Is na 6 jaar de vriendschap over?

05-09-2009 16:28 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik lees vaak het forum van viva en besloot om nu zelf een probleem voor te leggen waar ik al een tijdje mee zit. Ik probeer het kort en duidelijk te verwoorden en hoop dat jullie mij advies kunnen geven:

Ik ken M. nu al ongeveer 6 jaar, onze vriendschap begon toen we beide de mavo deden. We deden in die tijd alles samen, lekker op stap, lessen volgen, de stad in, thuis zitten enz. Toen had M. haar eigen wil al, ging het niet op haar manier dan werd ze boos. Toen ik pfeiffer bleek te hebben, werd ze ook boos op mij, omdat ik (volgens haar) haar dan ook zou besmetten. Ze heeft op me gescholden! Ik kon met moeite mijn bed uit komen, maar heb nooit steun van haar gekregen. Achteraf bleek dat zij ook het had, maar dan eerder, maar daar zei ik niks van. Ook zijn er problemen in mijn familie, die ze aan andere vriendinnen vertelt, zodat ik later er achter kwam (nadat ze me vroegen hoe het met mn moeder is) dat M. dit allemaal heeft verteld. Altijd gaat het om haar, ze roddelt over iedereen en vertelt haar hele levensverhaal aan iedereen, terwijl ik vind dat de intieme dingen alleen aan vriendinnen zouden moeten verteld worden.

Maar goed, na 6 jaar heb ik het wel gehad. Het gaat altijd maar over 1 ding bij haar, de mannen waarmee ze gaat en het roddelen over iedereen (incl. eigen vriendinnen). De mannen waarmee ze gaat zijn sowieso fout, ze zegt dan ook dat ze niks meer met ze doet maar ondertussen blijft ze hun smsen en bellen. Ik bemoei me er al lang niet meer mee, maar op een dag gaat het een keer fout. Ook praat ze over onze vriendinnen, ALLES eigenlijk. Het gaat ook vaak over mij, als ik er niet bij ben uiteraard.

Sinds een paar jaar heb ik er een hele goede vriendin bij, die ik leerde kennen via M. Met haar kan ik alles bespreken, we begrijpen elkaar en praten niet altijd over iedereen. Zij heeft een vriend en ik ook, en ook dat is niet goed volgens M. Doordat wij (L. en ik) goed met elkaar kunnen opschieten, denkt ze dat we niet meer naar haar toe gaan. L. heeft een vriend en ik ook, waardoor we vaak elkaar ook zien met z'n vieren. Dit kan M. dan weer niet hebben. Echter, ze klaagt alleen maar bij L. over mij, en andersom praat ze met mij over L. Ze vindt dat we te weinig meer op stap gaan, waardoor de vriendschap verwaterd. Als je goede vrienden van elkaar bent, kun je elkaar toch ook zien zonder dat je gaat stappen???! Dat zit er bij M. helaas niet in. Zij heeft dan verder ook geen opleiding of een fulltime baan. L. en ik wel, waardoor we niet altijd doordeweeks op stap kunnen. M. zou mij trouwens nooit uit haarzelf smsen, ik ben altijd degene die dat moet doen. Als ik 2 weken langs niets van me laat horen, hoor ik ook niets van haar. Het moet altijd bij mij weg komen.

Het is toch nog een lang verhaal geworden, maar wat ik wil vragen aan jullie is: Is deze vriendschap nog de moeite waard? Is het zonde om na 6 jaar een punt te zetten achter deze vriendschap? En zo ja, hoe kan ik dit het beste doen? Ik heb al 3 weken niets meer van haar gehoord, moet ik het maar zo laten of moet ik nog een gesprek aan gaan met wat me dwarszit?

Alvast bedankt voor de moeite om dit te lezen en bedankt voor de reacties!

Groetjes
Ik zou echt zoiemand niet eens in mn kennissenkring willen.

Deze dame kun je toch niet eens een vriendin noemen....zo gaan vrienden niet met elkaar om!!!
Ik zie geen vriendschap tussen jullie.

Ik vind dat vriendschap een toegevoegde waarde moet hebben, beide kanten op. Die waarde zie ik hier absoluut niet.
Ik zou haar niet eens missen als ik haar nooit meer zou zien.

Jij wel?
Als ik het zo lees ben ik het helemaal met Biebelie (en de rest) eens. Nee, zou ik zeggen, het is absoluut niet zonde om die vriendin aan de kant te zetten. Integendeel, het is pas zonde als je nog langer energie in deze 'vriendschap' steekt. Gun het jezelf om het contact te verbreken, want deze meid lijkt me eerlijk gezegd niet echt een leuk persoon.

Is nu natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien jullie elkaar al lang kennen en toch een relatie opgebouwd hebben. Vaste patronen zijn altijd moeilijk te doorbreken, maar probeer voor jezelf te kiezen! Succes.
--
Ik ben het helmaal met de bovenstaande reacties eens, dit is geen vriendin, maar een energievreter.

En hoe je er mee kunt stoppen? Je kunt het natuurlijk gewoon laten verwateren door niets meer van je te laten horen. Dit is de makkelijkste weg, maar niet erg volwassen of aardig in mijn ogen en daarbij loop je natuurlijk ook nog de kans dat ze jou gaat benaderen en wat doe je dan?

Het lijkt me dus beter dit face to face tegen haar te zeggen, maar als je dat te eng vind, omdat je bang bent dat ze totaal over je heen gaat lopen kun je natuurlijk ook een nette mail aan haar sturen met een duidelijke uitleg waarom jij deze vriendschap niet meer wilt en zonder onnodige verwijten naar haar toe.

Een sms-je zoals je tegenwoordig steeds vaker ziet zou ik trouwens ook niet doen (of een post-it ).
quote:LoveItAll schreef op 05 september 2009 @ 16:28:

Het is toch nog een lang verhaal geworden, maar wat ik wil vragen aan jullie is: Is deze vriendschap nog de moeite waard? Is het zonde om na 6 jaar een punt te zetten achter deze vriendschap? En zo ja, hoe kan ik dit het beste doen? Ik heb al 3 weken niets meer van haar gehoord, moet ik het maar zo laten of moet ik nog een gesprek aan gaan met wat me dwarszit?Ja, het is zonde dat een vriendschap na 6 jaar teneinde loopt. Mensen veranderen, gaan verschillende levensfasen in en zitten gewoon niet meer op een lijn (of hebben nooit op een lijn gezeten maar hebben daar tot nu toe altijd een gulden middenweg in gevonden). Een vriendschap hoef je niet per se (met een gesprek of brief) te beëindigen, soms is het gewoon zoals het is en is het goed zo. Time to move on .
Uit je post maak ik op dat je haar helemaal niet leuk vindt. Dan vraag ik me dus ook af waarom je het zolang hebt laten gebeuren. Wat wil je zelf? Ja, als die zes jaar voor jou zo belangrijk zijn en je wilt ten koste van jezelf hier mee doorgaan, moet je dat zeker doen. En dan zal die vriendschap de rest van je leven waarschijnlijk blijven bestaan. Dat kun je jezelf aandoen.

Alleen wil je dat niet. Prima, toch? Niemand kan jou verplichten door te gaan met iets of iemand terwijl jij dat niet wilt. Je moet wel eerlijk naar jezelf toe zijn en dit toegeven. Misschien denk je dan dat dit geen aardige eigenschap van jou is, valt ook nog over te discussieren, en maakt bovendien niet uit. Gewoon voor jezelf en je eigen leven kiezen, pech voor haar.

En hoe je dat zou kunnen doen? Laten gaan, geen contact opnemen en als zij dat op een gegeven wel doet het haar zeggen, met de reden erbij. Dan kan ze daar in ieder geval eens over nadenken. Ik zou me, als een vriendschap na zes jaar op zo'n manier eindigt, eens achter de oren krabben en mezelf eens zo objectief mogelijk gaan bekijken. Waarschijnlijk zal ze dat niet doen, jammer voor haar en zonde dat ze de kans voorbij laat gaan.

Ik denk niet dat je het op deze manier zult gaan doen want voor de meesten is dit te moeilijk om het zo confronterend te brengen. Maar volgens mij is het ook een persoon die het echt nodig heeft en het anders niet oppikt en dan moet jij er weer omheen lullen en blijft het onduidelijk. Terwijl je het gewoon niet meer ziet zitten met haar en dat is jouw goed recht.

Doe je best!!
quote:Toen ik pfeiffer bleek te hebben, werd ze ook boos op mij, omdat ik (volgens haar) haar dan ook zou besmetten. Ze heeft op me gescholden! Ik kon met moeite mijn bed uit komen, maar heb nooit steun van haar gekregen.

en hier had deze "vriendschap" moeten stoppen.

waarom vond je het normaal, of in ieder geval vergeeflijk, dat ze zo met je omgaat????
Enneh, andersom dan? Een 'vriendin' die zo over mij zou praten als jij over haar zou ik ook niet hoeven, waarom heb je het zo ver laten komen?
Hallo allemaal,

Bedankt voor alle reacties! Het is inderdaad geen vriendschap meer te noemen, en wat Moosey ook zegt, hoe ik over haar praat toont alleen maar aan dat ik inderdaad haar ook niet meer leuk vind. Deze "vriendschap" komt alleen maar van één kant, en dat is niet voldoende.

Ik denk dat ik eerst afwacht of zij wat van haar kant laat horen, en als dit niet het geval is, ga ik een gesprek aan. 6 jaar is een lange tijd, maar uiteindelijk zijn onze interesses veranderd en is het inderdaad nu tijd om het allemaal maar te laten gaan.

Liefs
Hoe ik het zo ver heb laten komen is voor mij ook de vraag. Ik heb haar altijd goed gepraat, 'ag, ze meent het niet zo' en andere redenen. Ik was denk ik bang om een vriendschap te laten gaan.

Nu ik dit allemaal lees besef ik dat het niet zo kan, het is misschien moeilijk om los te laten en ja, ik heb gedacht dat ik dan niet erg leuk overkom, maar dit keer kies ik voor mezelf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven