Jaloers op vriendin

11-07-2009 12:51 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin en ik zijn aardig competetief, ook tegenover elkaar. Tenminste, dat gevoel heb ik. Als ze een opmerking maakt over een hoog cijfer bijvoorbeeld, voel ik me gelijk aangevallen en denk ik dat ze me jaloers wil maken, en dat ze zich ook beter voelt dan ik, dat ze erover opschept. Na analyse dacht ik, dat (deels) ik het misschien alleen maar zo interpreteer. Maar in andere aspecten, komt duidelijk iets anders naar voren.

Zoals in een gewoon 'gezellig' spelletje, als zij een hoge score haalt ofzo, kan ik wel blij voor haar zijn. Mocht ik een hogere score halen dan lijkt ze wel ongelukkig. Ze kan duidelijk niet tegen haar verlies.

Dat blijkt ook wel uit haar verleden. Alles gaat er bij haar om om het 'winnen', of het om een danswedstrijd gaat of dat ze de beste was van de klas.

Ik ben ook vreselijk jaloers op haar; ze werkt (en ik niet), ze heeft meer vrienden dan ik, en het mag dan wel lullig klinken, maar ze heeft veel meer vrienden op Hyves dan ik. En ze kan kleren dragen die mij niet zouden staan. Ze lijkt wel succesvoller.

Ik gun haar dit niet (helemaal). Daarintegen gun ik het andere vriendinnen wel.

Ik wil haar beste vriendin zijn, ik wil de hoogste cijfers hebben en het meest verdienen. Ik wil ook leuke dingen doen met een grote groep vriendinnen. Ik wil de slimste zijn. Ik wil wedstrijden winnen. Ik wil op een foto op haar kast staan. Ik wil succesvoller zijn.

Ik weet dat dit misschien wel kinderachtig klinkt, maar het blijft door mijn hoofd malen als ze weer eens vertelt dat iemand een reactie op haar foto heeft geplaatst over hoe mooi ze wel niet is.

Confrontaties gaat ze uit de weg. En gevoelens uiten? Een blanke expressie op haar gezicht, dus erg moeilijk af te lezen.

Ik zit hier best mee en kan het maar niet uit mijn hoofd krijgen.

Hierdoor vind ik het ook minder gezellig iets met haar te doen.

Maar ik wil haar ook niet verliezen als vriendin, aangezien ik er niet veel heb en het toch wel gezellig is.

Heeft iemand misschien tips of advies hoe ik hiermee om kan gaan?

Alvast bedankt.
Jeejtje! Ik denk dat het je eigen onzekerheid is.. Je moet zelf eens wat zekerder worden en tevreden zijn met wat je zelf hebt en je niet zo vergelijken met je vriendin! Hoe oud ben je eigenlijk als ik vragen mag?
Ik ben dit jaar 16 geworden.
Lijkt me erg vermoeiend allemaal. Misschien een andere vriendin zoeken waarbij je niet steeds voelt dat je je moet bewijzen?
Jullie klinken allebei zeer vermoeiend. Volgens mij kost die vriendschap zowel jou als haar vooral veel energie.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Oke, nog erg jong dus! Maar joh dat zij meer vrienden op hyves heeft dan jou, maak je daar toch niet druk om. Het is maar een internet pagina moet je maar denken, alsof je in het echt ook 200 'vrienden' kan hebben. En als zij eens gewonnen heeft met een spelletje, wees dan gewoon blij voor haar. En hoe ouder je wordt hoe meer dat gevoel van jaloers op vriendinnetjes etc wel over gaat, ik denk dat dat ook echt bij de puberteit hoort, waarin je nu zit. Toen ik zelf 15/16 jaar was was ik ook wel eens jaloers op vriendinnetjes, dat gaat vanzelf wel over, later kun je er alleen maar om lachen En je hebt altijd wel mensen die 'succesvoller' dan jou zijn/lijken te zijn, daar moet je uiteindelijk mee om leren gaan, zo is het leven!
Als ik iedereen zou accepteren die vrienden op Hyves zou willen zijn.....ja, dan had ik er een heleboel! Ik accepteer alleen die mensen, die ik ken en met wie ik een band heb. Zo kun je het ook bekijken. Jij zegt in je beginstukje: Zij wil altijd winnen. Maar volgens mij wil jij dat ook...Een soort competitie lijkt het wel, lijkt mij vreselijk vermoeiend!

Gelukkig ben je nog jong en heb je nog alle tijd om te leren met dit soort dingen om te gaan. Mooiheid aan de buitenkant zegt niet altijd alles hoor. Kijk maar eens naar het programma Het mooiste meisje van de klas....die mooiste meisjes hebben vaak een ongelukkig leven, want als je zo mooi bent, kijkt men vaak niet eens meer naar wat iemand IS, dan kijkt men alleen naar die buitenkant.

En dan nog: Wat is mooi? Volgens mij ben je gewoon onzeker....iedereen heeft iets moois!

En het komt op mij een beetje opschepperig over als zij elke keer dat iemand iets bij haar foto plaatst, dat ze dat dan ook moet zeggen....

Iemand die het zelf niet in de gaten heeft, is voor mij vaak veel mooier!

Een vriendin van mij is ook een mooie vrouw. Nu was zij benaderd voor dat programma (mooiste meisje van de klas), maar niet voor zichzelf. Ik dacht dat dus. Nee joh, zei ze, ik niet, hoe kom je daar nu bij? Dus zij vindt zichzelf niet het allermooiste....
Ik zou jou geen vriendin willen noemen. Vrienden gunnen elkaar hun geluk.

Ik zou een beetje afstand van haar nemen, het is toch zonde wanneer iemand het slechtste bij je naar boven haalt. Dat moet je gewoon niet willen.
Ja, dat vind ik echt.
quote:McFlurry1 schreef op 11 juli 2009 @ 12:51:

Ik wil haar beste vriendin zijn, ik wil de hoogste cijfers hebben en het meest verdienen. Ik wil ook leuke dingen doen met een grote groep vriendinnen. Ik wil de slimste zijn. Ik wil wedstrijden winnen. Ik wil op een foto op haar kast staan. Ik wil succesvoller zijn.

Ik weet dat dit misschien wel kinderachtig klinkt, maar het blijft door mijn hoofd malen als ze weer eens vertelt dat iemand een reactie op haar foto heeft geplaatst over hoe mooi ze wel niet is.Ik vind het niet zozeer kinderachtig, als wel onrealistisch. Je kunt gewoon niet in alles winnen. De slimste mensen zijn niet automatisch de mensen met de hoogste cijfers. De mensen met de hoogste cijfers zijn niet degenen die het meest verdienen. Mensen aan de top zijn meestal niet de mensen met een grote, gezellige vriendenclub. En last but not least: iemands beste vriendin word je, als je je bij elkaar op je gemak voelt en een beetje kunt ontspannen. Dat gaat niet goed samen met elkaar aftroeven.

Ik snap het wel hoor, sommige mensen roepen dat in je op. Heb je het alleen bij haar, of ook bij andere vriendinnen? En hoe is zij tegenover jou? Is ze geinteresseerd in wat je doet, leeft ze met je mee? Of ben je vooral haar publiek?
Probeer maar naar wat andere meiden te kijken. Ik heb die vriendinnen ook gehad...die constant moeten vertellen hoeveel aandacht ze wel niet krijgen en dat iedereen ze mooi vindt...je wordt hier op den duur niet goed van. Vaak houden deze mensen alleen van zichzelf en zien mensen als bevestiging van hoe goed ze wel niet zijn. Vraagt ze ook weleens hoe het met jou gaat? Heeft ze echt interesse voor je? Helpt ze je weleens?

Zo nee, op deze leeftijd is het juist belangrijk om vriendinnen te hebben die je stimuleren. Ik heb die vriendschappen te lang aangehouden en achteraf vond ik het zonde...probeer wat meer andere contacten te maken (op een hobbyclub b.v.) het klinkt misschien tuttig of stom, maar misschien kom je er de leukste

vriendinnen van je leven tegen.....de tijd gaat snel, laat hem niet teveel aan je voorbijgaan zoals ik dat vroeger gedaan heb...dan krijg je echt spijt, neem dat maar van mij aan.
quote:ladychipmunk schreef op 11 juli 2009 @ 14:32:

Probeer maar naar wat andere meiden te kijken. Ik heb die vriendinnen ook gehad...die constant moeten vertellen hoeveel aandacht ze wel niet krijgen en dat iedereen ze mooi vindt...je wordt hier op den duur niet goed van. Vaak houden deze mensen alleen van zichzelf en zien mensen als bevestiging van hoe goed ze wel niet zijn. Vraagt ze ook weleens hoe het met jou gaat? Heeft ze echt interesse voor je? Helpt ze je weleens?

Zo nee, op deze leeftijd is het juist belangrijk om vriendinnen te hebben die je stimuleren. Ik heb die slechte vriendschappen te lang aangehouden en achteraf vond ik het zonde...probeer wat meer andere contacten te maken (op een hobbyclub b.v.) het klinkt misschien tuttig of stom, maar misschien kom je er de leukste

vriendinnen van je leven tegen.....de tijd gaat snel, laat hem niet teveel aan je voorbijgaan zoals ik dat vroeger gedaan heb...dan krijg je echt spijt, neem dat maar van mij aan.
En wees a.u.b. niet onzeker of je wel leuk genoeg bent....die superpopulaire meiden hebben ook hun negatieve kanten. Je bent leuk genoeg om iemands vriendin te zijn.
Hyves is natuurlijk allemaal maar een beetje schijn he?

Je zegt:"het lijkt of ze successvoller is". Ik had, voor dit motto, altijd als onderschrift: Succes is liking who you are, what you do and how you do it" Heb ik natuurlijk niet zelf verzonnen, maar het komt van Maya Angelou.

Sommige mensen blijven zichzelf hun hele leven vergelijken met anderen. Maar ja, er is altijd wel iemand die ergens beter in is, misschien een leukere outfit heeft, een hoger cijfer heeft (niemand die me nu 10 jaar later ooit meer naar die cijfers vraagt overigens....).

De truc is om blij te zijn met jezelf, met je eigen prestaties, je eigen leventje. Dat valt niet altijd mee natuurlijk, maar ik zou me meer focussen op wat jij uit je leven wil halen (je hebt nog je hele leven voor je!!).
quote:Mamasaar schreef op 11 juli 2009 @ 13:17:

Ik zou jou geen vriendin willen noemen. Vrienden gunnen elkaar hun geluk.

Precies! Mijn beste vriendinnen en vrienden juichen met me mee als ik succes heb en troosten me als het slecht gaat. En andersom ook natuurlijk.
quote:McFlurry1 schreef op 11 juli 2009 @ 12:51:

Mijn vriendin en ik zijn aardig competetief, ook tegenover elkaar. Tenminste, dat gevoel heb ik. Als ze een opmerking maakt over een hoog cijfer bijvoorbeeld, voel ik me gelijk aangevallen en denk ik dat ze me jaloers wil maken, en dat ze zich ook beter voelt dan ik, dat ze erover opschept. Na analyse dacht ik, dat (deels) ik het misschien alleen maar zo interpreteer. Maar in andere aspecten, komt duidelijk iets anders naar voren.

Zoals in een gewoon 'gezellig' spelletje, als zij een hoge score haalt ofzo, kan ik wel blij voor haar zijn. Mocht ik een hogere score halen dan lijkt ze wel ongelukkig. Ze kan duidelijk niet tegen haar verlies.

Dat blijkt ook wel uit haar verleden. Alles gaat er bij haar om om het 'winnen', of het om een danswedstrijd gaat of dat ze de beste was van de klas.

Ik ben ook vreselijk jaloers op haar; ze werkt (en ik niet), ze heeft meer vrienden dan ik, en het mag dan wel lullig klinken, maar ze heeft veel meer vrienden op Hyves dan ik. En ze kan kleren dragen die mij niet zouden staan. Ze lijkt wel succesvoller.

Ik gun haar dit niet (helemaal). Daarintegen gun ik het andere vriendinnen wel.

Ik weet dat dit misschien wel kinderachtig klinkt, maar het blijft door mijn hoofd malen als ze weer eens vertelt dat iemand een reactie op haar foto heeft geplaatst over hoe mooi ze wel niet is.

Confrontaties gaat ze uit de weg. En gevoelens uiten? Een blanke expressie op haar gezicht, dus erg moeilijk af te lezen.

Ik zit hier best mee en kan het maar niet uit mijn hoofd krijgen.

Hierdoor vind ik het ook minder gezellig iets met haar te doen.

Maar ik wil haar ook niet verliezen als vriendin, aangezien ik er niet veel heb en het toch wel gezellig is.

Heeft iemand misschien tips of advies hoe ik hiermee om kan gaan?

Alvast bedankt.Hoe behandel jij je vijanden?
Misschien kan je haar eens vertellen hoe je je voelt....vertel gewoon dat je jaloers bent. Heel makkelijk gezegd misschien, maar wel de manier!

Als je haar eens vraagt wat zij zo leuk vind aan jou als vriendin..dan zul je zien dat jij misschien ook wel dingen hebt waar zij jaloers op is.

Oh ja...en als je het idee hebt dat ze inderdaad een strijd met je voert: juist zeggen dat je haar mooi vindt en jaloers bent! En ook opmerkingen onder haar foto's op hyves zetten. Dan wordt het voor haar minder leuk.

En mensen met heeeeeel veel hyvesvrienden, dat klopt niet. Je kan niet bevriend zijn met jan en alleman. Alleen maar voor de show. Wedden dat als zij die hyvesvrienden in de stad tegenkomt ze elkaar zo voorbij lopen zonder wat te zeggen??
Ik denk idd dat het met jouw onzekerheid heeft te maken. Je bent niet tevreden met jezelf.

Mag ik vragen wat je zou willen veranderen aan jezelf?
Tja.. op de middelbare school had ik ook wel zulke 'vriendinnen'. Je komt ze daar vaak iedere dag tegen in de klas en het is moeilijk om er afstand van te nemen. Als je ouder wordt ga je echt wel strepen in je vriendengroep en hou je alleen contact met de mensen die het beste in je naar boven halen, in plaats van dat ze alle energie uit je zuigen. Want dat is wat zulke competitieve meiden toch doen is mijn ervaring..

Je moet niet constant op alle vlakken beter willen zijn dan anderen. Dat is gewoon niet mogelijk. En ook zij is niet op alle vlakken beter dan jou (al kan dat zo lijken voor jou). Je focust je gewoon teveel op de dingen waarin zij 'beter' zou zijn...

Als het mogelijk is zou ik het contact met deze meid toch wat minder laten worden.. om jezelf niet teveel te ergeren..

En wat hyves betreft: ik hoef geen commentaar onder mijn foto's om te weten dat ik er mag wezen. Dat oppervlakkige gedoe met 580 vrienden.. Die zul je ook vást allemaal héél goed kennen denk ik dan!

Ik heb ook een kennis die constant bij iedereen (inclusief mij) zit te vissen wat ik van haar vind, of ik wat leuks op haar hyves wil zetten over haar etc... erg vermoeiend!

Ik zou gewoon je aandacht richten op goede vriendinnen die wél leuk zijn. Je kan toch geen 100 beste vriendinnen hebben dus ik zou persoonlijk liever tijd steken in een select groepje dan in mijn 533 hyves-vrienden die ik eigenlijk niet ken
Nou, wat betreft taalgebruik zul jij het waarschijnlijk altijd winnen van haar. Op je 16de jezelf al op deze manier kunnen verwoorden en grammaticaal klopt alles, zelfs de interpunctie is correct, bijzonder!

Dus het ligt er maar aan op welke vlakken je je met haar vergelijkt.

Wat me niet te doen lijkt, is een vriendin die je in alles probeert te overtreffen. Dit geldt voor jullie allebei. Ze komt op mij een beetje over als een typetje dat zich op de door jouw beschreven manier probeert op de voorgrond te plaatsen. En dat dat het is wat je ergert. Het gaat niet zozeer over de inhoud, meer om het steeds overtroffen worden door haar.

Ik zou het eens met haar bespreken, gewoon vertellen hoe jij je voelt als zij zich zo profileert. Kijk hoe ze dan reageert. Ik bedoel dat ze je ook niet om de oren hoeft te slaan met haar successen want ze weet in welke positie jij zit. Dus als jij dit kenbaar maakt, kan zij er mee doen wat ze wil. En daar kun je dan weer uit opmaken in hoeverre deze vriendschap een echte vriendschap is.
quote:just-moi20 schreef op 11 juli 2009 @ 18:56:

Ik heb ook een kennis die constant bij iedereen (inclusief mij) zit te vissen wat ik van haar vind, of ik wat leuks op haar hyves wil zetten over haar etc... erg vermoeiend!

Dat mééééééééén je niet?

Zelf al wil je dat iemand iets leuks op je profiel zet, dan is daar om bedelen toch helemaal je eer te na????
quote:korenwolf schreef op 11 juli 2009 @ 13:37:

[...]

Ik snap het wel hoor, sommige mensen roepen dat in je op. Heb je het alleen bij haar, of ook bij andere vriendinnen? En hoe is zij tegenover jou? Is ze geinteresseerd in wat je doet, leeft ze met je mee? Of ben je vooral haar publiek?

Ik heb het eigenlijk alleen bij haar. Mijn andere vriendinnen gun ik het van harte.

Ze is eigenlijk vrijwel nooit geinteresseerd in bijv. hoe mijn weekend was ofzo. En als ik haar iets vertel dan lijkt het alsof het haar inderdaad niets kan schelen, want vaak reageert ze niet eens. Als zij iets vertelt daarintegen, vraag ik wel door en leef ik met haar mee.
quote:wuiles schreef op 11 juli 2009 @ 17:28:

[...]

Hoe behandel jij je vijanden?Hoe bedoel je? Kun je je misschien nader verklaren?
Als ik jou was zou ik eerst beginnen met een beetje rationeel denken. Zij is jou niet en jij bent haar niet. Wees blij en tevreden met wat je hebt en wie je bent. En als zij zo raar reageert op jouw succes.. dan zal ik je maar eens goed afvragen of zij wel zo een goede vriendin is..Andersom ook trouwens. Jij gunt haar ook niets, wat haal je dan uit de vriendschap? Alleen maar jaloezie en onzekerheid.. Van wat ik uit jouw verhaal kan opmaken, is dat deze vriendschap niets toevoegd.. Alles is competitief, dat is toch vermoeiend?? Als het je meer energie kost dan dat het je geeft, wat heeft dat dan nog voor zin?

En als je wel energie in de vriendschap wil steken, dan zal je maar door haar gedrag heen moeten prikken of haar erop aan moeten spreken.. En geef dan maar toe dat je jaloers bent enzo en dat je het niet prettig vind dat alles een wedstrijdje is. Aan de hand van hoe zij daar op reageert zou jij kunnen overwegen of jij de vriendschap het waard vind of niet..
quote:Daaromniet schreef op 11 juli 2009 @ 18:18:

Ik denk idd dat het met jouw onzekerheid heeft te maken. Je bent niet tevreden met jezelf.

Mag ik vragen wat je zou willen veranderen aan jezelf?Ik zou graag wat minder verlegen zijn, vooral in een groep. Ik ben niet echt een groepsmens, ik ben erg introvert. Ik wil me prettiger voelen een groep, ik wil kunnen zeggen wat ik wil, zonder daarover (te lang) over na te denken. Ik ben een ontzettende denker, en geen doener. Het laatste zie ik niet als kritiek, maar ik zou graag wat meer balans ertussen willen.
quote:McFlurry1 schreef op 12 juli 2009 @ 12:41:

[...]

Hoe bedoel je? Kun je je misschien nader verklaren?

Jij stelt vreselijk jaloers te zijn op je vriendin omdat zij mooier is en meer Hyvesvrienden heeft, je gunt haar geen succes en wilt voortdurend beter zijn dan zij is, en dan moet ík mij nader gaan verklaren als ik vraag hoe jij je vijanden behandelt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven