Mijn partner wordt boos omdat ik iets niet wil doen

03-08-2023 10:12 268 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk 24 uur per week (8u per dag). Als ik thuis kom van werk, dan moet ik nog boodschappen doen, koken, vaak nog een was ophangen en opruimen. Op de dagen dat ik vrij ben heb ik de rest van het huishouden en volg ik ook nog een studie. Mijn partner werkt 40 u per week (alleen werkdagen). Als hij thuis komt, gaat hij gelijk iets voor zichzelf doen. Het idee om mij bijv. even mee te helpen met het voorbereiden van het eten komt niet in hem op. Hints (bijv. als ik aangeef dat ik veel groente moet snijden) begrijpt hij niet. Hij geeft aan dat ik dit gewoon moet vragen. Probleem is dat hij de ene keer er positief er op reageert, de andere keer is het teveel gevraagd, dan zegt hij bijv.: ik werk 40 u per week en jij maar 24 u dus jij hebt veel meer vrije tijd.
Gisteren kwam ik erg moe thuis, want het was een drukke dag op het werk. Ik gaf aan dat ik eigenlijk nog een was moest draaien, het kwam niet in hem op om mij even te helpen. De vuilnisbak in de keuken was gisteren al overvol, het komt niet in hem op om deze te legen. Allemaal dingen waarvan ik zelf als ik hem was zoiets zou hebben, laat ik even helpen. Het is een kleine moeite. Dit was niet alleen gisteren, maar andere keren ook. Ik kan mij dan weer concentreren op andere dingen in het huishouden. Vanmorgen voordat mijn partner naar zijn werk ging vroeg hij of ik iets voor hem in een sopje kon zetten. Ik lag nog half te slapen en ik reageerde dat ik niets wist of ik daar tijd voor had, omdat ik al andere dingen op de planning had staan en dat ik vanmiddag ook een verplichte afspraak had. Daarbij was ik ook wel een beetje pissig dat hij mij een taak oplegd, terwijl ik het al druk zat heb en hij zelf ook dus amper een poot uitsteekt. Partner werd boos en (in mijn ogen) onredelijk. Ik kreeg verwijten dat het een kleine moeite was en dat ik lui was (ik wilde wat uitslapen tot half 8 i.p.v half 7) en dat hem nooit wat werd gevraagd, maar van alles wordt verwacht. Ik hoef hem ook niets meer te vragen zei hij. Ook zei hij dat hij ook niet klaagt dat hij 40 u per week werkt om geld voor ons te verdienen. Uiteindelijk heeft hij zelf maar gedaan wat hij aan mij vroeg. Ik gaf nog aan dat ik wel wilde kijken hoe ik het moest doen, maar hier gaf hij geen gehoor aan. Hij is boos naar zijn werk vertrokken.

Zelf vind ik dat hij erg onredelijk is geweest. Zelfs kinderachtig. Hij kon gisteren de spullen ook even in en sopje zetten en hij maakt nu van zijn probleem mijn probleem.

Voor de rest houden we veel van elkaar, maar de verdeling van het huishouden vind ik niet fijn. Wat is jullie mening? Ben ik onredelijk? Is mijn partner onredelijk? Of allebei? Hebben jullie advies?

P.s. met de was ophangen helpt hij vaak wel, al moet ik dit dan wel aan hem vragen.
gaatjenietsaan wijzigde dit bericht op 03-08-2023 10:46
3.37% gewijzigd
Taskmaster schreef:
03-08-2023 11:36
Ik vind het wel heel luxe om op kosten van de ander 2 dagen per week te gaan studeren... Prima als je dat onderling afspreekt natuurlijk maar het klinkt hier niet alsof er onderling veel afgesproken is.
Dat weet je dus niet.
Misschien draagt TO gewoon 50% van de kosten bij, dan doet ze helemaal niets op de kosten van die ander. Misschien draagt ze wel 40% bij en houd per saldo bijna niets over. Misschien draagt ze wel 60% bij omdat zij een betere baan heeft.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Taskmaster schreef:
03-08-2023 11:36
Ik vind het wel heel luxe om op kosten van de ander 2 dagen per week te gaan studeren... Prima als je dat onderling afspreekt natuurlijk maar het klinkt hier niet alsof er onderling veel afgesproken is.
Er staat helemaal niet hoeveel zij bijdraagt, hoe die studie wordt bekostigd, et cetera. Misschien brengt ze met haar 24 uur wel genoeg binnen om de helft van de kosten te dragen en betaalt ze die studie gewoon zelf, of wordt die door haar werk betaald.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dianaf schreef:
03-08-2023 11:39
Dat weet je dus niet.
Misschien draagt TO gewoon 50% van de kosten bij, dan doet ze helemaal niets op de kosten van die ander. Misschien draagt ze wel 40% bij en houd per saldo bijna niets over. Misschien draagt ze wel 60% bij omdat zij een betere baan heeft.
Precies.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
03-08-2023 11:39
Er staat helemaal niet hoeveel zij bijdraagt, hoe die studie wordt bekostigd, et cetera. Misschien brengt ze met haar 24 uur wel genoeg binnen om de helft van de kosten te dragen en betaalt ze die studie gewoon zelf, of wordt die door haar werk betaald.

Ja, vooruit, dat kan technisch gezien. Maar dan snap ik al helemaal niet waarom ze het huishouden überhaupt op zich neemt. Als je zo veel verdient, kun je hulp inhuren.
Dit gaat natuurlijk niet over het huishouden, dit gaat over de onbalans en de omgang met elkaar in deze relatie.
De communicatie is het probleem, het huishouden is het vergrootglas.
.
coderood schreef:
03-08-2023 11:38
Ik vraag me dan weee af hoeveel uur je aan een huishouden van 2 personen besteed. Maar goed... Ik vind vooral de dynamiek echt niet leuk klinken.

Hier werk ik minder dan hem maar ik denk dat over het algemeen hij toch meer in het huishouden doet. Ik ben door gezondheidsredenen minder belastbaar en hij vindt het niet erg. maar als hij moe is dan doe ik alles. Het is geen afstreeplijstje ofzo. Als ik op mijn vrije dag de hele dag in bed wil blijven liggen dan noemt niemand me lui. Als ik dan me excuseer aan het einde van de dag dat ik geen reet heb uitgevreten dan zegt ie dat ik niet raar moet doen en dat ik het verdiend heb.

Mijn partner is 100 procent man maar hij ziet als eerste dat de vuilnisbak vol is of dat er een was gedraaid moet worden. Maar ik heb dsn ook niet hele hoge eisen aan een huishouden. Als het netjes is en er schoon uitziet vond ik het als snel goed. ik maak me liever niet al te druk daarom
Zo gaat het hier ook ongeveer. Ik kan op een vrije dag van alles doen in het huishouden, of helemaal geen zak. Is om het even. Geldt ook voor hem. Als hij vrij is of eerder thuis is, staat hij te koken als ik thuis kom. En andersom. Wel kunnen we allebei dingen ook prima laten liggen als we er op dat moment gewoon even geen zin in hebben. In die relaxte dynamiek zou ik prima iets in een sopje willen zetten voor hem als hij dat zou vragen (maar me er speciaal voor wakker maken vind ik dan weer niet amusant). Ik zou dat doen omdat hij dat alleen zou vragen als hij er zelf geen raad mee zou weten. Dan doe ik hem graag een plezier. Andersom ongetwijfeld ook.
Verder ligt onze lat ook niet verschrikkelijk hoog, en daar zijn we allebei heel erg blij mee.
Er staat in de OP:
Ook zei hij dat hij ook niet klaagt dat hij 40 u per week werkt om geld voor ons te verdienen.
Dus ik denk wel dat je daar uit kan afleiden dat hij van de twee het meeste binnenbrengt en meer dat 50% van de vaste lasten draagt.
Rooss4.0 schreef:
03-08-2023 11:44
Dit gaat natuurlijk niet over het huishouden, dit gaat over de onbalans en de omgang met elkaar in deze relatie.
De communicatie is het probleem, het huishouden is het vergrootglas.
Waarschijnlijk. Maar de martelaar uithangen is niet de oplossing. Tijd om zelf actief de eerste stap te zetten naar een betere balans.
sneeuwwitje80 schreef:
03-08-2023 11:45
Er staat in de OP:
Ook zei hij dat hij ook niet klaagt dat hij 40 u per week werkt om geld voor ons te verdienen.
Dus ik denk wel dat je daar uit kan afleiden dat hij van de twee het meeste binnenbrengt en meer dat 50% van de vaste lasten draagt.
Waarschijnlijk. Misschien draagt hij wel meer bij, maar houdt zij in verhouding veel minder over. Maar ook al is hij degene die het leeuwendeel doet qua inkomen, zij werkt ook en studeert ook. Dan is het niet reëel dat zij 100% van het huishouden doet, minus de dingen die ze hem vraagt om te doen. Want dan doet ze 100% van de mentale workload erbij. Dus dan is het en werk en huishouden en studie en partner managen zodat hij ook iets doet, terwijl hij zich enkel druk hoeft te maken over 40 uur werk en zich thuis nergens druk over hoeft te maken. Dus zij houdt 4 ballen in de lucht en hij maar 1.
dianaf wijzigde dit bericht op 03-08-2023 11:59
2.64% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Mannen die aangeven 'dat je het maar moet vragen' besteden hun verantwoordelijkheid uit in de hoop ermee weg te komen. Je kunt communiceren tot je een ons weegt maar gedrag is waar het om gaat. Hij lijkt mij, zo te lezen, een onattent en onbehulpzaam type. Hopelijk heeft ie veel wisselgeld qua karakter.
It won't stop until you wise up
Wauw, ik ben even en uurtje afwezig en gelijk zo veel reacties :)
Over de financiën: dit hebben mijn partner en ik goed verdeeld.
Over de verdeling in het huishouden: we hebben dit al vaker samen besproken. Dan zegt hij ook dat we bijv. in het weekend wat vaker samen het huis en grote beurt geven of dat hij dan in de avond even meehelpt. Maar vaak gebeurt dit niet of ik moet er echt achter aan zitten. En dat laatste vind ik ook echt niet leuk, ik voel mij dan ook weer bezwaard, dat ik het weer aan hem moet vragen en ik vind dat ik dan misschien als iemand die zeurt overkomt. Ook al geeft hij aan dat ik gewoon aan hem moet vragen of hij iets wilt doen, het voelt voor mij niet fijn.
Dat hij zelf ziet wat er gedaan moet worden of de hints oppakt zal veel fijner zijn. Maar hints zijn moeilijk voor veel mannen....

Dat ik bijna dagelijks boodschappen doe, is omdat we een klein huis hebben en geen plek hebben om voorraad op te slaan. Dus voor verse groente etc. moet ik vaker naar de supermarkt. Ik vries wel het e.e.a van groente en vlees etc. in, maar we hebben geen grote vriezer.
ik denk dat jij gelukkiger wordt van LATten
Gaatjenietsaan schreef:
03-08-2023 11:59
Over de verdeling in het huishouden: we hebben dit al vaker samen besproken. Dan zegt hij ook dat we bijv. in het weekend wat vaker samen het huis en grote beurt geven of dat hij dan in de avond even meehelpt. Maar vaak gebeurt dit niet of ik moet er echt achter aan zitten. En dat laatste vind ik ook echt niet leuk, ik voel mij dan ook weer bezwaard, dat ik het weer aan hem moet vragen en ik vind dat ik dan misschien als iemand die zeurt overkomt. Ook al geeft hij aan dat ik gewoon aan hem moet vragen of hij iets wilt doen, het voelt voor mij niet fijn.
Dat hij zelf ziet wat er gedaan moet worden of de hints oppakt zal veel fijner zijn. Maar hints zijn moeilijk voor veel mannen....

Dat ik bijna dagelijks boodschappen doe, is omdat we een klein huis hebben en geen plek hebben om voorraad op te slaan. Dus voor verse groente etc. moet ik vaker naar de supermarkt. Ik vries wel het e.e.a van groente en vlees etc. in, maar we hebben geen grote vriezer.
Omdat ze weten dat als ze deze negeren dat een ander het wel doet.
Blijkbaar is de huidige verdeling te vrijblijvend, dus concrete afspraken maken. Want hij is ZELF verantwoordelijk. Zeggen dat je het niet ziet, is gewoon afschuiven van de werkzaamheden. Vinden dat jij maar moet zeggen wat hij moet doen, is afshcuiven van de verantwoordelijkheden.
Moet zijn leidinggevende dat ook doen? Of ziet hij de taken dan wel?
Ik verdien zeker tot 5 tot 7 keer het inkomen van mijn partner (hij werkt parttime). Op vrije dagen doe ik of hij ook van alles of niks, zijn namelijk een team. Of je nu parttime werkt, soms speelt gezondheid of geestelijk ook een rol. Inkomen of het aantal uren werk vind ik totaal niet relevant. Het is toch geen overeenkomst ofzo. Dan ligt de was maar langer 😅. Hij wilt neem ik aan ook schone boxers.
Doreia* schreef:
03-08-2023 10:49
Zeker nooit op zichzelf gewoond?
Mijn man ook niet, maar die doet het zonder dat ik het hoef te vragen.
Hoeveel tijd ben je kwijt aan een huishouden van 2 werkende mensen? Als je dat samen ff zou doen op zaterdagochtend kom je een heel eind. Dat wasje waar je het over hebt hoeft niet gelijk na werktijd toch. En hoeveel tijd kost het om de was in de machine te doen? Ophangen/opvouwen/opruimen kost meer tijd, maar leek of je het had over een was doen, dus in de machine stoppen.
Tuurlijk, is niet gezegd dat jij alles moet doen, man kan ook meehelpen. Wat doet hij wel? Ik doe ook meer dan man wat koken, boodschappen en wassen betreft, vooral op mn vrije dag, maar hij doet weer een boel andere dingen. De tuin, alle klussen in en rond het huis, bezig met een verbouwing, etc etc. Wat doet jouw man wel?
Niet om je partner goed te praten maar ik heb ooit eens gelezen dat mannen een bepaald stofje in hun hersenen missen waardoor ze bijv bepaalde zaken niet zien of zelf kunnen bedenken.

Neemt niet weg dat het erg vervelend is natuurlijk.
Ik weet niet wat de keuze is geweest om 24 uur te gaan werken. Kinderen? Of zijn die er niet? Dan vind ik het niet gek dat jij iets meer bijdraagt dan hem. Ik vind niet dat je veel minder kan gaan werken maar wel verwacht dat alles evenredig verdeeld wordt.
Ik zou jou studietijd gelijk rekenen aan werktijd.

En anders een poets inhuren, van jullie gezamenlijke rekening want jij moet studeren en hebt geen tijd om te poetsen. Als hij het ook niet wil doen, is iemand inhuren wellicht een optie.” (Maar dat wil hij ook vast niet).
Tulpje22 schreef:
03-08-2023 12:06
Hoeveel tijd ben je kwijt aan een huishouden van 2 werkende mensen? Als je dat samen ff zou doen op zaterdagochtend kom je een heel eind. Dat wasje waar je het over hebt hoeft niet gelijk na werktijd toch. En hoeveel tijd kost het om de was in de machine te doen? Ophangen/opvouwen/opruimen kost meer tijd, maar leek of je het had over een was doen, dus in de machine stoppen.
Tuurlijk, is niet gezegd dat jij alles moet doen, man kan ook meehelpen. Wat doet hij wel? Ik doe ook meer dan man wat koken, boodschappen en wassen betreft, vooral op mn vrije dag, maar hij doet weer een boel andere dingen. De tuin, alle klussen in en rond het huis, bezig met een verbouwing, etc etc. Wat doet jouw man wel?
ik gok, dat jij thuis meer doet dan hij
Campanula schreef:
Mannen die aangeven 'dat je het maar moet vragen' besteden hun verantwoordelijkheid uit in de hoop ermee weg te komen. Je kunt communiceren tot je een ons weegt maar gedrag is waar het om gaat. Hij lijkt mij, zo te lezen, een onattent en onbehulpzaam type. Hopelijk heeft ie veel wisselgeld qua karakter.
Ja, het is onattent en onbehulpzaam. Toch snap ik het wel, in ieder geval snap ik hoe het mogelijk kan ontstaan. Ik kom zelf uit een gezin waar het in die tijd gebruikelijk was dat de man werkt en de vrouw voor kinderen en huishouden zorgt. Klein conservatief dorp ook, ik zag niet anders. Ik kende ook geen moeders die wel werkten. Maar mijn moeder (dat zou dus destijds echt haar taak zijn geweest, niet die van mijn vader) heeft haar kinderen nooit geleerd hoe je een huishouden runt. We hoefden nooit iets te doen, behalve afwassen. Sterker nog, ik wilde graag leren koken, maar dat mocht niet, dat vond mijn moeder eigenlijk maar lastig. Toen ik het huis uit ging, heb ik dus echt from scratch moeten leren hoe je een huishouden runt. En dat heeft best wel een tijd geduurd. In die tijd had je ook écht niet van me hoeven te verwachten dat ik zelf dingen zag. Want ik zag niets. Overzag niets. Dat is echt een leerproces geweest. Een partner die gewoon even samen gaat zitten om te overleggen over een taakverdeling die voor ons allebei prettig is, zou mij echt geholpen hebben. Veel meer dan verwachtingen die ik niet waar kon maken of frustraties over hints die ik niet oppikte.
Kortom, mogelijk is het de man nooit echt geleerd en dan kunnen sommige dingen echt best tegenvallen.
Gaatjenietsaan schreef:

Maar hoe gaat hij op het werk om met afspraken die hij met werkgever maakt? Die komt hij toch ook gewoon na lijkt me? Waarom zou hij dat dan niet bij jou doen? Ik vind dat altijd zo’n kul dat ze wat afspreken en vervolgens niet nakomen, maar op andere gebieden wel. Respectloos gedoe.
piepp schreef:
03-08-2023 12:07
Niet om je partner goed te praten maar ik heb ooit eens gelezen dat mannen een bepaald stofje in hun hersenen missen waardoor ze bijv bepaalde zaken niet zien of zelf kunnen bedenken.
klopt, daarom functioneren mannen niet
Kunnen ze niet werken, zeker geen baan op niveau
en is het ook een slecht idee dat we ze nog steeds stemrecht laten houden
piepp schreef:

:rofl:
It won't stop until you wise up
Als je hier geen afspraken over kunt maken, dan zijn jullie gewoon geen goede match.

Ik kan wel 100 dingen bedenken over hoe je dit anders zou kunnen inrichten, maar als er geen gesprek over te voeren valt en er zou in de toekomst niks veranderen, dan zou ik toch ook heftig aan een toekomst met deze partner gaan twijfelen.

Als er niks verandert worden je irritaties alleen maar groter en zal het op den duur klappen.
Voorbeeld van een nieuwe verdeling huishoudelijke taken:

Op de dagen dat jij moet werken, moet hij sowieso ook een aantal klussen op zich gaan nemen (was opvouwen/ container buiten zetten/ prullenbak legen/ etc), niet alleen in het weekend.
Ook moet hij na werktijd minimaal 1 x koken of het eten regelen doordeweek, in het weekend moet hij beide dagen koken. Dan zorg jij nog steeds vaker voor het eten, maar de verdeling is in ieder geval beter dan nu.

In het weekend doen jullie samen de grotere klussen: beddengoed/ ramen lappen/ grags maaien/ stofzuigen/ dweilen etc.

Eigen kleding in een sopje zetten, doet ieder voor zich.

Is dat wat?
Only dead fish go with the flow
piepp schreef:
ooooh maar dan hoeft het niet inderdaad: mannen bij deze vrijgesproken van huishoudelijke taken
Only dead fish go with the flow

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven