Moet een man een vrouw thuisbrengen?
donderdag 29 oktober 2020 om 01:21
Hi,
Ik heb sinds 8 maanden een relatie met een jongen die eerst een goede vriend van me was. Hij is 22 en ik ben 25, hij is dus een stuk jonger!
Nu lopen we eigenlijk al een tijdje tegen een probleem aan en dat gaat een beetje om principe kwesties bij mij, wat waarschijnlijk botst met zijn nog jonge karakter.
Een van deze principes is dat ik gewend ben, en zo ben ik ook opgevoed, dat een man mij ‘s nachts thuisbrengt als ik bij hem ben geweest. En even voor de duidelijkheid: we wonen in een grote stad en het is 6 minuten met de scooter en dus ongeveer 10 minuutjes met de fiets. Hij vind dat ik dat gewoon zelf moet doen. En natuurlijk kan ik dat en dat is ook zo, maar hoe fijn is het als een man graag wilt dat je veilig bent en je even naar huis brengt? Daarbij speelt natuurlijk ook mee dat hij een scooter heeft en het dus zo weinig moeite kost... Ik wil er aan de ene kant niet om vragen want dan wordt het zo geforceerd, maar nu ik het een paar keer subtiel heb aangekaart en hij mij steeds door weer en wind midden in de nacht naar huis laat gaan terwijl hij op de bank blijft zitten merk ik toch dat het me blijft irriteren.
Wat vinden jullie? Mag ik dit verwachten of moet ik mijn eisen bijstellen en accepteren dat hij gewoon niet zo is?
Ik heb sinds 8 maanden een relatie met een jongen die eerst een goede vriend van me was. Hij is 22 en ik ben 25, hij is dus een stuk jonger!
Nu lopen we eigenlijk al een tijdje tegen een probleem aan en dat gaat een beetje om principe kwesties bij mij, wat waarschijnlijk botst met zijn nog jonge karakter.
Een van deze principes is dat ik gewend ben, en zo ben ik ook opgevoed, dat een man mij ‘s nachts thuisbrengt als ik bij hem ben geweest. En even voor de duidelijkheid: we wonen in een grote stad en het is 6 minuten met de scooter en dus ongeveer 10 minuutjes met de fiets. Hij vind dat ik dat gewoon zelf moet doen. En natuurlijk kan ik dat en dat is ook zo, maar hoe fijn is het als een man graag wilt dat je veilig bent en je even naar huis brengt? Daarbij speelt natuurlijk ook mee dat hij een scooter heeft en het dus zo weinig moeite kost... Ik wil er aan de ene kant niet om vragen want dan wordt het zo geforceerd, maar nu ik het een paar keer subtiel heb aangekaart en hij mij steeds door weer en wind midden in de nacht naar huis laat gaan terwijl hij op de bank blijft zitten merk ik toch dat het me blijft irriteren.
Wat vinden jullie? Mag ik dit verwachten of moet ik mijn eisen bijstellen en accepteren dat hij gewoon niet zo is?

donderdag 5 november 2020 om 08:47
Als mijn dochter (15) na een feestje in de stad naar huis fietst, is ze vaak met vriendinnen, maar ik vraag toch altijd of er ook een jongen meefietst. De kans dat ze wordt lastiggevallen is dan vele malen kleiner. Zo ben ik zelf ook opgevoed. In het gezelschap van een man word je als vrouw gewoon eerder met rust gelaten. Dat is het argument. Jongens krijgen dat thuis ook te horen: laat meisjes niet alleen in het donker naar huis gaan, zorg dat je ze veilig aflevert.Ceder schreef: ↑05-11-2020 08:17Bij dit soort reacties ("dat hoort zo") ontbreekt natuurlijk het argument.
Mijn moeder zij dat vroeger bijvoorbeeld als er bezoek kwam en ik dan vroeg waarom ik dan nette kleren aan moest: "dat hoort zo". Het is het standaard-antwoord als je doet wat een ander doet zonder eigenlijk te weten waarom.
Verder is de reactie natuurlijk een jij-bak van jewelste:
"waarom fiets je niet gewoon zelf?"
"Ja jij hebt een zwak karakter"
Ehm... we hadden het over jou.
Toch rijst bij mij wel een vraag aan iedereen die reageert met varianten van "dat hoort, anders ben je geen echte vent" (o.a. Peertjes, Lotus, Juliadenders, Roodkapje, Daveotion) :
Wat hoor je als vrouw te doen voor een man (wat hij andersom niet hoeft te doen) want anders ben je geen echt wijf?
En als je als vrouw iets terug wilt doen, laat je de man in de struiken wachten terwijl jij met je duim omhoog een lift probeert te krijgen. Die je dan ook heel snel krijgt, want voor vrouwen alleen stoppen mensen (mannen) sneller. Wat opnieuw een argument is om je als vrouw vooral wél te laten 'beschermen' door een man.

donderdag 5 november 2020 om 09:01
Ik ben feministische maar dwangmatig proberen hetzelfde te zijn als een man is niet mijn weg. We hebben dezelfde rechten en kansen maar ik omarm juist ook de verschillen in mensen. Een man kan betrokken raken bij vechtpartijen op straat maar een vrouw is kwetsbaar voor seksueel geweld. Die impact is naar mij idee veel groter dus let je hier op met zijn allen. Dat mannen hierin kunnen helpen vind ik prima. Dat maakt me geen bezit van een man.
donderdag 5 november 2020 om 09:09
Tja, ik ben als puber en jong volwassene diverse malen lastig gevallen door mannen. Maar nooit als ik 's nachts in mijn eentje op de fiets zat. Wel regelmatig in de kroeg, in het OV of op klaarlichte dag wandelend naar de supermarkt.
Blijkbaar had ik voor al die keren voor een zorgzame jongeman moeten regelen.
Ik had als 18-jarige ook wel eens een discussie met mijn moeder hierover. Ze vond het niet fijn als ik om één uur 's nachts alleen naar huis fietste. Maar ze vond het prima als ik om zeven uur 's morgens alleen naar mijn bijbaantje fietste. Net zo donker. Net zo stil op straat.
Blijkbaar had ik voor al die keren voor een zorgzame jongeman moeten regelen.
Ik had als 18-jarige ook wel eens een discussie met mijn moeder hierover. Ze vond het niet fijn als ik om één uur 's nachts alleen naar huis fietste. Maar ze vond het prima als ik om zeven uur 's morgens alleen naar mijn bijbaantje fietste. Net zo donker. Net zo stil op straat.
Ik geloof niet meer in sprookjes.

donderdag 5 november 2020 om 09:14
Waar baseer je dat op? Het grafiekje op pagina 5 suggereert een ander beeld.
Zo werk je het seksistische en wederzijds afhankelijke patroon in de hand.samarinde schreef: ↑05-11-2020 08:47En als je als vrouw iets terug wilt doen, laat je de man in de struiken wachten terwijl jij met je duim omhoog een lift probeert te krijgen. Die je dan ook heel snel krijgt, want voor vrouwen alleen stoppen mensen (mannen) sneller. Wat opnieuw een argument is om je als vrouw vooral wél te laten 'beschermen' door een man.
Ik zou er zowel als vrouw als als man voor bedanken om zo te liften: het heeft een vergelijkbare basis als pooier-prostituee.

donderdag 5 november 2020 om 09:26
Juist.Roodkapjeendewolf schreef: ↑05-11-2020 09:01Ik ben feministische maar dwangmatig proberen hetzelfde te zijn als een man is niet mijn weg. We hebben dezelfde rechten en kansen maar ik omarm juist ook de verschillen in mensen. Een man kan betrokken raken bij vechtpartijen op straat maar een vrouw is kwetsbaar voor seksueel geweld. Die impact is naar mij idee veel groter dus let je hier op met zijn allen. Dat mannen hierin kunnen helpen vind ik prima. Dat maakt me geen bezit van een man.
donderdag 5 november 2020 om 09:43
Tsja, liften zou ik in deze tijd dan sowieso niet aanraden aan jong volwassenen.samarinde schreef: ↑05-11-2020 08:47Als mijn dochter (15) na een feestje in de stad naar huis fietst, is ze vaak met vriendinnen, maar ik vraag toch altijd of er ook een jongen meefietst. De kans dat ze wordt lastiggevallen is dan vele malen kleiner. Zo ben ik zelf ook opgevoed. In het gezelschap van een man word je als vrouw gewoon eerder met rust gelaten. Dat is het argument. Jongens krijgen dat thuis ook te horen: laat meisjes niet alleen in het donker naar huis gaan, zorg dat je ze veilig aflevert.
En als je als vrouw iets terug wilt doen, laat je de man in de struiken wachten terwijl jij met je duim omhoog een lift probeert te krijgen. Die je dan ook heel snel krijgt, want voor vrouwen alleen stoppen mensen (mannen) sneller. Wat opnieuw een argument is om je als vrouw vooral wél te laten 'beschermen' door een man.
Maar wat geef jij je dochter nu mee als zij straks volwassen is en op zichzelf woont? Zorg dat er een jongen is die je in het donker over straat begeleid? En wat is ‘in het donker’? In de winter is hey van 17.00 tot 8.00 donker, lijkt me best laatig regelen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 5 november 2020 om 09:48
Je moet leed niet met leed willen vergelijken. Mannen alleen op straat zijn eerder slachtoffer van zinloos geweld (stomme term, maar je snapt wat ik bedoel) en overlijden. Wie zegt dat dat ‘minder erg is’ dan dat een vrouw slachtoffer is van seksueel geweld? De kans op Seksueel geweld is trouwens het grootst binnenshuis en door een bekende. Het is beide erg en laten we daardoor wat meer voor elkáár zorgen en jonge meisjes en jongens geen angst aanleren.Roodkapjeendewolf schreef: ↑05-11-2020 09:01Ik ben feministische maar dwangmatig proberen hetzelfde te zijn als een man is niet mijn weg. We hebben dezelfde rechten en kansen maar ik omarm juist ook de verschillen in mensen. Een man kan betrokken raken bij vechtpartijen op straat maar een vrouw is kwetsbaar voor seksueel geweld. Die impact is naar mij idee veel groter dus let je hier op met zijn allen. Dat mannen hierin kunnen helpen vind ik prima. Dat maakt me geen bezit van een man.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser

donderdag 5 november 2020 om 10:09
Dat heb ik helemaal nergens beweerd, hè. Ik schreef dat het onderdeel kan zijn van het verleidingsspel, en het tonen van genegenheid. Ik heb nergens gezegd dat het zo hoort, dat alleen een echte man dat doet, enzovoorts. Dat is jouw interpretatie.Ceder schreef: ↑05-11-2020 08:17Bij dit soort reacties ("dat hoort zo") ontbreekt natuurlijk het argument.
Mijn moeder zij dat vroeger bijvoorbeeld als er bezoek kwam en ik dan vroeg waarom ik dan nette kleren aan moest: "dat hoort zo". Het is het standaard-antwoord als je doet wat een ander doet zonder eigenlijk te weten waarom.
Verder is de reactie natuurlijk een jij-bak van jewelste:
"waarom fiets je niet gewoon zelf?"
"Ja jij hebt een zwak karakter"
Ehm... we hadden het over jou.
Toch rijst bij mij wel een vraag aan iedereen die reageert met varianten van "dat hoort, anders ben je geen echte vent" (o.a. Peertjes, Lotus, Juliadenders, Roodkapje, Daveotion) :
Wat hoor je als vrouw te doen voor een man (wat hij andersom niet hoeft te doen) want anders ben je geen echt wijf?
Maar wat ik wel frappant vind, is hoe velen zich hier aangetast lijken te voelen in hun onafhankelijkheid wanneer een man hun te hulp schiet, bijvoorbeeld in de vorm van naar huis brengen. Ik heb dat gevoel van aantasting nog nooit gehad. Ik hoef niet aan een man te bewijzen dat ik ook wel zelf naar huis kan lopen, dat spreekt namelijk voor zich. Als je denkt dat het om een soort onafhankelijkheidsstrijd gaat, dan mis je blijkbaar dat hij gewoon iets aardigs voor je probeert te doen om je zijn affectie te tonen.

donderdag 5 november 2020 om 10:15
Waarom?
En als je dat niet doet als man valt dan je penis eraf?
Ik acht die kans wel aanwezig.

donderdag 5 november 2020 om 10:19
Het gaat om het achterliggende mechanisme. Of denktrant, zo je wil. Als je het doet uit aardigheid dan is dat fijn. Maar als je het doet uit het idee dat ik een zwak meisje ben (omdat ik een meisje ben) en beschermd dien te worden, dan vraag ik me af wat je me nog meer gaat verbieden.Daveotion schreef: ↑05-11-2020 10:09
Maar wat ik wel frappant vind, is hoe velen zich hier aangetast lijken te voelen in hun onafhankelijkheid wanneer een man hun te hulp schiet, bijvoorbeeld in de vorm van naar huis brengen. Ik heb dat gevoel van aantasting nog nooit gehad. Ik hoef niet aan een man te bewijzen dat ik ook wel zelf naar huis kan lopen, dat spreekt namelijk voor zich. Als je denkt dat het om een soort onafhankelijkheidsstrijd gaat, dan mis je blijkbaar dat hij gewoon iets aardigs voor je probeert te doen om je zijn affectie te tonen.
En nee, daar houd ik niet van. Ik hoef geen partner die me beperkt. Ik wil iemand die me ondersteunt, er voor me is en mijn grootste cheerleader is. En die af en toe wat liefs doet, net zoals ik dat ook doe.

donderdag 5 november 2020 om 10:45
Het grafiekje heb ik niet gezien, ik baseer me op eigen waarneming en ervaring. Wij wonen in Amsterdam-Centrum, mijn kinderen gaan uit op en rond het Leidseplein en het Rembrandtplein en daar worden meisjes heel vaak lastiggevallen. Er hangt een dreigende, vrouw-onvriendelijke sfeer en ja, dat hoort misschien bij uitgaan, maar nee, ik zeg niet tegen mijn dochters dat ze dan maar wat haar op hun tanden moeten kweken. Ik zeg gewoon dat ze op die plekken (op late tijdstippen) nooit alleen moeten lopen, en dat ze bij voorkeur samen met een jongen zijn. Ik vind ook dat jongens/mannen die verantwoordelijkheid moeten nemen, want het is nu eenmaal zo dat dronken of doorgesnoven (groepjes) mannen zich vooral vrij voelen om seksistisch en intimiderend gedrag te vertonen (of erger) als een meisje/vrouw niet zichtbaar wordt vergezeld door een jongen/man.Ceder schreef: ↑05-11-2020 09:14Waar baseer je dat op? Het grafiekje op pagina 5 suggereert een ander beeld.
Zo werk je het seksistische en wederzijds afhankelijke patroon in de hand.
Ik zou er zowel als vrouw als als man voor bedanken om zo te liften: het heeft een vergelijkbare basis als pooier-prostituee.
Wat het liften betreft, dat was vooral een illustratie, niet serieus bedoeld.

donderdag 5 november 2020 om 11:25

Je schreef eerder:Roodkapjeendewolf schreef: ↑05-11-2020 09:01We hebben dezelfde rechten en kansen maar ik omarm juist ook de verschillen in mensen. Een man kan betrokken raken bij vechtpartijen op straat maar een vrouw is kwetsbaar voor seksueel geweld. Die impact is naar mij idee veel groter dus let je hier op met zijn allen. Dat mannen hierin kunnen helpen vind ik prima.
"Hij hoeft haar niet altijd maar haar thuis te brengen maar als het bv regent of laat is geworden is het fijn en normaal. "
Vind je dat nou dat mannen op het punt van thuisbrengen in zekere mate een morele verplichting hebben richting vrouwen of niet?
Je schrijft zowel "dat ze kunnen helpen is prima" (je accepteert hulp, dat suggereert zeker geen verwachting) maar ook "dat het normaal is": dan verwacht je duidelijk wel iets van mannen.
Oftewel: gelijke kansen en rechten, maar hoe zit het met de morele plichten?
donderdag 5 november 2020 om 11:34
Ik herken dit beeld niet, maar ik ben dan ook iets ouder dan je kinderen waarschijnlijk. Wel geef je zo een soort schijnveiligheid, je weet nl niet wat die meelopende jongen van plan is. Op die pleinen zelf is tijdens uitgaansavonden permanent politie aanwezig, bijna iedere club/café heeft beveiliging en het is erg druk op straat. Wat verder van de pleinen is het juist stiller en donkerder en dan kan zo’n (als het maar een jongen is) vreemde natuurlijk beter toeslaan.samarinde schreef: ↑05-11-2020 10:45Het grafiekje heb ik niet gezien, ik baseer me op eigen waarneming en ervaring. Wij wonen in Amsterdam-Centrum, mijn kinderen gaan uit op en rond het Leidseplein en het Rembrandtplein en daar worden meisjes heel vaak lastiggevallen. Er hangt een dreigende, vrouw-onvriendelijke sfeer en ja, dat hoort misschien bij uitgaan, maar nee, ik zeg niet tegen mijn dochters dat ze dan maar wat haar op hun tanden moeten kweken. Ik zeg gewoon dat ze op die plekken (op late tijdstippen) nooit alleen moeten lopen, en dat ze bij voorkeur samen met een jongen zijn. Ik vind ook dat jongens/mannen die verantwoordelijkheid moeten nemen, want het is nu eenmaal zo dat dronken of doorgesnoven (groepjes) mannen zich vooral vrij voelen om seksistisch en intimiderend gedrag te vertonen (of erger) als een meisje/vrouw niet zichtbaar wordt vergezeld door een jongen/man.
Als vrouw ben je inderdaad op die avonden wel eens ‘slachtoffer’ van roepende, sissende en fluitende mannen, dat is vaak wel een vorm van blaffende honden bijten niet, hoe walgelijk ook. In de café’s en clubs lopen de echte jagers/wolven rond. En die bieden graag aan je even naar huis te brengen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser

donderdag 5 november 2020 om 11:37
Moeten niet, maar hoffelijk vind ik het wel en daar scoort ie toch punten mee. Dat hij het niet doet is an sich niet erg maar als ik twijfel over de toekomst van de relatie weegt dat aan de negatieve kant mee. Is er iemand anders in het spel waardoor ik de relatie overweeg die het wel doet is het heel aannemelijk dat hij kan ruimen.

donderdag 5 november 2020 om 11:53
Zoals Chienandalou al zei: je bouwt als vrouw waarschijnlijk een schijnveiligheid op.samarinde schreef: ↑05-11-2020 10:45ik zeg niet tegen mijn dochters dat ze dan maar wat haar op hun tanden moeten kweken. Ik zeg gewoon dat ze op die plekken (op late tijdstippen) nooit alleen moeten lopen, en dat ze bij voorkeur samen met een jongen zijn. Ik vind ook dat jongens/mannen die verantwoordelijkheid moeten nemen, want het is nu eenmaal zo dat dronken of doorgesnoven (groepjes) mannen zich vooral vrij voelen om seksistisch en intimiderend gedrag te vertonen (of erger) als een meisje/vrouw niet zichtbaar wordt vergezeld door een jongen/man.
Daarnaast: mannen en vrouwen zijn evenveel slachtoffer van geweld op straat (zie grafiekje pagina 5). Stel dat het inderdaad zo werkt (ik kan me er iets bij voorstellen) dat een mengeling van vrouwen met mannen deescalerend werkt: leer jij jouw dochters dan ook dat ze op hun beurt juist met mannen mee moeten gaan om hun risico op geweld te verminderen?

donderdag 5 november 2020 om 12:01
Ik voel me helemaal niet in mijn onafhankelijkheid aangetast als iemand me te hulp schiet. Als ik ergens mee sta te worstelen in huis en mijn man schiet te hulp, fijn. Als ik iets niet geregeld krijg en mijn man schiet te hulp, helemaal prima. Andersom zou ik dat ook voor hem doen. En als ik een vrouw met volle armen zie worstelen met een deur dan help ik. Is het een man, dan ook.Daveotion schreef: ↑05-11-2020 10:09Dat heb ik helemaal nergens beweerd, hè. Ik schreef dat het onderdeel kan zijn van het verleidingsspel, en het tonen van genegenheid. Ik heb nergens gezegd dat het zo hoort, dat alleen een echte man dat doet, enzovoorts. Dat is jouw interpretatie.
Alleen is mij thuis willen brengen me niet te hulp schieten. Er is namelijk geen probleem, ik heb geen hulp nodig en dus is het niet nodig om te hulp te schieten. Als ik de administratie zit te doen en dat gaat prima en mijn man komt binnen en zegt ‘oh breek jij je mooie hoofdje daar maar niet over laat mij dat maar doen, dat is mannenwerk’ is dat niet te hulp schieten. Dat is inderdaad een aantasting van mijn onafhankelijkheid. Als mensen gaan bepalen dat ik iets niet alleen moet doen of alleen kan op basis van mijn vagina dan is dat niet te hulp schieten. En daar gaat het om.

donderdag 5 november 2020 om 12:03
En als de beschermer in kwestie tijdens het thuisbrengen een kus of meer afdwingt dan hoort dat er gewoon bij. De mannen hebben immers de regie in dit hele scenario.samarinde schreef: ↑05-11-2020 10:45Het grafiekje heb ik niet gezien, ik baseer me op eigen waarneming en ervaring. Wij wonen in Amsterdam-Centrum, mijn kinderen gaan uit op en rond het Leidseplein en het Rembrandtplein en daar worden meisjes heel vaak lastiggevallen. Er hangt een dreigende, vrouw-onvriendelijke sfeer en ja, dat hoort misschien bij uitgaan, maar nee, ik zeg niet tegen mijn dochters dat ze dan maar wat haar op hun tanden moeten kweken. Ik zeg gewoon dat ze op die plekken (op late tijdstippen) nooit alleen moeten lopen, en dat ze bij voorkeur samen met een jongen zijn. Ik vind ook dat jongens/mannen die verantwoordelijkheid moeten nemen, want het is nu eenmaal zo dat dronken of doorgesnoven (groepjes) mannen zich vooral vrij voelen om seksistisch en intimiderend gedrag te vertonen (of erger) als een meisje/vrouw niet zichtbaar wordt vergezeld door een jongen/man.

donderdag 5 november 2020 om 12:09
En dit. Dan krijg je opeens commentaar omdat je decolleté te diep is voor je werk, dat je beter niet kunt autorijden want dat is meer een mannending, contact met andere mannen, collega’s of vrienden is dan een issue, en het huishouden dat is een vrouwenzaak.captain_hindsight schreef: ↑05-11-2020 10:19Het gaat om het achterliggende mechanisme. Of denktrant, zo je wil. Als je het doet uit aardigheid dan is dat fijn. Maar als je het doet uit het idee dat ik een zwak meisje ben (omdat ik een meisje ben) en beschermd dien te worden, dan vraag ik me af wat je me nog meer gaat verbieden.
En nee, daar houd ik niet van. Ik hoef geen partner die me beperkt. Ik wil iemand die me ondersteunt, er voor me is en mijn grootste cheerleader is. En die af en toe wat liefs doet, net zoals ik dat ook doe.
Dat is het soort mannen wat aanbiedt je naar huis te brengen omdat vrouwen beschermd dienen te worden. En met iemand die zo denkt over mannen en vrouwen en hun verschillen wil ik niet als partner. Scheelt, dit soort mannen wil mij ook niet als partner dus dat matcht uitstekend. En er zijn genoeg vrouwen die dit fantastisch vinden, zo’n man die je op een voetstuk zet en je beschermt. Dus die vinden elkaar wel.
Ik heb liever iets gelijkwaardigers waarbij je elkaar ondersteunt op basis van sterke en zwakke punten en eigenschappen ipv geslacht
donderdag 5 november 2020 om 12:13
Ik moet ineens denken aan een ervaring van toen ik 16 jaar oud was.
Een Frans vakantie'vriendje' heeft me aangerand, in de berm van een weg ergens tussen strand en camping. Een jongen die ik zelf had uitgezocht.
Ik liep niet bij hem weg, nadat ik me voor de eerste keer uit zijn grip had losgemaakt. Waarom? Omdat ik het eng vond om in mijn uppie over die weg naar de camping te lopen. Dat was mij namelijk altijd verteld: je loopt als meisje niet alleen naar huis in het donker.
Terwijl de werkelijke dreiging die Franse jongen in mijn gezelschap was. Die mij overigens best naar mijn tentje had willen brengen.
Een Frans vakantie'vriendje' heeft me aangerand, in de berm van een weg ergens tussen strand en camping. Een jongen die ik zelf had uitgezocht.
Ik liep niet bij hem weg, nadat ik me voor de eerste keer uit zijn grip had losgemaakt. Waarom? Omdat ik het eng vond om in mijn uppie over die weg naar de camping te lopen. Dat was mij namelijk altijd verteld: je loopt als meisje niet alleen naar huis in het donker.
Terwijl de werkelijke dreiging die Franse jongen in mijn gezelschap was. Die mij overigens best naar mijn tentje had willen brengen.
Ik geloof niet meer in sprookjes.

