Is swingen 'gewoon een gezamenlijke hobby?'

02-11-2007 12:16 239 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het valt me op dat het woord 'swingen' een nieuwe betekenis heeft gekregen. Waar ik eerst dacht dat het een ouderwets woord was voor lekker dansen in de disco blijkt het een term te zijn die ook kan betekenen dat je als stel seks hebt met een ander stel. Ok, weten we dat ook weer.

Laat ik voorop stellen dat ik vind dat iedereen zelf moet weten wat hij/zij doet, zolang je een ander niet schaadt en de verantwoordelijkheid neemt voor de gevolgen van je acties.

Toch merk ik dat ik er persoonlijk moeite mee heb om swingen te zien als een gezamenlijke hobby. Voor mijn gevoel is het niks meer dan samen legitiem vreemdgaan en dit sociaal acceptabeler te maken door het vervolgens eufemistisch een 'hobby' noemen.

Seksualiteit is voor mij een middel om mijn gevoelens van liefde ook fysiek te kunnen uiten richting mijn partner. Toch heb ik niet het idee dat swingen in de eerste plaats draait om het uiten van lichamelijke liefde voor je medemens, maar eerder om bevrediging van je verlangens.

Hoe staan jullie hierin? Staat swingen los van liefde voor je partner en is het net zoiets als bijvoorbeeld samen sporten?
Pfff ik heb even weer alles bijgelezen. Deze discussie is dus precies waar ik geen zin in had.

BGB, Doddie, Roodhaar en de anderen, ik heb respect voor het gegeven dat jullie het steeds geduldig (en soms wat minder geduldig ) blijven uitleggen....

Ik kan het niet laten om de volgende quote van nell even aan te halen:

quote:nell schreef op 07 november 2007 @ 23:38:

Één van mijn vele passies, want ik heb er meer.

@ nell: Je begrijpt dat dit bovenstaande een inkoppertje is hé? Weet je wat: mag jij 'em in het doel schieten!!

Vraagje meteen aan jou: Kun jij het ook gewoon ACCEPTEREN als anderen er andere passies op na houden dan jij, zelfs als je ze niet kan begrijpen?

En kom nu niet aan met de wet en anderen geen kwaad doen etc. We hebben het over een heel legale keuze, namelijk de keuze tot wel of niet swingen.

Kun jij ook gewoon het naast je neer leggen, zo van: het is niks voor mij, maar voor een ander wel, tot gister wist ik er nog niks van af, het is weer eens wat anders, blij dat mensen hun leven een gelukkige aanvulling kunnen geven, etc.

Dit bovenstaande is gewoon eigenlijk exact hetzelfde als wat bijv. een doddie, een BGB, een Roodhaar of een Spinster mogelijk zou kunnen zeggen over tekenen. Laat gewoon ieder zijn ding doen!!!! En als je het niet begrijpt, dan laat je het toch lekker.

Maar ga niet het plezier voor anderen te vergallen (poging tot) en ga al helemaal niet mensen (individuen en/of groepen) zo verguizen omdat ze voor jou onbegrijpelijke keuzes maken. Keuzes die (ik herhaal het nog even) NIKS met enige illegaliteit/strafbaarheid e.d. te maken hebben....
Ik heb zelf niet het gevoel dat Nell dat niet zo kan zien. Ik haal er wel uit dat ze een houding heeft van "ieder zijn ding" het is meer de manier van vragen waarin haar antwoord al zit hoe het wel zal zijn die mij bv erg storen. Want dan moet ik dat gelijk weer gaan weerleggen en moet ik daarmee in de verdediging. Doe je dat (zoals bianca, ) dan vind men weer dat je er vast moeite mee hebt anders zou je dat niet doen. Dat zijn dus de invullingen waar je vaak tegenaan loopt.

Nogmaals snap ik wel waarom men dat doet. Je denkt over dit soort dingen na, vult in hoe dat wel moet wezen naar het schrikbeeld dat je hebt om zo tot overtuiging te komen dat het niets is voor je.

Maar ik denk dat er tussen swingen zoveel manieren zijn dat er altijd wel een manier kan zijn waar iemand zich in kan vinden. Misschien nog niet nu maar dan zeker wel een keer in je leven.

Ik merk vaak wel dat mensen voor een groot deel met je mee kunnen gaan met een idee of gedachten tot je enthousiast misschien net hun grens voorbij gaat en ze afhaken. Maar ook wij zijn niet meer de swingers van begin. Soms pas je iets aan wat beter bij je past, soms blijkt dat grenzen die je stelde niet nodig waren en de grens over gaan helemaal geen ramp is maar leuk of juist beter bij je passent.

Je echter altijd een moment dat de ander afhaakt omdat er ook dingen zijn waar zij niet aan moeten denken en dat heb je zelfs onder swingers onderling. Men geloofd in de eigen manier, ziet dat als het juiste en hoe een ander het doet dat zou niets voor ze lijken of moet wel fout gaan. Zelfs onder swingers wordt wel eens het hoofd geschud hoe een ander er in staat. Maar je bent nu eenmaal allemaal anders, je hebt niet allemaal dezelfde relatie, bent ook niet allemaal evenlang bezig, en soms ook moet men van fouten leren. Heb je het recht ook zelf je neus erin te stoten.

Maar tussen die verschillen is er 1 overeenkomst. Je doet het met elkaar, open eerlijke en in overeenstemming. Je respecteerd elkaar en het andere stel. Je bent niet uit op elkaars partner maar alle partijen willen hun relatie in stand houden (uiteraard als ze met de echte swinggedachten bezig zijn) en alleen daarom al hoef ik geen man uit de kroeg. Simpel omdat dat geen swinger is en wij swingers zijn. En daarom hoef ik ook niet met de buurman en kun je bij mij als stel gewoon op de koffie komen als je monogaam bent. Zolang je geen swinger bent heb je van ons niets te vrezen. (zelfs als je wel swingers zou zijn nog niet )
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Swingen = losbandig.

Daar gaat he steeds mis.
Het heeft volgens mij idd te maken met het idee van losbandig. Vrijwel iedereen wordt toch opgevoed met het idee dat sex alleen mag onder allerlei voorwaarden. Sex hoort thuis in een huwelijk. Sex hoort thuis bij liefde. Sex hoort thuis bij kinderen krijgen.Hoe vrij je ook opgevoed wordt: toch is dit wel de kern van de gedachten waarmee je als kind opgevoed wordt. Het zijn de normen en waarden in onze cultuur, waarmee verreweg de meeste mensen van jongsafaan gevoed zijn. Sex is binnen deze normen iets wat een vrouw aan een man 'geeft' en waar ze zuinig op moet zijn 'jezelf bewaren'. Vrouwen worden opgevoed met de gedachte dat ze op moeten passen geen slet te worden. Geen naam te krijgen. Geen afgelikte boterham te worden. O wee als je hier buiten stapt, want dan ben je wel heel erg ver afgedwaald van alles wat je vanuit je jeugd hebt meegekregen.

Als je deze normen ruim ziet, dan mag je voor huwelijk nog 'tamelijk vaste relatie' denken.

Maar sex buiten een vaste relatie, zonder liefde, zonder kinderen als doel? Puur voor de lust? Dat is wel heel veel mijlslaarzen te ver gedacht.

Het typische is dat de meeste mensen die anti reageren zelf helemaal niet beseffen waar dit anti-gevoel vandaan komt. Ze weten dat het niet terecht is om te stellen dat er iets mis is met deze levensstijl. Want, het is niet goed uit te leggen dat je iemand veroordeelt om wat hij/zij met een andere volwassene uit vrije wil doet waarbij niemand letsel wordt toegebracht. Toch voelt het niet goed. Dus er moet gezocht worden naar argumenten om het anti-gevoel kloppend te krijgen. Het zijn daarbij rationele verklaringen om een gevoel te verklaren. Dat werkt nooit. Het werkt vooral niet omdat ze zich niet realiseren dat die onderliggende waarden en normen uit hun jeugd de oorzaak zijn van deze irrationele gedachten. Pas als je je realiseert dat deze normen en waarden de werkelijke reden zijn voor je gevoel, dan kun je je afvragen of deze normen wel echt je eigen normen zijn, of dat het opgelegde normen zijn. Het is op zich wel heel leuk om dit helemaal uit te spitten, want waarom zou swingen fout zijn? Maar rationeel gaat die discussie nooit worden.
quote:Roodhaar schreef op 09 november 2007 @ 14:50:

Het is op zich wel heel leuk om dit helemaal uit te spitten, want waarom zou swingen fout zijn? Maar rationeel gaat die discussie nooit worden.

Ja, kom maar op ! Zou zeker leuk zijn.

Ik ben zelf ook begonnen met nog ergens een stemmetje in mijn achterhoofd dat "zoiets doe je toch niet " zei. Maar als ik me afvroeg waarom niet gaf dat stemmetje geen antwoord .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 november 2007 @ 14:53:

[...]

Ja, kom maar op ! Zou zeker leuk zijn.

Ik ben zelf ook begonnen met nog ergens een stemmetje in mijn achterhoofd dat "zoiets doe je toch niet " zei. Maar als ik me afvroeg waarom niet gaf dat stemmetje geen antwoord .

Hihi. Maar het is wel de kern. Er zijn een paar mooie gedachten die bij je op kunnen komen die vrijwel altijd als bron zo'n achtergrond hebben.

De stemmetjes:

'dat doe je niet'

'dat hoort niet'

'dat kun je niet maken'

'dat is ordinair'

'dat is onfatsoenlijk'

Zodra ik bij twijfel een van deze stemmetjes naar boven hoor komen, dan gaan bij mij tegenwoordig de alarmbellen. Ze staan namelijk altijd voor een afweging die te maken heeft met wat de buitenwereld ergens van zal denken. Niet voor wat ik ZELF vind.
Wat is er trouwens mis met onfatsoenlijk ?

Maar klopt helemaal wat je zegt .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Knap geschreven Roodhaar!

Die opgelegde normen en waarden zijn iets wat men zich niet meer realiseert.

Deze "pijlers" van onze maatschappij geven ook erg veel duidelijkheid en veiligheid. Neem je die weg, dan ontstaan er mogelijkheden die onveilig zijn.

Zie de invulling die hier ook wordt geschreven.

Er op los neuken, grenzeloosheid, losbandigheid enz enz.

Tevens worden mensen die dit doen bedreigend voor de eigen relatie.

De eigen gevoelens en ideeen hierover, misschien diep weggestopt, neigen tenslotte ook in die richting.

Getuige de opmerkingen "ik zou het wel weten", "jij mag dat", "platte seks" "het botvieren van seksuele lust en geiligheid" "lage lusten met een laagje poedersuiker" enz enz welke veel onveiligheid in zich hebben.

Waar eerst de veilige "dat doe je niet", "alleen uit liefde", "seks is exclusief" enz enz ervoor zorgden dat er geen zorgen en twijfels waren, komt het nu ineens aan op andere dingen.

Dat geeft een erg onveilig gevoel.
Wauw ik ben onder de indruk Roodhaar, inderdaad iets om over na te denken, Want voor dat wij los waren van "dat doe je toch niet, dat is toch raar enz, ben je een paar jaar verder, met inderdaad opdie vragen geen antwoord hebben want waarom eigenlijk niet? Het ging toch alleen ons aan en het was toch onze relatie en voor wie moesten wij trouw zijn? En waren we dat niet alleen zagen wij trouw niet in andere dingen?
Het interessante is dat al die normen ooit belangrijke functies hadden in de samenleving. Voor de komst van de anticonceptie was het verstandig om alleen kinderen te krijgen in een huwelijk. Dat leverde je als vrouw de zekerheid van economische bescherming. Het was niet slim om sex te hebben met een ander, want wie weet verdween hij weer en dan moest je met een dikke buik maar zien hoe je verder kon.

Voor mannen was het heel belangrijk om een vrouw te hebben die niet zo van sex hield, want dan was de kans klein dat ze vreemd zou gaan. Dat garandeerde hem dat hij zijn eigen genetische kinderen op ging voeden en dat hij geen tijd ging steken in die van een ander.

Op deze manier heeft de samenleving tienduizenden jaren gefunctioneerd. Die normen hadden zin en werden daarom van generatie op generatie doorgegeven. Door de komst van de anticonceptie is de automatische koppeling tussen sex en kinderen verdwenen. Maar daarmee verdwijnt niet een norm die zo diep ingebakken is.

Overigens: vanuit het perspectief van mannen zou je nog steeds kunnen stellen dat zij meer hebben aan een vrouw die niet van sex houdt, want dit argument is niet vervallen. Behalve dat je nu dan een DNA-test kunt doen als je twijfelt aan het vaderschap
quote:Roodhaar schreef op 09 november 2007 @ 19:39:

Op deze manier heeft de samenleving tienduizenden jaren gefunctioneerd. Die normen hadden zin en werden daarom van generatie op generatie doorgegeven. Door de komst van de anticonceptie is de automatische koppeling tussen sex en kinderen verdwenen. Maar daarmee verdwijnt niet een norm die zo diep ingebakken is.

Uhm, ik weet dat dit nogal off topic is maar: onze schriftelijke kennis begint ergens 800 voor Christus. Daarvoor is niet goed te zeggen hoe samenlevingen in elkaar zaten. De normen die jij beschrijft zijn de burgerlijke normen. Dat is pas vanaf ongeveer 1800 na Christus. Daarvoor was er geen "romantisch" huwelijk. Het "de vrouw wil geen sex" is Victoriaans. Juist in de middeleeuwen ging met gemakkelijker met seks om (zie voor meer info de blijspelen uit de middeleeuwen), alhoewel de adel wel de hoofse liefde als hot item had.
Spinster je refereerde naar mijn passies. Gek genoeg wordt passie meestal alleen maar in verband gebracht met relaties, liefde en sex. Je kunt ook een gepassioneerd mens zijn als je snel warm kunt lopen op andere gebieden in het leven. Misschien dat je als je je passies ook buiten liefde, sex en relaties kunt beleven,de drang om dat in de relationele sfeer of sex te zoeken wat minder is en heb je meer dan genoeg aan één partner.

In elk geval werkt dat bij mij zo.

Misschien is jullie geswing ook maar een tijdelijke behoefte, het maakt mij niet uit.

Dat ik er niet aan moet denken om met mijn lief speciaal naar een club te gaan om daar met anderen te seksen, terwijl hij de beste is van heel Nederland, en ik kan het echt weten want ik heb er ooit onderzoek naar gedaan , dan wil dat niet zeggen dat ik het verschijnsel swingen niet accepteer. In tegendeel, iedereen gaat zijn gang maar, ik vind het een volstrekt aanvaardbaar iets, ik ga er alleen niet bij liggen. Alle sexuele gedragsvariaties die anderen niet benadelen en die binnen de wet liggen zijn wat mij betreft prima. Het gaat hier tenslotte om volwassen mensen die er zelf voor kiezen.
Ik ken dat wel degelijk ook, passie hebben voor sport, hobby, verzamelen en noem het maar op, maar volgens mij kan het best naast elkaar bestaan, Passie in liefde/relatie of daarbuiten.

Of in je hobby sport of relatie moet zoveel tijd gaan zitten dat er voor iets anders niets meer over blijft.

En behoefte vind ik een groot woord, ik ben er niet behoeftig naar, ik kan er van genieten. Maar zou morgen ook weer monogaam kunnen zijn. Met dit kleine verschil dat ik de vrijheid in omgang met elkaar wel erg zou gaan missen en mijn man ook.

Het was meer dat wij geen enkele reden meer konden bedenken waarom we monogaam zouden blijven. Heb je die redenen wel (zoals jij Nel) dan heeft monogaam zijn ook een doel. Maar wij zouden echt niet weten waarom we het zouden laten. Voor mij is mijn man ook verreweg de beste de beste partner en knapste man voor mij. Om 1 hoef je ze nog niet allemaal te haten :-)(wordt er wel eens gezegd) En anders hoeft van mij niet persee beter te zijn, gewoon anders is al leuk genoeg om te ervaren voor ons. Als je elke dag een drie sterren maaltijd voorgeschoteld krijgt is het ook wel eens genieten van een patatje of kroketje. Maar ik ervaar ook dat je elkaar niet alles kunt geven waar een ander behoefte aan heeft. Dat hoef je ook niet te verlangen begrijp me goed. Maar er is ook niets mis mee als je daarin wel die dingen bij andere kunt ervaren die je partner niet bezit.
Doddie, je schrijft: En behoefte vind ik een groot woord, ik ben er niet behoeftig naar, ik kan er van genieten. Maar zou morgen ook weer monogaam kunnen zijn. Met dit kleine verschil dat ik de vrijheid in omgang met elkaar wel erg zou gaan missen en mijn man ook.

Een passie is een drang die men niet kan weerstaan en waaraan men moet voldoen.(als ik van Dale mag geloven). In die zin gebruik ik ook het woord passie als ik het over een passie heb.

Dat gaat heel diep. Het is absoluut een behoefte waar je niet zonder kunt. Ik sta bekend als gepassioneerd mens, ik kan ergens helemaal warm voor lopen en dan is mijn enthousiasme en energie niet meer te stuiten.

Ook in de liefde ben ik net zo gepassioneerd als in bijvoorbeeld het maken van kunst. Het is die ene man waar ik helemaal totaal voor ga, en binnen mijn wereldbeeld komt er dan geen andere man met een voet tussen de deur voor. Gek genoeg had ik dat ook toen ik in een slecht huwelijk zat, ik droomde nooit over een andere man, het was alles of niets voor mij.

Het is ok dat ik zo in elkaar zit, ik ben een gelukkig mens. Het is ok dat jij Doddie dat anders ervaart, jij komt me ook heel gelukkig over.

Er zijn meer wegen naar het geluk. Ieder volgt als het goed is zijn eigen weg die het beste bij hem past.
Ik heb een passie voor dansen gehad. Al mijn tijd ging op aan dansen en ik kon bijna over niets anders praten. Mijn man voor zijn sport. Maar beide zijn we eigenlijk wel blij niet meer zo die passie te hebben. Had je mijn man toen verteld dat zijn sport hem jaren later niet veel meer zou doen had hij je niet geloofd, Nu is hij opgelucht dat hij niet meer zo wordt opgeslokt door 1 ding. Is hij blij dat hij ook van andere dingen kan genieten en dat niet alles draait om dat ene. We konden in die tijd nooit iets afspreken omdat hij dan wel eens net de juiste condities zouden zijn geweest voor zijn sport en ik had dan alleen maar een sjagerijnige man naast me gehad als hij mee had moeten gaan. Andersom liet ik veel voor mijn dansen.

Ik ben dus blij dat ik die passie's heb terug kunnen brengen naar genieten en er ook ruimte is in ons leven voor andere dingen.
toevoeging, met mijn minnaar heb ik heel passionele sex tot tranen van emoties toe. Maar het zou niet goed zijn als het zo'n passie was dat alles om hem zou draaien en andersom bij hem ook niet. De passie is het moment dat we samen zijn en gelukkig staan die momenten onze relatie's niet in de weg, dat zou ik zelfs onwenselijk vinden omdat dan je partner veel aandacht te kort zou komen. Maar op dat moment is het wel wat de van dale er over schrijft.

Ik kan dus genieten van passie momenten. Er op dat moment helemaal in opgaan.
IK heb eens een discussie gehad met óok een gepassioneerd mens. Als haar vriend maar aan een ander zou denken en verstandelijk het zou laten hoefde het voor haar al niet meer. Ik zei toen tegen haar "als je zo denkt ben jij de eerste die vreemd gaat" want juist als je er voor gaat en het is eens wat minder in je relatie kan je wel eens gaan voor die gene die iets los maakt bij je. Want een gepassioneerd iemand zal dat al snel vertalen als dat de relatie dan wel over moet zijn omdat de passie even minder wordt gevoelt.

Ik denk dat juist nuchtere mensen veel meer zo'n situatie zullen relativeren.
quote:doddie schreef op 13 november 2007 @ 12:00:

IK heb eens een discussie gehad met óok een gepassioneerd mens. Als haar vriend maar aan een ander zou denken en verstandelijk het zou laten hoefde het voor haar al niet meer. Ik zei

toen tegen haar "als je zo denkt ben jij de eerste die vreemd gaat" want juist als je er voor gaat en het is eens wat minder in je relatie kan je wel eens gaan voor die gene die iets los maakt bij je. Want een gepassioneerd iemand zal dat al snel vertalen als dat de relatie dan wel over moet zijn omdat de passie even minder wordt gevoelt.

Nee dat herken ik niet, want ook toen het slecht ging in mijn vorige relatie (die toch zo'n 18 jaar heeft geduurd), had ik geen oog voor andere mannen.

Ik denk dat als passie een verslaving wordt, dat het natuurlijk niet goed is, maar een liefdesrelatie zonder passie/hartstocht is voor mij ondenkbaar. Dat wil niet zeggen dat wij elkaar van 's morgens vroeg tot 's avonds laat vurig beminnen, haha, daar zou ik de energie niet voor hebben, en er is altijd nog een rij kinderen in de buurt waar we rekening mee moeten houden.

Je vergist je dat een gepassioneerd mens per definitie direct denkt dat de relatie over is als het wat minder gaat. In mijn vorige relatie ging het vele jaren niet goed tussen ons, ik was juist degene die steeds onveranderd positief bleef en dacht dat het wel weer goed zou komen. Na ongeveer achttien jaar, na heel wat getreiter, en meneer was ook nog vreemdgegaan, was mijn geloof in ons eindelijk op en heb ik hem het huis uitgezet.

Ik denk echt niet dat als het tussen mijn lief en mij wat minder gaat, dat het dan 'over' is tussen ons. Maar die fase hebben we nog niet meegemaakt.Als hij vreemd zou gaan, dan is het direct einde verhaal, hoeveel ik ook van hem hou, met mijn vertrouwen mag niemand klooien ook hij niet. Maar om op je voorbeeld terug te komen: gedachten zijn vrij. Als mijn lief aan andere vrouwen zou denken, zie ik dat niet als vreemdgaan.

Ik heb mijn ex net na de scheiding in gedachten op allerlei creatieve manieren vermoord met veel bloed en zo. Zou ik daarom naar de gevangenis moeten?, dat is toch geen echte moord? Het zijn maar gedachten, impulsen die je kunt onderdrukken omdat je tijdens de opvoeding enige beschaving is bijgebracht.
quote:doddie schreef op 13 november 2007 @ 12:00:

IK heb eens een discussie gehad met óok een gepassioneerd mens. Als haar vriend maar aan een ander zou denken en verstandelijk het zou laten hoefde het voor haar al niet meer. Ik zei toen tegen haar "als je zo denkt ben jij de eerste die vreemd gaat" want juist als je er voor gaat en het is eens wat minder in je relatie kan je wel eens gaan voor die gene die iets los maakt bij je. Want een gepassioneerd iemand zal dat al snel vertalen als dat de relatie dan wel over moet zijn omdat de passie even minder wordt gevoelt.

Doddie, ik ben ook heel 'gepassioneerd' (eigenlijk wordt hier 'exclusief' bedoeld, denk ik) in de liefde. Als ik van een man houd, dan sta ik totaal niet open voor andere mannen. En ik vind het fijn dat mijn man ook zo is. Als ik zou weten dat mijn man smoorverliefd is op een andere vrouw, en alleen maar bij mij blijft uit een soort verstandelijke loyaliteit of uit vertrouwdheid, maar intussen naast me in bed iedere nacht naar die andere vrouw zou liggen te smachten, dan zou ik daar moeilijk mee om kunnen gaan. Ik denk dat ik zou vertrekken. Ik vind dat heel wat anders dan samen naar een parenclub gaan om seks te hebben met anderen. Ik ben niet exclusief op het gebied van seks, maar wel op het gebied van 'verliefdheidsgevoelens'.

Net zoals Nell, heb ik ook een slecht eerste huwelijk achter de rug. Ik heb die relatie 29 jaar volgehouden, dus je vermoeden dat mensen als ik het snel opgeven, klopt volgens mij niet.
Ik zeg niet snel opgeven maar snel misschien vanuit een passie hun hoofd verliezen.

Als je er helemaal voor gaat, ga je dan ook niet gelijk helemaal voor je collega als je plotseling verliefd wordt? En zal je dan het gemiste gevoel in je relatie niet verwarren met geen liefde meer en de nw passionele relatie als de echte liefde?

Ik vraag me dat vooral af omdat ik vaak merk dat als men de passie mist in een relatie ook vaak een conclusie trekt dat de relatie dan wel niets meer kan voorstellen.;

Helemaal ergens voor gaan kan dus ook wel eens helemaal gaan zijn voor die minnaar.

Ik denk dan dat een beetje relativeren wel eens kan helpen dat vlinders misschien leuk zijn maar dat als je met elkaar samen leeft toch ook over een paar jaar misschien wat rustiger met elkaar omgaat.

Maar ik wil er niet te veel mee offtopic gaan. Ik denk in ieder geval dat je om te swingen nuchter moet zijn en moet kunnen relativeren.
Nee Doddie, als ik helemaal voor een man ga, ga ik alleen voor die éne man. Ik ga mijn gevoelens niet versplinteren over meerdere mensen. Ik heb er geen enkele reden toe, want mijn lief is alles wat ik zoek in een man, hij is tegelijkertijd mijn geliefde, en mijn minnaar en we kunnen samen ook onbedaarlijk lol trappen.

Ik denk inderdaad dat als een relatie passie mist, dat je dan een soort broer en zus voor elkaar bent. Ik zou nooit met mijn broer naar bed willen, dus vriendschap in zo'n setting is voor mij oké, maar dan geen relatie.

Doddie, je schrijft: "Maar ik wil er niet te veel mee offtopic gaan. Ik denk in ieder geval dat je om te swingen nuchter moet zijn en moet kunnen relativeren"

Swingen is al niet mijn ding, maar er lijkt mij helemaal geen bal aan om te swingen terwijl je nuchter aan het relativeren bent.
Ik kan genieten van het moment, dat zei ik al maar ik ga daar geen grote conclusies aan trekken. Veel zijn bij swingen en sex hebben met een ander bang dat je verliefd kan worden op een ander. Maar zoals gezegt is het gras niet altijd groener bij de buren.

Ik voel me al jaren lang prima bij mijn nuchtere houding en mijn man is ook geen type dat bokkesprongen maakt. Je kunt gerust aannemen dat we desondanks juist prima kunnen genieten omdat het niet met ons aan de loop gaat maar we het kunnen laten voor wat het is, een hoop plezier en een fijn leven maar zeker niet iets waar we ons in zullen verliezen.

Als je niet relativeerd (en dat lees je ook vaak bij mensen die het niet begrijpen) zul je achter veel dingen veel meer zoeken dan er werkelijk aan de hand is. Waarom zou ik hem niet kunnen delen bv? Hij is toch mijn bezit niet. Ik heb toch meer dan ik me maar kan wensen veel meer dan een ander van hem kan genieten? Ik zie dus bv door het relativeren helemaal niet zo veel bedreiging of verlies in het delen. Ik zie eerder winst. Wat kan ik me meer wensen dan weten dat ik zijn keus ben? Dat hij met mij oud wil worden en dat wij samen kinderen hebben? Voor mij is er bv geen afbreuk aan het feit dat hij dan ook wel eens met een andere vrouw vrijt. Ik zie in die exclusiviteit geen meerwaarde. (persoonlijk dan he) Bij ons liggen die dus op heel ander vlak. En ik denk dat je dat alleen zo kunt zien als je wat kunt relativeren.

Dus als we met stellen zijn genieten we er intens van maar we kunnen daarna weer als heel normaal stel verder met elkaar. Daarin verschillen we niet zoveel en daarin is hij ook voor mij het beste. Onze grote waarde binnen onze relatie is bv juist de rust die we bij elkaar vinden. Zeker geen passie maar blij zijn dat die ander er is blij zijn dat hij thuis komt blij zijn dat je bij elkaar zo jezelf kan zijn en zo wordt geaccepteerd. Die rust van niets moeten niets hoeven maar dat men van je houd zoals je bent met je onhebbelijkheden en je minder kantjes dat is voor ons bv meer de basis. Passie beleef ik met mijn vriend maar die passie maakt het ook soms best wel eens lastig. Die felheid kan dan ook wel eens in conflicten meer oplaaien. Ik zou met hem best een relatie kunnen hebben maar die zou heel anders zijn dan die met mijn man. Niet beter niet slechter maar heel anders. En of dat ook zo goed zou werken is maar de vraag. Zou ik met mijn vriend verder gaan zou ik veel krijgen maar ook weer veel verliezen van wat ik nu bij mijn man heb. Anders dus, misschien net zo goed, misschien op sommige gebieden beter maar op andere weer minder. Ik geloof dat er gewoon meer partners goed bij je zouden kunnen passen en dat je vooral kiest voor die ene persoon en daar inderdaad voor gaat. Maar dat kan in passie zijn en ook in bewuste en gewilde keus.

Overigens gaat het er niet om om elkaar te overtuigen ik probeer gewoon vanuit mijn gevoel aan te geven waarom wij iets kunnen wat andere misschien niet zouden wensen of willen. We zijn daarin simpel anders.
Zoals jij het beschrijft Doddie, is het alsof je heel erg aan het calculeren bent en minder bezig bent met gevoelens. Deze woorden: "Passie beleef ik met mijn vriend maar die passie maakt het ook soms best wel eens lastig. Die felheid kan dan ook wel eens in conflicten meer oplaaien. Ik zou met hem best een relatie kunnen hebben maar die zou heel anders zijn dan die met mijn man. Niet beter niet slechter maar heel anders. En of dat ook zo goed zou werken is maar de vraag. Zou ik met mijn vriend verder gaan zou ik veel krijgen maar ook weer veel verliezen van wat ik nu bij mijn man heb. Anders dus, misschien net zo goed, misschien op sommige gebieden beter maar op andere weer minder. Ik geloof dat er gewoon meer partners goed bij je zouden kunnen passen en dat je vooral kiest voor die ene persoon en daar inderdaad voor gaat. Maar dat kan in passie zijn en ook in bewuste en gewilde keus.

Bij mij werkt dat anders. Ik kan slecht rekenen, dus maakt geen rekensommen bij wie ik met wat het beste kan krijgen. Ik kan ook niet bewust een partner willen waar ik geen passie voor voel. Dat gaat niet, ik zou me te pletter vervelen.

Bij mijn partnerkeuze laat ik mij leiden door mijn hart en mijn hart heeft altijd gelijk gehad. Ook mijn eerste huwelijk kende vele goede jaren, en die had ik nooit willen missen, ondanks dat het later zo fout is gelopen.

Een relatie is voor mij geen consumptieartikel wat jou van alles moet bieden en als je het niet kunt krijgen ga je dat ergens anders halen. En die associaties krijg ik wel als ik jouw bovenstaande tekst lees Doddie. Het lijkt wel alsof je steeds calculeert. Dat schept afstand. Ik probeer het te plaatsen dat jij zegt passie te voelen voor je vriend, maar dat je niet voor hem kiest. Is het wel passie? of bedoel je alleen maar dat je bij hem sexueel opgewonden raakt? dan hebben we het wel over verschillende dingen ben ik bang. En als we het over hetzelfde hebben, vraag ik me af waarom jij nog bij je man bent en waarom je tevreden bent met een leven waarin je de passie ergens anders vandaan moet halen en dat het niet geïntegreerd is in je relatie terwijl je er kennelijk wel behoefte aan hebt. Is dat, als je toch aan het calculeren bent, niet erg onhandig geregeld?
Nell ik denk dat heel wat van onze ouders zo een relatie hadden of dan in ieder geval onze voorouders en ze bleven langer bij elkaar dan tegenwoordig de stellen. Ik vind dus dat men juist door passie te zoeken snel verder kijkt. Een relatie is soms wel eens saai. En ik vind dat men vanwege het passie zoeken wel eens snel uitgekeken is.

Ik snap je wel maar ik kies een andere weg en maak keuze voor iemand omdat ik van die gene hou. Ook als hij misschien minder spannend wordt. Mijn keuze is op liefde gebaseerd.

En nee ik zoek helemaal geen passie. Het is heerlijk maar ook vermoeiend soms. En eigenlijk geloof ik ook dat juist de begeerte en het verlangen, het dus niet voor handen zijn, het alleen maar in stand houd. Met elkaar in 1 huis werd het ook al weer snel gewoon. Ik ben een zeer gelukkig mens dat ik het erbij mag beleven maar ik kan prima zonder. Dan was het een heel mooie en heerlijke tijd.
Een relatie is voor mij geen consumptieartikel wat jou van alles moet bieden en als je het niet kunt krijgen ga je dat ergens anders halen. En die associaties krijg ik wel als ik jouw bovenstaande tekst lees Doddie. Het lijkt wel alsof je steeds calculeert.

dat krijg ik bij jou als ik jouw woorden vertaal. Passie weg dan maar naar de volgende? Dat zie ik juist als consumeren. Niet gaan voor verdieping, niet moeilijke momenten overbruggen. STeeds op tenen moeten lopen om de ander maar vooral te blijven boeien zo niet dan wordt je ingeruilt. Mijn gevoel erbij hoor. Het wij hebben hier vaak over gepraat met elkaar. TEgenwoordig is men wel erg snel vervangbaar in een relatie. Onze definitie van houden van is dat je van elkaar houd ondanks de verschillen. Waar je bij iedereen voor weg loopt maar waar je van leert houden bij je partner. Juist voor die verschillen en juist voor die mindere momenten heb je liefde nodig. Liefde geven in passie is zo makkelijk. Daar heb je totaal geen moeite voor nodig voor elkaar. Dat gaat vanzelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven