Lange relatie loopt niet lekker

24-03-2015 16:45 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al een hele tijd mee. Nu heb ik zelf een probleem waar ik niet uitkom. Mijn vraag of jullie dit herkennen en advies hebben.



Mijn man en ik zijn beiden midden 40. We zijn ongeveer 20 jaar getrouwd. We houden zielsveel van elkaar en toch loopt de relatie niet lekker.



Het lijkt alsof we de sleur niet kunnen doorbreken. We verschillen erg in karakter. Dat vond ik vroeger juist zo leuk, nu irriteert het mij. Ik wil plannen maken, erop uit, ben onlangs van baan gewisseld. Mijn man daarentegen houdt niet van veranderingen. Het lijkt wel of de afgelopen jaren onze karakters steeds meer gaan botsen. De intimiteit is er nog wel, maar in de slaapkamer spatten de vonken er helaas ook niet echt meer af.



Mijn man wil geen relatietherapie. Daar hebben we het al eens over gehad.



Hoe kunnen we de sleur doorbreken en onze relatie weer nieuw leven inblazen?
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof ook niet dat ik in staat zou zijn tot een schouderklopje en ik geloof al helemaal niet dat ik toenadering zou zoeken als mijn partner me aan gaat rekenen op wie ik ben.

Wat mijn karakter is.



Ik geloof dat ik zou zeggen, zeg mevrouw de prinses dat wist je toch allemaal 20 jaar geleden ook al?



En als dan ook nog eens de ontevredenheid van mijn partner af zou spatten....neuh dan zou ik ook al een tijdje geen zin meer hebben in woeste seks.



Zelf aangeven dat zij veranderd is en dan verwachten dat een ander maar mee verandert vind ik best gek.

Niet logisch ook.



Leuk hoor dat jij ineens een nieuwe weg bent ingeslagen maar waarom moet man mee?

Omdat jij ineens iets mist?

En aam wie ligt dat denk je?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Pfff Summerdance, "och arme man- zo'n veeleisende vrouw te hebben.......".
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
Alle reacties Link kopieren
quote:misia schreef op 28 maart 2015 @ 08:30:

Pfff Summerdance, "och arme man- zo'n veeleisende vrouw te hebben.......".

Yep, maar een andere invalshoek wordt niet door je gewaardeerd zie ik

Dan kan, en dat mag hoor



Maa zoals ik het zie lees ik in mijn post eigenlijk precies waar het om draait

ZIJ is veranderd, en hij niet

TO wordt ontevreden omdat haar man niet diezelfde ontwikkeling maakt

En dat rekent ze haar man aan

En dat vind ik niet fair
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of jullie kinderen hebben, maar wij zijn nu 17 jaar samen, en hebben5 kinderen in de leeftijd van 11 tot en met 19 jaar....En wij zijn aan het omdenken...... Onze kinderen hebben ons niet meer nodig, na zoveel jaar is de seks ook gewoon minder spannend, en vinden we elkaar ook minder aantrekkelijk....



Gelukkig kunnen we heel goed praten, werken we beiden, en laten we elkaar vrij.... Maar we doen echt bewust 1 avond samen plannen in de week, soms om uit eten te gaan, maar ook vaak om samen te koken of de sauna in te gaan.En we gaan regelmatig samen een weekend de bergen in , of gewoon weg...



Ik vraag me meer af; wat is jouw verwachting naar je man toe, en naar jezelf toe.... En kan je het accepteren dat je zelf ook ouder word?
Alle reacties Link kopieren
Wat als:

Ik en partner zijn beide sporters

Wat zo ongeveer inhoudt dat we elke dag bezig zijn met sport

Ik word wat ouder en mijn sport drive gaat een beetje weg

Van 7 dagen ga ik naar 5 van 5 naar 3 en van 3 naar 1x per week

Eigenlijk zou ik willen dat partner ook minder gaat sporten

Ik verander door de jaren heen in een huismus en ik vind het heerlijk om thuis op de bank te zitten met een wijntje

Partner loopt nog steeds het liefste marathons, doet mee aan the Iron Man en fietst in de zomer een paar etappes van de Tour

gewoon omdat het kan



En ik wil maar lekker samen met het yathzee-en

Dat breng ik steeds maar weer ter sprake

Tot ruzie toe



Moet ik dan verwachten dat mijn partner zich aanpast omdat ik zo nodig een andere weg in moest slaan?

Kijk het is natuurlijk ontzettend fijn als je samen kan, eb belangrijker WIL veranderen

Maar wat nou als je dat niet wilt, als je die drive niet hebt

Als je gelukkig bent met hoe het was en hoe het altijd is geweest?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Nee ik vind niet dat je partner zich moet aanpassen, Summerdance. En dat is dus precies wat ik bedoel met accepteren dat je en je partner ouder worden....Ik vind het dus ook echt achterlijk om dan meteen in therapie te moeten gaan......Ik herken je helemaal in dat dat je schrijft.....



O, en joh, ik heb hetzelfde..... ik kom meteen met je yahtzee-en....
LIEFDE IS GEDRAG



Misia, leg eens uit. Hoe bedoel je dit?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben, praktisch gezien, ook niet enorm veranderd gedurende onze relatie. Wij deelden altijd al weinig interesses en lieten elkaar erg vrij. Wat bij mij wel veranderd is, is dat ik dat zat ben. Ik mis de betrokkenheid, vooruitkijken, interesse in elkaar en dat soort dingen. Ik leg wat het oplossen daarvan niet de bal alleen maar bij mijn man, maar ook bij mijzelf. Ik denk dat we dit samen moeten doen. Maar mijn man vindt het mijn probleem.



Ik word mij er ook steeds meer van bewust dat de slechte seks ook killing is. Wij hebben regelmatig seks. Maar dat duurt hooguit 10 minuten en altijd hetzelfde. Even plastisch gezegd: wat lik-en vingerwerk, erop, eraf en dan slapen. Daar mag ik van mijn man toch ook wat verandering verwachten?



Er wordt hier weleens gezegd dat ik niet kan verwachten dat mijn man verandert. En dat mijn man wellicht onzeker wordt door mijn kritiek. Maar ik word ook onzeker van zijn starre gedrag: houdt hij nog wel van me?
Alle reacties Link kopieren
quote:RaiderTwix schreef op 28 maart 2015 @ 09:18:

Ik word mij er ook steeds meer van bewust dat de slechte seks ook killing is. Wij hebben regelmatig seks. Maar dat duurt hooguit 10 minuten en altijd hetzelfde. Even plastisch gezegd: wat lik-en vingerwerk, erop, eraf en dan slapen. Daar mag ik van mijn man toch ook wat verandering verwachten?Wat doe jij in die 10 minuten? Hij doet dan misschien elke keer hetzelfde, maar zo te lezen doe jij helemaal niets?
Een relatie heb je samen, en inderdaad mag je ook iets van je man verwachten. Waarschijnlijk is het in zijn belevenis zo dat jij bepaalt of jullie relatie toekomst heeft, doordat jij ontevreden bent en hij niet.

Toch zou ik voor je verdere stappen neemt, eerst een gesprek aangaan met een psych. Zij zijn gewend om door te vragen en om dingen helder te krijgen. Weet je, stoppen kan altijd nog, maar zorg er wel voor dat je eerst echt alles hebt geprobeerd, dan hoef je je later ook weinig te verwijten. En wacht daar niet te lang mee, want dingen worden nu alleen maar groter en heftiger.



En is er een mogelijkheid om heel even afstand van elkaar te nemen? Even ergens anders logeren. Soms wil dat goed doen, al is dat natuurlijk moeilijk te voorspellen.
Heb jij het initiatief weleens genomen om andere dingen te doen in bed? Soms moet je niet praten maar doen.

Want het hangt niet alleen van hem af, dus probeer je niet te afwachtend op te stellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:---klaproos--- schreef op 28 maart 2015 @ 09:24:

[...]



Wat doe jij in die 10 minuten? Hij doet dan misschien elke keer hetzelfde, maar zo te lezen doe jij helemaal niets?Hoe kan saaie, vlugge seks nou haar pakkie aan zijn? Je kunt toch niet verwachten van haar dat zij initiatief neemt? Zij kan toch onmogelijk zeggen " ga eens lekker liggen en laat mij mijn gang gaan " en dat zij hem dan een erotische massage van een half uur geeft, of - durf het bijna niet te zeggen - dat ze hem oraal verwent ? Uitgesloten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:RaiderTwix schreef op 28 maart 2015 @ 09:18:

Ik ben, praktisch gezien, ook niet enorm veranderd gedurende onze relatie. Wij deelden altijd al weinig interesses en lieten elkaar erg vrij. Wat bij mij wel veranderd is, is dat ik dat zat ben. Ik mis de betrokkenheid, vooruitkijken, interesse in elkaar en dat soort dingen. Ik leg wat het oplossen daarvan niet de bal alleen maar bij mijn man, maar ook bij mijzelf. Ik denk dat we dit samen moeten doen. Maar mijn man vindt het mijn probleem.



Ik word mij er ook steeds meer van bewust dat de slechte seks ook killing is. Wij hebben regelmatig seks. Maar dat duurt hooguit 10 minuten en altijd hetzelfde. Even plastisch gezegd: wat lik-en vingerwerk, erop, eraf en dan slapen. Daar mag ik van mijn man toch ook wat verandering verwachten?



Er wordt hier weleens gezegd dat ik niet kan verwachten dat mijn man verandert. En dat mijn man wellicht onzeker wordt door mijn kritiek. Maar ik word ook onzeker van zijn starre gedrag: houdt hij nog wel van me?Je kan verwachten wat je wil, maar het zal niet gebeuren. Je kan je ook zuiver richten op wat JIJ kan veranderen, en dat doen. Dan verandert je man wellicht ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 28 maart 2015 @ 10:55:

[...]





Hoe kan saaie, vlugge seks nou haar pakkie aan zijn? Je kunt toch niet verwachten van haar dat zij initiatief neemt? Zij kan toch onmogelijk zeggen " ga eens lekker liggen en laat mij mijn gang gaan " en dat zij hem dan een erotische massage van een half uur geeft, of - durf het bijna niet te zeggen - dat ze hem oraal verwent ? Uitgesloten.@bgb Wil je voortaan een disclaimer toevoegen? Anderen snappen anders niet dat dit sarcasme is ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:dojobo schreef op 28 maart 2015 @ 08:57:

Nee ik vind niet dat je partner zich moet aanpassen, Summerdance. En dat is dus precies wat ik bedoel met accepteren dat je en je partner ouder worden....Ik vind het dus ook echt achterlijk om dan meteen in therapie te moeten gaan......Ik herken je helemaal in dat dat je schrijft.....



O, en joh, ik heb hetzelfde..... ik kom meteen met je yahtzee-en....

De post was bedoeld voor Misia

Wij zaten wel op 1 lijn



Voorlopig blijf ik nog even lekker sporten hoor

Vind het zelf nog veels te leuk

(en met mij een potje yatzhee-en is nies hoor, ik kan heel slecht tegen mijn verlies)
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:TheQ schreef op 28 maart 2015 @ 12:13:

[...]



@bgb Wil je voortaan een disclaimer toevoegen? Anderen snappen anders niet dat dit sarcasme is ;)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
@Summerdance

"Moet ik dan verwachten dat mijn partner zich aanpast omdat ik zo nodig een andere weg in moest slaan?"

Nee, maar als je gewoon niet gelukkig bent op die weg alleen en je een maatje mist en je vent komt er niet (meer) bij staan (wanneer dan ook): dan moet je denk ik zorgen dat je die vent wel vindt, die al van nature op die weg staat waar jij ook op wilt staan.



Doemaarzonnebloem: Liefde is gedrag...daar bedoel ik mee, dat het erom gaat of die ander in zijn gedrag uit dat hij zich aan jouw welzijn/geluk iets gelegen laat liggen, dat hij betrokken is daarbij. Hij kan in woorden van liefde getuigen, maar als de daden er niet zijn heb je er nog niks aan.
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
Alle reacties Link kopieren
quote:misia schreef op 28 maart 2015 @ 13:27:

@Summerdance

"Moet ik dan verwachten dat mijn partner zich aanpast omdat ik zo nodig een andere weg in moest slaan?"

Nee, maar als je gewoon niet gelukkig bent op die weg alleen en je een maatje mist en je vent komt er niet (meer) bij staan (wanneer dan ook): dan moet je denk ik zorgen dat je die vent wel vindt, die al van nature op die weg staat waar jij ook op wilt staan.



.

Eens! (shit)

Maar TO geeft zelf aan dat ze dat niet wil

Ze wil dat hij verandert

En dat vind ik niet fair
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik begrijp het niet zo goed waarom TO zo afgezeken wordt. Ze wil echt haar huwelijk redden maar dat betekent in veel ogen dus dat ze maar 2 keuzes heeft. Niet zeiken en zich er bij neerleggen dat ze de rest van haar leven met haar man op de bank zit of scheiden.



Sommige mensen blijven zich ontwikkelen, krijgen nieuwe interesses, voelen nog de dynamiek van het leven, willen intens blijven voelen en dat het liefst samen met hun partner. Continue 0 op het request krijgen van je maatje en grote liefde die niet van plan is om ook maar enige verandering te willen proberen is pijnlijk.



Je wil samen blijven dromen en bouwen, ze wil zijn karakter niet veranderen maar zijn houding. Als zij veranderd is een vrouw die er nog van alles uit wil halen en hij in een man die een statisch leven wel best vind en zich niet eens open stelt voor een gesprek hier over dan kom je niet eens tot een compromis.



Voor een compromis heb je 2 mensen nodig die daar over willen praten maar als het laatste niet eens een optie is voor man waarom mag TO daar geen vraagtekens bij zeten maar moet ze maar een keuze maken? Halleluja voor de mensen die hier al langer dan 20 jaar getrouwd zijn en het zelfde zijn gebleven als in het begin maar niet iedereen is hetzelfde en misschien versterken je karaktertrekken zich als je ouder wordt en is dat de moeilijkheid maar of dan de conclusie moet zijn, dan maar scheiden of niet zeiken is erg kort door de bocht.
Alle reacties Link kopieren
"Voor een compromis heb je 2 mensen nodig die daar over willen praten maar als het laatste niet eens een optie is voor man waarom mag TO daar geen vraagtekens bij zeten maar moet ze maar een keuze maken?"

Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk mag je proberen of je partner mee wil veranderen, maar om dat te verwachten of te eisen gaat te ver. Als hij dat ook wil heeft ze mazzel, maar hij is niet verplicht om de dingen die 20 jaar geen klachten opleverden, nu ze ineens de moed verzameld heeft om er over te klagen, zonder morren en al la minute dan meteen maar even helemaal anders te gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:---klaproos--- schreef op 28 maart 2015 @ 14:14:

maar hij is niet verplicht om de dingen die 20 jaar geen klachten opleverden, nu ze ineens de moed verzameld heeft om er over te klagen, zonder morren en al la minute dan meteen maar even helemaal anders te gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
"maar hij is niet verplicht om de dingen die 20 jaar geen klachten opleverden, nu ze ineens de moed verzameld heeft om er over te klagen, zonder morren en al la minute dan meteen maar even helemaal anders te gaan doen."



Dat zegt ook niemand.
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
Alle reacties Link kopieren
quote:waterplant schreef op 28 maart 2015 @ 13:57:

Ik begrijp het niet zo goed waarom TO zo afgezeken wordt. Ze wil echt haar huwelijk redden maar dat betekent in veel ogen dus dat ze maar 2 keuzes heeft. Niet zeiken en zich er bij neerleggen dat ze de rest van haar leven met haar man op de bank zit of scheiden.



Sommige mensen blijven zich ontwikkelen, krijgen nieuwe interesses, voelen nog de dynamiek van het leven, willen intens blijven voelen en dat het liefst samen met hun partner. Continue 0 op het request krijgen van je maatje en grote liefde die niet van plan is om ook maar enige verandering te willen proberen is pijnlijk.



Je wil samen blijven dromen en bouwen, ze wil zijn karakter niet veranderen maar zijn houding. Als zij veranderd is een vrouw die er nog van alles uit wil halen en hij in een man die een statisch leven wel best vind en zich niet eens open stelt voor een gesprek hier over dan kom je niet eens tot een compromis.



Voor een compromis heb je 2 mensen nodig die daar over willen praten maar als het laatste niet eens een optie is voor man waarom mag TO daar geen vraagtekens bij zeten maar moet ze maar een keuze maken? Halleluja voor de mensen die hier al langer dan 20 jaar getrouwd zijn en het zelfde zijn gebleven als in het begin maar niet iedereen is hetzelfde en misschien versterken je karaktertrekken zich als je ouder wordt en is dat de moeilijkheid maar of dan de conclusie moet zijn, dan maar scheiden of niet zeiken is erg kort door de bocht.



Ik vind niet dat ze afgezeken wordt, maar eerder ruw wakkergeschud. Voor een compromis heb je inderdaad 2 mensen nodig. Eenzijdig besluit zij zich op te offeren en nu besluit ze eenzijdig dat het anders moet. Haar man - oetlul of niet laat ik in het midden - doet niets anders dan wat hij gewend is. TO kan niet verwachten dat met alleen praten haar man ineens omslaat. Er wordt haar juist aangeraden dat gepraat achterwege te laten en tot actie over te gaan.



Dan zal haar man even denken:"Huh? Wat gebeurt hier nou?" en dan hebben ze concrete zaken om over te praten en wordt het een compromis tussen 2 mensen en ik geloof dat haar man echt bijdraait als hij niet anders kan. Nu geeft ze hem alle ruimte en de grap is dat ze de helft van die ruimte terug moet nemen. Niet over praten, niet over zeuren, maar hup claimen die tijd en door acties afdwingen dat zij niet in haar 1 eentje voor de kinderen hoeft te zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Haha jullie schrijven ook heel beschermend naar de man van TO.

Waarom?

Hij is een volwassen kerel en zal heus zijn grenzen wel aangeven.

Ofwel, dat doet hij al .



Hij is geen zielig figuur ofzo.
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven