Ik twijfel...

17-09-2009 07:12 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort dus een vriendin.

Maar ik ben heel erg aan het twijfelen!

Ze is mijn eerste vriendin, en ik weet gewoon niet meer of dit wel wat voor mij is.

Ze heeft autisme, en ik merk dat ik er niet zo goed mee om kan gaan. Ik merk er vaak niks van hoor, dan lijkt ze een gewoon meisje. Maar als ik het merk is het wel gelijk heel heftig.

En ik weet ook niet precies wat nou het autisme is, of wat het gewoon haar karakter is. (Paar dingen weet ik wel, dat dat haar autisme is.)

Ze is depressief, heeft een poging gedaan (niet pas, maar langer geleden) en denkt er nog weleens aan. Maar ja, bij haar blijven vanwege dat, en mezelf niet gelukkig voelen in de relatie, dat is ook geen goed idee.

Volgens mij weet je zelf eigenlijk wel wat je wil, maar durf je de stap niet te nemen. Wat je niet moet vergeten is dat je niet een van haar ouders bent en jij niet verantwoordelijk bent voor haar. En eigenlijk is het niet eerlijk tegenover jouzelf, maar ook tegenover haar, om voor de verkeerde redenen samen te blijven.

Als je toch verder wil met haar, dan zou je er over kunnen praten en haar vertellen dat je het soms moeilijk vindt.

Krijgt ze verder wel professionele hulp ofzo?...lijkt me wel aan te raden in ieder geval, als ze depressief is en denkt aan zelfmoord.

Dit staat er verder op wiki over autisme, misschien dat je er wat uit kunt halen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Autisme
VivaPepsi,

Waartoe heeft zij een poging gedaan? Depressie is niet zonder meer inherent aan autisme, want ik (PDD/NOS, vorm van autisme) ben eerder vrolijk dan depressief. In het kort gezegd hebben mensen met autisme minder sociale vaardigheden, empathie, en kunnen gefixeerd zijn op een onderwerp. Ze hebben vaak geen relatie of - als ze dat wel hebben - hebben moeite die te handhaven.

Je kunt, als je haar verder wel leuk vindt, je wel aanmelden bij

http://www.autsider.net/forum/index.php

Een forum voor mensen met autisme, en voor vrienden, kennissen, familieleden, ouders, partners van mensen met autisme.

Ik wil hier zelf ook wel vragen beantwoorden, maar ik ben een heteroseksuele autistische man, en dat is waarschijnlijk anders dan een lesbische autistische vrouw, denk ik, ook wat gevoelens betreft en de rol die we spelen in relaties (niet alleen liefdes- of seksrelaties).
World of Warcraft: Legion
Ik zou er mee stoppen. Hier wordt je niet gelukkig van, dan maar meteen eerlijk en over.
Ik weet het niet, Nijntje. VivaPepsi heeft ook een ander topic over haar vriendin opgestart. Daarin schreef ze dat ze het een probleem vond, dat haar vriendin andere collega's op de wang zoent bij het feliciteren. Die kan leren dat dat normaal is. Anders kan ze beter met die relatie stoppen.
Viva Pepsi, zou het voor jou uit maken als je weet welk gedrag bij de autisme vandaan komt en welk gedrag gewoon "bij haar hoort"??

Het zijn namelijk allemaal gedragingen van 1 en dezelfde vrouw en jij hebt daarmee te dealen. Autisme is niet te genezen dus de wetenschap dat e.e.a. bij haar autisme hoort, maakt het niet beter.

Misschien kunnen jullie in relatie therapie wat beter leren communiceren maar je vriendin zal niet ontzettend veranderen... tijd voor jou om de balans op te maken of je deze investering nog wilt doen.
M.i. kun je kijken of ze dingen - die ze niet beheerst of weet - kan aanleren op sociaal en communicatief gebied. Ik heb ook veel dingen moeten leren, of was/ben bereid om daarmee door te gaan. Verder ben ik het met Haaasje eens.

Ik heb veel gedragskenmerken die niet direct bij autisme horen, of die daar geen symptomen van zijn: vrolijk, behulpzaam, sociaal, ouwehoerderig (goed op dit forum ben ik wat serieuzer), glimlach snel, vriendelijk, soms verlegen.
Ik heb het uitgemaakt...

Ze word al haar hele leven gepest. Iedereen vind haar apart, of mag dr niet. Ze heeft in 2006 een zelfmoordpoging gedaan. Ze zegt wel dat ze niet depressief is, maar dat is ze volgens mij wel degelijk. Alle vrolijkheid is schijn, heeft ze me gezegd.

Daarnaast is ze door haar vader mishandeld en ze vind nu dat ze alles fout doet, en straft zichzelf daarna af (door zichzelf te slaan). En dat is niet leuk om haar dat te zien doen.

Ook als ik een keertje niet gelijk reageer, bombardeert ze me met smsjes of berichtjes online.

Verder kan ze nogal goed dingen onthouden en gooit dat, wat ik heb gezegd of online heb gezegd op een forum, weleens in een gesprek. Op een nogal aanvallende manier: "Maar jij hebt dit of dat gezegd!"

Zodra ze muziek hoort, gaat ze met haar bovenlichaam meebewegen, maar dan beetje op een sullige manier.

Of ze tikt op tafel op het ritme.

Dat zijn dingen waarvan het één keer leuk is, maar niet elke keer en dan constant.

Ik vind haar ook te knuffelig/zoenerig in het openbaar. Ben zelf opgevoed met het idee dat je elkaar knuffelt en zoent als er niemand bij is. En daarbij vind ik zoenen helemaal niet zo geweldig en knuffelen ook niet altijd.

Maar door haar autisme kan ik niet vragen of ze een beetje wil minderen. Ze ziet dan niet wanneer ze het wel en wanneer niet kan doen.

Ze wilt graag nog een tweede kans, maar ik denk niet dat dat verstandig is...

Damn, ik haat uitmaken en iemand pijn doen!
Tja, je hebt niet meteen het gemakkelijkste gekozen als eerste vriending, zeker als je niet met autisme vertrouwd bent.

autisten zijn over het algemeen mensen die inderdaad héél goed kunnen focussen en dus ook onthouden.

Anderzijds kunnen zij héél heftig reageren op alles wat buiten hun normale routine valt, "out of the box" thinking is hen vreemd.

Als er dan iets of iemand in hun leven komt waarbij zij zich wel goed voelen dan zullen zij daar ook zeer aan hechten, wat voor de andere (voor jou in dit geval) zelfs een beklemmend / verstikkend gevoel kan geven.

Gebeurt er toch iets wat zij niet verwachten, dan kan dat ook heftig zijn.

Max : het zijn mensen met een gebruiksaanwijzing, en ik vrees dat je die eerst eens moet lezen.
quote:VivaPepsi schreef op 18 september 2009 @ 17:45:

Ik heb het uitgemaakt...

Ze word al haar hele leven gepest. Iedereen vind haar apart, of mag dr niet. Ze heeft in 2006 een zelfmoordpoging gedaan. Ze zegt wel dat ze niet depressief is, maar dat is ze volgens mij wel degelijk. Alle vrolijkheid is schijn, heeft ze me gezegd.

Daarnaast is ze door haar vader mishandeld en ze vind nu dat ze alles fout doet, en straft zichzelf daarna af (door zichzelf te slaan). En dat is niet leuk om haar dat te zien doen.

Het lijkt me lastig om daarmee om te gaan. Het doet waarschijnlijk beroep op je vermogen te incasseren, ook als ze naast depressie ook autistisch is.

quote:Ik vind haar ook te knuffelig/zoenerig in het openbaar. Ben zelf opgevoed met het idee dat je elkaar knuffelt en zoent als er niemand bij is. En daarbij vind ik zoenen helemaal niet zo geweldig en knuffelen ook niet altijd.

Maar door haar autisme kan ik niet vragen of ze een beetje wil minderen. Ze ziet dan niet wanneer ze het wel en wanneer niet kan doen.

Misschien kun je haar een beetje sturen. Maar je hebt het al uitgemaakt, zoals je zei.

quote:Ze wilt graag nog een tweede kans, maar ik denk niet dat dat verstandig is...

Damn, ik haat uitmaken en iemand pijn doen! Ik snap dat, maar soms moet je ook aan jezelf denken. Een relatie lijkt me niet leuk, als het je onevenredig veel energie kost.
quote:Hellothere schreef op 18 september 2009 @ 17:54:

Max : het zijn mensen met een gebruiksaanwijzing, en ik vrees dat je die eerst eens moet lezen.Alleen zijn ze bij mijn geboorte vergeten die bij mij mee te geven.
quote:hans66 schreef op 18 september 2009 @ 18:09:

[...]

Alleen zijn ze bij mijn geboorte vergeten die bij mij mee te geven.

Moesten we die met de geboorte meekrijgen, dan zou het veel gemakkelijker gaan, en zouden relaties ook niet tot het einde komen.

Gewoon de gebruiksaanwijzing lezen, correct toepassen, klaar !!
Ik zie het al helemaal voor me!

Een vrouw zit aan tafel op het terras bij de kroeg waar ze met haar nieuwe date afgesproken heeft via de chat. Na een korte tijd wachten komt er een man aanlopen, haar nieuwe date.

Zij: Hallo, hoe is ie?

Hij: Oh, wel goed hoor, en met jou?

Zij: Ook prima.

Zij kijkt naar een dikke pil die de man onder zijn arm heeft.

Zij: Wat heb je daar bij je?

Hij kijkt even naar het dikke boekwerk.

Hij: Dat is mijn gebruiksaanwijzing!

Zij: Jouw wat?

Zij weet even niet meer hoe ze het heeft. "Wat moet ik daarmee?"

Hij: Tja, ik ben een man met een gebruiksaanwijzing!
Yep, en net zoals een wasmachine :

Gebruiksaanwijzing niet volgen -> geen garantie
En nu twijfel ik weer of ik er wel goed aan heb gedaan om het uit te maken...

Gatverdamme, die twijfel toch altijd bij mij.
Waarom twijfel je nu?
Na wat ik heb gezien op haar hyves is mijn twijfel zo goed als over...

Dit is het beste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven