intelligentieverschil in relatie

26-01-2012 13:25 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik vroeg me af of er hier vrouwen zijn met ervaring met een groot verschil in intelligentie in hun relatie.

Ik heb sinds kort een heel lieve vriend, we hebben veel dezelfde interesses en min of meer een gelijksoortige levensstijl.

Maar ik loop er steeds tegenaan dat hij minder intelligent is.

Ik ga vaak te snel voor hem in mijn redeneringen en dingen die ik vertel. Een bepaalde logische, analytische, snelle manier van denken, en verbanden kunnen leggen, die ik wel heb, heeft hij niet. Dat is soms lastig communiceren en 'sparren'.

Ondanks dat hij verder een fantastisch persoon is, blijft dit punt toch een beetje wrijven bij mij. Ik raak soms geïrriteerd, of voel me niet begrepen, en denk soms 'laat maar' als ik iets wil vertellen of bespreken en het loopt niet.

Graag hoor ik ervaringen of tips van anderen die dit misschien herkennen of ook hebben in hun relatie.
quote:_lupine_ schreef op 26 januari 2012 @ 14:01:

[...]

Nee, het ging echt om verschil in intelligentie en kennis. Stel je voert een discussie over politieke systemen en jij weet daar veel vanaf en hij weet amper wat het communisme inhoudt en laat staan wie Marx is, dan levert dat gegarandeerd irritatie op. Dat werkt gewoon niet.Met een zelfde intelligentieniveau kunnen er enorme kennisverschillen zijn.
Opleidingsniveau zegt niets, het gaat om hoe iemand in het leven staat, hoe breed zijn of haar interesse is, hoe geïnteresseerd je bent in elkaar. Ik ken mbo'ers waar ik beter mee kan praten dan met universitair geschoolden.

Wat ook heel belangrijk is, TO noemt het al in haar post, dat je met elkaar kunt sparren. Je moet het toch samen rooien in dit leven. En het is prettig als je daarvoor gewoon natuurlijk met elkaar kunt communiceren en dat je niet over elk woord (ok, ietwat overdreven) hoeft na te denken. Het lijkt me heel vervelend als dat niet lukt.
quote:Katherina schreef op 26 januari 2012 @ 13:52:

Wij hangen voor de tv om sbs6 te kijken en bier te drinken. In de zomer gaan we naar de camping. Niks mis mee Heerlijk zelfs k krijg spontaan zin om op vakantie te gaan.
Hou me ten goede, ik zou denk ik ook niet vallen op iemand die én dom is, en geen doorzettingsvermogen heeft, en narrowminded is. Dat is mijn vriend dan ook niet.

Maar niet de slimste, wel doorzettingsvermogen en een open geest, daar zou ik dan weer minder moeite mee hebben.

Op de één of andere manier krijg ik door topics als deze altijd het idee dat dom ook samengaat met geen dadendrang en narrowminded. En dat hoeft natuurlijk bij lange na geen drieluikje te zijn.

Een enorm slimme it-er, met een heel hoog iq, denk je dat dat goed samengaat met een heel slimme communicatie-strateeg? Dat wil ook niet, gok ik zo maar.

Als het verschil alleen maar dat iq is, dan moet dat overbrugbaar zijn. Als je dat beide maar wil.
Daarom zei ik ook Katherina dat het ook niet erg is als je wat van elkaar kan leren.

En het is ook maar net wat voor eisen jij zelf stelt aan een relatie. En wat Anarna ook zei. Iemand met "alleen" havo hoeft niet perse dommer te zijn dan iemand met hbo.

Het is gewoon het totaalplaatje.

is het niet zo dat je nu aan het projecteren bent, dat je jezelf soms misschien dommer voelt dan een ander? Omdat je "alleen" havo hebt. Dat is natuurlijk onzin.Maar ga een ander niet verkopen, dat je op iemand neerkijkt als er wel een communicatieverschil is en je hier geen genoegen mee neemt.

Ik kan me wel voorstellen dat TO iemand zoekt die matcht met haar intelligentie. Je hoeft niet perse op dezelfde manier te redeneren, daar ben ik het mee eens.
Mijn man heeft een hoog iq, onlangs is dat vastgesteld door een professionele organisatie. Ikzelf weet niet wat mijn iq is, ik denk dat het niet laag is maar het zou heel goed kunnen dat mijn iq lager is dan het zijne. Ondanks dat denkt hij dat ik intelligenter ben dan hij zelf is, dat heeft ie altijd al beweerd. Niet dat dat ooit een issue is geweest, alleen maar een veronderstelling van zijn kant.

Hij vindt dat omdat hij denkt dat hij meer moeite moet doen om mij te volgen dan dat ik moet doen om hem te volgen. Ik denk dat dat vooral komt doordat ik gewoon makkelijk en veel praat....beter dan hij dingen kan onthouden (uiteraard vooral dingen die echt nergens toe doen) en bredere interesses heb dan hij heeft. Ik kan namelijk alleen maar hopen op zo'n score als hij had uit de iq-test.

Ik kan makkelijker met iedereen meekletsen over uiteenlopende onderwerpen maar als hij mij voor de tigste keer uitlegt hoe een vliegtuigmotor werkt of wat potentiele energie is, dan blijf ik 'm toch iedere keer weer dommig aanstaren.....
quote:butterfly_80 schreef op 26 januari 2012 @ 14:10:

Daarom zei ik ook Katherina dat het ook niet erg is als je wat van elkaar kan leren.

En het is ook maar net wat voor eisen jij zelf stelt aan een relatie. En wat Anarna ook zei. Iemand met "alleen" havo hoeft niet perse dommer te zijn dan iemand met hbo.

is het niet zo dat je nu aan het projecteren bent, dat je jezelf soms misschien dommer voelt dan een ander? Omdat je "alleen" havo hebt. Dat is natuurlijk onzin.Maar ga een ander niet verkopen, dat je op iemand neerkijkt als er wel een communicatieverschil is en je hier geen genoegen mee neemt.

Ik kan me wel voorstellen dat TO iemand zoekt die matcht met haar intelligentie. Je hoeft niet perse op dezelfde manier te redeneren, daar ben ik het mee eens.Exact.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Of kennisverschil zoals ik nu lees. Als het constant gebeurt dat je iets vertelt en je vriend kijkt van: huh waar heeft ze het over, dan zou ik daar ook niet blij van worden.

Net zomin als een man die me de hele dag aan het verbeteren is.

Ik denk toch dat je een soort match moet hebben voor een succesvolle relatie.

Ik ben zelf ook niet van universitair niveau. So be it. Maar voel me ook niet beter dan een havist.. want zoals ik al zei kan diegene wel net zo intelligent zijn.

Dat moet gewoon blijken uit de algemene kennis e.d.
quote:Katherina schreef op 26 januari 2012 @ 13:41:

Ik vind het zo raar dat er nooit mensen posten die klagen over hun te slimme partner.

Alsof het gaat om intelligentie in een relatie. Je geborgen voelen, spetterende seks, een beetje dezelfde normen en waarden, da's toch veel belangrijker?

Waarom zou je klagen over je te slimme partner?? Dat is net zoiets als klagen over je te lekkere partner.

En op je tweede alinea: meen je dat echt? Zou je spetterende seks echt belangrijker vinden dan de intelligentie van je partner? Deze seksualisering van onze maatschappij is in mijn ogen een gevaarlijke ontwikkeling.

Ik denk (en onderzoek toont dat ook aan) dat een verschil in IQ vaak spanningen oproept. Zeker als de man dommer is, gaat dat bijna nooit goed. Mannen vinden het soms nog wel leuk om hun "vrouwtje een beetje uit te leggen hoe het werkt", maar andersom is het echt cruciaal dat een vrouw tegen haar partner kan opkijken.
quote:butterfly_80 schreef op 26 januari 2012 @ 14:10:

Ik kan me wel voorstellen dat TO iemand zoekt die matcht met haar intelligentie. Je hoeft niet perse op dezelfde manier te redeneren, daar ben ik het mee eens.

Pardon? Ik heb geen issues met mijn eigen intelligentie hoor, of het gebrek daaraan. Ik weet precies waar ik sta.

Ik vraag me in deze discussie alleen af, of enkel intelligentie en verder weinig verschillen echt een dealbreaker zouden zijn in een relatie.
In mijn ervaring is een groot verschil tussen IQ en EQ vooral vervelend, zeker als dat voor beide partners geldt.
quote:Katherina schreef op 26 januari 2012 @ 14:10:

Hou me ten goede, ik zou denk ik ook niet vallen op iemand die én dom is, en geen doorzettingsvermogen heeft, en narrowminded is. Dat is mijn vriend dan ook niet.

Maar niet de slimste, wel doorzettingsvermogen en een open geest, daar zou ik dan weer minder moeite mee hebben.

Op de één of andere manier krijg ik door topics als deze altijd het idee dat dom ook samengaat met geen dadendrang en narrowminded. En dat hoeft natuurlijk bij lange na geen drieluikje te zijn.

Een enorm slimme it-er, met een heel hoog iq, denk je dat dat goed samengaat met een heel slimme communicatie-strateeg? Dat wil ook niet, gok ik zo maar.

Als het verschil alleen maar dat iq is, dan moet dat overbrugbaar zijn. Als je dat beide maar wil.

Je hebt gelijk, er wordt hier net gedaan alsof een hoge intelligentie gelijk de kern is, maar de kern is natuurlijk hoe je met elkaar om gaat en in welke mate je voor elkaar open staat.

En die slimme IT-er met die handige communciatie strateeg? Dat kan best werken, maar dan moet je wel open voor elkaar staan en de moeite willen nemen om elkaars wereld te leren kennen.
quote:Vl43inder schreef op 26 januari 2012 @ 14:16:

In mijn ervaring is een groot verschil tussen IQ en EQ vooral vervelend, zeker als dat voor beide partners geldt.Twee intelligente autisten met Asperger bedoel je? Nee, ik denk niet dat dat lekker loopt.
quote:Katherina schreef op 26 januari 2012 @ 14:05:

[...]

Ik denk dat als er alleen maar een intelligentieverschil is, dus iemand die een iq heeft van 100 en de ander heeft een heel hoog iq, dat dat geen belemmering hoeft te zijn voor een goede relatie.

.Helaas juist in deze gevallen is het meestal wel een belemmering. Ook al hou je van elkaar.
Een vriendin van me valt steevast op mannen die qua intelligentie niet aan haar kunnen tippen. Ze vindt dat prettig, omdat ze in haar werkkring 'al zo moet presteren'. Ze vindt het heerlijk om dan thuis op de bank niet verder te hoeven discussieren en haar verstand op nul te zetten.

Ik persoonlijk zou gek worden van een partner waarmee ik qua gedachtengang niet op één lijn zit.
quote:dragonmom schreef op 26 januari 2012 @ 14:20:

Een vriendin van me valt steevast op mannen die qua intelligentie niet aan haar kunnen tippen. Ze vindt dat prettig, omdat ze in haar werkkring 'al zo moet presteren'. Ze vindt het heerlijk om dan thuis op de bank niet verder te hoeven discussieren en haar verstand op nul te zetten.

Ik persoonlijk zou gek worden van een partner waarmee ik qua gedachtengang niet op één lijn zit.Zo lang duren die relaties dus niet?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Katherina schreef op 26 januari 2012 @ 14:18:

[...]

Twee intelligente autisten met Asperger bedoel je? Nee, ik denk niet dat dat lekker loopt.Nou, ook als het wat minder extreem is. Een intelligent iemand die door anderen als "moeilijk te volgen" wordt beschouwd, zit vaak niet alleen zichzelf maar ook anderen in de weg. Communicatietraining kan er voor zorgen dat de intelligentie veel beter gebruikt kan worden, ook in prive situaties.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 26 januari 2012 @ 14:17:

[...]

En die slimme IT-er met die handige communciatie strateeg? Dat kan best werken, maar dan moet je wel open voor elkaar staan en de moeite willen nemen om elkaars wereld te leren kennen.

Haha, in de praktijk blijkt dat heel goed te werken

Grappig genoeg hebben veel van mijn collega's (senior comm. strategen) relaties met IT-managers. Inclusief ikzelf
quote:gaia9 schreef op 26 januari 2012 @ 14:18:

[...]

Helaas juist in deze gevallen is het meestal wel een belemmering. Ook al hou je van elkaar.

Ik geloof dat niet zo hoor.

Zolang je maar met elkaar kunt communiceren. Maar dat heeft niets van doen met intelligentie.
Ik denk inderdaad, Katherina, dat het niet alleen intelligentie is. Ik houd er zelf niet zo van om privé de hele tijd vanalles te moeten uitleggen. Dat voelt alsof ik me moet verantwoorden. Bovendien bestaat een groot deel van mijn werk uit uitleggen, dus het is voor mij heel fijn om thuis gewoon mezelf te kunnen zijn. Voor mij zou een relatie met iemand die minder slim is daarom niet zo goed werken: ik kom er niet tot rust.

Verder staat intelligentie voor mij niet gelijk aan dadendrang of ongebreidelde nieuwsgierigheid. Ja, ik vind het leuk om af en toe iets nieuws te doen of te lezen, maar nee, niet non-stop. Ik forum. Dat zegt genoeg
Ik bemerk een intelligentieverschil.... we snappen elkaar niet
Ze is nu 5 jaar getrouwd met de laatste (hij is vrachtwagenchauffeur). Daarvoor heeft ze verschillende kortere relaties gehad met bouwvakkers, een gymzalenlegger, een schilder en twee stuccadoors. En met 1 hyperintelligente IT-er. Maar dat was heel snel over.
quote:

Vl43inder, 5 minuten geleden

In mijn ervaring is een groot verschil tussen IQ en EQ vooral vervelend, zeker als dat voor beide partners geldt.

Dat leest een beetje als: wat is het verschil tussen een dood vogeltje?

Het ene pootje is even lang.

Voor mij zou het niet werken, een relatie met een groot intelligentieverschil. Maar ik ben dan ook niet van de "opposites attract".
quote:vrouwke_theelepel schreef op 26 januari 2012 @ 14:23:

[...]

Zolang je maar met elkaar kunt communiceren. Maar dat heeft niets van doen met intelligentie.Dat heeft dus alles te doen met intelligentie. Maar goed ik geloof dat we elkaar niet zullen ontmoeten hierin
quote:vrouwke_theelepel schreef op 26 januari 2012 @ 14:23:

[...]

Zolang je maar met elkaar kunt communiceren. Maar dat heeft niets van doen met intelligentie.Niet in eerste instantie met inteligentie nee. Maar wel in die gevallen in het voorbeeld. En idd eens dat met elkaar kunnen communiceren het meest van belang is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven