ik weet het even niet meer...

21-07-2009 21:10 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,

Ik lees al geruime tijd mee op dit forum, nu heb ik echt advies nodig van andere meiden. Ik heb al 10 jaar een relatie, we wonen sinds een aantal jaren samen. Onze relatie is best goed, we zitten op 1 lijn kwa kinderen, carriere, werk enz. Mijn probleem is dat mijn vriend zo boos kan worden op mij. Het gaat dan meestal om kleine dingen, bijv er liggen kruimels op het aanrecht, dan zegt hij "er liggen allemaal kruimels op het aanrecht, kun je dat niet schoonmaken of de prullenbak is vies, of als het regent de ramen staan open, kun je ze niet dicht doen, ik weet naar al die jaren niet meer hoe ik moet reageren. Als hij het zo bot zegt dan voel ik mij persoonlijk aangevallen en begin te huilen of terug te schreeuwen. Ik weet dat ik als persoon gevoeling ben en hij juist niet. Hebben jullie tips om hier mee om te gaan, ik zou willen dat ik het meer vanuit ratio kan zien, ik reageer dan uit emotie, alvast bedankt voor de reacties
quote:CL2 schreef op 21 juli 2009 @ 21:54:

Marjaneke; dit vind ik wel een stapje erger hoor. Ik wil dat jij je deze manier eigen maakt???

Pardon? Is hij je vader of je partner? Met je vader is de relatie ongelijkwaardig (zonder dat dit negatief hoeft te zijn trouwens), met je partner mag je toch hopen dat je gelijkwaardig bent.

Heb je al eens gezegd dat ie dan mooi verder kan dromen? Dat jij bent wie je bent en dat hij daar van is gaan houden? Heb je hem al eens terug gegooid 'ik heb liever dat jij je mijn manier eigen maakt'? Heb je wel eens op zo'n moment gevraagd 'heb je enig idee hoe belachelijk je jezelf hiermee maakt'?

Ben je bang voor ruzie Marjaneke? Laat je je alles zeggen en ga je vervolgens in tranen zitten zonder weerwoord? Of gooi je door je tranen heen gewoon alles voor zijn voeten wat je eruit wil gooien?

Hebben jullie op een rustig moment (dus niet in of net na zo'n moment) gesproken hierover? Kun je niet een aantal dingen met elkaar afspreken hierover?

Zo'n vreselijk afgezaagd woordje, maar het respect van hem voor jou is ver te zoeken.

Helemaal eens. Marjaneke, ik hoop dat je nog komt reageren. Ik krijg het idee dat het er bij jullie ingeslopen is dat hij "boven jou" staat en dat jij niet terug durft te kaatsen met zoiets als "Misschien kun jij je beter MIJN manier eigen maken, dan hoef je je ook niet meer zo te ergeren".

Hoe reageer je doorgaans, ga je meteen in de verdediging en daarna overstuur? Heb je wel eens geprobeerd om kalm te blijven en een oneliner terug te geven?
Het klinkt ook als dat jij zijn "respect/bewondering" nodig hebt. Dat de keren dat je wel de dingen "op de door jouw eigen gemaakte manier, die toevallig helemaal overeenkomen met wat hij wil zien en zoals hij het graag heeft" doet, hij je complimenten maakt of dat hij je laat voelen dat je het goed hebt gedaan? Dat gevoel wil je dan misschien hebben? En door 1 of 2 van die rotopmerkingen, voelt het alsof je dat respect en die bewondering totaal kwijt bent en dat kom heel hard aan???
Hallo allemaal,

bedankt voor jullie reacties, veel om over te denken. er zit in sommige reactie een waarheid in. Ik merk dat ik niet goed tegen ruzie's kan, ik denk dat ik zijn respect nodig heb om mij goed te voelen tijdens deze relaties, Ik kan heel heftig reageren, gooi alles voor zijn voeten, alles met emoties, rationeel denken vind ik erg lastig. soms denk ik ook weleens, ach laat het lekker, stap er over heen. een vriendin van mij heeft ook een soortgelijke vriend, soms ben ik bij haar en dan gaat hij ook "tekeer"en zij lacht er om en schijnt het niet eens erg te vinden, ben altijd al gevoelig geweest en te lief denk ik, dat vind hij ook zo leuk aan mij zegt hij, maar goed hij maakt er wel "gebruik van", ik denk dat een assertiviteitstraining een hele mooie is, nogmaals bedankt ik krijg hierdoor zoveel nieuwe inzichten
Wat verdiend een huishoudster per uur?, reken eens uit hoeveel uur je bezig bent in huis en presenteer hem de rekening, zolang hij jou niet betaald voor het schoonmaken, is nog steeds niet je werkgever die denkt zijn werkneemster af te mogen bekken
Ik denk dat een assertiviteitscursus een goed idee is.

Kunnen jullie niet een keer serieus praten over de manier van communiceren? Wat jouw man doet lijkt mij ook erg vervelend. Zijn normen over schoon zijn niet zaligmakend. En bovendien als hij die kruimels zo erg vind waarom maakt hij dan zelf niet schoon?
Toch benieuwd waarom jij de ramen open laat staan als het regent....
Mijn man kan diezelfde neiging ook hebben, heel nors overkomen. Ik ben ook heel makkelijk en hij is een stuk netter. Als hij dan begint te brommen dan zeg ik: je houdt toch van me omdat ik zo lekker makkelijk ben? Heel mn leven proberen mensen me al te veranderen, eerst mn moeder, toen mn ex, en nu hij! No way dus... ik ben wie ik ben en ik ben gewoon een chaoot. Trouwens... chaos is ook structuur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven