Kwestie van gunnen?

23-04-2018 12:16 355 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk wil ik het standpunt innemen dat ik vind dat we dit niet moeten doen. De huizenmarkt is vrij sterk op dit moment, en er is simpelweg een grote kans dat mijn ouders meer dan de ondergrens voor hun huis kunnen krijgen. Dat zal ''de markt'' dan natuurlijk moeten uitwijzen. We zullen nooit weten wat het waard is als het niet publiek aangeboden wordt.


Ben benieuwd of jullie dit redelijk vinden of niet?
anoniem_367446 wijzigde dit bericht op 07-06-2020 12:36
Reden: pun
73.96% gewijzigd
Jij kan niet bepalen hoe je zus haar leven leeft, met wie en in welk huis.
Alle reacties Link kopieren
De vraag is al gesteld, maar wat vind kind 3 ervan? En wat vinden je ouders van de vriend van je zus, of is dat iets wat alleen jij vindt?
hier volgt nog een zeer inspirerend citaat...ooit
Dimsumm schreef:
23-04-2018 12:36
Wie heeft gezegd dat het een nepprijs is?

Het is geen rare prijs voor een dergelijk huis, maar ik denk wel aan de ondergrens.

Terwijl de marktomstandigheden zodanig zijn dat je best wel eens de bovengrens zou kunnen aantikken.

Daar zit al gauw een marge van enkele tienduizenden euro's tussen.
Vandaar: laat het taxeren door een erkend taxateur. Een makelaar weet wat de markt doet, als het goed is, maar een taxateur heeft als functie om vast te stellen wat de marktwaarde op dat moment is. En dat is wat je nodig hebt voor officiële instanties, zoals de bank, verzekeraar, belastingdienst (in geval van schenking) et cetera. Dus als ze de taxatieprijs willen betalen zou ik het gewoon door laten gaan, maar ik zou niet afgaan op de inschatting van de makelaar. Die hangt namelijk ook sterk samen met hoe snel je 't kwijt wilt zijn (sneller kwijt = lager accepteren) et cetera.
Alle reacties Link kopieren
geef gewoon aan dat je er moeite mee zou hebben, maar niet teveel over de kwijlebal zeggen...
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je wel hoor. Ik vind het ook niet eerlijk.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-04-2018 12:38
Dat vind ik best lullig van je ouders. Ze hadden je ook een deel belastingvrij kunnen schenken om het te laten werken. Had het als je ouders dat niet konden aan 'n vreemde verkocht.
Ook als ze me een deel belastingvrij hadden geschonken, had ik het me niet kunnen veroorloven om daar te kunnen wonen, ik was nog student, in een relatie die op zijn eind liep. En ik verwachtte ook absoluut niet van mijn ouders dat ze me een deel van het huis zouden schenken. Mijn ouders zijn geen miljonairs, en ze doen al mijn hele leven genoeg voor me. Dus ik begrijp heel goed dat ze het aan mijn nichtje hebben verkocht en ik neem ze daarin niks kwalijk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik kan me voorstellen dat anderen dit onrechtmatig vinden voelen, persoonlijk vind ik het onrechtmatig (zelfs op het asociale af) om over geld van anderen denken te mogen beslissen (of er in gedachten alvast aanspraak op mogen maken).
Ik zou het mijn broer gunnen, ook al zou het inhouden dat ik helemaal niets zou erven. Ik wil namelijk niet erven, ik heb liever dat mijn ouders hun geld uitgeven op hun manier. En in aandacht en liefde zijn we gelijk. Ik zorg zelf wel voor mijn inkomen.

Echter als mijn broer manipulatief mijn ouders zou uitbuiten, dan zou ik er wel alles aan doen om hen te beschermen. Als zij daardoor bijvoorbeeld op een houtje moeten gaan knagen, hun droomreis niet kunnen maken of wat dan ook, dan zou ik mijn mond open trekken. En tot die tijd: doe met je huis en geld wat je wil. Mijn ouders zijn mij niets verplicht en ik heb dan ook geen recht op iets van hen.

Als je er moeite mee hebt en je hebt het idee dat het huis veel meer zou opbrengen, dan zou je je ouders kunnen adviseren om het huis zonder makelaar in de verkoop te zetten. Krijg je een hoger bod dan de bodemprijs, dan met zus en vriend aan tafel om te onderhandelen.
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
23-04-2018 12:37
Dus je wilt dat je zus de hoofdprijs gaat betalen omdat je haar vriend een profiteur vind.
Dat vind ik behoorlijk heftig geredeneerd.

Laat je ouders met hen een prijs afspreken die door de beugel kan, maar de prijs op laten drijven omdat je het hem niet gunt, vind ik zot.
Er speelt nog wel e.e.a. op de achtergrond he.

Mijn zus is ook wel veranderd na de relatie met haar vriend. Ik wil er niet te specifiek op in gaan,
maar de houding was altijd wel dusdanig dat zij alles mochten en wij (broertje en ik) niet.

Een situatie als deze heeft zich twee jaar terug ook eens afgespeeld, maar dan met een auto als voorwerp.
Ik had een tijdje een auto nodig om in te rijden voor stage (3 maanden). Auto van mijn moeder werd niet gebruikt, want
mag door medische omstandigheden niet meer rijden.

Ik stelde voor alle lasten (wegenbelasting enzo) te betalen, en dan de auto 3 maanden later te verkopen. Zus en vriend vonden het onzin.
Auto moest meteen verkocht worden.

Ben daar erg kwaad over geweest. En nu moet ik hen opeens ''gunnen''.
Alle reacties Link kopieren
Samske06 schreef:
23-04-2018 12:39
De vraag is al gesteld, maar wat vind kind 3 ervan? En wat vinden je ouders van de vriend van je zus, of is dat iets wat alleen jij vindt?
Broertje staat er ongeveer hetzelfde in als ik.

Ouders hebben ook een moeizame relatie met hem, maar willen natuurlijk het beste voor mijn zus, hun kind.

Maar aan de andere kant beseffen ze ook dondersgoed dat ze nog twee kinderen hebben die straks ook in een zeer competitieve markt
een huis moeten kopen. Best dubbel.
Alle reacties Link kopieren
Dus je zus en haar vriend bepaalden toen wat er met de auto van je moeder moest gebeuren? En jij en je broertje gaan nu (mee)bepalen wat zij met hun huis moeten doen?

Worden je ouders niet gek van al die onderlinge afgunst en het feit dat zij geacht worden daar bij grote beslissingen hun oren naar te laten hangen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
23-04-2018 12:39
Jij kan niet bepalen hoe je zus haar leven leeft, met wie en in welk huis.
Eigenlijk wel dus ; P Wat betreft huis nu dan.
Jij hoeft hen niets te gunnen, dat is aan je ouders.
Als je dan toch advies wil geven, dan eerder dat je zus bij de notaris vast laat leggen dat een deel van de woning als gift is gegeven en dat dat gedeelte uitgesloten is van de huwelijkse gemeenschap of het partnerschap van je zus.
Dimsumm schreef:
23-04-2018 12:43
Er speelt nog wel e.e.a. op de achtergrond he.

Mijn zus is ook wel veranderd na de relatie met haar vriend. Ik wil er niet te specifiek op in gaan,
maar de houding was altijd wel dusdanig dat zij alles mochten en wij (broertje en ik) niet.

Een situatie als deze heeft zich twee jaar terug ook eens afgespeeld, maar dan met een auto als voorwerp.
Ik had een tijdje een auto nodig om in te rijden voor stage (3 maanden). Auto van mijn moeder werd niet gebruikt, want
mag door medische omstandigheden niet meer rijden.

Ik stelde voor alle lasten (wegenbelasting enzo) te betalen, en dan de auto 3 maanden later te verkopen. Zus en vriend vonden het onzin.
Auto moest meteen verkocht worden.

Ben daar erg kwaad over geweest. En nu moet ik hen opeens ''gunnen''.

Zo dan. En toen is de auto meteen verkocht? Ik zou het niet nalaten dit nog te benoemen.

Edit: en mijn moeder had mij 'gratis' in die auto laten rijden en dat had m'n zus prima gevonden.
anoniem_232063 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 12:48
5.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Overschat je je rol hierin niet een beetje? Je ouders willen je mening weten. Dat wil niet zeggen dat ze dus gaan doen wat jij zegt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Precies. Waarom zou je zus hun huis voor een vriendenprijs mogen hebben? En pluk jij niet de voordelen van een goedkoop huis?
Als ze het echt eerlijk willen doen dan moet je zus gewoon het hoogste bod betalen. Net als jij moet doen als je een huis koopt.
Willen ze je zus met bijv 10.000 matsen, dan hebben jij en je broer ook recht op 10.000.
appelientjex schreef:
23-04-2018 12:47
Precies. Waarom zou je zus hun huis voor een vriendenprijs mogen hebben? En pluk jij niet de voordelen van een goedkoop huis?
Als ze het echt eerlijk willen doen dan moet je zus gewoon het hoogste bod betalen. Net als jij moet doen als je een huis koopt.
Willen ze je zus met bijv 10.000 matsen, dan hebben jij en je broer ook recht op 10.000.

Dit denk ik ook.
MarindaH schreef:
23-04-2018 12:46
Zo dan. En toen is de auto meteen verkocht? Ik zou het niet nalaten dit nog te benoemen.
Ik voorzie een heftige familieruzie..
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
23-04-2018 12:45
Dus je zus en haar vriend bepaalden toen wat er met de auto van je moeder moest gebeuren? En jij en je broertje gaan nu (mee)bepalen wat zij met hun huis moeten doen?

Worden je ouders niet gek van al die onderlinge afgunst en het feit dat zij geacht worden daar bij grote beslissingen hun oren naar te laten hangen?
Tja het is hard en niet chique, dat kan ik niet ontkennen. Mijn moeder heeft een medisch probleem en kan daardoor dit allemaal moeilijk meer volgen.

Mijn vader staat er vooral zo in dat hij geen conflicten wil.

En als dit écht een conflict gaat worden, kies ik eieren voor mijn geld, omdat ik niet wil dat mijn ouders hieronder gaan leiden.
Over die auto heb ik toen ook weinig bombarie gemaakt, die is toen gewoon maar verkocht.

Maar mede daardoor is wat er nu gebeurt wel echt tegen mijn grens aan.
Alle reacties Link kopieren
Dimsumm schreef:
23-04-2018 12:43
Er speelt nog wel e.e.a. op de achtergrond he.

Mijn zus is ook wel veranderd na de relatie met haar vriend. Ik wil er niet te specifiek op in gaan,
maar de houding was altijd wel dusdanig dat zij alles mochten en wij (broertje en ik) niet.

Een situatie als deze heeft zich twee jaar terug ook eens afgespeeld, maar dan met een auto als voorwerp.
Ik had een tijdje een auto nodig om in te rijden voor stage (3 maanden). Auto van mijn moeder werd niet gebruikt, want
mag door medische omstandigheden niet meer rijden.

Ik stelde voor alle lasten (wegenbelasting enzo) te betalen, en dan de auto 3 maanden later te verkopen. Zus en vriend vonden het onzin.
Auto moest meteen verkocht worden.

Ben daar erg kwaad over geweest. En nu moet ik hen opeens ''gunnen''.
Wat belachelijk. Waarom vond je zus dat die auto direct verkocht moest worden? Zij had er nog niet eens nadeel van als jij de auto had geleend.
Ook bizar dat je ouders ernaar luisterden.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
23-04-2018 12:47
Overschat je je rol hierin niet een beetje? Je ouders willen je mening weten. Dat wil niet zeggen dat ze dus gaan doen wat jij zegt.
Oh maar dat zeg ik ook niet.

Ik heb alleen wel een mening, die mening wordt ook gevraagd en die zal ik binnenkort gaan delen.

Wat er verder gebeurt, zien we dan wel weer.
Ben je ook nog eens jaloers omdat je zelf een woning conform marktprijs hebt gekocht en je zus dat mogelijk niet hoeft?
anoniem_6363de79f0488 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 12:55
5.78% gewijzigd
Dat met die auto mogen ze nu terugkrijgen. Dat was pas afgunst. Vraag je zus gewoon eens hoe ze daar nu over denkt.
Wat zijn je ouders dom geweest om jullie kinderen hierin een stem te geven. Zowel van die auto als nu van dit huis.
Jullie gunnen elkaar niets, dat weten jullie ouders ook. Om dan te mogen beslissen over hun keuze is 100 procent kans op een familie ruzie.

Lekker die auto aanhalen om het lekker persoonlijk te maken hoor. En later ook fijn zeuren met zijn drieën over de zorgtaken voor jullie ouders en wat er nog meer beslist moet worden.

God, wat ben ik blij met mijn eigen gezin en ook mijn schoonfamilie. Dat leer ik opnieuw door zo'n topic als dit.
Alle reacties Link kopieren
RosesAreRed schreef:
23-04-2018 12:53
Ben je jaloers omdat je zelf een woning conform marktprijs hebt gekocht en je zus dat mogelijk niet hoeft?
Dat zou ik zijn ja. Mag dat niet?
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
23-04-2018 12:47
Precies. Waarom zou je zus hun huis voor een vriendenprijs mogen hebben? En pluk jij niet de voordelen van een goedkoop huis?
Als ze het echt eerlijk willen doen dan moet je zus gewoon het hoogste bod betalen. Net als jij moet doen als je een huis koopt.
Willen ze je zus met bijv 10.000 matsen, dan hebben jij en je broer ook recht op 10.000.
Nee, er is niks van TO en broer bij. Haar ouders mogen doen met hun wat ze willen. Snap ook niet dat ze nog gaan overleggen met de kinderen.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven