Meningen gevraagd! Vriendschap

16-07-2025 21:14 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Verwijderd ivm herkenbaarheid .. bedankt voor de reacties!
marisha15 wijzigde dit bericht op 18-07-2025 10:18
97.97% gewijzigd
Je beschrijft het zó raak:
“Ik hang best wel aan deze vriendschap [...] ik heb me vaak afgevraagd of ik me uiteindelijk niet vrijer zou voelen zonder de afhankelijkheid ervan.”

Dat is misschien de kernvraag. Wat geeft je werkelijk rust, ruimte en zelfvertrouwen? Is dat een vriendschap waarin je jezelf moet inhouden, of eentje waarin je jezelf kunt zijn ook al verandert de intensiteit?

Sterkte, wat je voelt is echt en rot
Zo te horen spraken jullie elkaar vaker en intensiever dan ik mijn eigen man spreek, terwijl we getrouwd zijn. Ik zou zoveel contact echt veel te veel vinden.

Het lijkt me heel normaal en logisch om ook andere dingen te doen en ook met anderen om te gaan. Ik spreek vriendinnen eens in de zo veel weken en vindt dat prima.

Jij hebt blijkbaar een andere behoefte. Maar waarom wil je alles of niks, als de vriendschap gewoon nog goed is. Richt je net als zij ook op anderen zodat je niet alleen maar van haar afhankelijk bent.
Tijdens corona werd het contact met een van mijn vriendinnen ineens veel intensiever, voornamelijk omdat vrijwel al haar dagelijkse bezigheden onmogelijk werden, terwijl ik al weinig bezigheden had.
Ik was blij met dat intensievere contact.
Maar toen de maatschappij weer terugging naar 'normaal' ging ons contact ook weer terug naar hoe het eerder was.
Ik heb daar veel moeite mee gehad, voelde me ook 'afgedankt', goed genoeg in tijden van nood, maar nu niet meer nodig.

Ik herken het dus wel deels, maar uiteindelijk ben ik de enige die kan bepalen of ik de vriendschap toch nog de moeite waard vind (in mijn geval wel) en om het uit te spreken.

Ik vind het vrij normaal dat vriendschappen veranderen, maar uiteraard gaat dat niet altijd op een manier waar beiden blij mee zijn. Jij kunt echt alleen jouw kant beïnvloeden, dus focus daarop.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik vind het een zeer intensieve vriendschap zoals het was. Nu zij zich meer op haarzelf richt, voel jij leegte. Van jou kant uit snap ik dat, want het was voor jou een deel een soort dagvulling en je kon elke dag je verhaal kwijt.

Zij heeft er geen trek meer in, waarschijnlijk doordat ze weer goed gaat met haar man. Kan het zijn dat hij iets gezegd heeft over de intensiviteit van deze vriendschap. Dat hij het storend vond, dat gebel en ge-ap?

Toch denk ik dat het beter is om je op jezelf te richten en je niet afhankelijk te maken van iemand anders.
Door dat dit gebeurt kan je op jezelf richten en wie weet levert het je wel iets op. Misschien kom je steviger op eigen benen te staan of zoiets.

En ja, een vriendschap verliezen is altijd erg pijnlijk.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Ik snap wel dat jij het zo voelt. Mijn ervaring is dat vriendschap in periodes van meer en minder contact verloopt. Zeker vriendschap die decennia lang duurt. En ik vind dat prima, want zo is het leven en de basis ligt er. Kun je dit met haar bespreken?
Ik zou dit vooral zien als een kans om de rest van je leven en vriendschappen wat meer uit te breiden.
Zou niet weten waarom je deze vriendschap op zou zeggen. Eerder zelf ook iets meer afstand nemen en even door de pijn heen. Afwijzing is nooit leuk, maar dat wil niet zeggen dat je de hele vriendschap weg moet gooien
Het is zoals het is
Lila-Linda schreef:
17-07-2025 07:29
Je beschrijft het zó raak:
“Ik hang best wel aan deze vriendschap [...] ik heb me vaak afgevraagd of ik me uiteindelijk niet vrijer zou voelen zonder de afhankelijkheid ervan.”

Dat is misschien de kernvraag. Wat geeft je werkelijk rust, ruimte en zelfvertrouwen? Is dat een vriendschap waarin je jezelf moet inhouden, of eentje waarin je jezelf kunt zijn ook al verandert de intensiteit?

Sterkte, wat je voelt is echt en rot
Tot dat besef was ik nooit gekomen omdat de frequentie van deze vriendschap zo veel was en ze al zo lang in mijn leven is heb ik er nooit bij nagedacht wat ik eigenlijk wil.. als ik eerlijk ben werd ik er wel is moe van en belde ze ook vaak op momenten dat het totaal niet uit kwam. Ik ben een heel rustig persoon en zij is best dominant waardoor ik ook wel is over m’n eigen grenzen ging maar omdat ik er bij deze vriendschap zoveel voor terug kreeg liet ik het vaak. Wat me vooral rust zou geven is weten dat alles oké is en er niks speelt of haar dwars zit wat ik niet weet.
Marisha15 schreef:
17-07-2025 08:30
Tot dat besef was ik nooit gekomen omdat de frequentie van deze vriendschap zo veel was en ze al zo lang in mijn leven is heb ik er nooit bij nagedacht wat ik eigenlijk wil.. als ik eerlijk ben werd ik er wel is moe van en belde ze ook vaak op momenten dat het totaal niet uit kwam. Ik ben een heel rustig persoon en zij is best dominant waardoor ik ook wel is over m’n eigen grenzen ging maar omdat ik er bij deze vriendschap zoveel voor terug kreeg liet ik het vaak. Wat me vooral rust zou geven is weten dat alles oké is en er niks speelt of haar dwars zit wat ik niet weet.
Waarom maak je hoe zij zich Eventueel voelt, belangrijker dan wat jij voelt??
Sierlijk schreef:
17-07-2025 07:59
Ik vind het een zeer intensieve vriendschap zoals het was. Nu zij zich meer op haarzelf richt, voel jij leegte. Van jou kant uit snap ik dat, want het was voor jou een deel een soort dagvulling en je kon elke dag je verhaal kwijt.

Zij heeft er geen trek meer in, waarschijnlijk doordat ze weer goed gaat met haar man. Kan het zijn dat hij iets gezegd heeft over de intensiviteit van deze vriendschap. Dat hij het storend vond, dat gebel en ge-ap?

Toch denk ik dat het beter is om je op jezelf te richten en je niet afhankelijk te maken van iemand anders.
Door dat dit gebeurt kan je op jezelf richten en wie weet levert het je wel iets op. Misschien kom je steviger op eigen benen te staan of zoiets.

En ja, een vriendschap verliezen is altijd erg pijnlijk.
Het was inderdaad een hele daginvulling.. ik besef me nu ook dat het al langer aan het veranderen was. De onderwerpen die we altijd deelden en inside jokes waren eigenlijk al langer niet aan de orde.. haar leven is ook totaal anders als die van mij. Hun hebben altijd een hele grote sociale kring gehad ik ben wat meer op mezelf. Man heeft ooit er iets over gezegd waardoor we beide belden op tijden die ons uitkwamen maar wel dagelijks. Haar leven is ook veel rustiger geworden waardoor ze denk ik minder te delen heeft of dingen deelt met anderen.
Ergens wist ik dat ik afstand moest nemen van die afhankelijkheid dus dit zat er hoe dan ook aan te komen. Ik wil gewoon echt meer rust in deze situatie. Ik denk dat alleen tijd daarvoor kan zorgen
Marisha15 schreef:
17-07-2025 08:34
Het was inderdaad een hele daginvulling.. ik besef me nu ook dat het al langer aan het veranderen was. De onderwerpen die we altijd deelden en inside jokes waren eigenlijk al langer niet aan de orde.. haar leven is ook totaal anders als die van mij. Hun hebben altijd een hele grote sociale kring gehad ik ben wat meer op mezelf. Man heeft ooit er iets over gezegd waardoor we beide belden op tijden die ons uitkwamen maar wel dagelijks. Haar leven is ook veel rustiger geworden waardoor ze denk ik minder te delen heeft of dingen deelt met anderen.
Ergens wist ik dat ik afstand moest nemen van die afhankelijkheid dus dit zat er hoe dan ook aan te komen. Ik wil gewoon echt meer rust in deze situatie. Ik denk dat alleen tijd daarvoor kan zorgen
en als je lange tijd zoveel gedeeld hebt, is loskomen echt wel een rottig proces.
Niemand heeft vriendschappen uit liefdadigheid, dus in die zin ben je altijd afhankelijk van de ander en hoe die op dat moment in het leven staat. Dat moet je dus voor jezelf ook altijd goed in de gaten houden, of het nog wel in lijn is met je eigen behoeften.
Lila-Linda schreef:
17-07-2025 08:32
Waarom maak je hoe zij zich Eventueel voelt, belangrijker dan wat jij voelt??
Zo zie ik het misschien niet.. ik heb gewoon echt geen zin om een gesprek aan te knopen met iemand die zo nonchalant is over de situatie. Ik ben dan bang dat dat wanhopig over komt. Ik denk dat ik tijd nodig heb om ook op dat punt te komen. Doordat dit zo ineens weg valt ga ik echt aan mezelf twijfelen en dan vooral omdat zij altijd degene was die contact op nam. Ik heb afgelopen keren ook gebeld maar dan kwam het niet uit en belt ze later terug. Alles is zo veranderd maar misschien is er echt niks en zit het in mijn hoofd. Ondertussen doe ik ook zeker mijn ding hoor en vaak denk ik ook: als jij dit zo wil prima
Marisha15 schreef:
17-07-2025 08:40
Zo zie ik het misschien niet.. ik heb gewoon echt geen zin om een gesprek aan te knopen met iemand die zo nonchalant is over de situatie. Ik ben dan bang dat dat wanhopig over komt. Ik denk dat ik tijd nodig heb om ook op dat punt te komen. Doordat dit zo ineens weg valt ga ik echt aan mezelf twijfelen en dan vooral omdat zij altijd degene was die contact op nam. Ik heb afgelopen keren ook gebeld maar dan kwam het niet uit en belt ze later terug. Alles is zo veranderd maar misschien is er echt niks en zit het in mijn hoofd. Ondertussen doe ik ook zeker mijn ding hoor en vaak denk ik ook: als jij dit zo wil prima
Maar eigenlijk is er dus niks veranderd: zij bepaalde altijd al de regels van de vriendschap
Alleen nu jij dat anders wil zien, geeft zij niet thuis

Eigenlijk ben jij veranderd. En plots heeft zij er geen zin meer in.
Ik vind het niet gezond klinken hoe je aan deze vriendschap hangt.
Heel claimerig.
Ook het zinnetje “ineens doen zij en man super veel samen”, ze heeft een relatie en leeft met die man samen hè? Niet met jou. En ze is vrij om met andere stellen om te gaan. Net zoals jij dat misschien ook beter kunt doen, in plaats van alleen op haar te richten. Een goede vriendschap kan ook in een iets minder heftige vorm voort bestaan.
Ik zou je iniedergeval richten op andere dingen voor nu. Hobby’s, andere vrienden, en wellicht een stukje aan jezelf werken op psychologisch vlak? Heb je vaker dat je je zo stort op één persoon? Kan dat ergens vandaan komen?
Assiral schreef:
17-07-2025 08:44
Ik vind het niet gezond klinken hoe je aan deze vriendschap hangt.
Heel claimerig.
Ook het zinnetje “ineens doen zij en man super veel samen”, ze heeft een relatie en leeft met die man samen hè? Niet met jou. En ze is vrij om met andere stellen om te gaan. Net zoals jij dat misschien ook beter kunt doen, in plaats van alleen op haar te richten. Een goede vriendschap kan ook in een iets minder heftige vorm voort bestaan.
Ik zou je iniedergeval richten op andere dingen voor nu. Hobby’s, andere vrienden, en wellicht een stukje aan jezelf werken op psychologisch vlak? Heb je vaker dat je je zo stort op één persoon? Kan dat ergens vandaan komen?
Eens hoor, maar deze vriendin stortte zich op TO, niet andersom. TO had toen eigenlijk moeten zeggen, leuk, maar ik ben niet je man. Ietsje minder mag ook.
pina wijzigde dit bericht op 17-07-2025 08:47
5.39% gewijzigd
Naar mijn mening is deze vriendschap van 'ongezond intensief' naar 'normaal' gegaan.
Je vond het zelf veel te veel maar nu het 'gewoner' is geworden haak je af?
Jullie hebben besproken hoe en waarom deze vriendschap veranderd is, ze heeft je daar een antwoord op gegeven maar jij wil dat blijven bespreken?
Je bent inderdaad vee te afhankelijk van haar en toch niet zo 'op jezelf' als je zelf denkt. Want je teerde op het intensieve contact met haar.
Tijd om uit je kot te komen en je sociale kring een beetje uit te breiden. Stapje voor stapje. In B bestaan er meerdere apps en FB groepen om mensen te leren kennen, die bestaan vast in NL ook.
Lila-Linda schreef:
17-07-2025 08:43
Maar eigenlijk is er dus niks veranderd: zij bepaalde altijd al de regels van de vriendschap
Alleen nu jij dat anders wil zien, geeft zij niet thuis

Eigenlijk ben jij veranderd. En plots heeft zij er geen zin meer in.
Niet mee eens. Vriendin reageert heel normaal: “ik heb nu even geen tijd en bel je terug.” Dat TO wel belde als ze eigenlijk geen tijd of zin had was de keuze van TO.
SunShine35 schreef:
17-07-2025 09:00
Niet mee eens. Vriendin reageert heel normaal: “ik heb nu even geen tijd en bel je terug.” Dat TO wel belde als ze eigenlijk geen tijd of zin had was de keuze van TO.
Ja, het is heel vervelend dat je daar altijd scherp op moet zijn. Mensen die overvragen denken altijd dat anderen wel gewoon Nee zullen zeggen als iets niet schikt, want dat zouden ze zelf ook doen. En dat blijkt nu. Vriendin redeneert in situaties vanuit zichzelf.
Ik begrijp je gevoel wel.
Jullie hebben jaren lang heel intensief kontakt gehad. Waren boezemvriendinnen. Tenminste, zo zou je het wel kunnen noemen.
Waren een deel van elkaars hart, je deelt bijna alles en bent zo vertrouwd.
Dan kan ik me voorstellen dat die verandering in kontakt vanuit vriendin als onverwacht, onveilig voelt. Want je weet niet meer wat je aan elkaar hebt.

Als je eerst een beetje moet vissen waarom het kontakt minder is.
Op een prettige manier zou vriendin er even bij gaan zitten ,samen met vriendin en dit bespreken.
Ik denk dat je er goed aan doet om je gevoel wel kenbaar te maken aan je vriendin.
Het zou wellicht tussen jullie in blijven staan anders.
Dat zou voor jou ook niet prettig zijn.
pina schreef:
17-07-2025 09:19
Ja, het is heel vervelend dat je daar altijd scherp op moet zijn. Mensen die overvragen denken altijd dat anderen wel gewoon Nee zullen zeggen als iets niet schikt, want dat zouden ze zelf ook doen. En dat blijkt nu. Vriendin redeneert in situaties vanuit zichzelf.
in een fijne vriendschap hoef je niet scherp te zijn
Heel herkenbaar, ik heb onlangs hetzelfde aan de hand gehad. Een intense vriendschap van meer dan 25 jaar, we deelden lief en leed. Toen ik merkte dat het voor mij niet meer van twee kanten voelde heb ik dat wel aangekaart en bleek mijn gevoel juist te zijn. Dat doet pijn, je gaat twijfelen aan jezelf. Maar toch ben ik blij dat ik het aan heb gekaart, want ik kan er nu mee verder (zonder vriendin). Het moet wel van twee kanten komen. Dus ik zou het in jouw geval wel aankaarten, anders blijf je aantobben.
Maria1905 schreef:
17-07-2025 08:05
Ik snap wel dat jij het zo voelt. Mijn ervaring is dat vriendschap in periodes van meer en minder contact verloopt. Zeker vriendschap die decennia lang duurt. En ik vind dat prima, want zo is het leven en de basis ligt er. Kun je dit met haar bespreken?
Zou dit ook voor jouw vriendin kunnen gelden, TO? Of misschien kun je het op die manier aan haar vragen? Dit kwam namelijk bij mij op toen je het had over nonchalance en afstandelijkheid van haar kant. Misschien is het vooral een uiting van vertrouwen in jullie vriendschap. Ik begrijp dat het pijnlijk voelt vanuit jouw perspectief, maar ik denk ook dat de houding "laat de hele vriendschap dan maar zitten" zonde is.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Lila-Linda schreef:
17-07-2025 09:36
in een fijne vriendschap hoef je niet scherp te zijn
Ik bedoelde meer: je moet er scherp op zijn dat je niet met zo iemand te maken hebt.
Ik begrijp nog niet helemaal de stap die maakt van 'er is minder contact dan eerst en dat doet me wat' naar 'misschien vriendschap opzeggen'.

Het valt me op dat je enerzijds zegt dat de gesprekken als vanouds zijn, dat ze merkt dat ze om je geeft, en dat er volgens haar niets is en dat ze het zou zeggen als er wel wat was... en anderzijds dat ze nonchalant doet over de vriendschap en jouw gevoel. Omdat je je ook bezwaard voelt over dat gevoel vraag ik me af hoe duidelijk je hebt gemaakt waar je mee zit. Kan het zijn dat jij vrij voorzichtig en neutraal (want bang om claimend over te komen) hebt gezegd dat je opvalt dat het contact minder is, en dat zij dat opvat als een gewone observatie van jou waar een luchtige reactie à la 'niets aan de hand' gepast is?

Waarmee ik niet wil zeggen dat je haar snikkend moet opbellen om te melden dat je erover denkt de vriendschap te verbreken, maar meer dat haar nonchalance een positievere betekenis kan hebben dan dat jij niet zo belangrijk voor haar bent.
What a nuanced anxiety

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven