Klussen in huis als hobby

10-07-2020 13:50 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet even niet meer hoe om te gaan met het klussen en zou lezen hoe jullie hier tegenaan kijken/mee omgaan.

Mijn man wil veel klussen in en rond huis graag zelf doen.
Aan de ene kant is dat heel fijn, aan de andere kant betekent dit lang huis/tuin op zijn kop.

Hij werkt fulltime en ziet het klussen in de weekenden als hobby.

Voorbeelden hiervan zijn zelf stucwerk op 2 kleine wandjes in de woonkamer zetten wat ongeveer 8 weken in beslag genomen heeft, de tuin helemaal veranderen wat van april tot november geduurd heeft, 1 slaapkamer behangen: duur 6 weken.

Nu heeft hij een ander project in gedachten, wat ook voor veel rommel binnen en buiten gaat zorgen en waar hij zichzelf absoluut geen druk op wil leggen wanneer het af is. Hij ziet wel wanneer het zover is en hoe het uitkomt.
Ik snap dat hij het leuk vind om bezig te zijn, maar heb moeite om het klussen te zien als hobby. Heb dit aangegeven, maar hij begrijpt het niet en is dan ook niet van plan om hier iets aan te veranderen.
Bovendien zijn er ook klussen bij waarvan ik vind dat je ze beter aan een vakman over kan laten, maar daar kan ik al beter helemaal niets over zeggen.

Zijn er mensen die dit herkennen en hoe gaan jullie ermee om?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Waarom blijf je bij zo'n gast?
Alle reacties Link kopieren
Zomerzon50 schreef:
10-07-2020 14:50
In het weekend hoeft hij niets. Dan rust hij uit tot een uur of 13/14 en gaat dan rustig aan de slag.
Vandaar de lange tijdsduur.

Heel erg boos als ik daar iets op zeg. Zo wil hij het en zo gebeurt het ook. Hij heeft zijn rust ook nodig, zegt hij dan. Dat begrijp ik, maar dan neem je daar actie op om mij ook tegemoet te komen. En dat gaat hem dan weer te ver.
Dat is een ander verhaal, dan snap ik dat het lang duurt. In die paar uurtjes kan je weinig meer.
Hij zou gewoon om 8 uur moeten beginnen, doorwerken en dan hebben jullie de avond samen voor andere dingen. Komt hij s avonds tot rust.
Maar je krijgt hem vast niet zo ver dat hij z'n wekker ervoor gaat zetten.
Je wordt dus langzaam wakker in een relatie die al jaren scheef zit. Hem kwam de oude jij wel van pas, kon ie ongestoord zichzelf zijn en alles bepalen. Nu jij je aandeel ziet in het gedwee volgen van zijn agenda en dat niet meer wilt, gaat hij je emotioneel chanteren.

Wat er ook gebeurt, blijf veranderen en blijf je poot stijf houden. Hij weet dat je hem doorziet en hoopt op een kinderachtige manier je weer terug in je hok te krijgen. Met andere woorden: hij is een onvolwassen bang jongetje dat teerde op jouw onvolwassenheid.

Dit gaat niet over hobby's en klussen,maar over een verschuiving in de dynamiek van jullie relatie.
Alle reacties Link kopieren
Zomerzon50 schreef:
10-07-2020 15:06
Ben bang van wel.
Heeft veel bepaald, ben altijd volgzaam geweest en heb hem de tijd gegeven. Ben veranderd, wil ook dat er naar mij geluisterd wordt.
Sommige dingen snapt hij gewoon echt niet, maar er zijn ook zaken waarvan ik het idee heb dat hij wel door heeft dat ik zijn gedrag doorzie. Dan wordt er eerst genegeerd en daarna doet hij alsof er niets aan de hand is.

Ook als ik iets wil met mijn leven/werk moet dat binnen zijn plaatje passen. Krijg weinig steun en als wel, dan is zijn idee het enige goede dat gevolgd moet worden.
En waarom accepteer je dat? Jij bent gegroeid en hij kan daar niet mee omgaan. Het is aan jou of je dit zo verder laat gaan.
Alle reacties Link kopieren
jimstevens schreef:
10-07-2020 14:19
Hey,

Ik ben zelf ook zo een klusser. Al 15 jaar bezig in ons huis en nog nooit iets fatsoenlijks afgewerkt. Mijn vrouw heeft het daarmee ook zwaar. Ik begrijp jou en mijn vrouw daarin dus ook wel. Toch zou ik het niet kunnen laten. Tuurlijk heb ik ook veel laten doen door vakmannen alhoewel het resultaat soms zo slecht is dat ik al dingen opnieuw heb gedaan. Zelf zie ik ook nooit problemen maar mijn vrouw smacht soms naar een nieuwbouw die eens volledig af is. Proberen wat begrip naar elkaar toe te tonen is hierin belangrijk. Een pasklare oplossing is hier niet voor. Zelf probeer ik ook termijnen vast te leggen maar ga ik er soms maanden over en dan werk ik nog niet eens voltijds. Één ding weet en besef ik zeker: ik heb een schat van een vrouw die dat al zolang verdraagt.
Misschien ben je geholpen met één kamer die volledig in orde is en waarin je jezelf af en toe eens kunt terugtrekken?
:HA: Wat gul van je
Alle reacties Link kopieren
Kroonprinses schreef:
10-07-2020 15:24
Je wordt dus langzaam wakker in een relatie die al jaren scheef zit. Hem kwam de oude jij wel van pas, kon ie ongestoord zichzelf zijn en alles bepalen. Nu jij je aandeel ziet in het gedwee volgen van zijn agenda en dat niet meer wilt, gaat hij je emotioneel chanteren.

Wat er ook gebeurt, blijf veranderen en blijf je poot stijf houden. Hij weet dat je hem doorziet en hoopt op een kinderachtige manier je weer terug in je hok te krijgen. Met andere woorden: hij is een onvolwassen bang jongetje dat teerde op jouw onvolwassenheid.

Dit gaat niet over hobby's en klussen,maar over een verschuiving in de dynamiek van jullie relatie.
Ja, daar ben ik idd ook achter.
Heb geen zin meer om me in een hoek te laten zetten.

Ondertussen de financiën uitzoeken, want ik ben zo dom geweest om destijds met mijn geld een deel van zijn hypotheek af te betalen, omdat die rente hoger stond zei hij.

Hoe dom kon ik zijn!!!

Kan er alleen maar sterker van worden!!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu bij gelezen. Sorry hoor, maar dat is toch gewoon een eikel. Wat trok jou in deze man aan? En waarom blijf je bij hem, heb je kinderen? Ik hoop bij god dat je niet financieel van hem afhankelijk ben, maar het zou wel enigszins verklaren waarom hij denkt dat hij het koninkje kan uithangen.
Ben je getrouwd in gemeenschap van goederen?
Alle reacties Link kopieren
Hoe zijn jullie getrouwd?
Zomerzon50 schreef:
10-07-2020 15:32
Ja, daar ben ik idd ook achter.
Heb geen zin meer om me in een hoek te laten zetten.

Ondertussen de financiën uitzoeken, want ik ben zo dom geweest om destijds met mijn geld een deel van zijn hypotheek af te betalen, omdat die rente hoger stond zei hij.

Hoe dom kon ik zijn!!!

Kan er alleen maar sterker van worden!!
En daar staat vast niet echt wat over op papier?
Alle reacties Link kopieren
Ieder de helft, omdat we samen ongeveer op hetzelfde vermogen uitkomen, maar dat blijkt achteraf toch in mijn nadeel te zijn en daar ben ik niet blij mee.

Krijg de laatste tijd een gevoel dat hij dat gedaan heeft om er meer uit te kunnen halen, indien nodig.

Heeft altijd al het idee gehad dat hij meer geld inlegde dan ik. Bv hij €100 uitgegeven, als ik dan al op €300 zat, zei hij: zo, nu ben je weer bij, terwijl hij juist veel minder uitgegeven had.

Had het dus kunnen weten. Gewoon hartstikke dom geweest.
Schrijf naar Help! Mijn man is John Williams
Alle reacties Link kopieren
Heb je het daar wel eens met hem over gehad, die geldzaken? Want het lijkt me ook raar als mijn vriend steeds zegt "nu ben je weer bij" als ik dat idee niet heb. In het begin van een relatie strijk je over je hart, maar als je wat serieuzer wordt dan kun je dat soort ergernissen beter wel kenbaar maken.

Niet lullig, maar het klinkt alsof je opeens allemaal dingen ziet die hij verkeerd doet en ook al heb je misschien 100% gelijk, het zal voor hem wel als donderslag bij heldere hemel komen als je er nog nooit wat van hebt gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Neem je verlies en ga alleen verder.
Ik heb ook zo'n man en eindelijk de gelegenheid om weg te gaan. Het egocentrisme (en de eeuwige troep waar je thuis zou moeten zijn) nekken je welzijn en je gezondheid.
Zomerzon50 schreef:
10-07-2020 15:06
Ben bang van wel.
Heeft veel bepaald, ben altijd volgzaam geweest en heb hem de tijd gegeven. Ben veranderd, wil ook dat er naar mij geluisterd wordt.
Sommige dingen snapt hij gewoon echt niet, maar er zijn ook zaken waarvan ik het idee heb dat hij wel door heeft dat ik zijn gedrag doorzie. Dan wordt er eerst genegeerd en daarna doet hij alsof er niets aan de hand is.

Ook als ik iets wil met mijn leven/werk moet dat binnen zijn plaatje passen. Krijg weinig steun en als wel, dan is zijn idee het enige goede dat gevolgd moet worden.
Jij hebt veel grotere problemen dan dat je man een klusfanaat is.
jimstevens schreef:
10-07-2020 14:19
Hey,

Ik ben zelf ook zo een klusser. Al 15 jaar bezig in ons huis en nog nooit iets fatsoenlijks afgewerkt. Mijn vrouw heeft het daarmee ook zwaar. Ik begrijp jou en mijn vrouw daarin dus ook wel. Toch zou ik het niet kunnen laten. Tuurlijk heb ik ook veel laten doen door vakmannen alhoewel het resultaat soms zo slecht is dat ik al dingen opnieuw heb gedaan. Zelf zie ik ook nooit problemen maar mijn vrouw smacht soms naar een nieuwbouw die eens volledig af is. Proberen wat begrip naar elkaar toe te tonen is hierin belangrijk. Een pasklare oplossing is hier niet voor. Zelf probeer ik ook termijnen vast te leggen maar ga ik er soms maanden over en dan werk ik nog niet eens voltijds. Één ding weet en besef ik zeker: ik heb een schat van een vrouw die dat al zolang verdraagt.
Misschien ben je geholpen met één kamer die volledig in orde is en waarin je jezelf af en toe eens kunt terugtrekken?
Wel hoor, je moet gewoon normaal doen en stoppen met denken dat je een superklusser bent. Dat ben je niet, je bent een egoïst.
Alle reacties Link kopieren
ah dat klinkt wel een pakkie erger dan mijn wederhelft (en ja ik heb 2 kinderen met hem en nummer 3 op komst).

Sowieso zou ik eerst eisen dat er openheid qua financiën, dus wat er inkomt én wat er uit gaat! Volgens mij wordt je goed gepiepeld namelijk?!
Alle reacties Link kopieren
Help, mijn man is een klusser
leeg
Alle reacties Link kopieren
Ik ben als jouw man denk ik en ik heb dan ook nog soms meerdere klussen tegelijk. Mijn vriend zegt daar nooit wat van. Maar ik heb ook niet de behoefte om in een net huis te wonen. Als je ergens bezig bent ben je bezig en van mij hoeft het nooit af.

Vooral die zin dat je vind dat je sommige dingen beter aan een vakman kan overlaten triggerde me... waarom? Vind je het gevaarlijk? Of is t niet mooi genoeg? Want als je het zelf gemaakt heb is het toch over definitie altijd leuker dan als een of andere vakman het maakt?
abracadabra schreef:
10-07-2020 19:26

Vooral die zin dat je vind dat je sommige dingen beter aan een vakman kan overlaten triggerde me... waarom? Vind je het gevaarlijk? Of is t niet mooi genoeg? Want als je het zelf gemaakt heb is het toch over definitie altijd leuker dan als een of andere vakman het maakt?
Vakmannen of -vrouwen kunnen het over het algemeen beter, mooier en sneller. Tenzij je er zelf één bent. Dus ja, ik laat graag alles over aan vakmannen cq -vrouwen. Er is niks leuks aan iets zelf maken wat dan vervolgens niet goed is, lekt, snel kapot gaat of weet ik het.
Alle reacties Link kopieren
Een slaapkamer behangen doe ik in een tot vier halve dagen hoor, afhankelijk van de staat van het oude behang. Eerst week je behang met stomer of plantensproeier, dan steek je alle behang af, wat met het goede gereedschap een halve dag kost, daarna doe je de gaten, en het behangen doe je dan in een of twee middagen.

Als je elke dag een baan plakt dat duurt het inderdaad wel lang maar je houdt toch ook rekening met je partner?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zelf gaan doen dus, TO. Je hebt helemaal geen man nodig. Zal hij raar op zijn neus kijken als hij thuis komt en het is klaar.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dat klussen kun je vervelend vinden, maar eigenlijk begrijp ik dat je hele relatie niet goed zit.
Alle energie die je daar in stopt is zinloos en uitstel van het gesprek waar het eigenlijk om gaat.

Ga eerst zelf eens aan de slag om te kijken wat je hebt geïnvesteerd, en of je dat nog wel wil op deze manier. Dat gaat om geld, tijd, compromissen.

Dan kun je met je man om de tafel om te bespreken wat jullie samen willen veranderen. Als jullie daar niet uitkomen weet je tenminste hoe je er voor staat en kun je je eigen plan trekken.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven