Luisterend oor gezocht

13-12-2025 01:57 61 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste mede-forumleden,

Ik zit in een vervelende situatie en ik durf het er (nog) niet in mijn omgeving over te hebben omdat ik me schaam dat ik in deze situatie zit..

Ik ben getrouwd maar de relatie gaat met ups en downs, de laatste tijd vooral veel downs. Soms als we ruzie hebben of als mijn man boos is dan lijkt het alsof hij als een blad aan de boom verandert. Alsof er een knop in zijn hoofd omgaat. Hij scheldt me uit en lijkt echt zijn best te doen om mij te kwetsen en mij te raken op mijn zwakke plekken met dingen waarvan hij weet dat ik daar onzeker over ben. Ook komen al zijn frustraties over onze relatie er dan uit. Op zulke momenten is hij niet voor rede vatbaar en is er geen normaal gesprek mogelijk. Dit is vanavond weer gebeurd, om een onbenullige reden, namelijk dat ik geen sex wilde en hij wel. Hij heeft mij een tik tegen mijn hoofd gegeven (niet heel hard maar het voelt denigrerend), gedroeg zich intimiderend en probeerde mij gewoon te pesten en dus te beledigen.

Dit is allemaal al langer aan de gang. Soms gaat het een tijd goed maar de laatste paar weken is het moeilijk. Na afloop van zo’n ruzie kan hij mij soms een paar dagen negeren of boos blijven. Daarna zwakt het af en doet hij weer normaal. Vroeger zei hij nog weleens sorry maar dat komt zelden meer voor.

Een beetje context; mijn man is een aantal jaar geleden voor mij naar Nederland verhuisd maar heeft nooit echt helemaal zijn draai hier gevonden. Die frustraties komen er dan ook uit. Op dit moment is hij helaas werkloos, wat ook niet meehelpt. Hij zit totaal niet lekker in zijn vel en ik vind eigenlijk dat hij naar een psycholoog zou moeten gaan.

Ik weet nu ik dit opschrijf dat dit allemaal niet echt normaal is. Toch lukt het mij blijkbaar niet om hier iets aan te veranderen en grenzen te stellen. Meestal na een paar dagen als hij weer normaal doet dan lijkt het alsof ik het allemaal weer ‘vergeet’ en ben ik denk ik opgelucht dat het weer normaal is.

Ik was al van plan om (ook om andere redenen) zelf naar een psycholoog te gaan. Ik laat namelijk op meerdere manieren over mijn grenzen gaan en ik ben denk ik een pleaser. Er zijn ook zeker dingen in de relatie die ik niet goed doe en we botsen op sommige punten. Maar waarom blijf ik dit gedrag accepteren?

Sorry voor het lange verhaal.. ik voel enorm de behoefte om dit verhaal kwijt te kunnen maar ik durf er niet met familie of vrienden over te praten want ik schaam me hiervoor.l en voel me eigenlijk best wel een loser.. en ik denk dat ik ook even moet horen of dit normaal is of niet..

Bedankt voor het lezen en eventuele reacties
Zij gaat niet weg. Zij wil duidelijkheid. De enige manier om dat te krijgen is om te zorgen dat hij niet meer de baas over haar speelt. Ze moet dus zelf harder optreden of inderdaad weg gaan, maar ik heb het idee dat ze dat allebei niet gaat doen.
Groetjes!
libe schreef:
14-12-2025 10:22
Zij gaat niet weg. Zij wil duidelijkheid. De enige manier om dat te krijgen is om te zorgen dat hij niet meer de baas over haar speelt. Ze moet dus zelf harder optreden of inderdaad weg gaan, maar ik heb het idee dat ze dat allebei niet gaat doen.
Ze heeft al een hint gegeven in haar omgeving dat het thuis niet goed gaat en hier een post gezet. Het proces is aan gang. Komt goed. Alleen hoop ik voor haar dat ze er zelf een beetje vaart achter zet. Iets met zachte heelmeesters en stinkende wonden.
libe schreef:
14-12-2025 10:22
Het is een proces. Je gaat niet van de een op de andere dag weg. Dit gaat in stappen. Net zolang tot je zelf beseft dat het niet langer zo kan doorgaan.
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
14-12-2025 10:47
Het is een proces. Je gaat niet van de een op de andere dag weg. Dit gaat in stappen. Net zolang tot je zelf beseft dat het niet langer zo kan doorgaan.
Maar eigenlijk zeg je dan, ik wacht gewoon af tot hij me nog een keer slaat en dan kijk ik wel verder.
Zo'n figuur moet echt duidelijke grenzen krijgen.
Groetjes!
Capricorn83 schreef:
14-12-2025 00:28
Je hebt inderdaad gelijk dat ik/we inmiddels voor mijn gevoel zoveel hebben geïnvesteerd in de relatie dat het moeilijk is om te erkennen dat het niet (meer) werkt..

Dat is ook heel moeilijk, en niet leuk. Maar verder blijven investeren heeft alleen zin als er een reëel uitzicht is dat dit overgaat. En daar moet je even een potje koele rationele logica op loslaten. Hoe reëel is dat uitzicht?

Een man uit zo'n masculiene cultuur gaat niet bij een pyscholoog zitten vragen hoe hij kan veranderen. Die heeft in zijn vezels zitten dat hij de man en dus de baas is, en dat jij je moet aanpassen om het hem naar de zin te maken. Dus hij vindt een psycholoog hooguit nuttig om jóu te fixen, niet om hemzelf te fixen.

En als je ervan uitgaat dt jullie vroeg of laat uit elkaar gaan, bedenk dan hoeveel tijd en liefde en blauwe plekken je nog verder wil besteden aan een investering die nooit gaat uitbetalen. En dat je ook volgende week weer je eigen leven terug kunt hebben.
Ja, dat is pijnlijk en moeilijk. Maar dat gaat het altijd zijn. Ook over één, vijf of tien jaar. Dus die shit heb je toch wel. Dan kun je er maar beter zo lang mogelijk plezier van hebben.

Even een banale vergelijking: stel je hebt met veel pijn en moeite je woonkamer paars geverfd. Maar het resultaat valt je tegen, eigenlijk vind je het lelijk. Als je gaat verhuizen moet je de boel sowieso weer witten. Dus die rotklus heb je toch. Ga je dan al die tijd in je lelijke paarse woonkamer blijven zitten, omdat het zoveel moeite heeft gekost? Of ga je nú tandenknarsend de boel witten zodat je er tenminste ook nog plezier aan hebt?

Een woonkamer is niet hetzelfde als een relatie, en sommige mensen zullen het een achterlijke vergelijking vinden, maar mij helpt het wel eens om door de zure appel heen te bijten. De shit heb je toch wel, dan maar beter het snel achter de rug hebben.

En edit: ik ben meestal niet van het aanmoedigen om uit elkaar te gaan. Maar bij zulke cultuurverschillen ben ik pessimistisch.
Harba lorifa
libe schreef:
14-12-2025 10:49
Maar eigenlijk zeg je dan, ik wacht gewoon af tot hij me nog een keer slaat en dan kijk ik wel verder.
Zo'n figuur moet echt duidelijke grenzen krijgen.
Wat ben je nou toch allemaal voor onzin aan het beweren? Zo'n figuur is onberekenbaar als de pest en de gemiddelde vrouw gaat het helaas fysiek niet winnen van een man. In Nederland wordt elke 8 dagen een vrouw vermoord door haar (ex-)partner. Het is echt heel dom en gevaarlijk om zaken op het spits te gaan drijven met iemand die er geen been in ziet zijn partner te mishandelen. De man is bovendien geen hond die moet worden afgericht. Overigens heb je bij valse honden ook niks aan grenzen, dergelijke dieren moeten worden afgemaakt. En het gaat nogal naar victim blamen neigen als je gaat roepen dat TO eens duidelijk grenzen aan moet geven aan haar partner. IEDEREEN weet dat het grensoverschrijdend is je partner te meppen. Dat hoeft ze hem echt niet duidelijk te maken door hem ook tikken te verkopen.
Als hij zo onberekenbaar is als jij denkt waar hij toe in staat is lolpluslolis, dan moet TO vanavond nog vluchten.
Als ze dreigt om weg te gaan, of dit daadwerkelijk doet, dan kan hij haar namelijk ook vermoorden.
Groetjes!
libe schreef:
14-12-2025 17:59
Als hij zo onberekenbaar is als jij denkt waar hij toe in staat is lolpluslolis, dan moet TO vanavond nog vluchten.
Als ze dreigt om weg te gaan, of dit daadwerkelijk doet, dan kan hij haar namelijk ook vermoorden.
Het meeste gevaar is er na de scheiding voor vrouwen in dit soort situaties. Omdat de ex-partner geen controle meer heeft over de ander. Dus het is altijd makkelijk om te zeggen “ dan ga je toch”
Voor iedereen een groene tuin
Een ‘tik’ tegen je hoofd…. :O Je bagatelliseert. Waar trek jij jouw grens?
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
GroenTuintje schreef:
14-12-2025 19:26
Het meeste gevaar is er na de scheiding voor vrouwen in dit soort situaties. Omdat de ex-partner geen controle meer heeft over de ander. Dus het is altijd makkelijk om te zeggen “ dan ga je toch”
Precies. Of 'sla hem gewoon een keer flink terug, dan weet hij waar de grenzen liggen'. Echt gevaarlijk advies.

Dus nee, TO zal vanavond niet in levensgevaar zijn. Er is wel een risico dat het gevaarlijk wordt als ze de relatie verbreekt. Daarom is haar omgeving eens voorzichtig gaan inlichten een heel goede, dappere stap.
LolplusLolisHiHi schreef:
14-12-2025 20:45
Precies. Of 'sla hem gewoon een keer flink terug, dan weet hij waar de grenzen liggen'. Echt gevaarlijk advies.

Dus nee, TO zal vanavond niet in levensgevaar zijn. Er is wel een risico dat het gevaarlijk wordt als ze de relatie verbreekt. Daarom is haar omgeving eens voorzichtig gaan inlichten een heel goede, dappere stap.
Omgeving inlichten? En wat dan als hij daar achter komt? Is zijn eer ook gekrenkt... Dan kan ze het beste direct naar iemand toevluchten lijkt me.
Groetjes!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven