Kerst en familie
donderdag 18 december 2025 om 10:39
De kerstdagen komen er weer aan en dat betekent dat ik weer een paar dagen met mijn familie moet doorbrengen. Ik zie daar altijd een beetje tegenop. We zien elkaar ook weleens door het jaar heen en de afgelopen paar keer ben ik er achter gekomen waarom ik er zo tegenop zie. Er zitten een paar familieleden bij die alles vanuit zichzelf redeneren. Als je dan iets leuks vertelt en zij vinden dat niks, dan zeggen ze dat ook en zoeken dan ook bijval van andere familieleden om hun gelijk te ondersteunen. Omdat we eigenlijk niet zoveel gemeen hebben met elkaar, gebeurt dit zo ongeveer de hele tijd. In dit soort gesprekken probeer ik me dan toch in te leven in de ander en in ieder geval niet negatief te reageren op iets waar ik me niets bij kan voorstellen. Andersom gebeurt dat dus niet en ik merk dat ik daar last van heb.
Nu weet ik dat ik deze mensen niet kan veranderen, maar ik kan hier zelf natuurlijk wel anders in gaan staan.
Wie heeft een goede tip om met deze familieleden om te gaan? Hoe kan ik me toch relaxt blijven voelen als bij alles wat ik vertel een negatieve reactie komt? Het is namelijk geen optie om niet meer te gaan.
Nu weet ik dat ik deze mensen niet kan veranderen, maar ik kan hier zelf natuurlijk wel anders in gaan staan.
Wie heeft een goede tip om met deze familieleden om te gaan? Hoe kan ik me toch relaxt blijven voelen als bij alles wat ik vertel een negatieve reactie komt? Het is namelijk geen optie om niet meer te gaan.
vrijdag 19 december 2025 om 16:57
Ik hoop dat ik het deze keer ook wat sneller door heb. Al was het maar om de Freek Vonk stem tegen mij te laten zeggen dat dit weer zo'n moment is. Ik vind het lastig om iets terug te zeggen. Ze weten altijd alles zo ontzettend zeker.
vrijdag 19 december 2025 om 16:59
Daar heb ik wat op gevonden. Het was alleen mijn schoonmoeder die dat deed. Van die steken onder water. Ik benoem het standaard. Vaak is een simpel "wat bedoel je daarmee?" genoeg voor haar om haar keutel in te trekken. Dan weet ze niet hoe snel ze moet roepen dat ze er echt niets mee bedoelt hoor. Als de opmerking erg lullig was, zeg ik er gerust nog achteraan "oh, het kwam op mij over alsof je bedoelde ...(vul wel degelijk zo bedoelde lullige opmerking in)"jules* schreef: ↑19-12-2025 16:40Dit herken ik ook, dat gevoel achteraf. De hele tijd sluimert er een gevoel en als je dan weer thuis bent, besef je je dat ze gewoon echt onaardig doen. Eén van de familieleden kan dingen op zo'n manier zeggen dat je eigenlijk niet weet of ze het nou bedoelen als een constatering of om aan te geven dat ze blij zijn dat ze mij niet zijn.
Sinds ik dat doe, is ze veel voorzichtiger in wat ze zegt. De band is er niet beter van geworden, dat niet. Maar daar staat tegenover dat ik me veel beter voel over mezelf nu ik haar niet meer weg laat komen met vervelend gedrag. Ik pas er zeker niet beter door in de familie, maar ik sta wel voor hoe ik me wel en niet laat behandelen.
vrijdag 19 december 2025 om 17:38
Heeft er niemand kinderen waar je je wat meer mee kan bemoeien?
Dus die 2 personen betrekken steeds het andere stel en jou niet? Lekker wegblijven dan. Ook 'vrij oude' mensen kunnen nog gewoon sociaal doen en jou ergens bij betrekken hoor; die hoeven er niet per definitie passief bij te zitten (en zo wel, dan hebben ze ook niet door dat je er niet bent
vrijdag 19 december 2025 om 17:48
En die andere zes gaan dus mee in dat gedrag van die twee? Kan je die twee niet gewoon negeren als ze een poging tot opscheppen doen en een gesprek met de andere zes beginnen?
zaterdag 20 december 2025 om 07:38
zaterdag 20 december 2025 om 07:50
Hier ben ik het echt 100% mee eens. To. Je geeft aan dat je moet gaan omdat degene díe het organiseert dit verdient. Maar hoezo verdien jij dan geen leuke kerst. Ik snap niet dat je zo over je grenzen heen gaat en dit laat gebeuren.Attraverso schreef: ↑20-12-2025 07:38En toch blijf ik erbij dat je niet echt moet gaan. Je kan eens apart naar het organiserende koppel gaan om te toasten op Kerst of hen op een andere dag bij jou uitnodigen. Het is niet dat er iemand eenzaam gaat zijn als je niet gaat, ze blijven met 6 over.
zaterdag 20 december 2025 om 08:18
Eens. Ik vier ook geen kerst meer met mijn schoonfamilie. En als dit een stap te ver is: je kunt ook prima besluiten om kort te gaan.Attraverso schreef: ↑20-12-2025 07:38En toch blijf ik erbij dat je niet echt moet gaan. Je kan eens apart naar het organiserende koppel gaan om te toasten op Kerst of hen op een andere dag bij jou uitnodigen. Het is niet dat er iemand eenzaam gaat zijn als je niet gaat, ze blijven met 6 over.
zaterdag 20 december 2025 om 20:00
To,ik kan me best voorstellen dat je opziet tegen kerst als je familie alles vanuit zichzelf redeneert. Dat is rete irritant. Goede tips zijn hier al gegeven. In de keuken bezig zijn,met de hond gaan wandelen als die er is,niets kwetsbaars vertellen,smalltalk...
Zelf zou ik bij bepaalde mensen overdreven aardig zijn (toneel spelen vind ik leuk) of bij mensen die beledigende dingen zeggen ze terugpakken met een koekje van eigen deeg (heb ik wel eens gedaan en toen stond degene met haar mond vol tanden of ik verander in een spraakwaterval,val mensen in de rede met o.a. impulsieve uitspraken wat met mijn ADHD goed lukt
en dan komen ze er echt niet meer tussen en kunnen het ook niet meer volgen. Je kunt je ook terugtrekken voor pauzes,gaan wandelen,de bingokaart trekken zoals iemand hier al schreef,wandelen.
Het is belangrijk om te accepteren dat je anderen niet kunt veranderen,maar wel je reactie en je eigen emotionele welzijn voorop te stellen,grenzen stellen dus. Je zou inderdaad kort kunnen gaan om ff je gezicht te laten zien en niet al te lang blijven.
Zelf zou ik bij bepaalde mensen overdreven aardig zijn (toneel spelen vind ik leuk) of bij mensen die beledigende dingen zeggen ze terugpakken met een koekje van eigen deeg (heb ik wel eens gedaan en toen stond degene met haar mond vol tanden of ik verander in een spraakwaterval,val mensen in de rede met o.a. impulsieve uitspraken wat met mijn ADHD goed lukt
Het is belangrijk om te accepteren dat je anderen niet kunt veranderen,maar wel je reactie en je eigen emotionele welzijn voorop te stellen,grenzen stellen dus. Je zou inderdaad kort kunnen gaan om ff je gezicht te laten zien en niet al te lang blijven.
Je pense donc je suis
zaterdag 20 december 2025 om 20:00
En dit! To,ik hoop dat je er iets aan hebt.Lalaloepsie schreef: ↑18-12-2025 10:47Niks kwetsbaars vertellen, alleen algemene dingen bespreken, het houden bij oppervlakkige prietpraat, laat arriveren, vroeg vertrekken, vaak wisselen van gesprekspartner door te blijven lopen ipv te gaan zitten, jezelf bezig houden met hand en spandiensten (rondgaan met hapjes, helpen snijden/voorbereiden, tafel dekken, stoelen schikken etc), regelmatig de tuin inlopen of mee naar buiten met de hond als die er is, jezelf afleiden kortom.
Je pense donc je suis
zaterdag 20 december 2025 om 20:02
zaterdag 20 december 2025 om 20:05
Dat is echt een goede. Ik doe dan zelf extra aardig en trek me dan minder iets ervan aan. En helpen zodat ik niet hoef te zitten.ladadieladieda schreef: ↑18-12-2025 17:21Oppervlakkige prietpraat en iedereen complimentjes geven, dat werkt het beste. De grootste chagrijn wordt blij van wat staat die bloes goed/ben je afgevallen. Daar krijg je de vervelendste Gerda nog vrolijk mee. En hanige Hans moet je de pas afsnijden met borrelnootjes voorhouden en vooral vriendelijk knikken als er een pvv-betoog komt. Op sommige gelegenheden ben ik volstrekt ruggengraatloos, heb ik geen principes en geen mening. Kan mij het schelen dat Piet nu denkt dat ik het met hem eens ben.
Ik ben ook altijd de goede hulp van de familie; ik sleep met stoelen, zet raampjes open, doe de verwarming omhoog dan wel omlaag, smeer toastjes, schenk borrels bij, alles zodat ik niet hoef te zitten.
Het allerleukste wordt het als mijn mentale bingokaart volraakt.
Ik doe dat sinds een paar jaar na een Omdenken-podcast. Ik wordt het nooit eens met die mensen, ga nooit verbinding met ze vinden, maar kan wel mezelf vermaken en mijn schoonmoeder helpen. Nou, prima dan toch. Ik heb dus een bingokaartje op mn telefoon, met uitspraken en gedrag waarvan ik weet dat het gaat komen. Die kaart moet vol. Lukt best heel aardig.
Erger u niet, verbaas u slechts.
Je pense donc je suis
zaterdag 20 december 2025 om 20:56
En als ik er tegenop zie dan speel ik dit liedje in m’n hoofd af
https://m.youtube.com/watch?v=NPkpDKWlo ... AHAQ%3D%3D
https://m.youtube.com/watch?v=NPkpDKWlo ... AHAQ%3D%3D
zondag 21 december 2025 om 10:51
Dus er is 1 vervelend stel? Zou je het naar vinden als je de verhoudingen op scherp zet? Want dan zou je telkens als ze buitensluiten, door je heen praten, kleineren, ….. dat gedrag kunnen benoemen. ‘Hé, nu negeer je me, waarom eigenlijk?’ Of ‘hé, nu zeg je wat onaardigs, waarom wil je me verdriet doen?
Zij doen al jaren onaardig en laten jou net een kater achter. Waarom zou jij dat niet ook mogen doen? Als het je zo hoog zit dat je er tegenop ziet en hier een topic opent, dan zou de lieve vrede mij gestolen kunnen worden.
Zij doen al jaren onaardig en laten jou net een kater achter. Waarom zou jij dat niet ook mogen doen? Als het je zo hoog zit dat je er tegenop ziet en hier een topic opent, dan zou de lieve vrede mij gestolen kunnen worden.
zondag 21 december 2025 om 10:56
Omdat dit heel erg jammer is voor het 'organiserende koppel'? Want die zitten daar ook gewoon rond die tafel he. Doe dat bij jou thuis maar niet op het feestje van iemand anders. Ga dan gewoon niet wanneer die vervelende mensen er ook zijn.ladadieladieda schreef: ↑21-12-2025 10:51Dus er is 1 vervelend stel? Zou je het naar vinden als je de verhoudingen op scherp zet? Want dan zou je telkens als ze buitensluiten, door je heen praten, kleineren, ….. dat gedrag kunnen benoemen. ‘Hé, nu negeer je me, waarom eigenlijk?’ Of ‘hé, nu zeg je wat onaardigs, waarom wil je me verdriet doen?
maandag 22 december 2025 om 10:27
Ik snap jullie reactie om helemaal niet te gaan heel goed. Maar toch merk ik dat dat me op dit moment een nog groter rotgevoel geeft. Die twee zijn echt de 'rotte appels' van het gezelschap en ik zou me heel rot voelen t.o.v. de organiserende partij als ik niet zou gaan.
Maar jullie tips helpen mij al echt enorm. Ik ga ze zeker uitproberen.
En dat lied is echt hilarisch, haha!
maandag 22 december 2025 om 10:47
Ik zou bij jullie wel eens stiekem om een hoekje willen kijkenladadieladieda schreef: ↑18-12-2025 17:44Wat ook altijd goed werkt; mijn man heeft een heel vervelende oom. Altijd gewonnen, nooit verloren, het is nooit zijn fout, de anderen zijn sukkels, al ajren met pensioen, maar toch een mening over iedereen die nu 'zijn' werk doet, zo'n exemplaar.
Als ik me echt goed voel, ga ik naast hem zitten en vraag ik hem hoe het gaat met de verbouwing van de buren. Die mensen zijn al 3 jaar aan het verbouwen en aangezien oom vroeger metselaar was heeft hij van de hele bouw verstand.De eerste keer keek hij vreemd op, maar tegenwoordig houdt hij een plaatsje voor me vrij en stuurt hij z'n makker weg, omdat hij even met mij moet praten. Ik weet ondertussen alles over voorzetwanden, dubbelglas, vaatwassers en stukadoors.
Het blijft een bruut met beperkt verstand, en hij zegt allemaal domme dingen, maar ik denk aan mijn bingokaart.
Mijn tip is dus om met andere verwachtingen op kerstbezoek te gaan. Je gaat je niet storen aan gebrek aan contact of aan dom geblaat, nee, je lokt het uit! Je gaat je niet ergeren aan tante die alle kaasblokjes opvreet, maar zorgt juist dat ze ze krijgt. Je ergert je niet aan de kinderen die constant herrie maken, je wakkert het nog eens even extra aan met een leuk spel, zodat de rest ze tot stilte maant.
Kan echt leuk worden, ik doe het al jaren zo! veel succes!
Hoi, kom binnen en fijn dat je er bent.
Alles goed? Wat zit je haar leuk!
Wil je koffie?
Alles goed? Wat zit je haar leuk!
Wil je koffie?
maandag 22 december 2025 om 10:56
maandag 22 december 2025 om 11:48
Heel veel succes in ieder geval! Ik snap dat het niet makkelijk is.jules* schreef: ↑22-12-2025 10:27Ik snap jullie reactie om helemaal niet te gaan heel goed. Maar toch merk ik dat dat me op dit moment een nog groter rotgevoel geeft. Die twee zijn echt de 'rotte appels' van het gezelschap en ik zou me heel rot voelen t.o.v. de organiserende partij als ik niet zou gaan.
Je pense donc je suis
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in