mijn grens is bereikt

30-01-2011 14:23 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me gekwetst. Ik ga veel om met een meisje, ik noem haar even Lieke. Ik kan goed met Lieke praten, en het is een gezellige meid. Lieke heeft af en toe haar kuren. Ze weet heel goed hoe ze situaties naar haar hand kan zetten, en zorgt ervoor dat ze het zelf in ieder geval goed heeft. Ik ga het afgelopen jaar meer met haar om en ik ze vertoont dit gedrag nu dus ook richting mij. Een paar voorbeelden: we hadden afgesproken om naar de sauna te gaan op zaterdag. Op vrijdag smsed ze dan dat ze een 'probleempje heeft' ze komt dan met een lulverhaal over haar auto maar ik prik er zo doorheen dat ze plannen heeft gemaakt om vrijdag te gaan stappen en het daardoor niet gaat redden om op tijd bij de sauna te zijn. Met stappen (we zijn beide vrijgezel) laat ze gedrag zien waaruit blijkt dat ze de aandacht van het mannelijk schoon belangrijker vind dan dat ze mij vindt. We zouden vandaag gaan lunchen, laat in de middag want ze gaf gister aan dat dat haar het best uitkwam. Ik houd daar dan rekening mee met mijn planning en had er ook al wel zin in. Zij smsed dan om 11 uur of ik ook om 12 uur kan want ze gaat om 14.00 richting haar nieuwe scharrel..en dat was ze 'even vergeten haha' En dit is dus gewoon typisch Lieke..Ik kan niet van haar op aan en ik vertrouw haar in die zin dus ook niet.

ik ben echt heel boos en ik wil niet dat iemand zo met mij omgaat. Ik heb elke keer dat zoiets zich voordeed aangegeven dat ik dat gedrag niet pik maar ze blijft zich zo gedragen. Ik weet dat het een meisje is wat altijd de grenzen opzoekt en manipulatief gedrag kan laten zien. En mijn grens is bereikt, zo ga je niet met mij om!Aan de ene kant heb ik zoiets van flikker maar helemaal op want wat voor vriendin ben jij? Tegelijkertijd voel ik me ook echt gekwetst. ik zag/ zie haar namelijk wel als een goede vriendin waar ik ook veel tegen vertel. Ze probeert me nu al de hele dag te bellen maar ik neem niet op, ik voel me nog te gekwetst. Bovendien weet ik dat ze met allerlei argumenten en slijmdingen komt waardoor ik er dadelijk niks tegenin te brengen heb..

Ik heb zo geen zin in dit gedoe! Het vervelende is dat we samen in een vriendinnengroep van 7 zitten en ik hoe dan ook met haar te maken blijf hebben dus een goede aanpak hierin is belangrijk..
Lieke voelt niet hetzelfde voor jou als jij voor Lieke.

Ik denk dat je je verwachtingen wat aan zult moeten passen en wat directer haar moet wijzen op haar 'tekortkomingen'

Vrienden kunnen dat heel best hebben namelijk, heb ik begrepen.

Je kunt ook op een ander niveau toch een vriendschap onderhouden, helemaal wanneer ze onderdeel is van een kluppie.

Heeft ze dit soort streken enkel bij jou, of is ze gewoon zo van karakter?
Eerlijk tegen haar zijn. Écht eerlijk. Zeg tegen haar dat ze je verdriet doet en dat als ze zo doorgaat, het beter is om de vriendschap te verbreken. En aandacht voor haar scharrels is niets mis mee, zolang het de geplande afspraken inderdaad niet laat verslonsen, en dat gebeurd helaas wel. Gewoon het gesprek met haar aangaan.
Misschien gewoon wat meer afstand houden? Ik zie zoveel vrouwen hierin helemaal uit hun panty gaan maar als je elkaar niet meer zo ziet zitten, kun je toch ook gewoon niet meer (zoveel) met elkaar afspreken buiten die vriendenclub om? Het lijkt een beetje 'het heilig moeten' te worden, zo van 'wij zijn vriendinnen en dús moeten we gezellig afspreken'. Is wat mij betreft dynamisch en afhankelijk van hoe beide partijen het nog steeds vinden, geen statisch gegeven zo'n vriendschap.
Waarom maak je dit niet gewoon bespreekbaar? Als jij haar zoals je zelf zegt, echt beschouwd als een goede vriendin, dan kun je dit soort dingen toch naar elkaar toe uitspreken? In jouw verhaal komt Lieke niet echt over als een leuke vriendin. Maar misschien is ze zich wel niet bewust van haar eigen gedrag? In elk geval: communiceer!
thanks voor de reacties..misschien wel een idee om op een andere manier een 'soort van vriendschap' met haar te onderhouden, door minder met haar 1 op 1 af te spreken en het wat meer los te laten..

Het moet inderdaad geen moeten zijn om af te spreken! Het rare is alleen dat ik als ik 1 op 1 met haar ben het vaak juist wel heel leuk met haar heb!

en er met haar over in gesprek gaan is iets waar ik niet onderuit kom ben ik bang..ik ben alleen zo boos nu dat ik geeneens zin heb om daar energie in te steken. Het lijkt wel of ik in een lastige relatie met een man zit haha..want aan de ene kant heeft ze zoveel leuke en lieve kanten maar dit zijn toch dingen die mij kwetsen..

En als ik eerlijk ben en aangeef wat ik vervelend ben dan sta ik open voor ene gesprek en overleg en dan stel ik voor mn gevoel een minder duidelijke grens van: tot hier en niet verder..

Owja ze doet dit trouwens niet alleen bij mij maar ook bij anderen. 1 vriendin laat t gewoon gebeuren en haar ex liet ook enorm over zich heenlopen door haar. Het is een meisje wat altijd de grens opzoekt.
Misschien nu een mooie kans om haar te vertellen wat je dwarszit?

Gewoon je zegje doen en kijken wat haar reactie is.

je kunt iemand niet veranderen maar wel laten nadenken wat de reactie is op zoals zij is.

Bijzonder dat je andere vriendin het laat gebeuren overigens.
Ik heb elke keer dat zoiets zich voordeed aangegeven dat ik dat gedrag niet pik maar ze blijft zich zo gedragen.

Ik heb er even 1 zinnetje dat mij opviel, uitgelicht. Je ZEGT namelijk wel dat je het niet pikt, maar jouw daden bewijzen het tegendeel. En dat voelt zij vast ook.
Doe gewoon hetzelfde. Zeg jij een keer af, verzet je afspraken of zeg gewoon een keer NEE!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Eens met baby_ernie.

Vertel haar 1x wat je van een vriendschap en dus van haar verwacht. Ga met haar in gesprek. Misschien heeft zij wel een heel ander idee van jullie vriendschap (en is het in haar ogen logisch dat ze zo met jou omgaat).

Als jullie het er met elkaar over gehad hebben, kun je alsnog beslissen of je 1 op 1 met haar wilt blijven afspreken. Dat hoef je niet eens uit te spreken. Gewoon geen initiatieven meer nemen om af te spreken en als zij het initiatief neemt, kun je alsnog kijken wat je doet. Je kunt per definitie NEE zeggen en jullie contact bewaren voor het clubje, of haar op het hart drukken dat je echt tijd uittrekt om met haar af te spreken en dat je ervan uitgaat dat ze komt op het afgesproken tijdstip.

Laat je weten hoe het afgelopen is?
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
Ben je vandaag om 12 uur met haar gaan lunchen?
thanks voor de reacties, ik zal vnvnd uitgebreider reageren moet nu gaan werken. Ik ben iig niet met haar gaan lunchen vandaag. Heb t even laten rusten wil er vandaag niet met haar over praten, en eerst even een nachtje over slapen. Ze heeft heel vaak geprobeerd te bellen, en smsed dingen als: we hadden toch geen exacte tijd en gaat t misschien meer om die jongen? (natuurlijk niet)

Ik ga vnvnd jullie reacties ook nog eens even rustig lezen...
Lieke zal niet veranderen, want Lieke ziet het probleem niet. Dit soort mensen kom je overal wel tegen.

Ook ik had een vriendin als Lieke, niet precies hoe jij het omschrijft.. maar wel altijd dat het aan haar wensen werd aangepast. Ook wilde zij constant aandacht van de mannen, als ik eens iemand leuk vond moest zij ook weer zonodig aandacht van diegene. Ik had het idee dat ze me niks gunde. En kon ook niet tegen die wisselvalligheid. Ik moest bijvoorbeeld meteen reageren op smsen, maar zelf reageerde ze dan gewoon bijvoorbeeld niet als ze ergens anders was. Maar verwachte dat wel van mij en ook van een andere vriendin. Het was mij te vermoeiend, verder was het een schat van een meid. Maar het kwam gewoon niet aan als ik het haar probeerde uit te leggen. Ze kon ook absoluut geen kritiek verdragen (als het niet opbouwend was in haar ogen) Maar andersom voelde ze zich bij het minste gekrenkt (had na een hele tijd vrienschap echt het idee dat ze manipuleerde en iets als Borderline had, want ze ging mij laten denken dat het aan mij lag. Niks lag aan haar..)

Als het je energie gaat kosten ipv dat het wat oplevert dan zou ik toch mijn vraagtekens erbij zetten.

Je kan haar erop aanspreken, en dan kijken hoe het gaat. Soms pas je gewoon niet bij elkaar. Jij vindt betrouwbaarheid belangrijk, iemand die zijn afspraken nakomt. En bij Lieke draait de wereld vooral om haarzelf.

Maar je kan altijd eens een poging wagen om je irritaties uit te spreken.

bij mij hielp het niet iig. Ze zag het probleem niet, en maakte ervan dat ik een probleem had
Ik heb nu wat meer tijd om te reageren..ik heb t er ook met nog wat mensen over gehad..en het hoeft natuurlijk niet zo zwart wit te zijn dat ik haar nooit meer zie (wat ook sowieso niet kan omdat we in dezelfde vriendengroep zitten) ik kan inderdaad zorgen dat ik niet meer 1 op 1 met haar afspreek door dat niet voor te stellen en daar niet op in te gaan als zij het voorstelt.

Maar ik zal wel met haar in gesprek moeten komende week. Waarschijnlijk begrijpt ze er geen klap van.

baby_ernie80 jij zegt op dit zinnetje: 'Ik heb elke keer dat zoiets zich voordeed aangegeven dat ik dat gedrag niet pik maar ze blijft zich zo gedragen.' dit:

'Ik heb er even 1 zinnetje dat mij opviel, uitgelicht. Je ZEGT namelijk wel dat je het niet pikt, maar jouw daden bewijzen het tegendeel. En dat voelt zij vast ook.'

En ik snap wat je zegt en tegelijkertijd weet ik niet wat ik hierin fout doe. Ik zou denken dat het genoeg is wanneer ik na zo'n actie boos word en zeg wat ik vervelend vind en anders zou willen zien..maar blijkbaar niet want ze blijft zich met momenten zo gedragen..

Aan de ene kant zou t zo makkelijk zijn om te denken: laat ook maar ik trek hier mijn eigen conclusies wel uit. Ik weet namelijk niet of ik energie wil verspillen aan het met haar bespreken, ik heb daar zo geen zin in omdat zij toch wel weer met een verklaring komt..

Aan de andere kant heb ik t gevoel dat ik t teveel laat gebeuren als ik nu niet heel duidelijk aangeef dat ik dit niet meer pik.

Ik kan wel tegen haar zeggen dat ik vertrouwen en eerlijkheid heel belangrijk vind in een vriendschap en dat ik nu meerdere malen heb gemerkt dat ik niet van haar op aankan, maar en dan? Wanneer zij het dan begint te ontkrachtigen en ik zeg uiteindelijk ja ok dat begrijp ik ook wel weer of iets in die trant dan heb ik mn punt nog niet duidelijk gemaakt, maar de conclusie trekken dat ik de vriendschap opzeg of iets dergelijks vind ik ook te rigoureus..

My god wat een vrouwengezeik;)
Oh, een bee queen. Die heeft de hele vriendinnengroep natuurlijk in haar binnenzak. Ik zou haar vertellen dat ik haar niet meer wilde zien of spreken, dus ook niet meer met de groep mee, maar wel nog afspreken met individuele vriendinnen die ik graag zou willen zien. Als die vriendinnen moeilijk doen (omdat ze zo uit de gratie kunnen raken bij Lieke en haar gevolg) dan weet je dat Lieke spreekt en niet die vriendinnen zelf. Dan weet je dat ze voorlopig niet te redden zijn en trek je je eigen plan.

Dat lijkt er, vooral in het begin, misschien eenzaam uit te zien. Maar vanbinnen zijn die vriendinnen er jaloers op. Helemaal als jij vervolgens échte vrienden krijgt. Ook zij zullen Lieke in hun hart namelijk niet kunnen uitstaan. Maar ja, ze heeft nu eenmaal macht en dat is voor velen aantrekkelijker dan vriendschap. Wat ze ook mogen beweren ('oh nee ze is echt heel aardig hoor'). Banaal maar waar.
Ik snap niet wat het probleem precies is.

Lieke kan toch op vrijdagavond genieten van al dat mannelijk schoon, en op zaterdag naar de sauna?

En vandaag kon ze toch met je lunchen en daarna door naar haar nieuwe scharrel?

Kan het zijn dat jij wil dat jullie afspraken langer duren dan zij wil, of dat je baalt als ze niet compleet fit en uitgerust is?

Ik vraag me af waarom Lieke liever afzegt, misschien reageer je te heftig op een tijd die verzet moet worden en zegt ze tegen anderen wel eerlijk dat ze niet goed kan plannen (omdat die minder heftig reageren op haar)?
Goh, Frankie....jij hebt vast zelf een hele grote groep vrienden.

Lieke propt haar vrije tijd kennelijk graag vol. Lieke kan misschien slecht tegen een lege agenda, of is niet zo graag alleen, of vindt het gewoon heel leuk om veel te doen met anderen. Dan moet ze weleens " schuiven " met haarspraken omdat ze nergens nee tegen wil zeggen.

Zo negatief vind ik dat nou ook niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het probleem is dat jij alles wat Lieke doet opvat als een persoonlijke afwijzing
Wacht even... jij vindt vertrouwen en eerlijkheid belangrijk in een vriendschap maar gaat met je andere vriendinnen het "gedrag" van Lieke bespreken????? De pot verwijt de ketel dat het druk is op het aanrecht, wat een hypocrisie
Goh BGB, moet ik nu van jou gaan geloven dat jij ooit 'n bee queen was of zo? Gezien je voor Lieke in de bres springt.

Ha, dat had je gewild.
Ik vind het helemaal niet erg dat ze haar agenda volplant, dat doe ik zelf ook en vind ik juist leuk voor haar. Wat ik wel vervelend vind is dat ze haar afspraken niet nakomt en op het laatste moment afzegt. Ze doet dit ook bij anderen. Meds vind je dat ik het te persoonlijk opvat ja? het zou kunnen hoor..en t raakt me wel dat je dat zegt want het is misschien ook wel zo. Maar feit is dat ik me gekwetst voel en niet met respect behandeld door haar. Het is een opeenstapeling van situaties en voorvallen. Ik heb niet zo snel dat mn vertrouwen wordt beschaamd. Ik snap het ook heel goed wanneer iemand een keer afzegt omdat diegene moe is of iets dergelijks, doe ik zelf ook bij vriendinnen. Dat moet ook kunnen, want als de vriendschap goed zit vat je dat niet op als een persoonlijke afwijzing maar heb je er vertrouwen in dat iemand gewoon echt moe is en dat je elkaar daarna wel weer een keer ziet. Zoals ik bij eigenlijk al mijn vrienden heb. Maar bij Lieke voelt t anders, ze gaat niet met genoeg respect met me om. Het is de manier waarop het gaat en daarin heeft ze mijn grens bereikt. Meds, ik begrijp trouwens ook wat je zegt over dat hypocriete, en ik heb daarom heel goed nagedacht met wie ik dit wilde bespreken. Bewust dus niet met vriendinnen die in dezelfde vriendengroep zitten. Omdat ik dat niet eerlijk vind ten opzichte van haar en omdat ik geen gedoe en geroddel wil in die vriendengroep. Ik vind het wel heel fijn om dit even met iemand te bespreken die ik goed ken, even mijn hart te luchten want ik ben er verdrietig over, vandaar dat ik t wel heb besproken.

Ik vind dat van die Bee Queen trouwens wel grappig klinken maar het is niet zo dat ze de hele vriendinnengroep in haar achterzak heeft hoor..die anderen meiden zijn ook niet op hun achterhoofd gevallen en weten heel goed hoe zij in elkaar zit, zij wonen alleen verder weg en gaan niet zoveel met haar om als ik.
quote:alisha schreef op 31 januari 2011 @ 09:42:

Ik vind het helemaal niet erg dat ze haar agenda volplant, dat doe ik zelf ook en vind ik juist leuk voor haar. Wat ik wel vervelend vind is dat ze haar afspraken niet nakomt en op het laatste moment afzegt. Ze doet dit ook bij anderen. Meds vind je dat ik het te persoonlijk opvat ja? het zou kunnen hoor..en t raakt me wel dat je dat zegt want het is misschien ook wel zo. Maar feit is dat ik me gekwetst voel en niet met respect behandeld door haar.

Jij wil blijkbaar dat jij prioriteit bent in haar leven, maar betekent het dat wanneer zij een scharrel heeft jij inderdaad niet meer belangrijk voor haar bent, of maak je dat er zelf van. Een afspraak afzeggen wil niet zeggen dat je niet meer om iemand geeft.

Het is een opeenstapeling van situaties en voorvallen. Ik heb niet zo snel dat mn vertrouwen wordt beschaamd. Ik snap het ook heel goed wanneer iemand een keer afzegt omdat diegene moe is of iets dergelijks, doe ik zelf ook bij vriendinnen.

Hoezo is je vertrouwen beschaamd? Je vertrouwen is beschaamd als iemand je bedriegt of besteelt dat is hier niet aan de orde

Dat moet ook kunnen, want als de vriendschap goed zit vat je dat niet op als een persoonlijke afwijzing maar heb je er vertrouwen in dat iemand gewoon echt moe is en dat je elkaar daarna wel weer een keer ziet. Zoals ik bij eigenlijk al mijn vrienden heb. Maar bij Lieke voelt t anders, ze gaat niet met genoeg respect met me om. Het is de manier waarop het gaat en daarin heeft ze mijn grens bereikt. Meds, ik begrijp trouwens ook wat je zegt over dat hypocriete, en ik heb daarom heel goed nagedacht met wie ik dit wilde bespreken. Bewust dus niet met vriendinnen die in dezelfde vriendengroep zitten. Omdat ik dat niet eerlijk vind ten opzichte van haar en omdat ik geen gedoe en geroddel wil in die vriendengroep. Ik vind het wel heel fijn om dit even met iemand te bespreken die ik goed ken, even mijn hart te luchten want ik ben er verdrietig over, vandaar dat ik t wel heb besproken.

Je had het met Lieke moeten bespreken vind je niet?

Ik vind dat van die Bee Queen trouwens wel grappig klinken maar het is niet zo dat ze de hele vriendinnengroep in haar achterzak heeft hoor..die anderen meiden zijn ook niet op hun achterhoofd gevallen en weten heel goed hoe zij in elkaar zit, zij wonen alleen verder weg en gaan niet zoveel met haar om als ik.Het klinkt eigenlijk alsof je nogal onzeker bent en heel afhankelijk bent van Lieke. Misschien denk je dat ze je in de steek zal laten, waarom heb jij zo weinig vertrouwen in anderen? Dat is eigenljk het probleem wat je aan moet pakken. Lieke niet, Lieke is slechts iemand die jou confronteert met je zwakke plekken, dat soort mensen kom je je hele leven tegen. het ligt niet aan hen, het ligt aan jou zwakke plekken
Iedereen is anders, ook in vriendschappen.

Misschien hecht zij een andere waarde aan jullie vriendschap dan jij. Je bent toch in de eerste instantie bevriend geraakt met haar om wie ze is. Lieke fladdert door het leven. Ze heeft haar afspraak met jou niet afgezegd maar verzet, je kan ook nee zeggen.

Ze is zoals ze is, kan je daar niet mee omgaan, klaar dan.

Heel kort door de bocht, weet ik...
quote:Frankie33 schreef op 31 januari 2011 @ 07:57:

Goh BGB, moet ik nu van jou gaan geloven dat jij ooit 'n bee queen was of zo? Gezien je voor Lieke in de bres springt.

Ha, dat had je gewild.Waar slaat dat nou op?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Meds jouw reactie zet me wel aan het denken..

Maar ik ben niet afhankelijk van Lieke dat op de eerste plaats. Jouw reactie van 'een afspraak afzeggen wil niet zeggen dat iemand niet om je geeft' daar zit wel wat in inderdaad. Maar weetje waar t m ook in zit? Wanneer iemand zegt van: 'sorry echt zo stom maar ik heb per ongeluk een dubbele afspraak gemaakt dus onze afspraak kan niet doorgaan kun je volgende week ook?' dan is iemand eerlijk. Ik vind het dan jammer dat de afspraak niet doorgaat maar weet dat t niks met mij te maken heeft. Maar dat is Lieke niet, ze komt dan met een smoesje aan. Misschien omdat ze me niet wil kwetsen of teleurstellen? Ik zit dit trouwens terug in haar hele karakter en richting iedereen..dus wat dat betreft heeft t niks met mij te maken...dat is wel goed om te beseffen inderdaad. Ik heb dit topic onder andere geopend omdat ik benieuwd ben wat jullie ervan vinden. Overdrijf ik (dat veranderd niks aan mn gevoel) en heeft t meer met mij te maken, of gaat ze te ver? Opzich blijft het natuurlijk zo dat ik me gekwetst voel door haar. Dus dat is een feit.

Maar dan blijft dat ik dat heel vervelend vind als ze op het laatste moment een afspraak afzegt..Maar dat is het niet alleen. Het is altijd gedoe met Lieke. Als we een weekendje weggaan met de meiden zorgt zij voor gedoe, begrijpen jullie wat ik bedoel? Ik vertrouw haar gewoon niet helemaal...ze weet precies hoe ze dingen naar haar hand kan zetten en dat soort dingen...maar tegelijkertijd ist een hele leuke meid en zou ik haar niet willen missen. Mijn verstand zegt dat het nu een keer klaar is en dat ik misschien maar eens heel duidelijk moet zijn nu en het contact moet stoppen. Aan de andere kant spreekt een stem (en dat komt ook door jouw reactie meds) die zegt dat t meer met mijn gevoel en mijn angsten te maken heeft. Pffftt...het gaat wel diep nu..jeetje ik ga er nog eens even over nadenken.

Ik ga er in ieder geval vnvnd met haar over bellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven