Nee, ik wil geen wijn!

02-01-2019 22:03 257 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik drink geen alcohol, lust het echt niet, ik vind het zelfs stinken.
Al jaren ben ik samen met mijn man, die graag een wijntje of biertje lust. Bij mijn schoonouders vloeit de alcohol altijd rijkelijk.
Borreltje om 5 uur , wijn bij het eten, aperitiefje bij het dessert.
Prima, geef mij dan maar een sapje of spa of zo. Als je het leuk vindt staan in een wijnglas.
Mijn schoonvader blijft me elk bezoekje alcohol aanbieden. "Warrique, jij ook een wijntje?" Zo irritant! Hij weet dat ik niet drink, weet ook dat ik het echt goor vind en toch steeds de wijnfles voor mijn neus houden, voordat ik een sapje aangeboden krijg.
Ik vind het super onrespectvol.
Ik antwoord steeds het zelfde, "Nee, dank je, ik drink geen alcohol." en laat het daar steeds bij.
Mijn schoonvader verandert niet, dus ik kan er niet (veel) meedoen, maar ik wilde even klagen.
warrique wijzigde dit bericht op 02-01-2019 22:05
Reden: Spelling
4.08% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
26-06-2019 09:36
Ik snap niet dat je dan niet ( boos voor mijn part) aangeeft dat ze het niet hoeft te vragen. Dat met het gif is nergens voor nodig.
Boos worden zou ik ook niet doen. Die mensen hebben vast een privégrapje hierover dat TO altijd zo lekker uit haar slof schiet als je haar wijn aanbiedt.
Alle reacties Link kopieren
'Weet je dan niet van mijn alcoholverslaving? Als ik nu een wijntje mee drink loop ik vanaf morgen geheid weer elke dag ladderzat rond'
Mensen die geen alcohol drinken hebben daar vaak goede redenen voor die ook nog weleens te maken hebben met een problematisch verleden. Vanuit dat oogpunt kan ik wel begrijpen dat je er chagrijnig van wordt wanneer mensen die weten dat je niet drinkt je maar alcohol blijven aanbieden. Dat voelt als enorme desinteresse in jou als persoon, al is dat waarschijnlijk niet zo bedoeld.

Ik zeg gewoon: "Nee, ik drink geen wijn." en dat is dat. Mensen mogen voor me neerzetten wat ze willen, als ik er geen zin in heb, drink ik het niet op.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
26-06-2019 09:36
Ik snap niet dat je dan niet ( boos voor mijn part) aangeeft dat ze het niet hoeft te vragen. Dat met het gif is nergens voor nodig.
Dat woord begint die Ria zelf mee toch?
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
26-06-2019 11:37
Mensen die geen alcohol drinken hebben daar vaak goede redenen voor die ook nog weleens te maken hebben met een problematisch verleden. Vanuit dat oogpunt kan ik wel begrijpen dat je er chagrijnig van wordt wanneer mensen die weten dat je niet drinkt je maar alcohol blijven aanbieden.
Als je het gewoon niet lust, niet goed verdraagt of het niet in je gezonde levensstijl past heb je er geen begrip voor?

En dan nog de alomtegenwoordige opmerking dat je ‘niet gezellig’ bent, saai of flauw als je geen alcohol drinkt.
Vooral de mensen die in groep te veel drinken raad ik aan om eens een avond alcoholvrij te blijven en dan te zien hoe belachelijk en ergerlijk bezatte mensen zich gedragen.
Alle reacties Link kopieren
Warrique schreef:
26-06-2019 08:25
Moest weer even aan mijn eigen topic denken...

Van het weekeinde voor het eerst sinds tijden weer bij schoonouders gegeten. De wijn ging weer open.
"Warrique, wil je wit of rood?", vroeg mijn "lieve" schoonmoeder. Ik trok een gezicht en zei, Nee, dank je wel! Zegt schoonmoeder, Je hoeft niet zo vies te kijken. Ik schenk geen gif..."

Ja!!! Toen ben ik eindelijk wat. Assertieve geweest. "Sorry, Ria. Dat doe je dus wel. Alcohol is dus wel een gif. Je moet het zelf weten of je het wil drinken, maar zeg niet dat het geen gif is..."

Er kwam geen tegenreactie :A: :rofl: :hyper:
Niet alle reacties terug gelezen, maar waarom zeg je op zo'n moment niet gewoon dat het je stoort dat ze elke keer vragen of je wijn wil, omdat ze nu toch wel weten dat je dat niet drinkt? Bedoel het is toch apart dat ze maar blijft vragen: wil je wit of rood? Dan zeg je toch, huh, hoezo, je weet toch dat ik het allebei niet drink? Op den duur zou ik dat ook echt irritant vinden.
Alle reacties Link kopieren
Warrique schreef:
26-06-2019 08:25
Moest weer even aan mijn eigen topic denken...

Van het weekeinde voor het eerst sinds tijden weer bij schoonouders gegeten. De wijn ging weer open.
"Warrique, wil je wit of rood?", vroeg mijn "lieve" schoonmoeder. Ik trok een gezicht en zei, Nee, dank je wel! Zegt schoonmoeder, Je hoeft niet zo vies te kijken. Ik schenk geen gif..."

Ja!!! Toen ben ik eindelijk wat. Assertieve geweest. "Sorry, Ria. Dat doe je dus wel. Alcohol is dus wel een gif. Je moet het zelf weten of je het wil drinken, maar zeg niet dat het geen gif is..."

Er kwam geen tegenreactie :A: :rofl: :hyper:
Is niet assertief. Beter had je kunnen antwoorden, schenk maar wat in want je moet het zelf opdrinken..........
Zet in het vervolg een kan met water op tafel en schenk je wijnglas vol voordat de wijn er aan te pas komt. Een vol glas water kan niet gevuld worden met wijn..........
Attraverso schreef:
26-06-2019 13:10
Als je het gewoon niet lust, niet goed verdraagt of het niet in je gezonde levensstijl past heb je er geen begrip voor?

En dan nog de alomtegenwoordige opmerking dat je ‘niet gezellig’ bent, saai of flauw als je geen alcohol drinkt.
Vooral de mensen die in groep te veel drinken raad ik aan om eens een avond alcoholvrij te blijven en dan te zien hoe belachelijk en ergerlijk bezatte mensen zich gedragen.
Volgens mij lees je me verkeerd. Ik drink zelf nooit en ik heb alle begrip voor mensen die niet drinken omdat ze het niet lusten, er niet tegen kunnen of het ongezond vinden. Mijn redenen om te drinken liggen echter heel anders en ik probeerde alleen maar uit te leggen dat er een groep alcoholvrijen is die zo'n vervelende ervaring met alcohol hebben (op wat voor manier dan ook, zelf of van dichtbij) dat zij echt niet telkens gevraagd willen worden om te drinken en daar heel bozig op kunnen reageren uiteindelijk.
Alle reacties Link kopieren
Warrique schreef:
26-06-2019 08:25
Moest weer even aan mijn eigen topic denken...

Van het weekeinde voor het eerst sinds tijden weer bij schoonouders gegeten. De wijn ging weer open.
"Warrique, wil je wit of rood?", vroeg mijn "lieve" schoonmoeder. Ik trok een gezicht en zei, Nee, dank je wel! Zegt schoonmoeder, Je hoeft niet zo vies te kijken. Ik schenk geen gif..."

Ja!!! Toen ben ik eindelijk wat. Assertieve geweest. "Sorry, Ria. Dat doe je dus wel. Alcohol is dus wel een gif. Je moet het zelf weten of je het wil drinken, maar zeg niet dat het geen gif is..."

Er kwam geen tegenreactie :A: :rofl: :hyper:
Jeetje....wat een zure opmerking. Hiermee zet je de boel wel op scherp zeg. Hoe verliep de rest van de avond?? Heb je verder wel een goede band met ze?

Ik drink ook niet en mij wordt ook vaak gevraagd waarom niet. En of ik toch niet gezellig een wijntje mee wil drinken. Wijs dit keer op keer gewoon aardig af. Gebeurt eigenlijk alleen aan het begin van de avond, als de alcohol op tafel komt, gaandeweg de avond niet.

Het geeft toch niet dat de gastheer/vrouw je graag iets wil laten proeven dat hij/zij erg lekker vindt en dat jou dus ook wil laten ervaren? Zelfde geldt voor taartjes/olijven/oesters/Cubaanse sigaren etc.
Niets is blijvend, behalve de verandering.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
26-06-2019 08:57
Sorry klinkt zo tuttig.. foei je schenkt gif in pfff
ik had gezegd haha ria jullie onthouden ook nooit dat ik helemaal nooit drink he, het zal de leeftijd alcohol wel zijn.
:cheers:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Waarom altijd die toevoeging erbij: 'ik drink geen alcohol?' Ik zou zeggen: nee dank je, liever wat water/sap/cola. En dat je er dan zo'n gezicht bij trekt is ook niet handig. Misschien vergis ik me hoor, maar ik vermoed maar zo dat ze het oordeel (terecht of niet, dat doet er niet eens toe) keer op keer van je gezicht aflezen en uit je toon opmaken. Laat ze..
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
Als je de volgende keer de hele fles opdrinkt en dan over hem heen kotst, wordt het niet meer gevraagd.
lotus77 schreef:
26-06-2019 08:58
In mijn omgeving zitten mensen die alleen light-dingen in huis hebben omdat ze dat zelf drinken. En dan elke keer verbaasd zijn als mensen alleen water of thee willen. Ze weten dat het gros van het bezoek dat niet kan drinken (familiedingetje met de darmen met zoetstoffen) maar toch niks in huis halen voor anderen, zelfs niet voor je eigen bezoek.

Als er hier mensen op bezoek komen, haal ik speciaal voor hen dus light dingen in huis en meestal krijgen ze het dan mee als het niet op is want hier drinken we geen dingen met kunstmatige zoetstoffen (gaan we dus allemaal van aan de race) maar andersom wordt er geen enkele moeite genomen.

Maar vooral blijven aanbieden, al decennia lang. Ik denk dat als ik de suikerhoudende zooi zo bij hen zou pushen het ruzie werd. Maar goed, deze mensen hebben wel meer last van met twee maten meten...
Hebben ze het erg krap? Dan is het misschien geen onwil? Als ze zelf wel 7 soorten hebben staan vind ik het heel raar. Ik zou dan mijn eigen pak appelsap of weet ik het meenemen en dat ook gewoon benoemen. Ik neem mijn eigen sap nu maar mee!
Alle reacties Link kopieren
Het zit je nogal hoog, als je je topic weer omhoog haalt hierom. Waarom is dat? Je maakt de keuze dat je niet drinkt, je had beter kunnen vragen waarom ze je drank aan blijven bieden terwijl ze weten dat je dat niet drinkt. Als je meteen een smerig gezicht opzet lijk je me niet echt een gezellige schoondochter, hoe is de band met Rïa verder? En wat zegt je vriend er van?
Kleppeboxx schreef:
26-06-2019 13:51
Zet in het vervolg een kan met water op tafel en schenk je wijnglas vol voordat de wijn er aan te pas komt. Een vol glas water kan niet gevuld worden met wijn..........
Ik vind dit een hele elegante oplossing!
Alle reacties Link kopieren
Hoe mijn relatie met Ria is? Oppervlakkig, want als je iets anders wil of denkt, zoekt ze ruzie, dus probeer ik het gezellig te houden, wat meestal lukt. Schoonzus en zwager hebben het al opgegeven met haar en schoonvader, zal dus wel niet helemaal aan mij en vriend liggen.
En mijn gezicht trekken, komt dus echt, omdat ik echt gruw van alcohol. Ik vind de geur van wijn en bier al zo goor. Bovendien ze maken echt geen geintje. Ze vinden gewoon dat het normaal is om te drinken en hebben geen respect voor mijn keuze. Ria begon zelf over dat gif, die kopte ik in.
Stel ik ben op een bruiloft en iedereen krijgt champagne om te toasten, neem ik het netjes aan, toast op het bruidspaar en zet dan de champagne op tafel.
Van familie echter mag je verwachten dat ze rekening met je houden, doe ik ook met vegetariërs, geen viseters enz.
Van hen verwacht ik dat ze me na 20 jaar geen alcohol meer aanbieden.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dan zeg je dat tochL Goh Ria, na 30 jaar verwacht ik dat je toch moet weten dat ik geen alcohol drink.

Een vies gezicht trekken vind ik echt vreemd en sfeerbepalend.
Wijn is de drank van de goden en kan elke goede maaltijd zó veel beter maken. Ik zou echt eens een poging wagen. Maar goed, dat zeg ik ook tegen een vriend die eten bij de Mac lekkerder vindt dan een echte maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
Warrique schreef:
26-06-2019 23:23
Hoe mijn relatie met Ria is? Oppervlakkig, want als je iets anders wil of denkt, zoekt ze ruzie, dus probeer ik het gezellig te houden, wat meestal lukt. Schoonzus en zwager hebben het al opgegeven met haar en schoonvader, zal dus wel niet helemaal aan mij en vriend liggen.
En mijn gezicht trekken, komt dus echt, omdat ik echt gruw van alcohol. Ik vind de geur van wijn en bier al zo goor. Bovendien ze maken echt geen geintje. Ze vinden gewoon dat het normaal is om te drinken en hebben geen respect voor mijn keuze. Ria begon zelf over dat gif, die kopte ik in.
Stel ik ben op een bruiloft en iedereen krijgt champagne om te toasten, neem ik het netjes aan, toast op het bruidspaar en zet dan de champagne op tafel.
Van familie echter mag je verwachten dat ze rekening met je houden, doe ik ook met vegetariërs, geen viseters enz.
Van hen verwacht ik dat ze me na 20 jaar geen alcohol meer aanbieden.
dat is jouw verwachting en dat is jouw manier van omgaan met gasten.
Na 20 jaar weet je ook beter en weet je dat Ria en haar man zo niet zijn. Kun je je elke keer weer over opwinden, óf je gaat niet meer, óf je accepteert, maakt eventueel een grapje over hun geheugen (weet je dat nou nog niet) en weigert.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
27-06-2019 15:30
Wijn is de drank van de goden en kan elke goede maaltijd zó veel beter maken. Ik zou echt eens een poging wagen. Maar goed, dat zeg ik ook tegen een vriend die eten bij de Mac lekkerder vindt dan een echte maaltijd.

Jij bent Ria? ;-)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Typisch Ria.
Damned if I don’t
Sang Ria. Aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
27-06-2019 15:30
Wijn is de drank van de goden en kan elke goede maaltijd zó veel beter maken. Ik zou echt eens een poging wagen. Maar goed, dat zeg ik ook tegen een vriend die eten bij de Mac lekkerder vindt dan een echte maaltijd.
Kan beter maken, hoeft dus niet. Als mijn gast geen wijn wil drinken, krijgt ze wat anders. En dan ga ik echt niet zeuren dat cola of dubbelfris geen combinatie is met het eten. En de tweede keer zal ik het misschien nog eens aanbieden, maar het makkelijkste is gewoon:Wat wil je drinken.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
27-06-2019 16:03
Kan beter maken, hoeft dus niet. Als mijn gast geen wijn wil drinken, krijgt ze wat anders. En dan ga ik echt niet zeuren dat cola of dubbelfris geen combinatie is met het eten. En de tweede keer zal ik het misschien nog eens aanbieden, maar het makkelijkste is gewoon:Wat wil je drinken.
Zeuren is sowieso vervelend en bij herhaling geen interesse tonen ook zoals bij TO aan de hand is, maar bekijk het eens zo dat het geen kwaad kan je wat meer open te stellen voor nieuwe dingen.
Lust ik niet vind ik eigenlijk best kinderachtig.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
27-06-2019 16:02
Sang Ria. Aangenaam.
:hihi:
Die kende ik nog niet.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven