In de war...

05-12-2019 11:44 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

De feestdagen komen er aan en er is in ons gezin / familie een flinke bom gebarsten en dat is mijn schuld.Denk ik.

Ik ben volwassen en heb een zusje van 2 jaar jonger. Al zo lang ik me kan herinneren bepaald zij hoe het huishouden er uit ziet. Natuurlijk zijn wij nu beiden uit huis en getrouwd, dus heb ik hier veel minder mee te maken en ook veel minder last van. Maar toch, iedere keer weer als wij mijn mijn ouders op bezoek zijn voel ik me ongemakkelijk, niet op mijn plek, minderwaardig, in de war en regelmatig voor geschut gezet. Door mijn zusje. Zij bepaald dan wat we eten, wie waar zit, enz. En mijn ouders zeggen dan "laat maar, er iets van zeggen heeft toch geen zin". En dat bouwde op en op en op..

Tot een paar dagen geleden, ik kon mijn mond echt niet langer houden en vond dat mijn gevoelens ook wel eens gehoord mochten worden. Omdat ik weet dat ze toch over mij heen walst heb ik dit dus in een lange app geschreven. Misschien niet direct persoonlijk, maar zo kon ik wel zeggen wat ik ook wilde zeggen. Ze belde me op, of ik geen profecionele hulp nodig had en of ik niet goed geworden was ofzo. Waarom ik nooit eerder iets heb gezegt, nou dat heb ik zo vaak gedaan, maar dat wordt gewoon van de tafel geveegd. Dat zij zich er allemaal niet zo druk op maakte en dat zij zich ook niet ging aanpassen of veranderen voor een ander. Daar eindigde het gesprek ook.

Omdat ik er NIET doorheen kwam bij haar ben ik op internet gaan zoeken hoe je omgaat met iemand waar je niet tot doordringt en toen kwam ik lijsten met symptomen van narcistisch gedrag tegen. Nou echt... alle puzzel stukjes vallen op de plek. Hoe zij zich gedraagt, hoe ik mij voel. Ze is misschien geen overdreven narcist, of ze is juist een hele slimme. Maar ze heeft duidelijk narcistische trekjes.
Wat dan ook altijd bij die informatie staat aangegeven is dat hier niks aan gedaan kan worden. Zeker niet als de persoon in kwestie het probleem niet ziet. Mijn zusje dus.

Nu is het bijna kerst, die heb ik dus voor iedereen flink verknald, want mijn zusje heeft al aangegeven niet te komen, mijn ouders hebben tot zo ver nog geen contact met mij opgenomen en nu raak ik toch wel weer in de war. Heb ik hier wel goed aan gedaan? Want aan de andere kant valt er zo'n extreme last van mijn schouders nu ik weet dat ik niet echt gek geworden ben en het niet allemaal aan mij ligt. Maar dan toch denk ik weer, wat als ik mijn mond had gehouden om de goede vrede te bewaren... Maar dan had ik mezelf weer aan de kant gezet. Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie?

Ik ben best in de war. Aan de ene kant opgelucht, maar aan de andere kant bang dat ik het contact met mijn ouders verlies, want mijn zusje weet alles mooi te draaien, dat het aan mij ligt, ook iets wat ze altijd al gedaan heeft.

Alvast dankjewel.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
05-12-2019 14:03
zij denk echt, dat jij dat bedoeld hebt
en ook zonder het woord "haten" te gebruiken kan dat haar interpretatie zijn
‘Zij denkt echt’ ? Oh ik snap het al. Jij kent de zus van TO en hebt hier met haar over gesproken...
Alle reacties Link kopieren
Maar goed. Ik plaatste deze topic omdat ik in de war was wat ik moest doen. Ik wilde mijn ouders tijd geven, maar heb na tips hier toch even gebeld. Dat was fijn. Mijn zusje laat ik voor nu, wat het is.

Ik heb iets gedaan wat misschien niet zo handig was, dat lees ik ook uit reacties hier, dus zeker een les voor de toekomst.

Het narcisten stukje zie ik ook logica in, wat daar over geschreven wordt.

Voor mij dus iets meer duidelijkheid en rust in mijn hoofd.

Dankjewel voor alle reacties.
Alle reacties Link kopieren
Saivash schreef:
05-12-2019 14:05
‘Zij denkt echt’ ? Oh ik snap het al. Jij kent de zus van TO en hebt hier met haar over gesproken...
nee, ik ben haar zus
opletten he
Alle reacties Link kopieren
Sophie2008 schreef:
05-12-2019 14:07
Maar goed. Ik plaatste deze topic omdat ik in de war was wat ik moest doen. Ik wilde mijn ouders tijd geven, maar heb na tips hier toch even gebeld. Dat was fijn. Mijn zusje laat ik voor nu, wat het is.

Ik heb iets gedaan wat misschien niet zo handig was, dat lees ik ook uit reacties hier, dus zeker een les voor de toekomst.

Het narcisten stukje zie ik ook logica in, wat daar over geschreven wordt.

Voor mij dus iets meer duidelijkheid en rust in mijn hoofd.

Dankjewel voor alle reacties.

je mag me gerust een PB sturen, ik heb met mijn broer dingen meegemaakt, waar ik van geleerd heb
Misschien heb je er iets aan. Ik ga ze hier niet optikken, te persoonlijk
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
05-12-2019 14:09
nee, ik ben haar zus
opletten he
:)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
05-12-2019 14:09
je mag me gerust een PB sturen, ik heb met mijn broer dingen meegemaakt, waar ik van geleerd heb
Misschien heb je er iets aan. Ik ga ze hier niet optikken, te persoonlijk
Dankjewel voor dat aanbod. Ik ga nu alle info even rustig laten bezinken. Maar als ik weer klem loop, zal ik dat zeker doen.
Sophie2008 schreef:
05-12-2019 14:07
Maar goed. Ik plaatste deze topic omdat ik in de war was wat ik moest doen. Ik wilde mijn ouders tijd geven, maar heb na tips hier toch even gebeld. Dat was fijn. Mijn zusje laat ik voor nu, wat het is.

Ik heb iets gedaan wat misschien niet zo handig was, dat lees ik ook uit reacties hier, dus zeker een les voor de toekomst.

Het narcisten stukje zie ik ook logica in, wat daar over geschreven wordt.

Voor mij dus iets meer duidelijkheid en rust in mijn hoofd.

Dankjewel voor alle reacties.
Succes en hoe het ook loopt: fijne feestdagen!
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
05-12-2019 14:22
Succes en hoe het ook loopt: fijne feestdagen!
Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Super van je ouders, hopelijk na deze eerste boosheid gaat je zus ook even nadenken over haar gedrag en karakter, vast niet maar goed gedaan in elk geval!
Alle reacties Link kopieren
Jouw ouders hebben ook al heel lang door dat jouw zus over alles en iedereen heenwalst. Jij hebt het al jaren elke keer weer geprobeert om jouw ongenoegen duidelijk te maken zonder dat jouw zus daar rekening mee houdt maar jou en jouw gevoelens gewoon negeert. Jouw ouders hebben het al opgegeven en laten jou ook weten om het maar op te geven.

Jij gebruikt nu een methode om in een keer alles er uit te gooien in een vorm waarbij ze niets anders kan dan lezen wat er staat ipv het 'anders horen' en dan negeren. Dus, dat botst met haar wereldbeeld en voelt zij zich aangevallen. Ze probeert jou nog zwart te maken bij jouw ouders uit verdediging van haar wereldbeeld, jouw ouders, beter wetende, vragen jou nog even wat daar van klopt.

Eindresultaat: Jij kan Kerst vieren met ouders op jullie manier, en zus kookt maar eens in haar eigen sop gaar. Veel plezier met Kerst en zorg dat alles goed komt qua organiseren, want er is geen zus meer die zegt wat iedereen MOET doen terwijl ze zelf niets uitvreet wat ze niet wil.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
jaw schreef:
05-12-2019 14:51
Jouw ouders hebben ook al heel lang door dat jouw zus over alles en iedereen heenwalst. Jij hebt het al jaren elke keer weer geprobeert om jouw ongenoegen duidelijk te maken zonder dat jouw zus daar rekening mee houdt maar jou en jouw gevoelens gewoon negeert. Jouw ouders hebben het al opgegeven en laten jou ook weten om het maar op te geven.

Jij gebruikt nu een methode om in een keer alles er uit te gooien in een vorm waarbij ze niets anders kan dan lezen wat er staat ipv het 'anders horen' en dan negeren. Dus, dat botst met haar wereldbeeld en voelt zij zich aangevallen. Ze probeert jou nog zwart te maken bij jouw ouders uit verdediging van haar wereldbeeld, jouw ouders, beter wetende, vragen jou nog even wat daar van klopt.

Eindresultaat: Jij kan Kerst vieren met ouders op jullie manier, en zus kookt maar eens in haar eigen sop gaar. Veel plezier met Kerst en zorg dat alles goed komt qua organiseren, want er is geen zus meer die zegt wat iedereen MOET doen terwijl ze zelf niets uitvreet wat ze niet wil.
Ik en mijn moeder deden altijd al alles tijdens de kerst. Alleen deden we wat volgens mijn zusje hoorde, of wat volgens mijn zusje iedereen wilde. Nu kunnen we doen wat we zelf echt leuk vinden. Alleen niet meer met z’n allen.
Sophie2008 schreef:
05-12-2019 14:13
Dankjewel voor dat aanbod. Ik ga nu alle info even rustig laten bezinken. Maar als ik weer klem loop, zal ik dat zeker doen.
Probeer überhaupt te voorkomen dat je klem komt. Als een ander iets wil bepalen waar jij je niet in kan vinden dan zeg je nee. Als iemand gaat drammen dan vraag je die te stoppen en zo niet dan vertrek je.
Alle reacties Link kopieren
Sophie2008 schreef:
05-12-2019 15:04
Ik en mijn moeder deden altijd al alles tijdens de kerst. Alleen deden we wat volgens mijn zusje hoorde, of wat volgens mijn zusje iedereen wilde. Nu kunnen we doen wat we zelf echt leuk vinden. Alleen niet meer met z’n allen.
Maar dat kun Jij nog repareren
doe maar, want anders heb je geheid geen leuke kerst
Alle reacties Link kopieren
zimi schreef:
05-12-2019 15:44
Probeer überhaupt te voorkomen dat je klem komt. Als een ander iets wil bepalen waar jij je niet in kan vinden dan zeg je nee. Als iemand gaat drammen dan vraag je die te stoppen en zo niet dan vertrek je.
Dit.
Echt hoor.
Afkappen zulk diva gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Sophie2008 schreef:
05-12-2019 15:04
Ik en mijn moeder deden altijd al alles tijdens de kerst. Alleen deden we wat volgens mijn zusje hoorde, of wat volgens mijn zusje iedereen wilde. Nu kunnen we doen wat we zelf echt leuk vinden. Alleen niet meer met z’n allen.
Nou, dat zal haar leren. Heb jij even lekker gewonnen van haar he?
Sophie2008 schreef:
05-12-2019 14:02
Zij zegt tegen mijn ouders, dat ik heb gezet dat mijn ouders haar haten. Ik heb alleen gezegd dat ik dit erg vind voor mijn ouders. Nu ben ik benieuwd hoe je dat interpreteert naar “ze haten jou”
je was niet bij het gesprek dus natuurlijk is het interpretatie
nessemeisje schreef:
05-12-2019 15:53
Nou, dat zal haar leren. Heb jij even lekker gewonnen van haar he?
leuk voor die ouders, lekker gemangeld worden door je twee volwassen kinderen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
05-12-2019 15:55
leuk voor die ouders, lekker gemangeld worden door je twee volwassen kinderen
En dan net doen alsof je je ouders een enorm plezier hebt gedaan. Dus gewonnen en je ouders lekker voor jezelf. :cheer2:
Och, wat een vriendelijke mensen trek je aan met dit topic, gezellig hier.

Als jij je kunt identificeren met de kenmerken van een narcist dan heb je het dikwijls bij het juiste eind. Je stelt geen diagnose maar je krijgt een sterk vermoeden waarop je jouw gedrag kunt aanpassen. Zeer waarschijnlijk is ook jouw vermoeden de reden geweest om een app te sturen ipv jouw zus face to face te confronteren want met zo iemand valt doorgaans niet te discussiëren.

Chapeau, dat je voor jezelf bent opgekomen na zo een lange tijd. Het zal een hoop energie hebben gekost. Denk even aan jezelf en neem wat afstand om na te denken.

Laatste (belangrijkste) tip: ga NOOIT aan jezelf twijfelen of dit wel het juiste was, blijf achter je beslissing staan en laat je niet klein/gek maken door leugens, dreigementen en manipulaties (ook niet als je ouders het later via jou goed proberen te maken omdat bij zus niet aan een dood paard valt te trekken).

Sterkte de komende tijd 👍🏻
Koes_1989 schreef:
05-12-2019 16:10
Och, wat een vriendelijke mensen trek je aan met dit topic, gezellig hier.

Als jij je kunt identificeren met de kenmerken van een narcist dan heb je het dikwijls bij het juiste eind. Je stelt geen diagnose maar je krijgt een sterk vermoeden waarop je jouw gedrag kunt aanpassen. Zeer waarschijnlijk is ook jouw vermoeden de reden geweest om een app te sturen ipv jouw zus face to face te confronteren want met zo iemand valt doorgaans niet te discussiëren.

Chapeau, dat je voor jezelf bent opgekomen na zo een lange tijd. Het zal een hoop energie hebben gekost. Denk even aan jezelf en neem wat afstand om na te denken.

Laatste (belangrijkste) tip: ga NOOIT aan jezelf twijfelen of dit wel het juiste was, blijf achter je beslissing staan en laat je niet klein/gek maken door leugens, dreigementen en manipulaties (ook niet als je ouders het later via jou goed proberen te maken omdat bij zus niet aan een dood paard valt te trekken).

Sterkte de komende tijd 👍🏻
bizarre uitspraak. Narcisme komt helemaal niet veel voor en de “lijstjes” die circuleren hebben vooral betrekking op de stereotypering van de narcistische man. Het ligt veel genuanceerder en narcisme bij vrouwen is al helemaal niet te vergelijken met die stereotypering
Koes_1989 schreef:
05-12-2019 16:10
Och, wat een vriendelijke mensen trek je aan met dit topic, gezellig hier.

Als jij je kunt identificeren met de kenmerken van een narcist dan heb je het dikwijls bij het juiste eind. Je stelt geen diagnose maar je krijgt een sterk vermoeden waarop je jouw gedrag kunt aanpassen. Zeer waarschijnlijk is ook jouw vermoeden de reden geweest om een app te sturen ipv jouw zus face to face te confronteren want met zo iemand valt doorgaans niet te discussiëren.

Chapeau, dat je voor jezelf bent opgekomen na zo een lange tijd. Het zal een hoop energie hebben gekost. Denk even aan jezelf en neem wat afstand om na te denken.

Laatste (belangrijkste) tip: ga NOOIT aan jezelf twijfelen of dit wel het juiste was, blijf achter je beslissing staan en laat je niet klein/gek maken door leugens, dreigementen en manipulaties (ook niet als je ouders het later via jou goed proberen te maken omdat bij zus niet aan een dood paard valt te trekken).

Sterkte de komende tijd 👍🏻
bizarre uitspraak. Narcisme komt helemaal niet veel voor en de “lijstjes” die circuleren hebben vooral betrekking op de stereotypering van de narcistische man. Het ligt veel genuanceerder en narcisme bij vrouwen is al helemaal niet te vergelijken met die stereotypering
Ik vind dat u nogal bizarre uitspraken doet, weet dat die van mij wetenschappelijk onderbouwd zijn.

Wilt u mij uitleggen waarom dit u zo raakt? Bent u zelf ooit (onjuist) gediagnostiseerd?
Koes_1989 schreef:
05-12-2019 16:36
Ik vind dat u nogal bizarre uitspraken doet, weet dat die van mij wetenschappelijk onderbouwd zijn.

Wilt u mij uitleggen waarom dit u zo raakt? Bent u zelf ooit (onjuist) gediagnostiseerd?
als het wetenschappelijk onderbouwd is kan je ook even inzicht geven in je bron
Kom gezellig even langs, boeken vol met wetenschappelijk materiaal
Overigens: TO heeft het over narcistisch gedrag en niet over een narcistische persoonlijkheidsstoornis dus de aanval op haar is niet juist

Ik, daarentegen durf ook hardop uit te spreken dat zij a) doordat zij direct zegt dat to hulp moet zoeken en b) leugens verspreid over haar bij ouders/mensen tegen elkaar opzetten behoorlijk narcistisch slachtoffergedrag vertoont.

Het zijn interessante mensen maar als je er niet goed mee omgaat zuigen ze je helemaal leeg
anoniem_65272539ccee8 wijzigde dit bericht op 05-12-2019 17:50
54.15% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven