moeite met vriendin, wat te doen?
woensdag 17 december 2008 om 14:04
ik denk dat je haar er wel op moet aanspreken. Jij zit er mee, en als je er niets mee doet, dan ga je je steeds meer ergeren totdat voor jou de bom barst. Als dat vor haar als een donderlsag bij heldere hemel is, dan is dat zeker einde vriendschap.
Ik zou idd zeggen dat je ergens met haar over wilt praten. de gouden regel hierbij is: Hou het bij jezelf. Zeg wat jij voelt, hoe haar gedrag op jou over komt en wat dat met jou doet. Ga je beschuldigen dan schiet ze in de verdediging.
Ik zou idd zeggen dat je ergens met haar over wilt praten. de gouden regel hierbij is: Hou het bij jezelf. Zeg wat jij voelt, hoe haar gedrag op jou over komt en wat dat met jou doet. Ga je beschuldigen dan schiet ze in de verdediging.
woensdag 17 december 2008 om 14:05
Grappig. Ik herken eigenlijk best veel in dit verhaal. Mijn conclusie is geweest dat sommige vriendschappen nu eenmaal voorbij gaan.
Ik heb de dame in kwestie feitelijk links laten liggen en nu begint zij uit zichzelf weer naar mij te komen.
Ik weet niet hoe het met jou is, maar bij mij is de vriendschap eigenlijk altijd onevenwichtig geweest. Onlangs sprak ik er toevallig met mijn vader over en hij zei dat hij het altijd een gekke vriendschap heeft gevonden (had hij nooit eerder iets over gezegd, en had hij ook niet moeten doen, eerder!).
Ik vind het prima zo. Heel soms heb ik contact met haar maar meestal niet. En ik blijk ook zonder haar een fijn leven te kunnen hebben!
Ik heb de dame in kwestie feitelijk links laten liggen en nu begint zij uit zichzelf weer naar mij te komen.
Ik weet niet hoe het met jou is, maar bij mij is de vriendschap eigenlijk altijd onevenwichtig geweest. Onlangs sprak ik er toevallig met mijn vader over en hij zei dat hij het altijd een gekke vriendschap heeft gevonden (had hij nooit eerder iets over gezegd, en had hij ook niet moeten doen, eerder!).
Ik vind het prima zo. Heel soms heb ik contact met haar maar meestal niet. En ik blijk ook zonder haar een fijn leven te kunnen hebben!
woensdag 17 december 2008 om 14:10
Na jarenlang de vriendschap te hebben zien scheefgroeien (ik werd meer een hulpverlener dan een vriendin. Stopte veel energie in onze relatie en kreeg er nauwelijks iets voor terug) heb ik afgelopen weekend een brief gestuurd waarin ik onze vriendschap stop heb gezet. Ik heb uitgelegd wat mijn redenen zijn, dat ik haar alle goeds toewenst maar dat het zo niet meer gaat. Een hele moeilijke beslissing waar ik maanden tegenaan heb lopen hikken.
Als je zoiets wil proberen te voorkomen moet je zeker eerlijk zijn over hoe je jullie vriendschap ervaart de laatste jaren. Misschien is ze in staat zich anders op te gaan stellen (al geef ik het niet veel kans, mensen veranderen over het algemeen nooit permanent).
Als je zoiets wil proberen te voorkomen moet je zeker eerlijk zijn over hoe je jullie vriendschap ervaart de laatste jaren. Misschien is ze in staat zich anders op te gaan stellen (al geef ik het niet veel kans, mensen veranderen over het algemeen nooit permanent).
woensdag 17 december 2008 om 14:11
Goh...dit is bijna eng.
Volgens mij hebben we dezelfde vriendin...zucht!
Net een heel weekend doorgebracht met familie en omdat ik haar ook bijna als familie beschouw, haar ook meegevraagd.
Daar heb ik spijt van....door haar negatieve gedrag, lusteloosheid en haar uitstraling van; 'jullie zijn allemaal gelukkig en ik niet' heeft ze het voor elkaar gekregen een flinke stempel op dit uitje te drukken.
Paar nachten van wakker gelegen. Heb geen energie meer voor haar over, want dat kost ze. Bergen.
Ik wil haar niet kwijt of laten vallen, maar dit trek ik niet.
Heb haar net een e-mail gestuurd. Beetje laf.....
Heb haar gezegd dat ik van haar hou, maar dat dit gedrag niet kan.....
Volgens mij hebben we dezelfde vriendin...zucht!
Net een heel weekend doorgebracht met familie en omdat ik haar ook bijna als familie beschouw, haar ook meegevraagd.
Daar heb ik spijt van....door haar negatieve gedrag, lusteloosheid en haar uitstraling van; 'jullie zijn allemaal gelukkig en ik niet' heeft ze het voor elkaar gekregen een flinke stempel op dit uitje te drukken.
Paar nachten van wakker gelegen. Heb geen energie meer voor haar over, want dat kost ze. Bergen.
Ik wil haar niet kwijt of laten vallen, maar dit trek ik niet.
Heb haar net een e-mail gestuurd. Beetje laf.....
Heb haar gezegd dat ik van haar hou, maar dat dit gedrag niet kan.....
woensdag 17 december 2008 om 14:12
wolkenvrouw, de vriendschap was altijd heel gelijkwaardig en kwam van beide kanten, maar door haar tegenslag en het feit dat ik er toen altijd voor haar was (wat ik niet meer dan normaal vind) hebben er een beetje voor gezorgd dat het onevenwichtig geworden is. We hebben echt heel veel en intensief contact, het is niet echt mogelijk om haar links te laten liggen, overigens is ze maar daar ook veel te dierbaar voor.
En return, ik moet het ook bij mezelf houden, kan ook niet anders, want het is mijn gevoel waar ik last van heb. Alleen hoe begin je zo'n gesprek?
En return, ik moet het ook bij mezelf houden, kan ook niet anders, want het is mijn gevoel waar ik last van heb. Alleen hoe begin je zo'n gesprek?

woensdag 17 december 2008 om 14:18
ik zou het op dit moment even laten gaan, en op een moment dat het redelijk gaat met haar, aangeven dat je wat wil bespreken. En het dan ook volledig bij jezelf houden. Volgens mij kan jij dat heel goed. Dat jij het gevoel hebt dat je op een niet kloppende manier als vanzelfsprekend beschouwd wordt, dat je het gevoel krijgt dat haar onmacht op jouw afgereageerd wordt en dat je merkt dat de vriendschap verandert op een manier die je niet leuk meer vindt.
Volgens mij waardeer je de vriendschap die er was wel, en zou je graag moeite willen doen om die weer zo te laten zijn, dan moet het echter wel van 2 kanten komen.
Ff offtopic, hoe is het met je? Druk zeker met 2 kleintjes. Alles goed?
Volgens mij waardeer je de vriendschap die er was wel, en zou je graag moeite willen doen om die weer zo te laten zijn, dan moet het echter wel van 2 kanten komen.
Ff offtopic, hoe is het met je? Druk zeker met 2 kleintjes. Alles goed?
woensdag 17 december 2008 om 14:19
Ik zou het eerst voor jezelf in briefvorm op papier zetten - het hele verhaal. Lees het zelf een dag of wat later nog 's terug en pas aan wat je te ongenuanceerd/te hard/te wat dan ook, hebt opgeschreven.
Vervolgens zou ik de mooiste kaart kopen die ik zou kunnen vinden en daarin zoiets als:
Lieve Iks, we kennen elkaar al 20 jaar en ik wil je laten weten dat ik blij ben om jou als vriendin te hebben... Ik weet dat het je niet altijd meezit, maar ik probeer je te helpen en te steunen...
Ik zou graag eens met je willen praten over alles wat er zoal is gebeurd. Natuurlijk weet ik wat er is gebeurd, maar ik denk dat het voor onze band niet slecht is om er eens op terug te blikken. Ook wil ik het dan graag hebben over mijn gevoelens/input/ervaring/interpretatie/watdanook.
No hard feelings... Dikke knuffel, je vriendin Arwen
Op de dag dat je verwacht dat zij de kaart heeft ontvangen, bel je haar om te vragen of ze 'm heeft ontvangen en gelezen en misschien kunnen jullie dan direct afspreken. Misschien wil ze direct al afspreken en dan is het wel zo makkelijk dat je dan alles wat je zou willen zeggen, in briefvorm bij je hebt. Als je het dan te moeilijk vindt om het met woorden te doen, kan je de brief bij de hand houden als steuntje. Misschien dat ze zelf aangeeft de brief te willen lezen.
Kan zijn dat ze boos wordt - als je veel tegenslag hebt, wordt je lontje nu eenmaal korter. Zonder stemverheffing of beschuldigende vinger van jouw kant, zal ze daar vroeg of laat vast op terugkomen. Maar daar kan jij haar natuurlijk prima op inschatten.
Vervelend zo'n situatie... Ik hoop dat je iets hebt aan mijn post.
Vervolgens zou ik de mooiste kaart kopen die ik zou kunnen vinden en daarin zoiets als:
Lieve Iks, we kennen elkaar al 20 jaar en ik wil je laten weten dat ik blij ben om jou als vriendin te hebben... Ik weet dat het je niet altijd meezit, maar ik probeer je te helpen en te steunen...
Ik zou graag eens met je willen praten over alles wat er zoal is gebeurd. Natuurlijk weet ik wat er is gebeurd, maar ik denk dat het voor onze band niet slecht is om er eens op terug te blikken. Ook wil ik het dan graag hebben over mijn gevoelens/input/ervaring/interpretatie/watdanook.
No hard feelings... Dikke knuffel, je vriendin Arwen
Op de dag dat je verwacht dat zij de kaart heeft ontvangen, bel je haar om te vragen of ze 'm heeft ontvangen en gelezen en misschien kunnen jullie dan direct afspreken. Misschien wil ze direct al afspreken en dan is het wel zo makkelijk dat je dan alles wat je zou willen zeggen, in briefvorm bij je hebt. Als je het dan te moeilijk vindt om het met woorden te doen, kan je de brief bij de hand houden als steuntje. Misschien dat ze zelf aangeeft de brief te willen lezen.
Kan zijn dat ze boos wordt - als je veel tegenslag hebt, wordt je lontje nu eenmaal korter. Zonder stemverheffing of beschuldigende vinger van jouw kant, zal ze daar vroeg of laat vast op terugkomen. Maar daar kan jij haar natuurlijk prima op inschatten.
Vervelend zo'n situatie... Ik hoop dat je iets hebt aan mijn post.
woensdag 17 december 2008 om 14:20
star, daar ben ik ook bang voor. Ik vind het ook moeilijk om het daarom nu te voeren het gesprek, zo vlak voor kerst, kan ook nog wel wachten tot het nieuwe jaar, maar het zit me wel dwars. We kunnen normaal gesproken ook over alles praten, en dit zou ook moeten kunnen, het is alleen dat juist omdat zij het moeilijk heeft, ze het op mij afreageert, wat ik goed snap, alleen dan is het ook moeilijk om haar daar op aan te spreken nu, als ze goed in haar vel zit, is dat wel makkelijker.
woensdag 17 december 2008 om 14:29
Als je verwacht dat ze binnenkort weer beter in haar vel zit, zou ik idd nog even gduld hebben.
Ik zou trouwens een face-to-face gesprek hebben en niet een kaart of een brief sturen. dat maakt t veel beladener dan je wilt, en persoonlijk zou het mij het gevoel geven dat een vriendin bang is voor eeen rechtstreekse confrontatie.
Ik zou trouwens een face-to-face gesprek hebben en niet een kaart of een brief sturen. dat maakt t veel beladener dan je wilt, en persoonlijk zou het mij het gevoel geven dat een vriendin bang is voor eeen rechtstreekse confrontatie.

woensdag 17 december 2008 om 14:57
het gesprek zal dan zeker makkelijker zijn, alleen nu heb ik het er moeilijk mee, ik weet niet zo goed hoe ik me nu op moet stellen. Even zwart wit gesteld, als ik nu vraag hoe het met haar gaat, geeft ze me het gevoel dat ik een enorme bemoeial ben, als ik haar even met rust laat, ben ik niet geinteresseerd genoeg. Ik heb geen zin om na te moeten denken over hoe ik omga met vrienden, ik wil niet alle woorden moeten wegen.
Dank in elk geval voor alle adviezen, ik kan er wel wat mee.
Star, ze heeft een partner, waar ik het ook goed mee kan vinden, ik zou ook eerst eens met hem kunnen praten en dan kijken wat hij ervan vindt.
Dank in elk geval voor alle adviezen, ik kan er wel wat mee.
Star, ze heeft een partner, waar ik het ook goed mee kan vinden, ik zou ook eerst eens met hem kunnen praten en dan kijken wat hij ervan vindt.
woensdag 17 december 2008 om 15:22
Slecht nieuws brengen is altijd k*t. En ontvangen zo mogelijk nog meer.
Zelf zou ik even geen contact zoeken, eventueel aangeven dat je het met kerst erg druk hebt bijvoorbeeld, het even laten rusten en wachten tot het beter gaat en dan melden dat je dat toch een veel plezieriger situatie vindt, en dat je er veel moeite mee hebt als zij zo slecht in haar vel zit.
En waarom vraag je hoe het gaat? Waarom bel je niet gewoon en zegt, he, ik moet morgen de stad in voor ..., heb je misschien zin om even mee te gaan? Dan laat je haar niet direct 'met rust' maar neemt alleen afstand van haar persoonlijke leven.
Zelf zou ik even geen contact zoeken, eventueel aangeven dat je het met kerst erg druk hebt bijvoorbeeld, het even laten rusten en wachten tot het beter gaat en dan melden dat je dat toch een veel plezieriger situatie vindt, en dat je er veel moeite mee hebt als zij zo slecht in haar vel zit.
En waarom vraag je hoe het gaat? Waarom bel je niet gewoon en zegt, he, ik moet morgen de stad in voor ..., heb je misschien zin om even mee te gaan? Dan laat je haar niet direct 'met rust' maar neemt alleen afstand van haar persoonlijke leven.
woensdag 17 december 2008 om 16:14
Hmmm, ik vind de meeste antwoorden een beetje slappe hap eerlijk gezegd. Hoe zou je zelf willen dat je vriendin deed als het jezelf betreft. Je wilt toch geen mail of brief of kaartje? Als je dan zogenaamd zulke goede vriendinnen bent dan kan je dit ook bespreken. En mijn mening is, het zit je nu dwars dus ik zou er ook nu werk van maken. Kerst of wat dan ook is slechts een excuus.
Verder worden er hele goede tips gegeven over hoe je dat gesprek kan voeren. Idd bij jezelf houden en aangeven dat je je het eea kan voorstellen maar dat er naar jouw gevoel weinig ruimte voor jou over blijft. Ik zou zeker niet haar vriend erbij betrekken, dat zou op mij overkomen alsof ik een incompetent kind ben die het allemaal niet alleen kan. ook dat er om mij heen gecommuniceerd zou worden en niet direct met mij zou ik als pijnlijk ervaren.
Advies van mij (en ik heb in de omgekeerde situatie gezeten): even door de zure appel heen bijten, een afspraak maken en bespreekbaar maken. Niet makkelijk maar als het goed is lucht het daarna enorm op.
Verder worden er hele goede tips gegeven over hoe je dat gesprek kan voeren. Idd bij jezelf houden en aangeven dat je je het eea kan voorstellen maar dat er naar jouw gevoel weinig ruimte voor jou over blijft. Ik zou zeker niet haar vriend erbij betrekken, dat zou op mij overkomen alsof ik een incompetent kind ben die het allemaal niet alleen kan. ook dat er om mij heen gecommuniceerd zou worden en niet direct met mij zou ik als pijnlijk ervaren.
Advies van mij (en ik heb in de omgekeerde situatie gezeten): even door de zure appel heen bijten, een afspraak maken en bespreekbaar maken. Niet makkelijk maar als het goed is lucht het daarna enorm op.
wees wie je bent