donderdag 5 november 2020 om 12:51
Als jij als vrouw alleen in zo'n intimiderende omgeving loopt, is dat toch net zo goed schijnveiligheid? Absolute veiligheid bestaat niet, ook niet voor vrouwen die per se alleen over straat willen omdat dat hun recht is. En inderdaad, dat is hun recht, maar helaas denkt niet iedereen daar hetzelfde over (en met een slok op al helemaal niet).Chienandalou schreef: ↑05-11-2020 11:34Ik herken dit beeld niet, maar ik ben dan ook iets ouder dan je kinderen waarschijnlijk. Wel geef je zo een soort schijnveiligheid, je weet nl niet wat die meelopende jongen van plan is. Op die pleinen zelf is tijdens uitgaansavonden permanent politie aanwezig, bijna iedere club/café heeft beveiliging en het is erg druk op straat. Wat verder van de pleinen is het juist stiller en donkerder en dan kan zo’n (als het maar een jongen is) vreemde natuurlijk beter toeslaan.
Als vrouw ben je inderdaad op die avonden wel eens ‘slachtoffer’ van roepende, sissende en fluitende mannen, dat is vaak wel een vorm van blaffende honden bijten niet, hoe walgelijk ook. In de café’s en clubs lopen de echte jagers/wolven rond. En die bieden graag aan je even naar huis te brengen.
Uiteraard worden mijn dochters thuisgebracht door een bekende (vriend/klasgenoot of hun eigen vriendje), en niet door een wildvreemde uit de club.

donderdag 5 november 2020 om 13:11
Je vergroot het tot absurde proporties uit. Er is geen man (of eigenlijk, jongen) geweest die ooit suggereerde dat ik niet alleen naar huis zou kunnen lopen.Thordïs schreef: ↑05-11-2020 12:01Ik voel me helemaal niet in mijn onafhankelijkheid aangetast als iemand me te hulp schiet. Als ik ergens mee sta te worstelen in huis en mijn man schiet te hulp, fijn. Als ik iets niet geregeld krijg en mijn man schiet te hulp, helemaal prima. Andersom zou ik dat ook voor hem doen. En als ik een vrouw met volle armen zie worstelen met een deur dan help ik. Is het een man, dan ook.
Alleen is mij thuis willen brengen me niet te hulp schieten. Er is namelijk geen probleem, ik heb geen hulp nodig en dus is het niet nodig om te hulp te schieten. Als ik de administratie zit te doen en dat gaat prima en mijn man komt binnen en zegt ‘oh breek jij je mooie hoofdje daar maar niet over laat mij dat maar doen, dat is mannenwerk’ is dat niet te hulp schieten. Dat is inderdaad een aantasting van mijn onafhankelijkheid. Als mensen gaan bepalen dat ik iets niet alleen moet doen of alleen kan op basis van mijn vagina dan is dat niet te hulp schieten. En daar gaat het om.
Bovendien: je kunt ook iemand helpen zonder dat er echt nood aan de man (of vrouw...) is. Er hoeft niet eerst een probleem te zijn. En dat het een man is die iets aardigs voor je doet, wil niet zeggen dat hij dat vanuit seksistische en kleinerende motieven doet.
Dat jij het ervaart als een aantasting van je onafhankelijkheid is puur en alleen jouw eigen gevoel erbij.