Kunnen mensen veranderen?

29-05-2010 18:43 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand ervaring met het teruggaan naar zijn/haar ex?

Geloof je erin dat mensen echt kunnen veranderen?

Ik heb eerder ook een topic geplaatst met de vraag "nieuwe liefde of ex", maar ben eigenlijk wel benieuwd of er ook mensen zijn die ervaringen hebben met het terug gaan naar zijn/haar ex en of dit positief of negatief heeft uitgepakt.
Iemand verandert eigenlijk alleen maar wanneer hij/zij zelf tot het inzicht is gekomen dat hij/zij dingen voortaan anders wil gaan doen. En dan nog gaat het proces van verandering uitermate moeizaam en zijn er voldoende die daar nooit in slagen. Het begint allemaal met een andere bril opzetten, je eigen kader een stukje verschuiven en anders in de wereld gaan staan. Voor verreweg de meeste mensen is dit - als bewust proces- volgens mij niet weggelegd. Mensen kunnen groeien, maar ik zou er niet al te vlug vanuit gaan dat dat ook werkelijk gebeurd is, zeker niet als het beoogde doel wat diezelfde mensen nastreven, zou zijn om een situatie uit het verleden opnieuw te creëren. Ik ken jouw verhaal verder niet, TO, maar ik zou heel voorzichtig zijn met het opnieuw stappen in een relatie die eerder -naar ik aanneem om goede redenen- is beëindigd, puur en alleen omdat 1 iemand zegt 'veranderd' te zijn.
Nee en ik denk ook dat je iemand net moet willen veranderen. iedereen is uniek en als je je vriend zo graag wilt veranderen past hij misschien gewoon niet bij jou! Ik heb het ook geprobeerd maar ook bij mij liep het op niets uit. Mijn ex was ook ECHT veranderd maar na 2 weken was hij gewoon weer dezelfde.. prima maar niet voor mij!
Nee.

De dynamiek tussen mensen kan veranderen

Het gedrag van mensen kan veranderen

Mensen kunnen in een relatie beter op elkaar leren reageren, met elkaar leren omgaan en rekening met elkaar leren houden.

Maar bepaalde zaken ( mensbeeld, voorkeuren, nature) zullen niet veranderen.

Kun je daardoor je relatie met je ex vergeten? Nee. Maar zie het niet als een flitsproces en ben bereid er tijd, energie, liefde en aanpassing in te stoppen.

Of ik er ervaring mee heb? Ja.
Ik ben weer een relatie begonnen met mijn ex. We zijn nu een half jaar weer samen en het gaat geweldig. Maar we zijn lang uit elkaar geweest, hebben elkaar vier jaar niet gezien. Toen we elkaar weer ontmoeten, sprong na een tijd vriendschap de vonk weer over.

In die vijf jaar zijn we allebei veel veranderd, en dat is de reden dat het nu wel werkt. We hebben nog steeds dezelfde karakters, maar allebei gegroeid en veel geleerd.

Als we het een half jaar na onze relatie weer hadden geprobeerd, was het vast en zeker niet gelukt. Want tja... het ging niet voor niks uit en mensen veranderen niet snel.

Maar dat mensen kunnen veranderen, dat geloof ik absoluut.
Ik denk dat je door de tijd wel kunt groeien en wijzer kunt worden, en in die zin geleerd hebt.

Maar zeggen : Ik ben veranderd, is altijd een slecht teken, het getuigt van iemand die weet dat zijn/haar gedrag niet helemaal deugt en als smeermiddel gaat vertellen dat hij/zij veranderd is. Yeah right...Gaat niet werken.

Iets met de weg naar de hel...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven