Je moet niet vetter worden
zaterdag 13 april 2019 om 16:49
Net een knallende ruzie achter de rug na wat begon als een ontzettende leuke dag. Mijn vriend en ik hadden net wat issues over ons sexleven uitgepraat op een goede en volwassen manier omdat ik door deze issues wat onzeker werd.
We raakte in gesprek over een foto aan mijn muur waarop hij vindt dat ik er mooi uitzie waarop ik opmerkte: jeetje was daar wel een stuk slanker maar zat ook zo niet lekker in mijn vel toentertijd. Hij zei hierop terwijl hij mij recht in de ogen aan keek: je bent goed zoals je nu bent maar je moet niet vetter worden, waarop ik hem verbaasd aankeek en hij daarop zei ik meen het hoor!
Ik vond het echt een klote opmerking ook omdat ik een normaal gewicht bij mijn lengte heb en ik echt niet wist waar dit nu ineens vandaan kwam, en het voor mij echt uit het niets kwam.
Ik vroeg hem waarom hij dit zei of hij mij te dik vindt? Eerst zei hij dat hij het niet meende en zelf ook niet wist waarom hij dit zei. Toen probeerde hij het bij mij neer te leggen dat vrouwen zeuren over hun gewicht en hij dat niet erg vindt dat ze te zwaar zijn, toen ging het ineens over zijn ex die daar ook altijd over zeurde. Ik zei hem: ik zeur nooit tegen jou over mijn gewicht behalve dat ik mij wat onzeker in bed ging voelen door bepaalde dingen.
Waar ik zelf een gruwelijke hekel aan heb is dat iemand iets zegt wat een ander kwetst en het daarna ontkent wordt of het bij jou neerlegt alsof het ineens mijn probleem is.
Het enige wat ik wilde weten is waarom hij dit zei. Dat kon ik mij dus niet vertellen. Het ontaarde in een vette ruzie en hij is gelukkig weggegaan.
Weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik hier nu mee aan moet.
Want ik ben echt niet onzeker over hoe ik eruit zie, ik heb mezelf geaccepteerd hoe ik ben, zorg goed voor mezelf, eet goed.
Ga niet mee in zijn suikerverslaving ook omdat het mij niets doet, vind het niet eens lekker. Maar toch zit het mij dwars, vooral dat “je moet niet vetter worden” want dan zegt hij toch eigenlijk dat hij mij vet vindt? Of ben ik nou gek?
We raakte in gesprek over een foto aan mijn muur waarop hij vindt dat ik er mooi uitzie waarop ik opmerkte: jeetje was daar wel een stuk slanker maar zat ook zo niet lekker in mijn vel toentertijd. Hij zei hierop terwijl hij mij recht in de ogen aan keek: je bent goed zoals je nu bent maar je moet niet vetter worden, waarop ik hem verbaasd aankeek en hij daarop zei ik meen het hoor!
Ik vond het echt een klote opmerking ook omdat ik een normaal gewicht bij mijn lengte heb en ik echt niet wist waar dit nu ineens vandaan kwam, en het voor mij echt uit het niets kwam.
Ik vroeg hem waarom hij dit zei of hij mij te dik vindt? Eerst zei hij dat hij het niet meende en zelf ook niet wist waarom hij dit zei. Toen probeerde hij het bij mij neer te leggen dat vrouwen zeuren over hun gewicht en hij dat niet erg vindt dat ze te zwaar zijn, toen ging het ineens over zijn ex die daar ook altijd over zeurde. Ik zei hem: ik zeur nooit tegen jou over mijn gewicht behalve dat ik mij wat onzeker in bed ging voelen door bepaalde dingen.
Waar ik zelf een gruwelijke hekel aan heb is dat iemand iets zegt wat een ander kwetst en het daarna ontkent wordt of het bij jou neerlegt alsof het ineens mijn probleem is.
Het enige wat ik wilde weten is waarom hij dit zei. Dat kon ik mij dus niet vertellen. Het ontaarde in een vette ruzie en hij is gelukkig weggegaan.
Weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik hier nu mee aan moet.
Want ik ben echt niet onzeker over hoe ik eruit zie, ik heb mezelf geaccepteerd hoe ik ben, zorg goed voor mezelf, eet goed.
Ga niet mee in zijn suikerverslaving ook omdat het mij niets doet, vind het niet eens lekker. Maar toch zit het mij dwars, vooral dat “je moet niet vetter worden” want dan zegt hij toch eigenlijk dat hij mij vet vindt? Of ben ik nou gek?

zondag 14 april 2019 om 10:52
Mhaw. Voor zulke rare reacties/gedrag hoef je geen context te weten. Dat is gewoon iets waar je op af mag knappen. Of je nu wel of niet dik bent.Sooofff schreef: ↑14-04-2019 10:17Omdat ze het er misschien een beetje mee eens is? Je lichaam accepteren is iets anders dan er blij mee zijn. Het is een ontzettend lompe opmerking van die vriend maar als hij dit op een andere manier zou zeggen dan mag hij dit toch wel bespreken?
Stel dat ze 50kg was toen ze een relatie kregen en nu opeens 65kg weegt, wat allebei in de gezonde marge kan vallen, dan mag hij toch aangeven dat hij dat wat minder vindt?
Context is belangrijk en die weten we verder niet. Maar stel je voor dat je vriend veel aan zou komen omdat hij niet meer sport en vaak McDonald’s eet, dan zou je dit wel even bespreken toch?
zondag 14 april 2019 om 10:58
Ook als het 5 jaar zou zijn vind ik het niet kunnen om te zeggen dat iemand niet 'vetter' moet worden. Het impliceert, zoals eerder al gezegd, dat ze al 'vet' zou zijn en daar dus niks meer bij mag komen want dan is ie pleite. Daarbij zegt ie ook nog dat ie het meent. Krabbelt later wel heel hard terug, maar inmiddels is het zaadje dus al wel geplant.
Zo zou het bij mij in ieder geval wel werken.
There is always something happening, and it's usually right now
zondag 14 april 2019 om 11:02
Sjaantje37 schreef: ↑13-04-2019 17:37Ik voelde mij net comfortabel bij hem omdat jij altijd zegt hij mooi hij mij vindt en dan ineens dit....het rijmt niet met elkaar.
Ik vind dit een erg zorgbarende uitspraak (nee, niet eens om de spelling).
Blijkbaar haal jij een (groot) deel van de waarde van jullie relatie uit hoeveel complimentjes je krijgt over je uiterlijk?

zondag 14 april 2019 om 11:05
Ja, heel raar dat je het wel prettig vind dat je partner je mooi vind.

Als hij hem en niet om hoog krijgt en zulke rare dingen op een hele nare manier zegt is het helemaal niet raar dat je daar moeite mee hebt.

zondag 14 april 2019 om 11:10
Huh? Dat zegt ze nergens.
Ik blijf het toch bijzonder vinden dat het bij TO wordt neergelegd alsof zij degene is met het tere zieltje.
Schiet op zeg, hij is gewoon als een botte boer lompe dingen gaan zeggen. Dat ligt niet aan TO, dat doet ie toch echt helemaal zelf.

zondag 14 april 2019 om 11:11
Ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Ik denk dat TO’s onzekerheid hier een hele grote rol speelt.
De woordkeuze was lomp, maar in een gezonde relatie moet je toch tegen elkaar kunnen zeggen wat je wel en niet aantrekkelijk vindt? Dat staat los van je liefde voor elkaar.
Mijn man vind mij minder aantrekkelijk als ik 9 maanden zwanger ben, of als ik heel kort haar heb.
Ik vind mijn man minder aantrekkelijk als hij een snor heeft, of als hij naar bier ruikt.
Dat weten we allebei van elkaar. Iedereen heeft zo toch dingen die hij meer of minder aantrekkelijk vindt?

zondag 14 april 2019 om 11:12
Dat zeg ik allemaal niet.Paarsebloem schreef: ↑14-04-2019 09:57Mensen hebben nu eenmaal verschillende vormen. Dat wil niet zeggen dat het geen goed gewicht is.
Als iemand van nature een appelfiguur heeft, dan zal er heel wat aan te pas moeten komen om een zandloper figuur te krijgen.
Dat 1 figuur meer sociaal gewenst is dan de andere wil niet zeggen dat de andere dan ongezond is.
En dat sociaal gewenste figuur verandert ook nog eens met de tijd. In de jaren negentig hadden talloze actrices anorexia, en moesten ze zo dun mogelijk zijn. Nu moet er juist weer grote billen gekweekt worden. Niet elk lichaam kan makkelijk naar het sociaal wenselijke lichaam van het jaar gebogen worden. Vandaar dat zelfs hele sportieve mensen nog borst vergrotingen en bilimplantaten nemen.
Dat er zelfs kunstmatig aan lichamen geboetseerd wordt, geeft wel aan hoe krankzinnig dit allemaal is.
Ik zeg alleen dat iemands gewicht niet bepalend is om er slank, fit en aantrekkelijk uit te zien.

zondag 14 april 2019 om 11:24
tiramisuusje schreef: ↑14-04-2019 11:11Ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Ik denk dat TO’s onzekerheid hier een hele grote rol speelt.
De woordkeuze was lomp, maar in een gezonde relatie moet je toch tegen elkaar kunnen zeggen wat je wel en niet aantrekkelijk vindt? Dat staat los van je liefde voor elkaar.
Mijn man vind mij minder aantrekkelijk als ik 9 maanden zwanger ben, of als ik heel kort haar heb.
Ik vind mijn man minder aantrekkelijk als hij een snor heeft, of als hij naar bier ruikt.
Dat weten we allebei van elkaar. Iedereen heeft zo toch dingen die hij meer of minder aantrekkelijk vindt?
Ik zeg zulke dingen nooit. En ik vind mijn vent vooral heel erg aantrekkelijk om zijn karakter, de lol samen, de manier waarop we met elkaar om gaan.
Ik zou nooit zeggen dat hij maar beter geen snor kan nemen anders ga ik van hem af.. Ik meen het hoor. En ik heb ook niet al zonder die snor problemen in bed zoals die gast van TO.
Er zijn zat gezonde relaties waarbij je dus niet zo doet tegen elkaar. Of het nodig vind om te ventileren wat je wel of niet super aantrekkelijk vind en verwacht dat de ander voor altijd aan dat plaatje gaat voldoen voor jouw plezier.
God, wat ben ik blij dat ik niet zo'n relatie heb.
zondag 14 april 2019 om 11:27
Amen.Lucifer2018 schreef: ↑14-04-2019 11:24Ik zeg zulke dingen nooit. En ik vind mijn vent vooral heel erg aantrekkelijk om zijn karakter, de lol samen, de manier waarop we met elkaar om gaan.
Ik zou nooit zeggen dat hij maar beter geen snor kan nemen anders ga ik van hem af.. Ik meen het hoor. En ik heb ook niet al zonder die snor problemen in bed zoals die gast van TO.
Er zijn zat gezonde relaties waarbij je dus niet zo doet tegen elkaar. Of het nodig vind om te ventileren wat je wel of niet super aantrekkelijk vind en verwacht dat de ander voor altijd aan dat plaatje gaat voldoen voor jouw plezier.

zondag 14 april 2019 om 11:48
En daar zit dus de crux. Die verwachting dat de ander zou moeten voldoen aan een plaatje wat de ander aantrekkelijk vindt is volgens mij niet uitgesproken, noch geimpliceerd. Dat zou ik ook niet gezond vinden.Lucifer2018 schreef: ↑14-04-2019 11:24Ik zeg zulke dingen nooit. En ik vind mijn vent vooral heel erg aantrekkelijk om zijn karakter, de lol samen, de manier waarop we met elkaar om gaan.
Om door te gaan op het snor-voorbeeld: Mijn man mag prima een snor nemen, en dat doet hij ook iedere November en/of vakantie. Ik vind hem aantrekkelijker zonder, maar dat maakt toch niet uit? Dat weet hij, maar hij weet ook dat ik dan heus niet bij hem weg ga, want in een goede relatie houd je toch van elkaar ongeacht of je elkaar meer of minder aantrekkelijk vindt?
zondag 14 april 2019 om 11:48
Eens.tiramisuusje schreef: ↑14-04-2019 11:11Ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Ik denk dat TO’s onzekerheid hier een hele grote rol speelt.
Je zorgt toch dat je aantrekkelijk voor elkaar blijft? Ook na 20 jaar samen ga je toch nog naar de kapper om er goed uit te blijven zien? Of is dat alleen voor praktische redenen?
"Ik ben blij dat ik niet zo een relatie heb" is natuurlijk wel kort door de bocht. Als je zorgt dat je er altijd goed uitziet betekent het niet dat je oppervlakkig bent en dat alles om uiterlijk draait.
zondag 14 april 2019 om 11:53
Kennelijk hoeft de vriend van to zijn partner dan weer niet mooi te vinden, omdat het om zoveel meer gaat dan uiterlijk.Lucifer2018 schreef: ↑14-04-2019 11:05Ja, heel raar dat je het wel prettig vind dat je partner je mooi vind.![]()

zondag 14 april 2019 om 11:54
Ik snap dat mensen zich niet moeten laten verslonzen , ook niet als ze in een relatie zitten van 10 of 20 jaar en als je partner, waarmee je al bijvoorbeeld 15 jaar een relatie hebt ineens niet meer naar de kapper gaat, zich niet meer doucht en/of 20 kilo aankomt door continu ongezonde dingen te snaaien...Ja, dan kun je daar wat van zeggen als vaste partner.Sooofff schreef: ↑14-04-2019 11:48Eens.
Je zorgt toch dat je aantrekkelijk voor elkaar blijft? Ook na 20 jaar samen ga je toch nog naar de kapper om er goed uit te blijven zien? Of is dat alleen voor praktische redenen?
"Ik ben blij dat ik niet zo een relatie heb" is natuurlijk wel kort door de bocht. Als je zorgt dat je er altijd goed uitziet betekent het niet dat je oppervlakkig bent en dat alles om uiterlijk draait.
Maar dat is nu allemaal hélemaal niet aan de orde in dit geval.

zondag 14 april 2019 om 11:57
tiramisuusje schreef: ↑14-04-2019 11:48En daar zit dus de crux. Die verwachting dat de ander zou moeten voldoen aan een plaatje wat de ander aantrekkelijk vindt is volgens mij niet uitgesproken, noch geimpliceerd. Dat zou ik ook niet gezond vinden.
Om door te gaan op het snor-voorbeeld: Mijn man mag prima een snor nemen, en dat doet hij ook iedere November en/of vakantie. Ik vind hem aantrekkelijker zonder, maar dat maakt toch niet uit? Dat weet hij, maar hij weet ook dat ik dan heus niet bij hem weg ga, want in een goede relatie houd je toch van elkaar ongeacht of je elkaar meer of minder aantrekkelijk vindt?
Helemaal mee eens. Ik vind dat je in een goeie relatie mag zeggen wat je evt minder aantrekkelijk vind, zoals die snor of een bepaald kapsel. Dat betekent niet dat je de ander dumpt vanwege die snor of dat kapsel, wel dat je iets anders aantrekkelijker vindt. Net zoals bijv een pak of een jurk mooier staat dan een huispak. En je toch dat huispak lekker comfortabel aantrekt thuis.
Mijn vriend mag mij dus rustig aangeven dat ik misschien even wat minder moet gaan snoepen. Maar ik zou wel boos worden als hij zou zeggen dat ik niet vetter moet worden. Voor mij doen de bewoordingen er heel erg toe.
zondag 14 april 2019 om 11:58
Dit is als reactie op snor-verhaal en de implicatie dat uiterlijk niet belangrijk is in een relatie.tantejans schreef: ↑14-04-2019 11:54Ik snap dat mensen zich niet moeten laten verslonzen , ook niet als ze in een relatie zitten van 10 of 20 jaar en als je partner, waarmee je al bijvoorbeeld 15 jaar een relatie hebt ineens niet meer naar de kapper gaat, zich niet meer doucht en/of 20 kilo aankomt door continu ongezonde dingen te snaaien...Ja, dan kun je daar wat van zeggen als vaste partner.
Maar dat is nu allemaal hélemaal niet aan de orde in dit geval.

zondag 14 april 2019 om 12:19
Ik vind het geen leuke opmerking, sowieso niet tactisch om het over "vetter" te hebben, maar "je moet" komt op mij ook heel onbeschoft en dwingend over.
Teleurstellend ook, jullie kennen elkaar net 5 maanden, dan hoop je toch nog een beetje op een roze wolk te zitten.
Maar hij is blijkbaar al grenzen aan het aangeven, en aan het beslissen op welk moment hij er weer vandoor gaat.
Teleurstellend ook, jullie kennen elkaar net 5 maanden, dan hoop je toch nog een beetje op een roze wolk te zitten.
Maar hij is blijkbaar al grenzen aan het aangeven, en aan het beslissen op welk moment hij er weer vandoor gaat.
zondag 14 april 2019 om 13:21
kopjechino schreef: ↑13-04-2019 16:53Hij zegt toch juist dat je goed bent nu???? Hij wil alleen niet dat je nog dikker wordt.

zondag 14 april 2019 om 15:21
Er zijn dus heel veel mensen die het een afknapper vinden wanneer je voor iemand valt en dan vervolgens met uiterlijke grenzen komt.tiramisuusje schreef: ↑14-04-2019 11:11Ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Ik denk dat TO’s onzekerheid hier een hele grote rol speelt.
Dat heet voorwaardelijke liefde. Het is heel gezond om daar op zo’n oppervlakkige basis niet mee akkoord te willen gaan. Dat getuigd in mijn ogen juist van zelfvertrouwen. Dat je je niet naar beneden laat halen om zoiets.
zondag 14 april 2019 om 16:18
Wat zou iemand die zijn partner lichamelijk niet meer aantrekkelijk vindt moeten doen volgens jou?YellowLemon schreef: ↑14-04-2019 15:21Er zijn dus heel veel mensen die het een afknapper vinden wanneer je voor iemand valt en dan vervolgens met uiterlijke grenzen komt.
Dat heet voorwaardelijke liefde. Het is heel gezond om daar op zo’n oppervlakkige basis niet mee akkoord te willen gaan. Dat getuigd in mijn ogen juist van zelfvertrouwen. Dat je je niet naar beneden laat halen om zoiets.

zondag 14 april 2019 om 16:25
Sooofff schreef: ↑14-04-2019 11:48Eens.
Nee, niet per se.. Ik zorg daar helemaal niet voor. Ik verzorg mijzelf voor mijzelf.
Ik draag wat ik wil en mijn partner ook. En of hij een snor neemt en ik 5 kilo zwaarder.. wij vinden elkaar prima en leuk.
Ik snap dat geleuter wat per se moet kunnen binnen een 'gezonde' relatie gewoon niet. Als mijn partner zo zou doen als die gast van TO.. dikke schop onder zijn reet. Zulk gedrag is niks gezonds aan.
Je kan prima een relatie hebben waarin niet zo op uiterlijkheden gefocussed wordt. En aantrekkelijk zijn ook heel erg afhangt van andere dingen. Humor, iq en eq, gedrag naar de ander toe. Houding naar mensen.
En ik ben blij dat ik zo'n partner heb. Heel blij.
zondag 14 april 2019 om 16:40
Ik sluit me maar weer een aan bij Lucifer.
Bovendien vind ik het nogal apart dat vriend kennelijk issues heeft in bed, en het dan op het uiterlijk van to gooit, die gewoon goed voor zichzelf zorgt en prima op gewicht is. Ze zijn allebei de jongste niet meer (zei de 50 jarige) en dan verandert een lichaam ook nog wel wat. Als hij dat niet kan accepteren moet ie fijn een barbiepop gaan zoeken.
Draai het eens om. Wat als TO zegt 'oeh, als jij niet heel snel zorgt dat pieleman niet steeds inzakt, ben ik pleite hoor, en dat meen ik!'.
Bovendien vind ik het nogal apart dat vriend kennelijk issues heeft in bed, en het dan op het uiterlijk van to gooit, die gewoon goed voor zichzelf zorgt en prima op gewicht is. Ze zijn allebei de jongste niet meer (zei de 50 jarige) en dan verandert een lichaam ook nog wel wat. Als hij dat niet kan accepteren moet ie fijn een barbiepop gaan zoeken.
Draai het eens om. Wat als TO zegt 'oeh, als jij niet heel snel zorgt dat pieleman niet steeds inzakt, ben ik pleite hoor, en dat meen ik!'.