Informatie inwinnen voordat ik ga scheiden

21-10-2019 10:12 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Voordat ik daadwerkelijk de scheiding van mijn man ga inzetten zou ik graag wat informatie willen inwinnen over de financiële situatie. Nu wil ik sowieso graag een mediator inschakelen maar dat kan pas als we daadwerkelijk gaan scheiden. Ik wil graag voor die tijd vast wat informatie, over het huis, eventuele toeslagen waar ik recht op heb. Is iemand hiermee bekend en zo ja, wie heb je hiervoor ingeschakeld (omgeving Noord Holland)?

Groet, Valerie
Alle reacties Link kopieren
Wellicht heb je hier wat aan: https://www.berekenhet.nl/

Je man weet dat je wilt scheiden?
Alle reacties Link kopieren
dan zul je toch iets over je situatie moeten vertellen voordat daar een zinnig antwoord op gegeven kan worden
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Werk je? Sta je al ingeschreven voor vervangende woonruimte? Zijn er kinderen bij betrokken?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Als er bij jou een bureau sociaal raadslieden in de buurt zit, kan je samen met hen kijken wat het financieel voor je betekend
Valerie1985 schreef:
21-10-2019 10:12
Ik wil graag voor die tijd vast wat informatie, over het huis, eventuele toeslagen waar ik recht op heb.

Goh, wat een bijzondere insteek van het probleem.

Ik zou beginnen met te kijken naar wat je hebt, naar waar je zelf in kunt voorzien en hoe je de eventuele tekorten kunt dichten. Kortom wat je plichten zijn in deze. Daarna komen pas de rechten.

Veel sterkte met je beslissingen.
Alle reacties Link kopieren
Nee joh, scheiden is armoe lijden. Moet je niet willen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
21-10-2019 11:00
Goh, wat een bijzondere insteek van het probleem.
Het klinkt mij ook in de oren alsof je niet zal gaan scheiden als je geen toeslagen enz krijgt
Van scheiden is het bekend dat je er beiden financieel op achter uit gaat. Het is dus alleen maar goed dat TO van te voren weet waar ze aan toe is. Zodat je bv tijdig ervoor kan zorgen dat je meer uren kan werken, goedkope woonruimte vindt, etc etc. Wat een negatieve insteek toch weer van sommigen.
Ik zou beginnen met lezen op de pagina van de Belastingdienst.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n/scheiden

Daar staat veel informatie over financiën bij elkaar, ook over toeslagen.
Alle reacties Link kopieren
Voor het uitzoeken van toeslagen, inschrijven woningbouw etc heb je nket perse "iemand nodig". Je kan dingen daarover makkelijk vinden. Zie oa de links die hieboven worden gepost. Als je zelf geen (in)zicht hebt in je financiële situatie, dan kan een financieel adviseur je daarbij op weg helpen.
Juridisch loket
Wat jij noemt, zijn nog relatief simpele dingen die je zelf kunt uitzoeken. Je kunt een proefberekening maken voor je toeslagen bijvoorbeeld. Wat wil je precies uitzoeken met betrekking tot je huis? Of 1 van de 2 erin kan blijven?
Alle reacties Link kopieren
Voor de fijne reacties, bedankt voor het meedenken! Voor de minder fijne, jammer dat het zo geïnterpreteerd wordt.

Ik dop al jaren mijn eigen boontjes, heb een dochter en werk 34 uur. Ik probeer er het beste van te maken. Helaas gaat dat niet lukken met mijn man. Hij heeft hier al heel veel verdriet van (en ik ook!) dus wil ik graag zelf wat dingen vast uitzoeken en hem er niet mee lastig vallen.

Wellicht kunnen jullie je voorstellen hoe fijn het zou zijn als ik toch in het huis zou kunnen blijven wonen? Het was fijn geweest als mensen niet meteen zo zouden oordelen.
Dan kan de hypotheek op jouw naam?
Kun je je toekomstige ex uitkopen?
Alle reacties Link kopieren
Valerie1985 schreef:
21-10-2019 15:01
Voor de fijne reacties, bedankt voor het meedenken! Voor de minder fijne, jammer dat het zo geïnterpreteerd wordt.

Ik dop al jaren mijn eigen boontjes, heb een dochter en werk 34 uur. Ik probeer er het beste van te maken. Helaas gaat dat niet lukken met mijn man. Hij heeft hier al heel veel verdriet van (en ik ook!) dus wil ik graag zelf wat dingen vast uitzoeken en hem er niet mee lastig vallen.

Wellicht kunnen jullie je voorstellen hoe fijn het zou zijn als ik toch in het huis zou kunnen blijven wonen? Het was fijn geweest als mensen niet meteen zo zouden oordelen.

Niemand hier kan je adviseren als je niet de volledige situatie en de volledige vraag vertelt. Ja, ik snap dat je graag in het huis wik blijven wonen. Maar zonder jouw inkomen, de hypotheek, de taxatiewaarde etc te weten, kan niemand zeggen of het daadwerkelijk realistisch is. Als DAT je expliciete vraag is, wend je dan eens tot een financieel- of hypotheekadviseur, zoals ik in mijn eerdere post ook aangaf.
Alle reacties Link kopieren
Met je inkomen en nieuwe situatie (bv regels voor alleenstaand ouderschap) kan je vrij snel opzoeken bij de bd wat dat voor je toeslagen en dus totaal netto inkomen betekent.

Daarna via hypotheekadviseur of zelf aan de slag met je hypotheekverstrekker om uit te zoeken of je het huis zelf kunt en mag dragen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een hypotheekadviseur inschakelen. Dat kost geld, ook als de conclusie is dat het niet gaat lukken, maar weten waar je aan toe bent is ook wat waard. Zoëk er een die ervaring heeft met echtscheiding.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat voor werk je doet en waar je woont maar denk je dat het realistisch is om hem uit te kopen qua inkomen? Als het huis veel overwaarde heeft zal je hem moeten uitkopen en dan moet de hypotheek wellicht omhoog. Dat kan een probleem worden. Misschien wil hij daar ook wel blijven wonen, kan ook nog, en dan?

Verder ligt het eraan of jullie dochter bij jou of bij je ex ingeschreven wordt of je voor haar toeslagen zal ontvangen.
Met één kind kan maar één van beide ouders de toeslagen krijgen, namelijk diegene die aanvrager is van de kinderbijslag.

Dus als je een rijtje nodig hebt waar je informatie moet zoeken:

Belastingdienst
Svb
Hypotheekadviseur
Voor de zekerheid toch inschrijven bij verhuurders
Maatschappelijk werker
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Het LBIO maakt voor 50 euro alimentatie berekeningen. Zowel kinder als partner alimentatie.

Als je een koophuis hebt zou ik zeker een financieel adviseur raadplegen als niet zeker is of je er kan blijven zitten. Omdat je een lopende hypotheek hebt gelden andere, vaak soepelere, voorwaarden dan voor acceptatie van een nieuwe hypotheek.

Informatie over toeslagen kan je vinden op de site van belastingdienst.

Heel verstandig om een en ander goed uit te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een koophuis? Ga je alimentatie krijgen of moet je hem betalen? Ga je voor co ouderschap? Waar gaat de ander wonen? Inderdaad, meer informatie nodig voor concrete hulp.
Alle reacties Link kopieren
Valerie1985 schreef:
21-10-2019 15:01
Voor de fijne reacties, bedankt voor het meedenken! Voor de minder fijne, jammer dat het zo geïnterpreteerd wordt.

Ik dop al jaren mijn eigen boontjes, heb een dochter en werk 34 uur. Ik probeer er het beste van te maken. Helaas gaat dat niet lukken met mijn man. Hij heeft hier al heel veel verdriet van (en ik ook!) dus wil ik graag zelf wat dingen vast uitzoeken en hem er niet mee lastig vallen.

Wellicht kunnen jullie je voorstellen hoe fijn het zou zijn als ik toch in het huis zou kunnen blijven wonen? Het was fijn geweest als mensen niet meteen zo zouden oordelen.

Dat kan ik me zeker goed voorstellen, maar ik kan me voorstellen dat dat voor je man net zo fijn zou zijn, of niet?

Om in het huis te kunnen blijven wonen zullen jullie er ten eerste samen uit moeten komen, dus dat je man ermee akkoord gaat dat jij hem uitkoopt. Dan zul je moeten weten wat de waarde van het huis is, voor hoeveel je je man moet uitkopen en hoe hoog je hypotheek zal worden. Dan is het de grote vraag of jij die hypotheek zult krijgen op jouw inkomen (heb je daar al naar gekeken? Is dit een reële optie?).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben destijds (wel met ex samen, maar dat was omdat ik hem meesleepte) eerst maar eens voor een informatief gesprek naar de bank=hypotheekverstrekker gegaan. Ons eerst maar eens gewoon laten uitleggen wat de consequenties van scheiden mbt het huis waren met ons type hypotheek, zonder officiële berekeningen. Dat was een hele nuttige eerste stap (en een eye opener voor ex, die er echt irreële ideeën op na bleek te houden over zijn financiële toekomst. Les daaruit: de bank gaat geen hypotheek verstrekken op basis van partneralimentatie, je zult toch echt zelf inkomen moeten hebben. Maar TO, jij hebt een baan dus dat speelt bij jou niet!).
Sterkte. Het is een rotperiode.
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
En hou er rekening mee dat je partner misschien wel hetzelfde wil! Kind als hoofdverblijf bij hem en kinder- en partneralimentatie van jou!
Valerie1985 schreef:
21-10-2019 15:01
Voor de fijne reacties, bedankt voor het meedenken! Voor de minder fijne, jammer dat het zo geïnterpreteerd wordt.

Ik dop al jaren mijn eigen boontjes, heb een dochter en werk 34 uur. Ik probeer er het beste van te maken. Helaas gaat dat niet lukken met mijn man. Hij heeft hier al heel veel verdriet van (en ik ook!) dus wil ik graag zelf wat dingen vast uitzoeken en hem er niet mee lastig vallen.

Wellicht kunnen jullie je voorstellen hoe fijn het zou zijn als ik toch in het huis zou kunnen blijven wonen? Het was fijn geweest als mensen niet meteen zo zouden oordelen.


Hier maak je een fout, een fout zelfs die het begin is van een vechtscheiding.

Door in je eentje alvast info in te winnen zet je je man op achterstand, en dat gaat hij je kwalijk nemen. Trek samen op, dan is de kans veel groter dat je er samen uit komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven