Kerkelijk huwelijk ontbinden

30-09-2024 08:56 169 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriend is inmiddels al een paar jaar gescheiden voor de wet. Nu willen wij in de toekomst trouwen en zouden het liefste ook voor de kerk trouwen, maar voor de rooms-katholieke kerk is hij nog steeds getrouwd met zijn ex.

De reden van hun scheiding is dat zijn ex-vrouw lesbisch bleek te zijn en tijdens hun huwelijk vreemd ging met een andere vrouw. Zij is inmiddels met deze vrouw getrouwd.

Zou dit een reden kunnen zijn om het huwelijk nietig te kunnen verklaren? Ik ben benieuwd hoeveel kans van slagen dit heeft, mede omdat er ook 3 kinderen in het huwelijk zijn ontstaan, al was alle intimiteit moeizaam. Mijn vriend dacht dat dit altijd aan hem lag, achteraf vallen er dingen op zijn plaats.

Mijn vriend wil een gesprek bij het bisdom aanvragen voor meer informatie, ik begrijp dat het wel een langdurig proces is, mocht dit als reden gezien worden, maar dat is niet erg. We hebben nog geen concrete trouwplannen, maar willen dit in de toekomst wel graag en voor ons hoort een kerkelijk huwelijk daar ook bij. We weten alleen niet of zijn ex hier aan mee wil
werken.

Ik ben vooral op zoek naar ervaringsverhalen en of dit een reden is voor de kerk om het huwelijk te ontbinden.
mrs_s wijzigde dit bericht op 30-09-2024 09:07
0.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ligt denk ik geheel om welke kerk / kerkstroming het gaat. In een Protestandse kerk zou onder deze reden een scheiding mogelijk zijn. Van de Katholieke kerk weet ik het niet.

Edit: Na je OP nog eens te lezen denk ik dat je de Katholieke kerk bedoelt. Dan is het waarschijnlijk een kwestie van de procedure doorlopen.
bassvick wijzigde dit bericht op 30-09-2024 09:09
29.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gaat om de katholieke kerk, ik zal dit ook even in de op zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moet je daar een reden voor geven? Wat erg zeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
dat lijkt me echt heel lastig. In beginsel kan je niet scheiden voor de katholieke kerk. Je kan wel het huwelijk laten ontbinden als het in het beginsel niet gesloten had mogen worden bijvoorbeeld als iemand gedwongen is.
De kerk erkent homosexualiteit niet an sich en er zijn 3 kinderen geboren. Ik acht de kans dus heel klein.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tafelkleed schreef:
30-09-2024 09:10
Moet je daar een reden voor geven? Wat erg zeg.

En dat zij dan gaan bekijken of het erg genoeg is om toestemming voor de ontbinding te geven. :sarcastic:
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Tafelkleed schreef:
30-09-2024 09:10
Moet je daar een reden voor geven? Wat erg zeg.
Ja, dat gaat heel ver. Deze reden staat er uiteraard niet bij als reden van beëindiging kerkelijk huwelijk. Immers homoseksualiteit bestaat niet in de katholieke kerk. Er moeten ook getuigen zijn van de relatieproblemen. Het hebben van kinderen maakt het niet makkelijker.

TO, je moet bij het Bisdom zijn. Zoals jezelf al zegt is het een langdurig en ingewikkeld en prijzig proces. Is trouwen in de kerk zo belangrijk voor je dat je dit proces aan wilt gaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Helmut Lotti heeft zijn vrouw "krankzinnig" laten verklaren, maar dat lijkt me ook geen aanbeveling.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als de ex vrouw inmiddels getrouwd is met iemand anders, is het huwelijk dan niet ontbonden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
30-09-2024 09:15
Ja, dat gaat heel ver. Deze reden staat er uiteraard niet bij als reden van beëindiging kerkelijk huwelijk. Immers homoseksualiteit bestaat niet in de katholieke kerk. Er moeten ook getuigen zijn van de relatieproblemen. Het hebben van kinderen maakt het niet makkelijker.

TO, je moet bij het Bisdom zijn. Zoals jezelf al zegt is het een langdurig en ingewikkeld en prijzig proces. Is trouwen in de kerk zo belangrijk voor je dat je dit proces aan wilt gaan?
Echt, ik val van mijn stoel van verbazing, wat een idioten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
30-09-2024 09:20
Helmut Lotti heeft zijn vrouw "krankzinnig" laten verklaren, maar dat lijkt me ook geen aanbeveling.
:O
Alle reacties Link kopieren Quote
Tafelkleed schreef:
30-09-2024 09:25
Echt, ik val van mijn stoel van verbazing, wat een idioten.
Daar kies je als gelovige zelf voor, je weet de regels van de kerk bij het trouwen. Neemt niet weg dat ik het ook totaal niet meer van deze tijd vindt, maar ja dat is de Katholieke kerk ook niet. Kijk maar weer naar de uitspraken van de Paus afgelopen dagen in België.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gerbera schreef:
30-09-2024 09:24
Als de ex vrouw inmiddels getrouwd is met iemand anders, is het huwelijk dan niet ontbonden?


Ze is niet voor de kerk getrouwd, dus nee


Voor mij was het feit dat ik voor de kerk niet gescheiden ben reden om niet meer naar de kerk te gaan (begrafenissen uitgezonderd)

TO, wil je graag Gods zegen over je huwelijk? Of vind je het mooi om een kerkelijk ritueel op je trouwdag te hebben? In het tweede geval zou ik een mooie kerk als trouwlocatie uitzoeken en daar je eigen ceremonie houden. Denk bijv aan het kerkje op Schokland.
Als je echt Gods zegen wil, zal je vriend contact moeten zoeken met het bisdom. Ik zou als eerste stap de eigen priester benaderen, die weet vast wel meer over de weg die je vriend moet volgen.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Gerbera schreef:
30-09-2024 09:24
Als de ex vrouw inmiddels getrouwd is met iemand anders, is het huwelijk dan niet ontbonden?
Zij is zeer waarschijnlijk alleen voor de wet getrouwd. Dus dan is ze voor de kerk nog steeds met haar ex-man getrouwd.

Achterlijk instituut is het ook.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Willen jullie een officieel kerkelijk huwelijk, of alleen een "inzegening"? Sommige kerken/priesters zijn wat minder streng in de leer dan andere.

Ga eens praten met de mensen van de kerk waar jullie normaal naar toe gaan. Ik ga er vanuit dat jullie kerkelijk actief zijn. Zij kunnen je adviseren wat de mogelijke stappen zijn.

Gaan jullie nooit naar de kerk en zijn jullie niet echt actief binnen de kerk, dan zullen ze waarschijnlijk minder mee werken. Heet gaat tenslotte niet alleen om het mooie plaatje van "in de kerk trouwen"
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn tante kon pas opnieuw voor de kerk trouwen toen haar ex-man was overleden.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Tafelkleed schreef:
30-09-2024 09:25
Echt, ik val van mijn stoel van verbazing, wat een idioten.
Je hoeft daar natuurlijk niet te trouwen. Een burgerlijk huwelijk volstaat net zo goed in Nederland. Dus waarom zo verontwaardigd?
Ze mogen hun eigen regels aanhouden. Niet dat het mijn regels zijn. Maar dat doet niet ter zake.
De kerk is niet een openbaar instituut. Dus als je daar iets van wil, zul je aan hun regels moeten voldoen.
Alle reacties Link kopieren Quote
hvm schreef:
30-09-2024 09:32
Je hoeft daar natuurlijk niet te trouwen. Een burgerlijk huwelijk volstaat net zo goed in Nederland. Dus waarom zo verontwaardigd?
Ze mogen hun eigen regels aanhouden. Niet dat het mijn regels zijn. Maar dat doet niet ter zake.
De kerk is niet een openbaar instituut. Dus als je daar iets van wil, zul je aan hun regels moeten voldoen.
Verontwaardigd niet, alleen perplex om zoveel rare dingen

We zijn slechts doorgeschoten moleculen die op een planeet rondlopen. Maar we maken het zelf nodeloos ingewikkeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tafelkleed schreef:
30-09-2024 09:35
Verontwaardigd niet, alleen perplex om zoveel rare dingen

We zijn slechts doorgeschoten moleculen die op een planeet rondlopen. Maar we maken het zelf nodeloos ingewikkeld.


Dat ziet de kerk anders. Juist dit is het fundamentele verschil tussen wat jij denkt en wat 'de kerk' vindt.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom zelf uit een christelijk 'nest', maar dan wel de evangelische kant. Daar is geen extreme hiërarchie zoals in de katholieke kerk bijvoorbeeld. In de loop van de jaren ben ik meer een filosofisch dan een kerkelijk gelovige geworden, dus ik bezoek geen kerk meer. Ik ben getrouwd met een ongelovige man en het voelde voor ons heel raar om in een kerk te trouwen. Dan sta je daar liederen te zingen waar je je allebei eigenlijk helemaal niet meer in kunt vinden, puur vanwege de locatie, waarna iemand je trouwt die jou verder ook niet kent. Voor ons had dat 0,0 meerwaarde.
Mijn vader heeft altijd functies gehad binnen de kerk, hem heb ik gevraagd om ons huwelijk te zegenen en voor ons te bidden. Dat was daardoor heel persoonlijk en een moment van bezinning, waarbij het geloof (dat bij mij nog wel aanwezig is) toch een rol speelde bij ons trouwen. Om zoiets te doen hoeft de persoon die het doet echt geen officiële functie te hebben, dat zijn door mensen bedachte regeltjes. Ik zou het hele gedoe rond het ontbinden daarom lekker laten voor wat het is.
Alle reacties Link kopieren Quote
We zouden echt een kerkelijk huwelijk willen met Gods zegen. Het gaat ons niet om het mooie plaatje.

Een afspraak met het bisdom
gaat mijn vriend aanvragen, maar als ik het zo lees is de kans erg klein. Getuigen van de problemen tijdens het huwelijk zijn er wel.

We zullen ook alvast bij de pastoor navragen hoe hij er over denkt, dat dit proces gaat verlopen, al vermoed ik dat hij moeilijk kan inschatten hoe het proces bij de kerkelijke rechtbank gaat verlopen. Maar wel een goede tip.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Tafelkleed: ik snap dat je er zo over denkt, vanuit mijn evangelische achtergrond snap ik er ook weinig van. In de kern is het katholieke geloof heel erg gestoeld op rituelen en regels, de manier waarop een mis uitgevoerd wordt is daar een voorbeeld van. De structuur is altijd hetzelfde, en dezelfde vieringen komen ook elk jaar terug. Bij mij past dat totaal niet, maar er zijn ook veel mensen die veel troost en spiritualiteit ervaren in deze vorm. Herman Finkers is iemand die heel mooi kan verwoorden wat volgens hem de schoonheid is van het katholieke geloof. Ik zie persoonlijk vooral de nadelen, ook zeker die hiërarchische structuur met de paus aan de top, alle regels etc.
In de tak vak het christelijk geloof waar ik opgroeide, lag de focus helemaal niet op die zaken, maar op de spirituele kant van het geloof. Elke zondag kon iemand anders preken/spreken, man of vrouw. Er was geen pastor, maar een voorganger, die door de gemeente gekozen was. Als iemand trouwde, of een kindje geboren werd, dan kon de hele gemeente zegenen. Popmuziek in de kerk in plaats van een orgel, etc zo kan ik nog wel even doorgaan. Betekent overigens niet dat hier geen dogma's/heilige huisjes waren die ik van me af heb moeten schudden. Ik heb hier veel op aan te merken, maar ik vind qua kerkelijke structuur veel fijner dan de katholieke kerk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als jullie de katholiek kerk gewoon bezoeken dan zou ik zeker eens laagdrempelig vragen wat er komt kijken bij zo'n ontbinding en hoeveel kans dit heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het hele proces doorlopen denk ik. Het is niet anders.

Ik zou het zelf persoonlijk belangrijk vinden welke inspanning het vraagt van bijvoorbeeld de kinderen en wat het effect is. Worden ze dan wel als volwaardige katholiek gezien? Moeten ze getuigen tegen hun ouders etc.

Ik ben zelf niet gelovig maar als deze kinderen dat wel zijn en het heeft effect op hun status of een andere zware impact hebben dan zou ik heel goed nadenken over het te starten proces.

Ik weet ook niet of er verschillende bisdommen zijn in Nederland. Mijn vriendin heeft nu een jonge pastoor en die heeft alle recente vernieuwingen teniet gedaan en is heel conservatief. Alle jongeren in de kerk rennen nu weer uit de kerk daar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het maakt toch niet uit wat het standpunt van individuele forummers is aangaande de katholieke kerk? De kerk heeft eigen regels hiervoor en die zijn zoals ze zijn. Ik kan ook wel willen dat frituurpanschade gedekt wordt door mijn reisverzekering, maar dat is niet zo.
Dus: contact opnemen met je parochie, kijken wat er mogelijk is.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven