Ik stel me niet genoeg open volgens mijn vriend/date
dinsdag 22 april 2025 om 11:54
Ik ben eigenlijk altijd wel een vrij gesloten persoon geweest van mijzelf, echter zodra ik iemand goed ken dan durf ik mij echt wel bloot te stellen. Echter heb ik wel een voorkeur aan personen waaraan ik mijn blootstel, zo zal ik me niet snel blootstellen aan mijn moeder maar wel weer aan mijn tweelingzus.
Ik heb ook de laatste jaren gewoon veel meegemaakt, het sterven van mijn vader die ik letterlijk heb zien neervallen. Zelfmoord van de schoonmoeder van mijn broer, waar ik bij was toen de politie voor de deur stond en ze het nieuws kwamen brengen. Het geschreeuw van mijn schoonzus die toen door merg en been ging.
Ik merkte dat ik met name op de schoonheidsopleiding me volledig in mijn schulp kroop, omdat ik me er niet 'thuis voelde'. Specifieke dames waren gewoon ontzettend gemeen en vernederde me waar ik bij stond. Dat veranderde wel in het laatste jaar, toen ik verplicht op stage moest gaan met een van de dames die dat deed. Die kreeg toen ook een andere kijk op me, toen ze me goed leerde kennen.
Daarna ging ik met een andere opleiding verder en helaas stierf toen mijn vader plotseling in het eerste jaar. Dat is nu 12 jaar geleden, sinds die tijd ben ik eigenlijk altijd aan huis gekluisterd geweest voor mijn moeder. Ik heb van mijn 21e tot aan mijn 30e eigenlijk na mijn gevoel niet echt geleefd....Ik maakte mijn opleiding af (na een horror stage, waar ze me ook vernederde) en ging werken.
Relaties...nee daar dacht ik niet aan...ik woog 110kg zowat met een lengte van 1.54m...ik voelde me absoluut niet aantrekkelijk voor mannen. Wie wilde mij nu zo??? Dat heb ik altijd gedacht. Ik leerde iemand kennen via een datingsite en ik weet nog exact de datum dat mijn knop omging om af te vallen..13 juni 2020. Ik viel eerst 15kg af voordat ik durfde af te spreken met hem.
Hij heeft me ook ontmaagd...letterlijk op mijn 30e, ik schaamde me er ontzettend voor. Achteraf gezien vonden mannen waarmee ik sprak dat altijd wel heel bijzonder mooi, dat ik nog maagd was op die leeftijd. Met hem is het overigens helemaal niks geworden en dat vond ik ook prima.
Nu een dikke 4 jaar later en na 45kg afgevallen te zijn + borstverkleining en een buikwandcorrectie, heb ik iemand ontmoet waar ik oprecht gek op ben. Deze man is 37 jaar (ik ben 34 jaar), hij werkt in de geestelijke gezondheid zorg en heeft zelf ook wel een rugzakje. Ik vind dat absoluut niet erg, hij is lief, grappig, zorgt ook echt, geef mij rust en hij is doortastend. Wij hebben dezelfde idealen en dromen (samen naar het buitenland en een B&B starten + trouwlocatie).
Ik woon nog thuis....door de woningmarkt is het voor mij ondanks mijn goede baan iets te vinden. Huren is ook soms onmogelijk, omdat ik een hond heb en die wordt bijna overal geweerd. Ik sta niet lang genoeg ingeschreven om via die weg iets te krijgen, wat ontzettend frustrerend is. Dit betekend dat ik hem ook vrij weinig zie, hij wilt niet bij mij blijven slapen en dat snap ik. Echter wij wonen niet om de hoek van elkaar (40 min rijden enkele reis) en ik begin om 08:00 uur met werken. Ik zou dan door de weeks kei vroeg op moeten staan, hond naar huis brengen en dan gaan werken, als ik bij hem wil blijven slapen. Daarnaast werk hij gewoon kei veel, 50 a 60 uur hij doet naast zijn werk ook nog in de horeca meehelpen. Super en ik steun hem daar ook in, maar zeker het is soms wel vervelend omdat we elkaar al zo weinig zien.
Dus we zien elkaar meestal 1 a 2x per week, dat heeft ook zijn charme maar ook wel zijn frustratie. Eigenlijk zou ik hem vaker willen zien en hij mij ook, maar we werken nu toe aan onze vakantie. 10 dagen lang lekker met zijn tweeën, hier kijk ik ook echt naar uit. Afgelopen weekend zijn weg samen een nacht weg geweest en toen hadden we ook weer gesprekken.
Hier in kwam dus naar voren dat hij vind dat ik me niet genoeg open stel en waarom dat is. Ik kan alleen bedenken en dat zei ik hem ook, dat ik 'bang ben' om mijn emoties te tonen, maar ook bang ben voor de reactie. Ik wil niet overkomen als een zeikerd, iemand die altijd iets heeft ect. ect. Ik wil hem daar niet mee belasten, terwijl hij juist wilt dat ik het hem zeg.
Ik heb ook altijd een bepaalde minderwaardigheid gevoeld, nu ook wel weer. 'Waarom valt hij op mij? Ik ben toch helemaal niet zo leuk??', 'Vind hij mij naar de vakantie ook nog leuk'?, ik denk continue in een bepaalde negatieve zijn maar ook wel weer 'Nee, waarom zou hij dan op vakantie met mij gaan als hij me niet leuk zou vinden'. Ik zoek eigenlijk een bevestiging, maar andersom wilt hij dat ook. Hij gaf aan dat hij moeilijk om kan gaan met complimenten en ook de bevestiging nodig heeft dat iemand hem leuk vindt.
Hij heeft een vervelende relatie achter de rug (toxisch) en ik wil dat absooooluut niet zijn, zo zie ik mij ook niet als persoon om toxisch ze zijn. Ik wil hem op handen dragen, dat meen ik oprecht en me open stellen.
Ik weet alleen soms niet hoe ik dat moet doen...ook met gesprekken met de whatsapp merk ik dat ik bellen maar ook hem zien veel makkelijk communiceer, dan die vervelend whatsapp. Dat weet hij overigens...maar ook als ik iets vervelends meemaak of er is iets, ik wil hem dat liever in het echt vertellen dan via een app.
Hoe stel je je nu echt open? zijn daar tips voor...of herkend iemand dit?
Ik heb ook de laatste jaren gewoon veel meegemaakt, het sterven van mijn vader die ik letterlijk heb zien neervallen. Zelfmoord van de schoonmoeder van mijn broer, waar ik bij was toen de politie voor de deur stond en ze het nieuws kwamen brengen. Het geschreeuw van mijn schoonzus die toen door merg en been ging.
Ik merkte dat ik met name op de schoonheidsopleiding me volledig in mijn schulp kroop, omdat ik me er niet 'thuis voelde'. Specifieke dames waren gewoon ontzettend gemeen en vernederde me waar ik bij stond. Dat veranderde wel in het laatste jaar, toen ik verplicht op stage moest gaan met een van de dames die dat deed. Die kreeg toen ook een andere kijk op me, toen ze me goed leerde kennen.
Daarna ging ik met een andere opleiding verder en helaas stierf toen mijn vader plotseling in het eerste jaar. Dat is nu 12 jaar geleden, sinds die tijd ben ik eigenlijk altijd aan huis gekluisterd geweest voor mijn moeder. Ik heb van mijn 21e tot aan mijn 30e eigenlijk na mijn gevoel niet echt geleefd....Ik maakte mijn opleiding af (na een horror stage, waar ze me ook vernederde) en ging werken.
Relaties...nee daar dacht ik niet aan...ik woog 110kg zowat met een lengte van 1.54m...ik voelde me absoluut niet aantrekkelijk voor mannen. Wie wilde mij nu zo??? Dat heb ik altijd gedacht. Ik leerde iemand kennen via een datingsite en ik weet nog exact de datum dat mijn knop omging om af te vallen..13 juni 2020. Ik viel eerst 15kg af voordat ik durfde af te spreken met hem.
Hij heeft me ook ontmaagd...letterlijk op mijn 30e, ik schaamde me er ontzettend voor. Achteraf gezien vonden mannen waarmee ik sprak dat altijd wel heel bijzonder mooi, dat ik nog maagd was op die leeftijd. Met hem is het overigens helemaal niks geworden en dat vond ik ook prima.
Nu een dikke 4 jaar later en na 45kg afgevallen te zijn + borstverkleining en een buikwandcorrectie, heb ik iemand ontmoet waar ik oprecht gek op ben. Deze man is 37 jaar (ik ben 34 jaar), hij werkt in de geestelijke gezondheid zorg en heeft zelf ook wel een rugzakje. Ik vind dat absoluut niet erg, hij is lief, grappig, zorgt ook echt, geef mij rust en hij is doortastend. Wij hebben dezelfde idealen en dromen (samen naar het buitenland en een B&B starten + trouwlocatie).
Ik woon nog thuis....door de woningmarkt is het voor mij ondanks mijn goede baan iets te vinden. Huren is ook soms onmogelijk, omdat ik een hond heb en die wordt bijna overal geweerd. Ik sta niet lang genoeg ingeschreven om via die weg iets te krijgen, wat ontzettend frustrerend is. Dit betekend dat ik hem ook vrij weinig zie, hij wilt niet bij mij blijven slapen en dat snap ik. Echter wij wonen niet om de hoek van elkaar (40 min rijden enkele reis) en ik begin om 08:00 uur met werken. Ik zou dan door de weeks kei vroeg op moeten staan, hond naar huis brengen en dan gaan werken, als ik bij hem wil blijven slapen. Daarnaast werk hij gewoon kei veel, 50 a 60 uur hij doet naast zijn werk ook nog in de horeca meehelpen. Super en ik steun hem daar ook in, maar zeker het is soms wel vervelend omdat we elkaar al zo weinig zien.
Dus we zien elkaar meestal 1 a 2x per week, dat heeft ook zijn charme maar ook wel zijn frustratie. Eigenlijk zou ik hem vaker willen zien en hij mij ook, maar we werken nu toe aan onze vakantie. 10 dagen lang lekker met zijn tweeën, hier kijk ik ook echt naar uit. Afgelopen weekend zijn weg samen een nacht weg geweest en toen hadden we ook weer gesprekken.
Hier in kwam dus naar voren dat hij vind dat ik me niet genoeg open stel en waarom dat is. Ik kan alleen bedenken en dat zei ik hem ook, dat ik 'bang ben' om mijn emoties te tonen, maar ook bang ben voor de reactie. Ik wil niet overkomen als een zeikerd, iemand die altijd iets heeft ect. ect. Ik wil hem daar niet mee belasten, terwijl hij juist wilt dat ik het hem zeg.
Ik heb ook altijd een bepaalde minderwaardigheid gevoeld, nu ook wel weer. 'Waarom valt hij op mij? Ik ben toch helemaal niet zo leuk??', 'Vind hij mij naar de vakantie ook nog leuk'?, ik denk continue in een bepaalde negatieve zijn maar ook wel weer 'Nee, waarom zou hij dan op vakantie met mij gaan als hij me niet leuk zou vinden'. Ik zoek eigenlijk een bevestiging, maar andersom wilt hij dat ook. Hij gaf aan dat hij moeilijk om kan gaan met complimenten en ook de bevestiging nodig heeft dat iemand hem leuk vindt.
Hij heeft een vervelende relatie achter de rug (toxisch) en ik wil dat absooooluut niet zijn, zo zie ik mij ook niet als persoon om toxisch ze zijn. Ik wil hem op handen dragen, dat meen ik oprecht en me open stellen.
Ik weet alleen soms niet hoe ik dat moet doen...ook met gesprekken met de whatsapp merk ik dat ik bellen maar ook hem zien veel makkelijk communiceer, dan die vervelend whatsapp. Dat weet hij overigens...maar ook als ik iets vervelends meemaak of er is iets, ik wil hem dat liever in het echt vertellen dan via een app.
Hoe stel je je nu echt open? zijn daar tips voor...of herkend iemand dit?
dinsdag 22 april 2025 om 21:12
Maakt dat echt veel uit? TS is zich nu aan het ontplooien, is afgevallen, is aan het daten. Goede stappen als je het mij vraagt. En dan bedoel ik niet dat iedereen moet daten, maar het hele plaatje geeft aan dat TS zich aan het ontwikkelen is. Ook het gegeven dat ze aan zelfreflectie doet, is positief.NomenNesci0 schreef: ↑22-04-2025 20:42Iemand die tussen 20 en 30 jaar blijkbaar nauwelijks een sociaal leven had, omdat ze zich in haar moeders huis opsloot, kun je echt wel objectief beoordelen als een afwijkend levenspad.
dinsdag 22 april 2025 om 21:16
Allereerst; je bent goed bezig als ik het zo lees. Mijn complimenten. Je spreidt je vleugels en dat kan wat onwennig zijn. Zowel voor jou als je omgeving, met name je moeder.Plasticss schreef: ↑22-04-2025 19:45Ik denk inderdaad dat hij bedoelt dat ik me vaak niet echt uitspreek met wat ik denk. Of dat ik dingen gewoon niet deel omdat ze in mijn ogen niet relevant zijn.
Ik heb een paar weken geleden ruzie gehad met mijn moeder. Mijn moeder 'claimt' mij en ze realiseert zich steeds meer dat ik uit huis ga. Ze gunt het me maar kan enorm tweestrijdig reageren als ik bijv. Een weekens bij hem ben geweest. Ze kan dan enorm nukkig zijn als ik thuis kom. Ik heb haar er toen op aan gesproken ect. Ect.
Ik heb toen nachten doordat slecht geslapen, uiteindelijk deelde ik dat met hem. Hij zei waarom ik hem niet gebeld heb en dat eerder had gedeeld. Ja ik vind dat dan geen big deal omdat ik ook niet hem ermee wil lastig vallen.
Maar ik ben ook heeeeeel erg meegaand, ik spreek me soms niet uit wat ik echt daadwerkelijk wil. Hij wilt graag weten wat ik maar dan ook ik echt wil, niet waar iemand anders wil of hij.
Dat met name
En ook jezelf uiten en openstellen is een proces, dat kun je ook niet ineens perfect als dat al bestaat. Je maakt al best een stap door dit met hem te delen, jammer dat hij er op focust dat je dat niet eerder hebt gedaan.
Feedback is goed maar ik hoop ook dat hij je een beetje ruimte geeft om je in je eigen tempo te ontwikkelen.
Het is wellicht goed om aan de slag te gaan met je overtuiging dat je anderen lastigvalt als je iets deelt; op dat narratieve valt heel war af te dingen. Misschien kun je dat eens met hem bespreken.
dinsdag 22 april 2025 om 22:52
Niemand verplicht je vervelende zaken te melden via whatsapp, je kunt prima met je vriend afspreken dat je dat niet doet. Ik lat nu ruim 7 jaar en bespreek stomme dingen ook niet via wa, zeker niet als het een ding tussen ons betreft, dat kan prima wachten tot we elkaar in het weekend weer zien.
Hoe stel je je open... tja. Wil jij jezelf openstellen? Heb jij de behoefte om hem te vertellen wat je bezighoudt, hoe je je voelt? Heb je de behoefte om hem te delen in de ruzie met je moeder, zit je te wachten op zijn feedback over lastige zaken? Als je al deze vragen met "nee" beantwoord dan kan ik niet anders concluderen dan dat jullie niet bij elkaar passen.
Als je je wél heel graag open zou willen stellen dan is er geen andere oplossing dan het gewoon doen. Niet bang zijn hem te belasten met lastige zaken, je mág je levenspartner namelijk belasten met lastige zaken en hij wil dat zelf ook geeft hij aan. Ga het oefenen, ga in de loop van de week een lijstje maken met dingen die je hem wil vertellen over jezelf, kleine dingen, dingen die op het werk gebeuren, hoe je je daarbij voelde enz. Neem daar ook echt samen even de tijd voor, spreek de week lekker door met alles dat erbij hoort.
En verder ben ik het ermee eens dat je actief mee mag doen in je relatie als het om organisatiedingetjes en beslisdingen gaat. Dus vertel hem wat je graag eet, waar je graag naartoe gaat, wat je eigenlijk niet zo heel leuk vindt en wat al een hele tijd op je wensenlijst staat. Ikzelf ga helemaal niet lekker op "ik weet het niet, het maakt me niet uit, beslis jij maar, ik vind alles goed", zo'n partner hoef ik niet want dan moet ik altijd alles bedenken en daar heb ik geen zin in.
Ik denk dat je al een heel eind komt als je dit gaat proberen. Vraag hem desnoods of hij je hiermee wil helpen omdat je het best een beetje lastig vindt allemaal.
Als hij voor jou gaat snapt hij dat waarschijnlijk best wel.
.
dinsdag 22 april 2025 om 22:54
Ja, maar daar is alles dan ook wel mee gezegd. Afwijkend, misschien. Maar niet onderontwikkeld. Op het gebied van de mantelzorg zelfs voorlopend op veel leeftijdsgenoten, zo te lezen.NomenNesci0 schreef: ↑22-04-2025 20:42Iemand die tussen 20 en 30 jaar blijkbaar nauwelijks een sociaal leven had, omdat ze zich in haar moeders huis opsloot, kun je echt wel objectief beoordelen als een afwijkend levenspad.
pina wijzigde dit bericht op 22-04-2025 22:55
10.92% gewijzigd
dinsdag 22 april 2025 om 22:54
Heb even de reacties door gelezen, laat ik even voorop stellen dat ik echt niet als een kluizenaar heb geleefd. Ik ging er echt wel op uit maar zonderde me zeker wel af van sociale contacten.
Zeker ik begrijp dat ik in die zin achterloop op andere mensen van mijn leeftijd. Echter is dat ook het ideale beeld van onze maatschappij...met die leeftijd huisje, boompje en beestje.
Ik heb me zeker sinds mijn 29e tot nu behoorlijk ontwikkeld en heb veel 'ingehaald'. Ik heb net aan de telefoon gehangen met hem en aangegeven en gezegd wat ik mijn zus nog net heb besproken en dat ik haar ook vroeg hoe je met een POH-GGZ in gesprek komt en dat ik die stap ook ga zetten. Hij vond dat goed van me. Hij heeft daar zelf ook in gewerkt maar ik zei meteen dat ik gewoon met iemand wil praten die volledig van me afsta.
Dus dat ga ik nu sowieso doen. We hebben nog over de vakantie gepraat en ook zeker aangeven wat IK leuk vind en wil.
Dat vele werken van hem is ook een bepaalde coping vanuit hem. Dat nog aan mijn zus voorgelegd en die zit ook in dat werkveld en zij zegt ook 'hij is rete onzeker en stort zich daarom maar op iets wat hem zekerheid bied en dat is werk'.
Zeker ik begrijp dat ik in die zin achterloop op andere mensen van mijn leeftijd. Echter is dat ook het ideale beeld van onze maatschappij...met die leeftijd huisje, boompje en beestje.
Ik heb me zeker sinds mijn 29e tot nu behoorlijk ontwikkeld en heb veel 'ingehaald'. Ik heb net aan de telefoon gehangen met hem en aangegeven en gezegd wat ik mijn zus nog net heb besproken en dat ik haar ook vroeg hoe je met een POH-GGZ in gesprek komt en dat ik die stap ook ga zetten. Hij vond dat goed van me. Hij heeft daar zelf ook in gewerkt maar ik zei meteen dat ik gewoon met iemand wil praten die volledig van me afsta.
Dus dat ga ik nu sowieso doen. We hebben nog over de vakantie gepraat en ook zeker aangeven wat IK leuk vind en wil.
Dat vele werken van hem is ook een bepaalde coping vanuit hem. Dat nog aan mijn zus voorgelegd en die zit ook in dat werkveld en zij zegt ook 'hij is rete onzeker en stort zich daarom maar op iets wat hem zekerheid bied en dat is werk'.
dinsdag 22 april 2025 om 23:02
Dankje, echt een reactie waarmee ik iets kan. Zeker het lijstje is heel erg slim om dat in ieder geval te noteren en ja ik wil juist alles met hem delen. Ik heb met hem dingen gedeeld die andere niet eens weten. Ik voel me ontzettend rustig bij hem, heb ik hem ook gezegd. Als ik bij hem bent, bij hem thuis heb ik rust en voel ik me veilig.Rooss4.0 schreef: ↑22-04-2025 22:52Niemand verplicht je vervelende zaken te melden via whatsapp, je kunt prima met je vriend afspreken dat je dat niet doet. Ik lat nu ruim 7 jaar en bespreek stomme dingen ook niet via wa, zeker niet als het een ding tussen ons betreft, dat kan prima wachten tot we elkaar in het weekend weer zien.
Hoe stel je je open... tja. Wil jij jezelf openstellen? Heb jij de behoefte om hem te vertellen wat je bezighoudt, hoe je je voelt? Heb je de behoefte om hem te delen in de ruzie met je moeder, zit je te wachten op zijn feedback over lastige zaken? Als je al deze vragen met "nee" beantwoord dan kan ik niet anders concluderen dan dat jullie niet bij elkaar passen.
Als je je wél heel graag open zou willen stellen dan is er geen andere oplossing dan het gewoon doen. Niet bang zijn hem te belasten met lastige zaken, je mág je levenspartner namelijk belasten met lastige zaken en hij wil dat zelf ook geeft hij aan. Ga het oefenen, ga in de loop van de week een lijstje maken met dingen die je hem wil vertellen over jezelf, kleine dingen, dingen die op het werk gebeuren, hoe je je daarbij voelde enz. Neem daar ook echt samen even de tijd voor, spreek de week lekker door met alles dat erbij hoort.
En verder ben ik het ermee eens dat je actief mee mag doen in je relatie als het om organisatiedingetjes en beslisdingen gaat. Dus vertel hem wat je graag eet, waar je graag naartoe gaat, wat je eigenlijk niet zo heel leuk vindt en wat al een hele tijd op je wensenlijst staat. Ikzelf ga helemaal niet lekker op "ik weet het niet, het maakt me niet uit, beslis jij maar, ik vind alles goed", zo'n partner hoef ik niet want dan moet ik altijd alles bedenken en daar heb ik geen zin in.
Ik denk dat je al een heel eind komt als je dit gaat proberen. Vraag hem desnoods of hij je hiermee wil helpen omdat je het best een beetje lastig vindt allemaal.
Als hij voor jou gaat snapt hij dat waarschijnlijk best wel.
Ik moet gewoon meer leren echt dingen te delen en te zeggen wat IK wil. Net nog gedaan met de vakantie bespreken en ik merk dat ik daar goed op ga, maar hij ook

Hiervoor ga ik wel hulp zoeken, ook aangegeven net. Ook aan mijn zus hoe ik dit doe, donderdag werk ik in de huisartsenpraktijk en dan ga ik dat regelen.
dinsdag 22 april 2025 om 23:05
Nee daarom heb ik ook gezegd net tegen hem ik wil met iemand praten die volledig van mij afstaat. Die ik niet ken, hij is niet mijn therapeut. Hij wilt dat absoluut niet zijn van mij en ik wil niet dat hij dat doet.
plasticss wijzigde dit bericht op 22-04-2025 23:06
4.57% gewijzigd
dinsdag 22 april 2025 om 23:05
Fijn dat je met je zus kunt sparren maar ik wil je wel aanraden voorzichtig te zijn met aannames, ook als ze van je zus komen. Ik denk namelijk niet dat zij kan weten hoe hij precies in elkaar steekt en dat hij vanuit onzekerheid handelt en reageert. Laten we wel wezen, je kent deze man net en je zus kent hem nog minder goed.
Je mag het gewoon ter kennisgeving aannemen maar je hoeft er niet naar te handelen.
.
dinsdag 22 april 2025 om 23:08
dinsdag 22 april 2025 om 23:08
O nee dat ga ik ook niet doenRooss4.0 schreef: ↑22-04-2025 23:05Fijn dat je met je zus kunt sparren maar ik wil je wel aanraden voorzichtig te zijn met aannames, ook als ze van je zus komen. Ik denk namelijk niet dat zij kan weten hoe hij precies in elkaar steekt en dat hij vanuit onzekerheid handelt en reageert. Laten we wel wezen, je kent deze man net en je zus kent hem nog minder goed.
Je mag het gewoon ter kennisgeving aannemen maar je hoeft er niet naar te handelen.

dinsdag 22 april 2025 om 23:20
Ik denk dat je er vooral baat bij zal hebben om aan je onzekerheid en zelfvertrouwen te werken. Wellicht kunnen boeken lezen met dit thema hierover, je helpen. De bibliotheek heeft veel boeken over hoe jezelf meer te openen. Anders naar jezelf te leren kijken, anders over jezelf denken.
Als je dat gaat omvormen en je het gevoel gaat krijgen dat je er wel mag zijn dan ga je je anders voelen en meer van binnenuit praten, vrijer.
Wat je misschien ook zou kunnen helpen is schema therapie. Daar leer je kijken naar de bestaande denkpatronen in je hoofd en hoe je dit kunt omvormen.
Schematherapie kan in overleg met psycholoog geregeld worden.
Als je dat gaat omvormen en je het gevoel gaat krijgen dat je er wel mag zijn dan ga je je anders voelen en meer van binnenuit praten, vrijer.
Wat je misschien ook zou kunnen helpen is schema therapie. Daar leer je kijken naar de bestaande denkpatronen in je hoofd en hoe je dit kunt omvormen.
woensdag 23 april 2025 om 04:01
Lieverd, laat je alsjeblieft niet aankletsen hier dat je achterloopt in je ontwikkeling. Ieders pad is anders, je hebt nogal wat voor je kiezen gehad in je twintiger jaren en dat vormt je tot wie je nu bent, en dat is volgens mij een hartstikke zelfbewust, zelfstandige, krachtige vrouw
Het klinkt alsof je een lieve, veilige, warme man gevonden hebt
3 maanden is nog pril en geloof me, het wordt makkelijker als die basis van veiligheid en respect voor elkaar er is. Dat betekent niet dat je niet allebei zult moeten werken aan bepaalde patronen, maar hoe beter je elkaar leert kennen en hoe meer je elkaar ziet, hoe beter je ingespeeld raakt op elkaars behoeften.
Met mijn man was het vanaf het begin aan vertrouwd en veilig (en opwindend en fijn en alles wat bij een nieuwe relatie hoort
), en toch speelde er bij mij ook onzekerheid en oude wonden (vindt hij me wel echt leuk genoeg, als ik mijn behoeften uitspreek ben ik een zeikerd). Andersom heeft hij ook moeten leren zich meer uit te spreken. We zijn allebei conflictvermijdend en hebben ook echt geleerd om aan te geven als ons iets dwarszit.
Goed dat je externe hulp inschakelt om hiermee aan de slag te gaan. Dit heb ik ook gedaan het eerste jaar van onze relatie en het was gewoon heel fijn om met een buitenstaander te kunnen praten over mijn gedachten en gevoelens en bepaalde patronen onder de loep te nemen.

Het klinkt alsof je een lieve, veilige, warme man gevonden hebt

Met mijn man was het vanaf het begin aan vertrouwd en veilig (en opwindend en fijn en alles wat bij een nieuwe relatie hoort

Goed dat je externe hulp inschakelt om hiermee aan de slag te gaan. Dit heb ik ook gedaan het eerste jaar van onze relatie en het was gewoon heel fijn om met een buitenstaander te kunnen praten over mijn gedachten en gevoelens en bepaalde patronen onder de loep te nemen.
woensdag 23 april 2025 om 06:52
Jullie zijn nog maar aan het daten en aan het uitzoeken of jullie bij elkaar passen. Vooral als jullie elkaar niet zo veel zien kan dat enkele maanden duren.
Als jij gewoon jezelf bent en hij vindt dat jij je niet genoeg open stelt is dat alvast een punt waarop jullie niet matchen.
Tijd zal raad geven.
Als jij gewoon jezelf bent en hij vindt dat jij je niet genoeg open stelt is dat alvast een punt waarop jullie niet matchen.
Tijd zal raad geven.
woensdag 23 april 2025 om 07:50
Verbinder schreef: ↑22-04-2025 23:20Ik denk dat je er vooral baat bij zal hebben om aan je onzekerheid en zelfvertrouwen te werken. Wellicht kunnen boeken lezen met dit thema hierover, je helpen. De bibliotheek heeft veel boeken over hoe jezelf meer te openen. Anders naar jezelf te leren kijken, anders over jezelf denken.
Ik ben nu voornamelijk ook podcast er over aan het luisteren, wat me ook erg goed doet. Boeken heb ik nog niet aan gedacht, maar zeker iets wat ik wel meeneem.
woensdag 23 april 2025 om 08:01
Dankje, ergens hebben ze echt wel gelijk in het achterlopen. Ik ben gewoon laat met dingen begonnen door de gebeurtenissen en een negatief zelfbeeld die ik heel erg had toen ik dus zwaarder was. Ik had altijd het idee dat niemand mij zag staan toen ik 110kg woog, onzin achteraf gezien. Alleen zat ik toen zo erg in die bubbel en kon mijzelf nog niet eens zien in de reflectie van een raam. Nu ik voor de samenleving eigenlijk een normaal gewicht lichaam en gewicht heb, komt het ook hard binnen dat mensen me nu wel ineens zien staan.fromfebruary schreef: ↑23-04-2025 04:01Lieverd, laat je alsjeblieft niet aankletsen hier dat je achterloopt in je ontwikkeling. Ieders pad is anders, je hebt nogal wat voor je kiezen gehad in je twintiger jaren en dat vormt je tot wie je nu bent, en dat is volgens mij een hartstikke zelfbewust, zelfstandige, krachtige vrouw![]()
Het klinkt alsof je een lieve, veilige, warme man gevonden hebt3 maanden is nog pril en geloof me, het wordt makkelijker als die basis van veiligheid en respect voor elkaar er is. Dat betekent niet dat je niet allebei zult moeten werken aan bepaalde patronen, maar hoe beter je elkaar leert kennen en hoe meer je elkaar ziet, hoe beter je ingespeeld raakt op elkaars behoeften.
Met mijn man was het vanaf het begin aan vertrouwd en veilig (en opwindend en fijn en alles wat bij een nieuwe relatie hoort), en toch speelde er bij mij ook onzekerheid en oude wonden (vindt hij me wel echt leuk genoeg, als ik mijn behoeften uitspreek ben ik een zeikerd). Andersom heeft hij ook moeten leren zich meer uit te spreken. We zijn allebei conflictvermijdend en hebben ook echt geleerd om aan te geven als ons iets dwarszit.
Het is ook een hele leuke, liever en oprechte man waar ik echt goed mee kan praten en die ook heel goed mijn onzekerheden ziet en voelt. Het is alleen ontzettend confronterend dat hij dat ook meteen zegt en dat doorziet. Ik heb dat met niemand nog meegemaakt en hij vraagt me ook hoe ik dat vind.
Ja ik ga vandaag de huisarts bellen, voor een afspraak en dan dat in gang zetten.

woensdag 23 april 2025 om 08:24
Nee, daar ben ik het niet mee eens, dat je achterloopt op je leeftijdsgenoten.
Weet je, ik herken veel van mezelf in jou, ik heb ook lang thuis gewoond, veel meegemaakt, ben flink te zwaar geweest, ziek geworden en ging op mijn dertigste pas het huis uit. Ik voelde me ook altijd raar, afwijkend, achterlopen. Mijn broer had een redelijk "normale" ontwikkeling en mijn oma zei altijd dat zijn treintje recht op zijn doel af ging waar die van mij een omweg nam. Juist door die omweg zag ik meer, leerde ik meer en overwon ik obstakels. Ik ben daar trots op, dat ik zo ver gekomen ben ondanks alle tegenslagen. Dat ik nu weer gezond ben, op een normaal gewicht, dat ik mijn eigen huis heb. En ja, ik ben nog steeds wel "afwijkend" van mijn leeftijdsgenoten maar ik ben ook wijs. Ik heb enorm veel veerkracht door alles wat ik op mijn bord heb gehad.
Het gaat er niet om of je normaal bent of niet, het gaat er om dat je blij bent met wie jij bent. Dat je trots bent op jezelf, op hoe ver je uit het dal geklommen bent.
Als mensen je dan raar of afwijkend vinden zien ze gewoon niet hoe sterk je bent.
Dat is pas kortzichtig en beperkt.
Zoals ik het lees mag je super trots zijn op jezelf. Laat je niet gek maken door sommige kut reacties hier.
Weet je, ik herken veel van mezelf in jou, ik heb ook lang thuis gewoond, veel meegemaakt, ben flink te zwaar geweest, ziek geworden en ging op mijn dertigste pas het huis uit. Ik voelde me ook altijd raar, afwijkend, achterlopen. Mijn broer had een redelijk "normale" ontwikkeling en mijn oma zei altijd dat zijn treintje recht op zijn doel af ging waar die van mij een omweg nam. Juist door die omweg zag ik meer, leerde ik meer en overwon ik obstakels. Ik ben daar trots op, dat ik zo ver gekomen ben ondanks alle tegenslagen. Dat ik nu weer gezond ben, op een normaal gewicht, dat ik mijn eigen huis heb. En ja, ik ben nog steeds wel "afwijkend" van mijn leeftijdsgenoten maar ik ben ook wijs. Ik heb enorm veel veerkracht door alles wat ik op mijn bord heb gehad.
Het gaat er niet om of je normaal bent of niet, het gaat er om dat je blij bent met wie jij bent. Dat je trots bent op jezelf, op hoe ver je uit het dal geklommen bent.
Als mensen je dan raar of afwijkend vinden zien ze gewoon niet hoe sterk je bent.
Zoals ik het lees mag je super trots zijn op jezelf. Laat je niet gek maken door sommige kut reacties hier.

I have a tender spot in my heart for cripples, bastards and broken things.
woensdag 23 april 2025 om 16:58
Dankje, dat is fijn om te lezen en ja was is 'afwijkend', de samenleving heeft een ideaal beeld en als je daar niet aan voldoet ben je ineens 'afwijkend', nou ik vind van niet. Wel mooi hoe je het zegt met een omwegJujubee schreef: ↑23-04-2025 08:24Nee, daar ben ik het niet mee eens, dat je achterloopt op je leeftijdsgenoten.
Zoals ik het lees mag je super trots zijn op jezelf. Laat je niet gek maken door sommige kut reacties hier.![]()

woensdag 23 april 2025 om 17:05
Dit heb ik al eens gelezen toch?
Die man die in GGZ heeft gewerkt en een TO niet niet 'open' genoeg voor hem was?
Ik vind ook nu weer niet zo fris klinken eerlijk gezegd. Je bent zijn patient niet.
Daarnaast zou ik zelf niet iemand project willen zijn en gewoon mezelf willen zonder dat iemand, die datestatus heeft, mij niet gaat zitten pushen me te gedragen op een manier die niet bij me past.
Next.
Die man die in GGZ heeft gewerkt en een TO niet niet 'open' genoeg voor hem was?
Ik vind ook nu weer niet zo fris klinken eerlijk gezegd. Je bent zijn patient niet.
Daarnaast zou ik zelf niet iemand project willen zijn en gewoon mezelf willen zonder dat iemand, die datestatus heeft, mij niet gaat zitten pushen me te gedragen op een manier die niet bij me past.
Next.
woensdag 23 april 2025 om 17:07
Het is ook een hele leuke, liever en oprechte man waar ik echt goed mee kan praten en die ook heel goed mijn onzekerheden ziet en voelt. Het is alleen ontzettend confronterend dat hij dat ook meteen zegt en dat doorziet. Ik heb dat met niemand nog meegemaakt en hij vraagt me ook hoe ik dat vind
Het voelt alsof hij idd weet wat je onzekerheden zijn. Ik zal maar niet tikken wat ik daar over denk..je wil dat niet horen als ik je topic lees.
Maar de vraag die ik wel wil stellen: is hij je date/lover/geliefde of hij is je therapeut?
Het voelt alsof hij idd weet wat je onzekerheden zijn. Ik zal maar niet tikken wat ik daar over denk..je wil dat niet horen als ik je topic lees.
Maar de vraag die ik wel wil stellen: is hij je date/lover/geliefde of hij is je therapeut?
woensdag 23 april 2025 om 17:19
Ik zal mijn tekst even herhalen, want ik weet absoluut niet wat jullie lezen wat ik niet lees. Het wordt nogal persoonlijk gemaakt. Alsof achterlopen of achterstand tov leeftijdgenoten een waarde oordeel is en zegt, jij bent fout, jij deugt niet.
Maar als jij 10 jaar lang weinig sociaal leven hebt gehad en geen relaties(s), dan heb je daarin ook niet kunnen oefenen. Heel veel mensen oefenen op die leeftijd. Met zichzelf, met wensen, met grenzen, met communicatie, etc.
Als je dan met 32, 33 of 34 voor het eerst te maken krijgt met een relatie en nog thuiswoont, dan heb je al die oefening gemist. En valt het blijkbaar ook zwaarder om een ander toe te laten. Maar in plaats daarvan wordt de man al meteen als een halve creep weggezet. Omdat hij uitgaat van een soort openheid.
Nogmaals, ik ken de man niet, maar op basis van wat to tot nu toe schrijft, lees ik geen enge of rare dingen.
Dus lees onderstaande nog eens en kijk eens goed of het je eigen negatieve interpretatie is of dat ik daadwerkelijk iets heel naars zeg?
Nou, dat weet ik niet of je de bal volledig bij de man kan leggen. Uiteindelijk heeft hij het er maar mee te doen met hoe to is en reageert. Maar als je binnen een relatie het gevoel hebt op afstand gehouden te worden (om welke goede of minder goede reden dan ook), kan dat ook een dealbreaker worden en kan hij ook de conclusie trekken dat zij het niet voor hem is. Hij kan dan net zo goed zeggen dat zij hem niet verdient, dus vind zo'n opmerking nogal een dooddoener @Valtivest.
Het klinkt alsof to met nogal een rugzak sleept. Misschien wordt het eens tijd om daar met een hulpverlener naar te gaan kijken?
Dat zal vast geen instant resultaat geven. Maar een volwassen vrouw die in verhouding nogal fors achterloopt tov haar leeftijdgenoten (nog bij haar moeder wonend, geen eerdere relaties) met diepgewortelde onzekerheid, kan vast wel wat ondersteuning gebruiken.
Maar als jij 10 jaar lang weinig sociaal leven hebt gehad en geen relaties(s), dan heb je daarin ook niet kunnen oefenen. Heel veel mensen oefenen op die leeftijd. Met zichzelf, met wensen, met grenzen, met communicatie, etc.
Als je dan met 32, 33 of 34 voor het eerst te maken krijgt met een relatie en nog thuiswoont, dan heb je al die oefening gemist. En valt het blijkbaar ook zwaarder om een ander toe te laten. Maar in plaats daarvan wordt de man al meteen als een halve creep weggezet. Omdat hij uitgaat van een soort openheid.
Nogmaals, ik ken de man niet, maar op basis van wat to tot nu toe schrijft, lees ik geen enge of rare dingen.
Dus lees onderstaande nog eens en kijk eens goed of het je eigen negatieve interpretatie is of dat ik daadwerkelijk iets heel naars zeg?
Nou, dat weet ik niet of je de bal volledig bij de man kan leggen. Uiteindelijk heeft hij het er maar mee te doen met hoe to is en reageert. Maar als je binnen een relatie het gevoel hebt op afstand gehouden te worden (om welke goede of minder goede reden dan ook), kan dat ook een dealbreaker worden en kan hij ook de conclusie trekken dat zij het niet voor hem is. Hij kan dan net zo goed zeggen dat zij hem niet verdient, dus vind zo'n opmerking nogal een dooddoener @Valtivest.
Het klinkt alsof to met nogal een rugzak sleept. Misschien wordt het eens tijd om daar met een hulpverlener naar te gaan kijken?
Dat zal vast geen instant resultaat geven. Maar een volwassen vrouw die in verhouding nogal fors achterloopt tov haar leeftijdgenoten (nog bij haar moeder wonend, geen eerdere relaties) met diepgewortelde onzekerheid, kan vast wel wat ondersteuning gebruiken.
woensdag 23 april 2025 om 17:30
Maar goed, maakt op zich niet uit hoe je levenspad verder was, want je dealt met je leven vandaag en niet met je leven 10 jaar geleden. Ik denk nog steeds dat je -los van je relatie- best wel baat kunt hebben bij coaching of gesprekken. Er zitten mogelijk nog een hoop demonen in je hoofd die je vertellen dat je niet deugt en dat neem je mee in je denken en handelen. Het zou erg zonde zijn voor jezelf dat je het niet leven daardoor niet zou durven omarmen, nu je het lef hebt gevonden uit je schulp te kruipen. En aangezien een serieuze relatie nieuw is voor je, kun je ook je twijfels en onzekerheden daar een beetje proberen te spiegelen.
Verder wens ik je veel plezier op jullie eerste vakantie samen!
Verder wens ik je veel plezier op jullie eerste vakantie samen!
woensdag 23 april 2025 om 17:30
Ik denk dat je dit niet goed los kunt zien van elkaar, je bent therapeut (hulpverlener) of je bent het niet. Ik ben het niet maar ik heb wel therapeutische gesprekken met mijn lief. Ik zie het als de schoonmaker die thuis ook schoonmaakt en de kapper die thuis haar eigen kinderen knipt.
Waarom zou het niet samen kunnen gaan? En hoe koppel je dat los?
.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in