!

@fleurtje: hoe zorgde jij dan bv voor tijd alleen toen je partner werkloos was? heb je toen veel concessies gedaan of kon je toch wat tijd voor jezelf alleen reserveren?

@Guinnevere: jammer te lezen dat jullie het niet gered hebben, maar zo te lezen heb je daar wel vrede mee. Ik kan me dus goed voorstellen dat je over bepaalde zaken beter geen concessies kan doen omdat je dan echt jezelf tekort doet. Ik merk dus dat ik strontsjagerijnig word als ik niet voldoende tijd helemaal alleen of alleen met mijn vriendinnen ben. Ik wou dat ik ook kon zeggen dat ik alles met hem samen zou willen doen, maar voel dat niet zo. Een vast moment samen inplannen is wel een goed idee trouwens!

@Halvemaan: jouw leven klinkt ook erg druk! Jij gaat dus bijna samenwonen? Goed zeg, dat je dan je eigen kamertje hebt! Ik zit daar dus nu al over te piekeren..mijn vriend wil sneller samenwonen dan ik. Ik zit vooral te denken aan hoe ik toch, als we samen zouden wonen, voldoende vrijheid en ruimte voor mezelf kan houden. Vooral afspreken met vriendinnen lijkt me dan zo lastig (als ik ze alleen wil zien), kan hem toch niet vragen het huis uit te gaan 1 keer in de week (in die frequentie zie ik mijn vriendinnen nu dus)? Een apart kamertje zou wel een oplossing kunnen zijn, maar toch..Hoe zie jij dat?

De anderen ook bedankt voor de reacties.
quote:balanszoeker schreef op 18 augustus 2008 @ 21:29:

@Wuiles: goed dat jullie dat zo organiseren! Hoe doen jullie dat? Vraag me namelijk serieus af of ik dat ooit zou kunnen, en daarom krijg ik ook een benauwd gevoel bij een gezin stichten (terwijl het me ook trekt!). Wat wil je weten? Om te beginnen hebben we allebei een meer dan fulltime baan. Boodschappen doen, schoonmaken en een deel van de administratie hebben we dus uitbesteed en we hebben goede en flexibele oppas. Verder besteden we weinig tijd aan TV en ruzie maken. We hebben allebei twee vaste avonden per week alleen en twee avonden samen. Daarnaast gaan we tweemaal per jaar een week samen op vakantie. Niet iedereen zal dat voldoende vinden maar voor ons (en de kinderen) werkt het prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven